Gå til innhold

Ung ufør avvikles fra 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Fra 1. februar 2020 skal minsteytelsen til mottakere av arbeidsavklaringspenger under 25 år reduseres fra 2G til 2/3 av 2G. Videre vil Ung ufør-tillegget i arbeidsavklaringspenger for alle mottakere avvikles, uavhengig av alder. Endringene vil ha virkning for nye mottakere av ytelsen.»

Betyr da dette at vi som har gått på AAP i flere år før 2020 ikke vil få etterbetalingen for alle årene vi har stått på AAP, eller vil det kun gjelde fra og med utbetalinger fra år 2020? Jeg har vanlig ufør men venter frendeles på å få svar fra NAV om jeg oppfyller kravene for ung ufør. Hvis jeg gjør det, så skal jeg få etterbetalt Ung uføre tilegget fra årene 2012-2019. Synes det er utrolig surt om de bare kan slette alle disse årene med ett pennestrøk siden de tross alt aldri informerte meg om at man kunne søke om ungt tillegget på AAP., og jeg fant først ut om det på psykiatrisk klinikk av en sosionom nå for 4 måneder siden..

Anonymkode: 89793...50b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil vel ikke ha så mye å si ettersom det er relativt få som mottar UU-tillegget på AAP i dag. De aller fleste mottar tillegget først som etterbetaling dersom de innvilges Uføretrygd. Og dersom bruker mener han ikke har tilstrekkelig inntekt til å dekke sine behov kan han søke supplerende sosialstønad. 

Anonymkode: 15432...7c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy fader , glad jeg ble ung ufør i 2018 !! 

Anonymkode: 0959d...a60

Det er ung uføre tillegget på AAP det er snakk om. 

Anonymkode: ba150...cd8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Flott! Få bort tillegget på uføretrygden også.

Endelig er jeg enig med deg i noe;)

Anonymkode: 92844...608

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Skal man straffes for å ha blitt alvorlig syk i ung alder?

Anonymkode: 70d3b...71c

Å få penger til livsopphold er ikke en straff.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1721070480_hgern.jpg.5af66b3badce16d736a0dad90a668e2a.jpg

Anonymkode: 8bea7...e92

Du bruker den nok med en tanke om ironi, men begge deler er nok ofte riktigere enn man skulle tro.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Å få penger til livsopphold er ikke en straff.

Forstår du ikke hvorfor tillegget blir gitt? Det er til de som har vært syke fra ung alder, helt uten mulighet til å jobbe seg opp en inntekt. Derfor har man det tillegget.

Anonymkode: 70d3b...71c

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke hvorfor tillegget blir gitt? Det er til de som har vært syke fra ung alder, helt uten mulighet til å jobbe seg opp en inntekt. Derfor har man det tillegget.

Anonymkode: 70d3b...71c

Jo, jeg forstår hvorfor det blir gitt. Jeg er imidlertid imot at det skal bli gitt. Om det absolutt skal gis tillegg bør det gis til uføretrygdete som har vært det i en lang minimumsperiode, men helst ikke det heller.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Fra 1. februar 2020 skal minsteytelsen til mottakere av arbeidsavklaringspenger under 25 år reduseres fra 2G til 2/3 av 2G. Videre vil Ung ufør-tillegget i arbeidsavklaringspenger for alle mottakere avvikles, uavhengig av alder. Endringene vil ha virkning for nye mottakere av ytelsen.»

Betyr da dette at vi som har gått på AAP i flere år før 2020 ikke vil få etterbetalingen for alle årene vi har stått på AAP, eller vil det kun gjelde fra og med utbetalinger fra år 2020? Jeg har vanlig ufør men venter frendeles på å få svar fra NAV om jeg oppfyller kravene for ung ufør. Hvis jeg gjør det, så skal jeg få etterbetalt Ung uføre tilegget fra årene 2012-2019. Synes det er utrolig surt om de bare kan slette alle disse årene med ett pennestrøk siden de tross alt aldri informerte meg om at man kunne søke om ungt tillegget på AAP., og jeg fant først ut om det på psykiatrisk klinikk av en sosionom nå for 4 måneder siden..

Anonymkode: 89793...50b

Et par kodeord i teksten

Anonymkode: e4a32...35d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går ut i fra at det ikke har tilbakevirkende kraft. Synes forøvrig dette er helt hårreisende! Denne regjeringen prioritere bare de som har mye fra før, og ikke de som har lite. Det er så jævla usosialt!! 

Anonymkode: 79a3c...cde

Denne regjeringen prioriterer at velferdsstaten skal bestå med en stadig økende andel uføre, og da spesielt unge uføre. 

Hårreisende at folk som aldri har deltatt i samfunnet skal få så mye gratis. 

Anonymkode: 5a873...72a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Flott! Få bort tillegget på uføretrygden også.

Nei. Det vil tvinge mange til å selge. Ufør er lav nok fra før av. Trygden burde vært høyere, men langt færre burde hatt den.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, altflyter skrev:

Hele ung ufør opplegget er urimelig og urettferdig. Jeg kjenner mange som ble alvorlig og varig syk i tenårene, men som må leve på minstesats uføretrygd på grunn av teknikaliteter fra nav sin side. Avslag på ung ufør av absurde årsaker. 

Jeg syntes de burde fjernet hele ung ufør opplegget og heller økt minstesatsen til samme sum som ufør med ung ufør - tillegg er i dag. Når nav mener ufør minstesats er umulig å leve på så burde ikke  noen få og utvalgte syke få mer. De burde heller fjernet hele ytelsen og økt uføretrygden slik at alle får den summen. 

Det er groteskt at noen må leve på 14 000 utbetalt i måneden, selv når de ble syke i ung alder. Øk hele minstesatsen og gi alle et litt mer verdig liv. Det er ikke mange kronene det er snakk om, men det betyr mye for individene. De kunne hentet det inn igjen bare ved å slutte å senke skattene for de som har millioner på bok 

Enig i at de kunne fjernet den, hvis beløpet økte til det samme som ung ufør er i dag. Det er lite å klare seg på, og veldig urettferdig.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Å få penger til livsopphold er ikke en straff.

Jo. Når det blir for lite til et verdig liv, så er det det. Ingen kan noe for at de ble syke.

Anonymkode: 0cd55...8a1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Når det blir for lite til et verdig liv, så er det det. Ingen kan noe for at de ble syke.

Anonymkode: 0cd55...8a1

Ingen norsk 100% uføretrygd er for lite til et verdig liv. Regnskap har en utgiftsside også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...