Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke frekt akkurat, men hvorfor skriver folk "Jeg er interessert"? Takk for informasjonen, liksom.

Hvis de er interessert kan de vel prøve å få den informasjonen som vipper dem over fra "interessert" til "jeg vil ha den"? For eksempel "Jeg er interessert hvis den er sånn og sånn", eller "jeg er interessert derom jeg kan hente til helgen". Hvorfor skal det være opp til meg å hale denne informasjonen ut av folk?

Anonymkode: 00dd9...ba5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 9.48):

Ikke frekt akkurat, men hvorfor skriver folk "Jeg er interessert"? Takk for informasjonen, liksom.

Hvis de er interessert kan de vel prøve å få den informasjonen som vipper dem over fra "interessert" til "jeg vil ha den"? For eksempel "Jeg er interessert hvis den er sånn og sånn", eller "jeg er interessert derom jeg kan hente til helgen". Hvorfor skal det være opp til meg å hale denne informasjonen ut av folk?

Anonymkode: 00dd9...ba5

Skjønner ikke hva som er galt med å skrive det?

Hender jeg har fått det spørsmålet selv og svarer da for eksempel: "Så fint! Ønsker du å hente eller skal jeg sende?"

Akkurat dét tenker jeg ikke på som det verste finn har å by på :laugh:

 

Endret av Cleopatra.
Skrivefeil
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 1.20):

Gav bort en barnevogn der mottaker ville vi skulle kjøre den hjem til dem (50km). Vi hadde likevel et ærend der i området og tok den med dagen etter. De visste ikke dette og trodde at vi kjørte vogna ens ærend. Vi ringte på og h*n kom ut, grep barnevognen og tok den inn for deretter å smelle igjen døra...

Vi gav bort et skap til en alenemor som ble kjempesur for at vi ikke kunne vente i 3 uker med skapet for henting. Vi hadde presisert i annonsa at det måtte hentes umiddelbart grunnet flytting. Da vi la ut annonsa på nytt klagde hun til moderator i gruppa og fikk oss nesten kasta ut. Hun kom likevel med stor misnøye og henta skapet dagen etterpå (nesten helt nytt skap) og klarte å lire av seg at «slike som oss» hadde en moralsk plikt til å hjelpe alenemødre som var avhengig av NAV for å leve. Jeg bare gikk inn... 

Jeg kaster heller nå enn å gi bort noe. Dette orker jeg ikke mer av. 

Anonymkode: 426c0...b33

Det som kan løse problemet: sett en lav pris. Da er folk mer seriøse med en gang. Du burde forresten ikke latt hun dama hente skapet, virket som hun var vrang på meldinger - kutt all kontakt neste gang da

Anonymkode: 1206f...bd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gis bort, men noe jeg skulle selge billig for å bli kvitt fort. En som skrev at de gjerne ville ha tingen, men ikke "kunne" kjøre (aka ikke gadd) å kjøre 30 min for å hente den. Lurte på om jeg var i nærheten av hans bosted noen gang. Jeg var dum nok til å si at "ja, jeg skal et sted 8 min unna neste uke. Jeg kan ta med dit." Det var ok, og han vippset over penger. Vel, da dagen kom så skrev han at jeg skulle sette det på trappa hans fordi han ikke kunne hente likevel. Ikke noe spørsmål, mer en kommando. Vel, sorry, det gidder jeg ikke. Hadde du spurt pent eller tilbudt en femtilapp for tjenesten så kanskje.. Tingen er hos meg fortsatt. Det får den være til han gidder å kjøre hit. Jeg mistet lysten til å være hjelpsom... 

Anonymkode: b4eea...c06

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en annonse for å selge rimelig en brukt mobiltelefon. Ikke akkurat siste eller nest siste modell, derfor lav pris, selv om den var i prikkfri stand (ingen riper eller skader av noe slag) og fremdeles hadde god batterikapasitet.

Så kommer selvfølgelig de typiske meldingene.... folk som er fattige, sier de, og derfor burde få telefonen for i alle fall halv pris av det jeg ber om, eller kanskje til og med gratis. Det er så forbasket frekt! Siste meldingen jeg fikk var fra en "barnefamilie" som skulle kjøpe telefon til datteren sin, men hadde veldig dårlig råd, og om de derfor kunne få den for bare xx kroner i stedet?

Skal man drive veldedighet på Finn på absolutt alt man har til salgs? Det kommer ALLTID disse forbaskede skambudene eller tiggermeldinger når jeg legger ut noe!

Nå er telefonen avtalt solgt til en som ikke prutet i det hele tatt, men sa han ville ha den til annonsert pris. Han betalte til og med et ikke-refunderbart depositum for at jeg skulle holde den av til i dag.

Endret av Million
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle selge en barnevogn for en del år tilbake, tror vi skulle ha 3000 for den.

Ble kontaktet av en dame i en by et stykke unna, som MÅTTE ha denne vognen. Problemet var selvsagt at det ble jo en del penger i frakt i tillegg. 

Tilfeldigvis skulle en kompis av oss fly til denne byen noen dager etter, så han kunne ta den med som spesialbaggasje. Dama ble overlykkelig, men kunne dessverre ikke betale hele beløpet før hun hadde fått trygd - som var etter flyturen. Vi var "greie" (naive?) og ble enige om at hun kunne betale halvparten nå, og halvparten når hun hentet vognen. 

Hun kom selvsagt aldri og hentet den hos kompisen vår, og var også utilgjengelig både på telefon og finn.no. Så vi la annonsen ut på ny og det løste seg heldigvis veldig fort med en ny kjøper.

Det er klart at vi nok var litt naive her som stolte på henne, samtidig så overrasker det meg at noen som gir uttrykk for å ikke ha verdens beste økonomi faktisk kaster 1500 kroner ut av vinduet på denne måten.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
Million skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt en annonse for å selge rimelig en brukt mobiltelefon. Ikke akkurat siste eller nest siste modell, derfor lav pris, selv om den var i prikkfri stand (ingen riper eller skader av noe slag) og fremdeles hadde god batterikapasitet.

Så kommer selvfølgelig de typiske meldingene.... folk som er fattige, sier de, og derfor burde få telefonen for i alle fall halv pris av det jeg ber om, eller kanskje til og med gratis. Det er så forbasket frekt! Siste meldingen jeg fikk var fra en "barnefamilie" som skulle kjøpe telefon til datteren sin, men hadde veldig dårlig råd, og om de derfor kunne få den for bare xx kroner i stedet?

Skal man drive veldedighet på Finn på absolutt alt man har til salgs? Det kommer ALLTID disse forbaskede skambudene eller tiggermeldinger når jeg legger ut noe!

Nå er telefonen avtalt solgt til en som ikke prutet i det hele tatt, men sa han ville ha den til annonsert pris. Han betalte til og med et ikke-refunderbart depositum for at jeg skulle holde den av til i dag.

Da svarer du med en tåredryppende historie om at du har fått en uhelbredelig sykdom og har mistet huset, og om du ikke går tak i nok til depositum vil du måtte bo på gaten om en måned. Og at du måtte selge hunden din også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleopatra. skrev (11 timer siden):

Skjønner ikke hva som er galt med å skrive det?

Hender jeg har fått det spørsmålet selv og svarer da for eksempel: "Så fint! Ønsker du å hente eller skal jeg sende?"

Akkurat dét tenker jeg ikke på som det verste finn har å by på :laugh:

 

"Interessert" betyr jo ikke nødvendigvis at de vil ha eller kjøpe tingen. Jeg oppfatter det som at de er interessert i tingen, men har ikke helt bestemt seg. Jeg tolker "interessert" omtrent som disse som sier at de "vurderer" å selge noe. 

Hvis man virkelig vil ha eller kjøpe noe, så klarer man vel å formulere en setning som sier akkurat det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristina S. skrev (På 3.3.2021 den 20.21):

Frakt er jo kjempedyrt. Blir fort dobbel pris og vel så det. Er ikke det ca. 150 kr.?

Det  er jo greit nok, men hvordan mener de ellers at de skal få tak i bøker som befinner seg på den andre siden av landet? Flytte dem ved hjelp av tankens kraft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gi bort en komfyr som var i veldig fin stand. Måtte blir kvitt den litt kjapt, derav gis bort. Fikk en drøss av henvendelser, så jeg valgte ut en som sa han kunne hente med en gang. Begynte da å få ubehagelige meldinger av en annen som mente den var hans, fordi han mente han var den første som svarte. «Ingen kan ha vært raskere enn meg!!!!!!!!» Joda, det var jo sant, men jeg hadde ikke skrevet noe om førstemann til mølla. Svarte ikke og da rant det på med meldinger. Først håpet han at det gikk til helvete med komfyren, så med meg, så med fyren som fikk den, så med oss alle sammen osv. Slik fortsatte han i nesten to timer før det stilnet. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 9.48):

Ikke frekt akkurat, men hvorfor skriver folk "Jeg er interessert"? Takk for informasjonen, liksom.

Hvis de er interessert kan de vel prøve å få den informasjonen som vipper dem over fra "interessert" til "jeg vil ha den"? For eksempel "Jeg er interessert hvis den er sånn og sånn", eller "jeg er interessert derom jeg kan hente til helgen". Hvorfor skal det være opp til meg å hale denne informasjonen ut av folk?

Anonymkode: 00dd9...ba5

Folk skriver at de er «interessert» fordi det er det finn.no legger opp til. Når du går inn i Meldinger for å ta kontakt i en annonse, så ligger det ferdige forslag til dialog fra finn, som du bare klikker på. Et av forslagene er: «Hei, jeg er interessert. Er du villig til å diskutere prisen?». 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (2 timer siden):

Folk skriver at de er «interessert» fordi det er det finn.no legger opp til. Når du går inn i Meldinger for å ta kontakt i en annonse, så ligger det ferdige forslag til dialog fra finn, som du bare klikker på. Et av forslagene er: «Hei, jeg er interessert. Er du villig til å diskutere prisen?». 

Men det er jo noe helt annet enn "Jeg er interessert"! Da forteller man selger hva som skal til for å vippe over fra "interessert" til "Jeg vil ha den". Akkurat som jeg etterlyste i innlegget mitt. 

Jeg har nå lagt ut en del ting billig eller gratis, og har telt ikke mindre enn 14 "Jeg er interessert" og en "inntrissert". Jeg har lyst til å svare "Takk for opplysningen". 

En av disse tingene var et møbel. Presiserte at det var førstemann til mølla. Fikk en melding med en gang fra ei som ville ha det, og kunne hente samme dag. Da jeg spurte når, svarte hun kl 17. Klokka 17 kom og dama sendte en melding om at hun ble forsinket. Greit det, det var ryddig, tenkte jeg. Spurte igjen når hun kom, og da trodde hun klokka 20. Det var litt av en forsinkelse, men dumme meg sa ja til det også.

Klokka 20 får jeg en lang melding om hvor snill jeg var som ga henne dette møbelet, for sånn hadde hun ønsket seg lenge. Smisk, smisk.  Og så skrev hun at hun dessverre ble litt forsinket. Jeg skrev da at hun hadde til 21. Hun ble så fortvilet, for de skulle jo bare besøke noen i noen minutter, og så fløy tiden og de hadde halvannen times kjøretur hjem. Hvem drar halvannen time én vei for å besøke noen i noen minutter? Møbelet gikk til en annen som hentet med én gang.

Anonymkode: 00dd9...ba5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 18.39):

hvis jeg forsøker å bli kvitt for eksempel noen bøker, og setter opp pris til hundre kroner. Så kommer det en potensiell kjøper og viser litt interesse. 

men så snart dem får vite at det blir noen kroner i FRAKT også, så blir det plutselig brå-stopp i all kontakt fra dem. Men hvis dem virkelig har SÅ elendig med penger at dem ikke "har råd til" frakt, så burde dem vel egentlig ikke vist noen interesse for noen av bøkene i det hele tatt.                                       

:bond:

Anonymkode: 1d411...cab

Det er vanlig å ta med i annonsen at kjøper betaler frakt.

Anonymkode: 355ce...fd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig å ta med i annonsen at kjøper betaler frakt.

Anonymkode: 355ce...fd5

Har jeg aldri tatt med da dette er en ting som er en helt klar selvfølge.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva synes dere om det å sende mot betaling? Føler jeg får kjempe dårlig samvittighet nå når jeg leser alt dette 🙈 Jeg fant noen bøker på finn som ble gitt bort, bøker som jeg hadde let etter i mange år, en serie på 50 bøker.  De ble gitt bort i nordnorge så jeg jublet når jeg så de, og sendte melding og sa jeg var intressert, og spurte om han kunne sende de til meg, mot betalling selvfølgelig. Han gjorde det, og jeg var stor fornøyd og vippset litt mer penger en det frakten kostet. Har ikke tenkt mer på det før nå. Men var det veldig frekt av meg å be han sende? 😬

Anonymkode: 7add7...d56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva synes dere om det å sende mot betaling? Føler jeg får kjempe dårlig samvittighet nå når jeg leser alt dette 🙈 Jeg fant noen bøker på finn som ble gitt bort, bøker som jeg hadde let etter i mange år, en serie på 50 bøker.  De ble gitt bort i nordnorge så jeg jublet når jeg så de, og sendte melding og sa jeg var intressert, og spurte om han kunne sende de til meg, mot betalling selvfølgelig. Han gjorde det, og jeg var stor fornøyd og vippset litt mer penger en det frakten kostet. Har ikke tenkt mer på det før nå. Men var det veldig frekt av meg å be han sende? 😬

Anonymkode: 7add7...d56

Jeg hater å sende, gjør det kun til nød hvis det er noe jeg virkelig vil bli kvitt og det er lett å sende. Det fordi alle forventer at sender skal gjøre dette uten videre. Derfor skriver jeg i alle mine annonser at jeg ikke sender.

Men hadde derimot meldingen sakt  "Hei kan du sende? Betaler selvfølgelig 100 ekstra for jobben", da hadde jeg sendt.

Anonymkode: 2421a...97e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hva synes dere om det å sende mot betaling? Føler jeg får kjempe dårlig samvittighet nå når jeg leser alt dette 🙈 Jeg fant noen bøker på finn som ble gitt bort, bøker som jeg hadde let etter i mange år, en serie på 50 bøker.  De ble gitt bort i nordnorge så jeg jublet når jeg så de, og sendte melding og sa jeg var intressert, og spurte om han kunne sende de til meg, mot betalling selvfølgelig. Han gjorde det, og jeg var stor fornøyd og vippset litt mer penger en det frakten kostet. Har ikke tenkt mer på det før nå. Men var det veldig frekt av meg å be han sende? 😬

Anonymkode: 7add7...d56

Nei, det var ikke frekt å spørre om det. Og du betalte jo mer enn frakten også. Ikke alle bor steder der de kan regne med at det er mange nok i nærområdet som er interesert i det de har å tilby. 

 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at dette med å sende mot betaling er noe problem. Enten så får man et nei fra selger, at de ikke ønsker å sende. Ellers så får man et ja. Begge deler er da helt greit. Noen ønsker ikke å sende og det må man bare respektere. 
Jeg har kjøpt mye via Finn.no, og sikkert halvparten av gangene har det vært så langt unna at jeg har spurt om de kunne sende. Kun ved et par tilfeller har jeg fått som svar at de ikke ønsker å sende

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva synes dere om det å sende mot betaling? Føler jeg får kjempe dårlig samvittighet nå når jeg leser alt dette 🙈 Jeg fant noen bøker på finn som ble gitt bort, bøker som jeg hadde let etter i mange år, en serie på 50 bøker.  De ble gitt bort i nordnorge så jeg jublet når jeg så de, og sendte melding og sa jeg var intressert, og spurte om han kunne sende de til meg, mot betalling selvfølgelig. Han gjorde det, og jeg var stor fornøyd og vippset litt mer penger en det frakten kostet. Har ikke tenkt mer på det før nå. Men var det veldig frekt av meg å be han sende? 😬

Anonymkode: 7add7...d56

Min erfaring er at de som ønsker å sende ikke har noe problem med å si det hvis man spør. Hvis de ikke har skrevet i annonsen at de ikke sender, så må de regne med å bli spurt om det. Aldri opplevd noe annet enn at de enten sier ja eller svarer høflig at de ikke vil sende. Å spørre er greit, så lenge man ikke krever.

Selv sender jeg gjerne når jeg selger noe. Når jeg gir bort skriver jeg at det må hentes. Men om noen ikke får med seg det og likevel spør om jeg kan sende, så tåler jeg det altså. ;)

Anonymkode: d7c51...82f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva synes dere om det å sende mot betaling? Føler jeg får kjempe dårlig samvittighet nå når jeg leser alt dette 🙈 Jeg fant noen bøker på finn som ble gitt bort, bøker som jeg hadde let etter i mange år, en serie på 50 bøker.  De ble gitt bort i nordnorge så jeg jublet når jeg så de, og sendte melding og sa jeg var intressert, og spurte om han kunne sende de til meg, mot betalling selvfølgelig. Han gjorde det, og jeg var stor fornøyd og vippset litt mer penger en det frakten kostet. Har ikke tenkt mer på det før nå. Men var det veldig frekt av meg å be han sende? 😬

Anonymkode: 7add7...d56

Helt greit å spørre så lenge man er høflig. Jeg sender ikke når jeg gir bort men det er fordi det stort sett er store gjenstander som vil koste en del i emballasje som folk som oftest forventer at jeg skal stå for. Jeg synes det er greit at folk spør uansett 👍🏻

Anonymkode: c0b3f...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...