Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

16 minutter siden, Million skrev:

Veldig frekt var det vel ikke, men en smule bare. Litt merkelig fyr, vil jeg si.

Det var en gang jeg ryddet i bokskapene mine. Siden jeg ikke lenger bor i en bolig med hage, men nå bor i blokk og neppe noengang kommer til å flytte til bolig med hage igjen, så hadde jeg ikke lenger bruk for alle rosebøkene og hagebøkene mine. De var både på norsk og engelsk, og det var et par digre stabler av dem.

Først la jeg dem ut på Finn som til salgs, for en billig penge pr stk. Tok meg tid til å liste opp forfatter og navn på hver bidige bok også, og det var litt av en jobb.

Ingen respons. Absolutt ingen. Ingen var interessert i hagebøker, så det ut til.

Så da gjorde jeg etter et par måneder kort prosess, endret annonsen til GIS BORT og la de ut på nytt.

Temmelig kjapt kom det da svar fra en mann som gjerne ville ha, og ja, han kunne komme og hente.

Han kom anstigende. Så ut som en skikkelig struts, lang og nerdete og med briller og "Professor hår" steg han inn her med en diger ryggsekk på ryggen. Han hadde tydeligvis gått til fots og reist kommunalt, og hadde tenkt å BÆRE det svære lasset med bøker med seg på ryggen. Det ville bli tungt...! Men det var jeg som sa "hei, det er vel du som skal ha bøkene? Kom inn" og han bare nikket til svar.

Jeg viste han hvor bøkene var, de sto stablet på spisebordet i stua, men utover det ble det ikke sagt noe, for han sa ikke et ord! Han ga seg til å putte alle bøkene i ryggsekken, jeg var redd det ikke var plass til alle, men sekken var stor og han greide det akkurat. 

Uten et ord snudde han seg og gikk mot døren igjen med lasset på ryggen. Forvirret lurte jeg på om han ikke hadde tenkt å si "hadet" en gang. Det sa han ikke. Da han sto ute i gangen og var i ferd med å gå ned trappen, stakk jeg hodet ut og sa "ha det da!" til han. Først da sa han noe og svarte "ha det" tilbake.

Forventet ingen overstrømmende samtale mens han var her, men han kunne jo kanskje sagt noe.... Kanskje fortalt om hagen sin eller om han tenkte å selge dem videre, for alt jeg vet. I det minste kunne han sagt TAKK!

Det finnes folk som er veldig introverte.

Anonymkode: 5cba7...c77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes folk som er veldig introverte.

Jeg regnet meg frem til at han antageligvis var det, ja :)  Men er introverte fritatt for all sans for normal høflighet? Han kunne takket før han gikk?

Endret av Million
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg er enig i at man ikke skal trenge å utlevere seg, men jeg har opplevd å gi bort ting til folk som har prøvd å selge dem videre. Det er irriterende. Virker som om enkelte spekulerer i å få ting for å selge dem videre og slik tjene penger. Privatpersoner altså, ikke veldedighet.

Kan ikke forstå at dette er noe problem.

Den som mottar kan jo ikke vite beveggrunnen til at det gis bort. Når jeg gir bort en ting ønsker jeg den ikke lenger og det er enklere for meg å gi gjenstanden bort i stedet for å kjøre den på fyllingen. Om den blir tatt i bruk av mottaker eller solgt videre gir jeg helt beng i.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nomore82 skrev:

Han kunne jo ha gått?

Ja det var vel noe i den duren jeg skrev til han. Han ble skikkelig sur og selv etter at jeg skrev klart og tydelig at jeg gir det bort til noen andre så fortsatte han å sende meg sure meldinger om hvor dust jeg var, at jeg sikkert hadde pms og at kjerringer var djevler 🙄😆

Anonymkode: 39e75...15c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var vel noe i den duren jeg skrev til han. Han ble skikkelig sur og selv etter at jeg skrev klart og tydelig at jeg gir det bort til noen andre så fortsatte han å sende meg sure meldinger om hvor dust jeg var, at jeg sikkert hadde pms og at kjerringer var djevler 🙄😆

Det er dessverre ikke alle som har vokst opp i et møblert hjem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Jeg regnet meg frem til at han antageligvis var det, ja :)  Men er introverte fritatt for all sans for normal høflighet? Han kunne takket før han gikk?

Tenker nok det var mer mot autismespektret type Aspergers, introvert er mer et markant behov for alenetid.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Illuminatum skrev:

Den som mottar kan jo ikke vite beveggrunnen til at det gis bort. Når jeg gir bort en ting ønsker jeg den ikke lenger og det er enklere for meg å gi gjenstanden bort i stedet for å kjøre den på fyllingen. Om den blir tatt i bruk av mottaker eller solgt videre gir jeg helt beng i.

Helt enig!

Noen gir bort fordi det er den enkleste måten å bli kvitt noe (de slipper å kjøre det bort, etc.).

Andre gir bort fordi de vil ha den gode følelsen av å gi det bort direkte til noen som trenger det uten å gå gjennom en veldedig organisasjon. Da ønsker man nok en takknemlighetsrespons direkte fra mottakeren. Hvis dette er motivasjonen, er det nok lurt å understreke at man ønsker å gi bort til noen som er vanskeligstilt.

Dessverre vil det alltid være sånn at noen har få skrupler med å trekke sympatikortet, uansett om det er reelt eller ikke. Andre har det virkelig tøft, men har høy terskel for å klage og synliggjøre sine egne vanskeligheter. 

Nå er jeg kanskje litt hard, men jeg tror man bør tenke gjennom sin egen motivasjon for å gi bort via Finn istedenfor å gi bort via en veldedig organisasjon. Dersom forventningen er at den andre personen skal dele sine problemer og vanskeligheter, slik at man kan føle seg «ekstra snill», tror jeg at man skal være ærlig med seg selv om nettopp det.

Dersom motivasjonen er at man vil gi bort noe til en verdig mottaker, finnes det veldedige organisasjoner som er godt egnet til å vurdere akkurat det.

Jeg ga bort et møbel på Finn, og det dukket opp ei dame fra nabolaget. Har gode indikasjoner på at hun har (og har hatt) et tøft liv, men det ble aldri nevnt. Hun tok med seg møbelet, og ga meg en pose med moreller som hun hadde plukket i hagen sin. Hun sa takk, jeg sa takk, og begge hadde verdigheten i behold. Hver gang jeg treffer henne på butikken, hilser hun og smiler. Dersom hun hadde måtte synliggjøre sine egne problemer for å «få tildelt møbelet», kan det hende at hun ikke ville vært like komfortabel med å se meg i etterkant. 

Endret av Miss-Grey
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
3 timer siden, Illuminatum skrev:

Da får vi være uenige i det, som flere andre også har påpekt er det både frekt og uetisk da det fratar andre muligheten til å få noe de faktisk trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Million skrev:

Ja, han var vel litt rar i tillegg🤣🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Apis skrev:

Tenker nok det var mer mot autismespektret type Aspergers, introvert er mer et markant behov for alenetid.  

Nei. Jeg kjenner til introverte som blir stressa når de kommer i prat med nye mennesker. De er ellers helt vanlige blant andre. Ingen diagnoser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg kjenner til introverte som blir stressa når de kommer i prat med nye mennesker. De er ellers helt vanlige blant andre. Ingen diagnoser.

Blant folk de kjenner *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, nomore82 skrev:

Han kunne jo ha gått?

Er ikke gratis hvis han sliter skosålene på å gå, vet du ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ti10 skrev:

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ti10 skrev:

😂 nei sant det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fare for å spore av her, men en har introverte i alle former og fasonger, sjenerte også..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Utrolig mye rart man får i innboksen, hva er det frekkeste dere har vært borti? 

Min historie fra i går kveld faktisk... Sønnen min fikk dobbelt opp av en gjenstand (skøyter, dyrt) til bursdagen og jeg tenkte jeg skulle være "julenisse" og gi bort dette settet til noen som trengte det. Fikk mld av en mann med barn på samme alder som min sønn som fortalte at de hadde dårlig råd og at han hadde blitt veldig glad om han fikk disse. Vi ble enige at han skulle få det og ei dame ringte på døra like etter, kona til denne mannen. Jeg ga henne eska og sa at jeg håper de ble fornøyde, hvorpå hun åpnet eska og studerte skøytene nøye. Spurte om de var brukt og hvor mye de kostet nye, hvor de var kjøpt og om jeg hadde kvittering. Jeg ble helt satt ut men svarte nå på det hun spurte om. Så sa hun "ja, kan jeg ta de??“ og jeg sa ja vi avtalte jo det så. Så bare sa hun hadet og gikk, sa ikke takk eller noen ting. 

Etterpå, før jeg hadde rukket å slette annonsen hadde jeg jo selvfølgelig fått masse andre koselige og takknemlige familier som jeg heller gjerne skulle gitt det til. Så mye får man igjen for å være snill liksom 😋

Anonymkode: 4ca7e...e8d

Har heldigvis ikke opplevd noe frekt gjennom finn, bare værr hyggelige kjøpere og selgere. Man burde være flinkere til å sile ut de useriøse.

På 30.11.2019 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Man føler seg ofte som en dårlig forelder som må hente brukt for at barna skal ha. Noen føler en slags skam om de må takke for seg så de setter opp et hardt ytre for å beskytte deg selv. 

Tenk at de egentlig er takknemmelige, men at de sliter med skyld og skam selv. 

Så krise var det vel ikke med et enkelt ord?

Anonymkode: ff4a4...6e9

Hvorfor? Det er bare teit. Det er jo ikke noe galt i å hente brukt til ungene. Er så lei av å bo i Norge, da folk vandrer rundt som sure og stive og kalde roboter, der man ikke får vise et snev av følelser før du får kjeft, blir navlebeskuet, utestengt, mislikt og får høre hvor gal man er.

Anonymkode: 7fad1...f49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt så mange utakknemlige og kranglevorne mennesker via finn og Facebook at jeg har nå sluttet å gi bort ting der. Setter heller tingene på gjenbrukstorget på miljøstasjonen, så slipper jeg irritere meg over de som får tingene🤪

Anonymkode: 02ca7...7ef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...