Gå til innhold

"Gis bort" på finn.no - hva er det frekkeste du har opplevd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke akkurat gis bort, men jeg skulle selge en hest for noen år siden. For de som kan litt om hest, så var det en 11 år gammel kaldblodstraver hoppe. Ble brukt til ridning og hadde startet 1m i sprang med plassering. Gullkantet stamtavle og vist mye fart og talent i trening, så et bra avlsemne. Pga min interesse ble det aldri mer enn noen lokalkjøringer. Hesten var helt problemfri og grei i all håndtering. Jeg visste at kaldblodstravere var lavt priset utenfor travsporten, så jeg satt hesten til 10 000,- inkl en sal som var verdt ca 2000,-. Fikk noen interesserte, men endte til slutt opp med å avtale å selge hesten og salen for 8000,- samlet. De kom for å hente, hilste på hesten. Alt virket greit. Hesten ble lastet på hengeren og vi skulle skrive kontrakt. Kjøper drar frem noen kontanter og sa at han ikke hadde tatt med seg mer enn 6000,-..🙄 Jeg ble litt paff, men tenkte faen heller, jeg gidder ikke å lage noe styr.... Hesten måtte bort pga mangel på plass og jeg begynte å få lite tid. Så jeg tok imot pengene. Viste seg i det minste at det var dyrevennlige folk, for hesten er hos dem fortsatt og virker fornøyd og glad utifra bilder og videoer jeg har sett og det er jo det viktigste.

Anonymkode: 01268...d0f

Jeg forstår det i din situasjon, da en hest er noe annet enn en ting - men det irriterer meg at folk godtar den typen prisforhandling 🙈 Ender jo med at ganske mange spekulerer i dette. Har heldigvis ikke opplevd det selv, men om noen dukket opp hos meg med for lite penger eller skulle begynt å prute hadde jeg sagt blankt nei. Det er jo en type press, pluss å kaste bort min tid. 

Anonymkode: b6d89...523

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beg ga bort en relativt ny sofa. Uka etter ringer han og vil ha igjen pengene fordi det angivelig var en flekk på puta. Jeg prøvde å forklare at han ikke hadde betalt for den, det var ingen penger å få igjen. Han snakket dårlig norsk, men det kan da ikke være vanskelig å forstå. Dagen etter stod han og flere kompiser utenfor døra mi. Da bare betalte jeg 10k for å bli ferdig med hele saken.

Anonymkode: 59d2c...bce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Hva er rett å gjøre her? Blir så usikker og redd for å gjøre feil. 

Har lagt ut en klespakke gratis. En dame ville hente på mandag. Dukket ikke opp, sa heller ikke noe. Idag er det en annen en som etterspør klespakke på en lokal gis bort side. Fristende å gi de til henne istede. 

Anonymkode: 8c0a9...6da

Jeg har akkurat opplevd det samme. Skulle gi vekk noen babyklær og så var det en som var interessert. Hun kom ikke å hentet som avtalt. Jeg ga de til en annen som ville ha de. Nå, to uker senere har jeg fortsatt ikke hørt noe fra hun første. 

Anonymkode: f68b6...6ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte meg også på å være "julenisse" nylig, og ga bort relativt kostbart, helt nytt, og skrev en innstendig oppfordring til at folk som ikke hadde økonomisk behov for litt ekstra hjelp til jul ikke tok kontakt, men var grei og lot det gå til noen som hadde behov, og hvor det virkelig ville glede foreldre og barn å motta noe slikt. 

Jeg har rett og slett ikke lyst til å gjøre det igjen etter denne opplevelsen. Mange "Jeg vil ha dette!" uten flere ord, en kom på døra og forlangte å få det uten avtale, flere som sendte melding hadde selv ute annonser som tydet på alt annet enn dårlig råd, og flere var direkte frekke da jeg påpekte at det var noen kriterier for å få det jeg ga bort (som altså sto i annonsen). 

Neste gang jeg gir bort noe nytt, dyrt og fint vil jeg gi det gjennom en hjelpeorganisasjon, for dette ble ingen hyggelig opplevelse, kun sjokkerende hvordan mange oppfører seg, og hvor lite omtanke mange har for folk som TRENGER ting de bare har lyst på, uten å ha behov. 

Anonymkode: 18800...7d0

Jeg har hatt så dårlig råd at jeg har trålt Finn for å finne ting som gis bort eller er rimelige nok til at vi hadde råd. Det er så ydmykende at du aner ikke når den som gir det bort nærmest krever å få se bankutskriftene dine, og at du skal utlevere hele den tragiske historien din for å få med deg det de gir bort. 

Hvorfor kan det ikke holde at man sier at man har behov for tingen som gis bort, og ville satt stor pris på den fordi økonomien ikke strekker til? 

Jeg var også en av dem som hadde annonser ute selv som ikke nødvendigvis lyste dårlig råd, nettopp fordi jeg solgte unna absolutt alt jeg hadde som hadde noen form for verdi for å få litt penger inn. Mye av det som ble solgt var merketøy og annet fint som vi enten hadde fått i gaver, eller kjøpt på Fretex.  

Jeg er 100% enig i at man skal være høflig, oppføre seg ordentlig, holde avtaler og være takknemlig for det man får, men ikke krev at mottaker skal utlevere seg selv for å få en ting du gir bort. Det oppleves i alle fall i min erfaring som utrolig ubehagelig. 

Anonymkode: 31943...d5b

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.6.2020 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt så dårlig råd at jeg har trålt Finn for å finne ting som gis bort eller er rimelige nok til at vi hadde råd. Det er så ydmykende at du aner ikke når den som gir det bort nærmest krever å få se bankutskriftene dine, og at du skal utlevere hele den tragiske historien din for å få med deg det de gir bort. 

Hvorfor kan det ikke holde at man sier at man har behov for tingen som gis bort, og ville satt stor pris på den fordi økonomien ikke strekker til? 

Jeg var også en av dem som hadde annonser ute selv som ikke nødvendigvis lyste dårlig råd, nettopp fordi jeg solgte unna absolutt alt jeg hadde som hadde noen form for verdi for å få litt penger inn. Mye av det som ble solgt var merketøy og annet fint som vi enten hadde fått i gaver, eller kjøpt på Fretex.  

Jeg er 100% enig i at man skal være høflig, oppføre seg ordentlig, holde avtaler og være takknemlig for det man får, men ikke krev at mottaker skal utlevere seg selv for å få en ting du gir bort. Det oppleves i alle fall i min erfaring som utrolig ubehagelig. 

Folk har fortsatt lov til å velge hvem de har lyst til å gi sine ting til.

Anonymkode: 5cba7...c77

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg er enig i at man ikke skal trenge å utlevere seg, men jeg har opplevd å gi bort ting til folk som har prøvd å selge dem videre. Det er irriterende. Virker som om enkelte spekulerer i å få ting for å selge dem videre og slik tjene penger. Privatpersoner altså, ikke veldedighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MalloryK skrev:

Interessant artikkel!

Noe av det var kanskje litt opplagt, men jeg synes at det var fint at de fikk frem de eksemplene som ble vurdert opp mot avtaleloven.

Er så lei av folk som sender melding angående noe jeg selger og sier: «Jeg tar den! Er det greit at jeg henter mandag klokka 16.30?». Etter at du har bekreftet tidspunktet, og kanskje satt en eller annen fritidsaktivitet på vent, oppdager du at ingen dukker opp.

Så får du kanskje melding noen dager senere, der det står «beklager, jeg fant en som var finere». Det er ikke bare ufint, men også brudd på avtaleloven!

Som en fun fact kan jeg også nevne at det er langt færre som trekker seg eller unnlater å møte opp etter at jeg fikk profilbilde på Finn. Kanskje fordi de får dårlig samvittighet når de ser at det faktisk er en person i andre enden, slik artikkelen antyder?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå om noen vil være snill å gi vekk ting som egentlig kunne bli solgt for litt penger. Jeg ville gjerne vist litt og ikke bare gitt til første. Men jeg hadde ikke krevd kontoutskrifter osv. Bsre et par setninger om at man er alenemor, ufør og dessverre har dårlig økonomi. 

Anonymkode: 35947...8e9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg er enig i at man ikke skal trenge å utlevere seg, men jeg har opplevd å gi bort ting til folk som har prøvd å selge dem videre. Det er irriterende. Virker som om enkelte spekulerer i å få ting for å selge dem videre og slik tjene penger. Privatpersoner altså, ikke veldedighet.

Hva så? Om du gir bort en ting så er det bare teit å bli sur for at de prøver å tjene penger på det, da får du heller prøve det selv. 

Anonymkode: 76fe8...b1c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? Om du gir bort en ting så er det bare teit å bli sur for at de prøver å tjene penger på det, da får du heller prøve det selv. 

Vet ikke om de får solgt det, da, bare at de prøver (annonser som ligger ute). Kunne sikkert prøvd å selge tingene selv, men det er generelt vanskelig å få solgt ting på Finn, det er definitivt kjøpers marked. Og mange av oss gir gjerne bort ting for å hjelpe (spesielt klær/utstyr til barn), synes det er frekt når privatpersoner prøver å tjene penger på det. Ikke bare for min egen del, men hvis jeg gir bort noe noen som bare selger det videre, gjør det jo at noen trengende mistet en sjanse til å få noe.

Har hørt mange ha lignende erfaringer, også når de gir bort ting til venner/familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser flere eksempler både her og andre steder at kjøper/selger som har gått over streken får stygge meldinger og at det blir akseptert. Dere kan virkelig ikke mene at den som er kjøper/selger som har gjort noe feil er den eneste slemme og den store, stygge ulven når den andre har sendt ufine meldinger til vedkommende? At noen gjør noe feil når de skal kjøpe/selge noe på Finn, fritar jo ikke den andre parten fra normal folkeskikk?! 

Anonymkode: 03e7f...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg gir bort ting så er det jo fordi jeg vil gi det til noen som ikke har råd til å betale selv.

La oss si 100 personer sulter og 100 personer gir bort 1 middag hver. Alt er i skjønn balanse. Men så kommer det 50 personer inn og tar gratis middager for så å selge middagene videre. Det betyr at 50 personer som ikke har råd til mat vil sulte. Du skjønner vel at det ikke er greit? Det handler ikke om prinsippene her, men om at det finnes folk som trenger tingene. Det er greit hvis en av de som sulter prøver å selge tingene videre dersom de vet at tingen har verdi, men når folk med ok råd spekulerer slik på finn synes jeg er fryktelig trist og umoralk. Faktisk uetisk.

Anonymkode: 2fbca...53e

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg gir bort ting så er det jo fordi jeg vil gi det til noen som ikke har råd til å betale selv.

La oss si 100 personer sulter og 100 personer gir bort 1 middag hver. Alt er i skjønn balanse. Men så kommer det 50 personer inn og tar gratis middager for så å selge middagene videre. Det betyr at 50 personer som ikke har råd til mat vil sulte. Du skjønner vel at det ikke er greit? Det handler ikke om prinsippene her, men om at det finnes folk som trenger tingene. Det er greit hvis en av de som sulter prøver å selge tingene videre dersom de vet at tingen har verdi, men når folk med ok råd spekulerer slik på finn synes jeg er fryktelig trist og umoralk. Faktisk uetisk.

Anonymkode: 2fbca...53e

Men hva om de 50 som tar for å selge også er sultne, men samtidig har barn som må ha dyr medisin? Da selger de middagene, fordi de har noe enda viktigere de må prioritere over sulten. 

Ting er ikke alltid så svart hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da slettes ikke rart at man blir sur. Jeg har en del nesten ubrukte babyting som jeg har lyst til å gi bort til noen som ikke har økonomi til å kjøpe de tingene selv, og dersom noen prøver å lure meg så blir jeg forbanna ja. Er derfor jeg kun gir bort ting via veldedige organisasjoner. Noe av det verste jeg vet er grådige folk som grabber til seg ting på bekostning av andre som trenger disse tingene mer. 

Anonymkode: e5fd1...eba

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student så har ikke så god råd akkurat nå.

En leke barnet mitt har veldig lyst på ble lagt ut på finn på gies bort, det var langt unna så jeg tilbydde porto og 350kr for bryet med å sende. Stod også tydelig i teksten at dette gies bort raskest mulig så det var ikke lagt ut feil.

Meldingen min ble sett av den som la ut annonsen, deretter ble annonsen endret til pris 600 kr. Ble så kontaktet av selger som spurte om jeg visste hva fraktkostnad ville bli... svarte bare at jeg misforstod da jeg trodde dette skulle gies bort og at det var derfor jeg kunne betalt ekstra for å få det sendt.

Fikk ikke noe svar, og tingen er enda ikke solgt 3 uker etter. Det var ganske frekt synes jeg, greit å ombestemme seg men da kan man gi beskjed om det. 

Anonymkode: 08225...4cd

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga bort noen kjøkkenting og så var det en som gjerne vil ha litt av det. Og forventet at jeg skulle kjøre og levere det. 1,5 time unna :roll:  der var jo gratis og det ble ikke gratis om han måtte bruke bensin på å kjøre og hente det

Anonymkode: 39e75...15c

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ga bort noen kjøkkenting og så var det en som gjerne vil ha litt av det. Og forventet at jeg skulle kjøre og levere det. 1,5 time unna :roll:  der var jo gratis og det ble ikke gratis om han måtte bruke bensin på å kjøre og hente det

Anonymkode: 39e75...15c

Han kunne jo ha gått?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...