Gå til innhold

Skal du drikke alkohol på julaften i år ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Ah

Har vært noen ganger i Russland, min mann slet de første gangene vi var over på besøk men nå klarer han seg.

De drikker greit mye og har inntrykk av at den jevne russer takler det bra. 

Ja, har inntrykk av de aller fleste der drikker relativt ofte, men lite, ikke som Hollywood hvor Russer = alkoholiker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Tanuki skrev:

Du kan ta det helt med ro, ingen kommer til å bli fulle og rave rundt. Vi har champagne som velkomstdrink og vodka til maten, på samme måte som nordmenn drikker akevitt. Mannes familie er fra Russland og har et helt normalt forhold til alkohol, dvs untatt svigerfar men han feirer ikke med oss uansett. Jeg holder meg til max 2 små shots gjennom kvelden, pleier å gå fint, evt tar jeg heller vin.  Så du kan serr roe deg ned et par fem hakk, ingen som har sagt noe om å bøtte innpå med sprit. Vi blir sannsynligvis 6 voksne + barn, og fyll har aldri vært et tema + at i mannens kultur er det helt uakseptabelt å bli drita forann foreldre/besteforeldre. 

Det er typisk hysteriske nordmenn å holde på sånn som i denne tråden. Jeg er fra Russland og drikkes det vodka så tar man gjerne 2-3 shotteglass i løpet av en kveld ved siden av mat. De i slekten vår som hadde alkoholproblemer er døde for lengst, vi som er igjen ønsker ikke fyllefest, så da blir det bare litt å drikke til maten. 

Anonymkode: cf9dc...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Få meg ikke til å le. Prøver du å si at mannen din er russer, og at i russisk kultur er det uakseptabelt å bli drita foran familie? Russere har jo en enda verre alkoholkultur enn oss.

Anonymkode: 9a3f9...8be

Jeg har aldri sett noen blir drita under familieselskap ja, alkoholisme er vanlig der, men ikke fordi "Tante Olga" hadde vodka til maten på julaften jeez. Russland er et stort land med mange etnisiteter, tviler på at du kjenner til hvordan alle der drikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er typisk hysteriske nordmenn å holde på sånn som i denne tråden. Jeg er fra Russland og drikkes det vodka så tar man gjerne 2-3 shotteglass i løpet av en kveld ved siden av mat. De i slekten vår som hadde alkoholproblemer er døde for lengst, vi som er igjen ønsker ikke fyllefest, så da blir det bare litt å drikke til maten. 

Anonymkode: cf9dc...aa1

Ja! Skjønner ikke greie, sto gram til maten er ikke et problem. Familiens alkoholiker feirer ikke med oss, av naturlige årsaker. Noe av det jeg liker aller best med svigers er nettop det at de kan slappe av og nyte litt alkohol, og selv si stopp før det kan bli ubehagelig. I praksis tror jeg vi konsumerer mindre alkohol på julaften enn en gjennomsnitts norsk familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få meg ikke til å le. Prøver du å si at mannen din er russer, og at i russisk kultur er det uakseptabelt å bli drita foran familie? Russere har jo en enda verre alkoholkultur enn oss.

Anonymkode: 9a3f9...8be

Denne kommentaren viser bare hvor uvitende du er. I mange vanlige russiske familier er det respektløst å drikke seg full foran sine besteforeldre og foreldre. Drikker meg ikke full foran min mor eller min bestemor, hadde bestemor sett meg full så ville jeg skammet meg noe inderlig. Jeg hadde fått kjeft herfra til månen. 

Det finnes selvfølgelig familier hvor alle i familien er alkoholiserte, men dette gjelder ikke alle. Selv har vi 3 i familien som er avholdsmennesker.

10 minutter siden, Tanuki skrev:

Ja! Skjønner ikke greie, sto gram til maten er ikke et problem. Familiens alkoholiker feirer ikke med oss, av naturlige årsaker. Noe av det jeg liker aller best med svigers er nettop det at de kan slappe av og nyte litt alkohol, og selv si stopp før det kan bli ubehagelig. I praksis tror jeg vi konsumerer mindre alkohol på julaften enn en gjennomsnitts norsk familie.

Nei, de hører ordet vodka og tror at alle skal drikke seg dritings. Men dette gjelder ikke din familie, og heller ikke min. Mange russere greier å drikke med måte:) I min familie har babushka tidligere nektet alkolikerne å komme i familieselskap fordi det blir så utrivelig. Nå lever ikke de lenger så nå slipper vi heldigvis at noen blir fulle. 

Anonymkode: cf9dc...aa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.11.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Denne debatten er en av våre største juletradisjoner 🙂 Frem med popcorn🤘 

- Ja

Anonymkode: ea9ae...f32

Mulig. Skal feire i Tyskland. Noget drikkepress blir det. Men kommer ikke til å drikke mye. Planlegger å kjøpe med meg julebrus fra Norge. Syns det smaker aller best til julemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, drikker svært sjelden alkohol. Er jo nervegift, man er ikke den man drikker seg til å være....

Be yourself! Stopp all rus.

Tenk så mange barn som opplever fulle foreldre på juleaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inwe skrev:

Ingen barn hos oss, så blir noen juleøl i løpet av kvelden, men ikke slik at vi blir fulle.

Påvirket blir du jo, av "noen" øl.

Har en venninne som gnålte om at hun ikke ble "full" av etpar glass vin, helt til hun fikk se seg selv. Filmet, da endret hun livet sitt raskt.

Anonymkode: 2c678...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Påvirket blir du jo, av "noen" øl.

Har en venninne som gnålte om at hun ikke ble "full" av etpar glass vin, helt til hun fikk se seg selv. Filmet, da endret hun livet sitt raskt.

Anonymkode: 2c678...120

Det var vel litt mer enn et par glass vin eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tipper et lite akevittglass og et glass rødvin til middag. Kanskje et nytt glass etter alle tantebarna er lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg drikker ekstremt lite gjennom hele året, men på julaften er det helt garantert litt øl og akevitt til maten. Barn til stede - de har vokst opp med at foreldre og øvrige voksne kan ta en øl eller et glass vin til maten uten at noen blir fulle. Synes det er viktig at de ser voksne som håndterer alkohol på en bra måte, og er egentlig mer skeptisk til at barn aldri skal se at foreldre/voksne drikker alkohol og derfor heller ikke får se hvordan det kan gjøres helt uproblematisk.

Anonymkode: 40ab9...9ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Påvirket blir du jo, av "noen" øl.

Har en venninne som gnålte om at hun ikke ble "full" av etpar glass vin, helt til hun fikk se seg selv. Filmet, da endret hun livet sitt raskt.

Anonymkode: 2c678...120

Litt forskjell på å bli "påvirka" og drita da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påvirket blir du jo, av "noen" øl.

Har en venninne som gnålte om at hun ikke ble "full" av etpar glass vin, helt til hun fikk se seg selv. Filmet, da endret hun livet sitt raskt.

Anonymkode: 2c678...120

Jeg drikker ikke så ofte og treffer ofte venner som tar noen glass. Selv om jeg er edru kan jeg ikke se noen forskjell på dem.

Anonymkode: c1da1...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer nok til å ta meg et glass vin eller to til middag, men ingen her kommer til å drikke mer enn det.

Anonymkode: b290e...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Påvirket blir du jo, av "noen" øl.

Har en venninne som gnålte om at hun ikke ble "full" av etpar glass vin, helt til hun fikk se seg selv. Filmet, da endret hun livet sitt raskt.

Anonymkode: 2c678...120

Jeg blir ikke full av det jeg drikker på julaften, men om jeg hadde blitt det hadde ikke det vært noe problem heller. Som sagt, ingen barn hjemme hos oss, yngste er 26 år. Drikker rundt 4-5 øl i løpet av hele dagen. Altså, jeg ville jo ikke kjørt bil, men å si at jeg er full er nok litt å ta i. Drikker ikke akkurat på tom mage den dagen 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maleficenta skrev:

Mulig. Skal feire i Tyskland. Noget drikkepress blir det. Men kommer ikke til å drikke mye. Planlegger å kjøpe med meg julebrus fra Norge. Syns det smaker aller best til julemat

Kan ikke forstå at noen mener at en sukkerbombe er det som smaker best til noe form for mat. Det stjeler jo all smaken i stedet for å være med på å heve den, slik øl kan i stor grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Troverdigheten skrev:

Kan ikke forstå at noen mener at en sukkerbombe er det som smaker best til noe form for mat. Det stjeler jo all smaken i stedet for å være med på å heve den, slik øl kan i stor grad.

Det handler gjerne om hva man er vant til. Syns den søte drikken blir god og leskende i motsetning til alt det salte. Og øl liker jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...