Gå til innhold

Skal du drikke alkohol på julaften i år ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går fint an å kose seg med vin uten at barna tar skade av det eller får et negativt forhold til alkohol. Et par glass hvitvin til kanapeer og forrett, så et par glass rødvin til resten av middagen og kvelden. Akkurat som jeg er oppvokst med og ikke har tatt skade av. Hadde vi derimot hatt noen som ikke tålte alkohol med så hadde vi jo hensyntatt det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper det blir et glass vin eller to. Regner med vi kjøper inn øl også. Eldste barnet vil sikkert også ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å tilby vin eller øl til maten for mine foreldre som kommer til å takke nei fordi det er barnebarn der. Vi kommer til å si at vi er edru, har ansvaret og kan kjøre ti l legevakten så det er dere vel unt med ett glass rødvin også kommer de til å takke nei igjen :). Annet hvert år har vi svigermor og svigerinne, da tar de kanskje ett glass vin til maten og det er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Vi setter ungene først, så alle drikker brus. 

Anonymkode: 4add2...452

For en utrolig dum kommentar.  Her er dagens pokal. 

Anonymkode: d9e0e...af9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Miklo Velka said:

Mens andre surrer og ikke forstår at ikke alle vil drikke alkohol. Eller at ikke alle vil drikke alkohol med barn tilstede. Mens andre tror at bare fordi at man ikke drikker alkohol på julaften, eller vil nyte alkohol med barn tilstede, så er det fordi at man hater flatfylla.

Egentlig ser jeg kun nedlatende dumme kommentarer from folk som avstå overfor andre som drikke alkohol. Gjør det du vil, men ikke sitte på din høy hest og dømme andre fordi de ta et glass vin med maten uansett om barn er der eller ikke. Norge har et veldig merkelig forhold til alkohol. 

Anonymkode: d9e0e...af9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, skrue said:

Drikkekulturen er tydeligvis verre enn jeg trodde. Enten så drikker man brus eller så ligger man under bordet og skriker.

Ja, fordi det er INGEN voksne som klarer å holde seg til 1-2 glass vin med maten.  Det er enten eller.  Right. 

Anonymkode: d9e0e...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi det er INGEN voksne som klarer å holde seg til 1-2 glass vin med maten.  Det er enten eller.  Right. 

Joa, de fleste klarer. Men hender også at de voksne ikke klarer det, og dermed går det utover barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, abc123detvardet said:

Joa, de fleste klarer. Men hender også at de voksne ikke klarer det, og dermed går det utover barna.

Jeg svarte på innlegget som jeg sitert.  

Anonymkode: d9e0e...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Drikker voksne mennesker brus til mat? Til julemiddagen? Det har jeg faktisk aldri hørt om. Barbari!

Sette en halvannenliter med cola på bordet, liksom. Classy. :roll: 

Vi er ikke så opptatt av å være «classy», så det går helt fint med både Cola og julebrus på julemiddagsbordet. Sammen med andre alternativer (med og uten alkohol). Vi er mer opptatt av å kose oss enn hva som er «fint nok». 

For øvrig aldri vært noe problem med alkohol til jul i min familie. Ingen drikker seg snydens. Som barn hadde jeg ingen problemer med at mine foreldre tok et glass vin i hvert fall. 

Anonymkode: 8e575...1b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tydeligvis rar, for jeg merker alkoholen etter bare et glass vin eller en øl. Ikke slik at jeg er full eller brisen, men jeg merker en liten effekt. En effekt som barna mine garantert også plukker opp. Ville de blitt redde av det? Det tror jeg ikke, men jeg tar ikke sjansen på det. Kanskje jeg endrer mening på det når de blir litt eldre og mer selvstendige. 

Vet uansett ikke om jeg noen gang kommer til å drikke alkohol i jula. Jeg har aldri gjort det, selv om jeg er vokst opp i et hjem hvor det var helt naturlig med både øl og akevitt til julematen. 

Anonymkode: cc775...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør det du vil, men ikke sitte på din høy hest og dømme andre fordi de ta et glass vin med maten uansett om barn er der eller ikke. 

Anonymkode: d9e0e...af9

Jeg har da ikke dømt en kjeft! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på grunn av sånne som deg at denne debatten blir så polarisert at den ender med krangel hver gang. Tror du virkelig at århundrer med prøving og feiling når det gjelder å finne drikke som komplimenterer mat på den beste måten er gjort på grunn av rus? Er du (og dine meningsfeller) virkelig så lite opplyst? 

Voksne over hele verden koser seg regelmessig, ja faktisk hver dag uten alkohol. Men når en skal ha et festmåltid så er det tradisjon og ikke spare på noe. Gjestene skal få et komplett måltid der smakene er nøye avbalansert og nitidig satt sammen. Hvis du har vært utenfor landegrensen og spist måltider med mennesker i andre land så vet du at alkohol til maten ikke er et tema en gang. Barn eller ikke barn, det er alkohol til maten. 

En franskmann vil kunne bli fornærmet hvis du ber om brus til et måltid de har tilberedt til deg. I frankrike er det slettes ikke uvanlig at barn, ja små barn får utvannet svakvin til maten. Jeg har sett fireåringer drikke vin i frankrike. Og hvis det er noen som har et naturlig forhold til alkohol så er det franskmenn. 

Så ikke kom drassende med at det er så trist at voksne drikker vin når barn er til stede. Normale mennesker som har et normalt forhold til alkohol kan fint drikke alkohol med barn til stede. Det skjer over hele verden hver dag. Og stort sett alle land i verden har et mye mer naturlig forhold til alkohol enn nordmenn har. Det er slettes ikke trist. Det er bra at foreldrene går foran som gode eksempler og viser måtehold og ansvar i forhold til alkohol. Unger som lærer det hjemme drikker seg ikke dritings så snart muligheten byr seg. De følger foreldrenes eksempel og drikker med måte. 

 

Anonymkode: fad2e...b53

Jeg er ikke uenig med deg i utgangspunktet, jeg mener man fint kan nyte alkohol med måte, mine foreldre/familiemedlemmer drikker alkohol på julaften. Ikke store mengder, men litt. 

Når det er sagt er jeg er glad jeg aldri har vært på besøk hos en franksmann, om dette er kutymen. Det er ikke særlig kjekt å føle seg presset til å drikke alkohol når man ikke ønsker å drikke det.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pepsi max til julemat er forøvrig etter mitt syn det aller verste en kan drikke. 

Da er farris eller bris (begge naturell) mye bedre enn pepsi max. 

Eller rett og slett rent vann. Brus er uansett siste sort. 

Anonymkode: fad2e...b53

Jaha?

Jeg personlig vil gjerne kose meg på julaften, og da foretrekker jeg Pepsi Max. Eventuelt sukkerfri julebrus. Vann er bare kjedelig, og Farris eller Bris er direkte vondt. Alkohol drikker jeg aldri, og har ihvertfall ikke tenkt til å starte på julaften. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har øl og aquavit til de voksne som ønsker det til middagen. 
Selv tar jeg et glass rødvin til middagen

I tillegg serverer jeg et glass med likør til kaffen

Dette har vi gjort siden barna var små, og de har fått et fornuftig forhold til alkohol

Det er ingen som drikker så de blir fulle - det er et glass eller to til maten for kosens skyld 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker som barn at jeg hatet at de voksne drakk alkohol, selv om det var moderate mengder merker man som barn forskjell. Nå drikker jeg selv på julaften, men det er heller ingen barn der. Kommer ikke til å drikke når jeg får egne barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er gravid, men mannen skal nok kose seg med noe godt i glasset. Det skulle da bare mangle!

Anonymkode: 0b10a...e96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...