Gå til innhold

Skal du drikke alkohol på julaften i år ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det gnåles om barn.   Og jeg sa oppi her jeg ville avstått fra alkohol til de hadde lagt seg.

Men ikke alle feirer med barn.  Kan det respekteres at jeg som godt voksen liker akevitt og likør til middag og kaffe sammen med enda mer godt voksne?   Eller må jeg rette meg etter at "jula er for barn" selvom det ikke feires med barn?

Herregud....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, drikker så å si aldri alkohol. Har 3 barn. 

 

Jeg liker ikke smaken av rødvin, hvitvin, øl etc,men jeg kan se for meg at det smaker godt til julematen. Har ikke noe imot at folk drikker en øl eller vin til maten, men det bør ikke bli for mye med barn til stede. 

Anonymkode: 611a1...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er tydeligvis rar, for jeg merker alkoholen etter bare et glass vin eller en øl. Ikke slik at jeg er full eller brisen, men jeg merker en liten effekt. En effekt som barna mine garantert også plukker opp. Ville de blitt redde av det? Det tror jeg ikke, men jeg tar ikke sjansen på det. Kanskje jeg endrer mening på det når de blir litt eldre og mer selvstendige. 

Vet uansett ikke om jeg noen gang kommer til å drikke alkohol i jula. Jeg har aldri gjort det, selv om jeg er vokst opp i et hjem hvor det var helt naturlig med både øl og akevitt til julematen. 

Anonymkode: cc775...f9e

Jeg merker det også etter en øl hvis den drikkes relativt kjapt. På juleaften pleier jeg å drikke en øl og en akevitt, over en middag som tar mange timer. Sitter og koser meg med akevitten fortsatt til kaffen etter maten. Da merker jeg ingenting, og jeg betviler at noen av barna gjør det heller. Det kommer jo ganske mye an på tidsperpektivet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi har aldri alkohol til maten, berre vørterøl blanda med sprite, og julebrus/vatn. Eg er stort sett avholds, alkohol er for dyrt 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.11.2019 den 16.51, Guidet Kvinne skrev:

Drikker voksne mennesker brus til mat? Til julemiddagen? Det har jeg faktisk aldri hørt om. Barbari!

Sette en halvannenliter med cola på bordet, liksom. Classy. :roll: 

Altså, ærlig talt. Jeg drikker selv både vin og akevitt på julaften, men i barndommen var det alkoholfri feiring både for barn og voksne. Det betyr ikke at man smeller en halvannen liters plastflaske på bordet i reneste Oluf-stil og gir blaffen i alt som heter høytidelighet. Det betyr som regel at man har et utvalg mineralvann i glassflasker stående pent på dekket bord; julebrus, farris, vørterøl etc. 

Det er flere måter å være trangsynt på. Det er trangsynt å tro at alkoholholdig drikke automatisk betyr flatfyll, og det er også trangsynt å være snobbete og krampaktig feinschmecker. Begge deler er usjarmerende, og en dannet person er fleksibel nok til å kose seg i juleselskap med både vin og brus, alt etter hvor man er invitert det året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Ja, det skal jeg. Vi er bare voksne. Regner med at det blir vin til middagen og dessertvin og likør til desserten/kakene. 

Vi blir ikke mer enn brisne så det blir egentlig bare koselig stemning. Det hadde vært verre om det hadde vært krangling og tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse. Og så skal jeg skrive om det på kvinneguiden etterpå. 

Anonymkode: c0ca5...f02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ta meg et glass champagne som jeg alltid gjør på julaften. Har barn så jeg holder meg til ett glass. 

Anonymkode: cf9dc...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir både champagne, øl, akevitt, vin, likør og kanskje en GT ut på kvelden.

Anonymkode: 7a2a3...047

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bort i jula, men regner med det blir noe alkohol på bordet, antagelig rødvin, øl og akevitt. Kanskje et glass rødvin utpå kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.11.2019 den 16.03, AnonymBruker skrev:

Snop. Gir barna diabetes og en garantert tidlig død. 

Anonymkode: fad2e...b53

Dette høres da veldig overdrevet ut. Har du kilde for denne påstanden?

Anonymkode: bf077...a9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Har selv vokst opp i et hjem med alkohol på juleaften (og alle andre dager ellers i året, forsåvidt) - så etter vi landa i fosterhjem har alkohol vært no-no på juleaften. Gjør meg absolutt ingenting, da jeg koser meg like mye med brus og min kjære niåring 👌 

Anonymkode: 878b9...0b8

Bor dere begge i fosterhjem?

Anonymkode: bf077...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen alkohol her. Går på medisiner som ikke bør kombineres med alkohol.

Men alkoholfritt betyr ikke det samme som Cola eller julebrus (virker som om noen tror det...). Vi har som regel Clausthaler juleøl og diverse varianter av Balholm eplejuice (eple og solbær passer utmerket til pinnekjøtt). I tillegg står selvsagt vann med og uten kullsyre på bordet.

Anonymkode: e247c...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.11.2019 den 16.51, Guidet Kvinne skrev:

Drikker voksne mennesker brus til mat? Til julemiddagen? Det har jeg faktisk aldri hørt om. Barbari!

Sette en halvannenliter med cola på bordet, liksom. Classy. :roll: 

Heldigvis finnes både cola og julebrus på glassflasker, og begge deler står på bordet på julaften sammen med juleøl og akevitt. Veldig greit for oss andre som ikke drikker alkohol annet enn sterk alkohol og kunne drikke noe annet enn vann til julematen👍 Jeg synes det ser litt bedre ut med glasscola enn 1 liter vodkaflaske på bordet liksom, samt at vodka eller rom og julemat går dårlig sammen for min del. 

Anonymkode: bdd83...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol for tida, så for min del blir det julebrus, farris og kaffe på julaften. Et par av de andre voksne som feirer hos oss vil nok ta et glass vin og en akevitt til maten, men det blir ikke noe fyll. Vi har barn tilstede, men kan ikke si at jeg ser noe problem med at barn vokser opp med å se voksne ta et glass vin i ny og ne. Sålenge alle oppfører seg normalt og barnet ikke opplever noe skremmende. 

Anonymkode: 7ff32...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feirer julaften med tenåringer og vil modellere at det går an å hygge seg uten alkohol.

Anonymkode: 9aeec...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...