Gå til innhold

Skal du drikke alkohol på julaften i år ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er avholds, så drikker ikke uansett. Alkohol serveres ikke til julemiddagen pga svigermor som har alkoholproblem. Men mannen i hus tar gjerne en øl til middagen de årene de ikke er her. 

Anonymkode: 95fe3...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig forhold til alkohol i barndommen gjør at barnet får et naturlig forhold til alkoholen senere. Naturlig betyr ett- to glass, og ikke tilbedelse til herr alkohol hele kvelden. 

Anonymkode: eeb6a...8eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturlig forhold til alkohol i barndommen gjør at barnet får et naturlig forhold til alkoholen senere. Naturlig betyr ett- to glass, og ikke tilbedelse til herr alkohol hele kvelden. 

Anonymkode: eeb6a...8eb

Hvorfor trenger man å ha et forhold til alkohol i det hele tatt? En greier seg jo helt flott uten.

Anonymkode: 9aeec...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger man å ha et forhold til alkohol i det hele tatt? En greier seg jo helt flott uten.

Anonymkode: 9aeec...ba0

Man klarer seg også helt flott uten julemat, kaker, gaver, sjokolade osv. Kanskje bare avskaffe alt sammen?

Anonymkode: c1da1...6bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal drikke brus, kaffe eller te på kvelden. Drikker ikke pga barn tilstede.

Anonymkode: 93e03...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kjøp inn 2 flasker vin til maten 

Vi er 4 voksne så blir ikke fylla, men vin til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor trenger man å ha et forhold til alkohol i det hele tatt? En greier seg jo helt flott uten.

Anonymkode: 9aeec...ba0

Er mye en fint klarer seg uten, skal vi kutte ut det og?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tanuki skrev:

Ja! Skal ha champagne, kanskje vin, og vodka. 4-6 voksne og 3 barn, det skal nok gå fint. 

Kan skjønne kose-drikker som smaker godt til mat, men vodka med barn til stede? Vodka er ingen kose-drikk, det er en bli-full-drikk og det vet alle. Barn merker godt når voksne blir ruset og det skaper utrygghet. Vet dere ikke dette? Vil dere virkelig gjøre julaften til en utrygg feiring for barna?

Jeg er overrasket over hvor mange som planlegger å drikke mengder med ren alkohol med barn til stede. Skulle tro voksne var mer opplyst i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Denne debatten er en av våre største juletradisjoner 🙂 Frem med popcorn🤘 

- Ja

Anonymkode: ea9ae...f32

Ett glass til maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Kan skjønne kose-drikker som smaker godt til mat, men vodka med barn til stede? Vodka er ingen kose-drikk, det er en bli-full-drikk og det vet alle. Barn merker godt når voksne blir ruset og det skaper utrygghet. Vet dere ikke dette? Vil dere virkelig gjøre julaften til en utrygg feiring for barna?

Jeg er overrasket over hvor mange som planlegger å drikke mengder med ren alkohol med barn til stede. Skulle tro voksne var mer opplyst i dag. 

De skal sikkert lage gode drinker , ikke shotte 🤦 Finnes flere måter å drikke vodka på enn å styrte den ren, vetdu 😄

-ts

Anonymkode: ea9ae...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal sikkert lage gode drinker , ikke shotte 🤦 Finnes flere måter å drikke vodka på enn å styrte den ren, vetdu 😄

-ts

Anonymkode: ea9ae...f32

Skal man lage gode drinker så sier man som regel det og ikke bare vodka. Dessuten, har man drukket noen glass champagne, vin OG noen "gode drinker" så er man også som regel godt beruset da også. Trengs ikke shots til for å bli full 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ikkevoksen skrev:

Kan skjønne kose-drikker som smaker godt til mat, men vodka med barn til stede? Vodka er ingen kose-drikk, det er en bli-full-drikk og det vet alle. Barn merker godt når voksne blir ruset og det skaper utrygghet. Vet dere ikke dette? Vil dere virkelig gjøre julaften til en utrygg feiring for barna?

Jeg er overrasket over hvor mange som planlegger å drikke mengder med ren alkohol med barn til stede. Skulle tro voksne var mer opplyst i dag. 

Vodka pleier en ikke å drikke ren, en pleier å blande den til diverse drinker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, ikkevoksen said:

Kan skjønne kose-drikker som smaker godt til mat, men vodka med barn til stede? Vodka er ingen kose-drikk, det er en bli-full-drikk og det vet alle. Barn merker godt når voksne blir ruset og det skaper utrygghet. Vet dere ikke dette? Vil dere virkelig gjøre julaften til en utrygg feiring for barna?

Jeg er overrasket over hvor mange som planlegger å drikke mengder med ren alkohol med barn til stede. Skulle tro voksne var mer opplyst i dag. 

Du kan ta det helt med ro, ingen kommer til å bli fulle og rave rundt. Vi har champagne som velkomstdrink og vodka til maten, på samme måte som nordmenn drikker akevitt. Mannes familie er fra Russland og har et helt normalt forhold til alkohol, dvs untatt svigerfar men han feirer ikke med oss uansett. Jeg holder meg til max 2 små shots gjennom kvelden, pleier å gå fint, evt tar jeg heller vin.  Så du kan serr roe deg ned et par fem hakk, ingen som har sagt noe om å bøtte innpå med sprit. Vi blir sannsynligvis 6 voksne + barn, og fyll har aldri vært et tema + at i mannens kultur er det helt uakseptabelt å bli drita forann foreldre/besteforeldre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De skal sikkert lage gode drinker , ikke shotte 🤦 Finnes flere måter å drikke vodka på enn å styrte den ren, vetdu 😄

-ts

Anonymkode: ea9ae...f32

 

9 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Vodka pleier en ikke å drikke ren, en pleier å blande den til diverse drinker.

Den drikkes ren, men i bitte små glass, akkurat som akevitt, og til maten. Uansett blir det i praksis max 2-3 små glass på hver fordelt på hele kvelden. Jeg er ikke så glad i det, så tar kanskje heller vin. Russisk familie, så maten og tilbehøret er liksom det viktigste. Igjen, aldri sett noen bli fulle, svigermor drikker lite akkurat som jeg, samme med besteforeldre, onkel drikker heller vin, svigerinne og mannen min er nok dem som tåler mest, men selv dem bøtter ikke innpå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tanuki skrev:

 

Den drikkes ren, men i bitte små glass, akkurat som akevitt, og til maten. Uansett blir det i praksis max 2-3 små glass på hver fordelt på hele kvelden. Jeg er ikke så glad i det, så tar kanskje heller vin. Russisk familie, så maten og tilbehøret er liksom det viktigste. Igjen, aldri sett noen bli fulle, svigermor drikker lite akkurat som jeg, samme med besteforeldre, onkel drikker heller vin, svigerinne og mannen min er nok dem som tåler mest, men selv dem bøtter ikke innpå.

Ah

Har vært noen ganger i Russland, min mann slet de første gangene vi var over på besøk men nå klarer han seg.

De drikker greit mye og har inntrykk av at den jevne russer takler det bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tanuki skrev:

at i mannens kultur er det helt uakseptabelt å bli drita forann foreldre/besteforeldre. 

Få meg ikke til å le. Prøver du å si at mannen din er russer, og at i russisk kultur er det uakseptabelt å bli drita foran familie? Russere har jo en enda verre alkoholkultur enn oss.

Anonymkode: 9a3f9...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...