Gå til innhold

Evige etiske dilemma: hvorfor spiser du kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 12/31/2019 at 11:58 AM, AnonymBruker said:

Veldig lett for meg å forsvare mitt inntak av kjøtt. 

For det første er det en målsetting for Norge å være selvforsynt med mat, det er et viktig punkt i det hele og store. Ingen land i verden går klar av krig og elendighet, eller politikk som proteksjonisme og toll. Med det som utgangspunkt så kan du stille deg spørsmålet, er Norge selvforsynt i mest mulig grad uten at vi får energi fra kjøtt? Svaret på dette er Nei. Skulle Norge avslutte all kjøttproduksjon og gå over til kun plantebasert mat så er det kun mulig å plante nok mat til 15 eller 20 prosent av befolkningen. 

Hva skal resten av befolkningen leve av? 

Luft og kjærlighet, ideologi? 

Dessuten, hva slår en skikkelig pizza med pepperoni, en burger, biff, Taco på en fredag eller lørdag kveld, eller de norske tradisjonsrettene som pinnekjøtt og ribbe på julaften? 

Anonymkode: 6be89...48a

https://www.nationen.no/kronikk/mindre-kjott-mer-mat/

Anonymkode: 4ea98...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal ikke du komme her og ødelegge et godt resonnement med forskning!

Anonymbruker over har jo mange knallgode argumenter, jeg nevner 2 i fleng:

1. De som ikke spiser kjøtt må leve av luft, kjærlighet og ideologi. Altså enten kjøtt eller luft. Jeg ville også valgt kjøtt i dette tilfellet for jeg klarer meg ikke i lengden bare på luft. 

2.Den beste maten er pepperoni, burger, biff, taco, pinnekjøtt og ribbe og er derfor "trommevirrvel" etisk forsvarlig! Hvordan kan det være best hvis det ikke er etisk liksom? Hvorfor skapte gud pepperonien hvis den ikke skulle spises??

 

Anonymkode: dff90...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kjøtt siden det er godt, enkelt og veldig effektivt (blir fort mett og får fort nok næring).

Bare se til dyrene: Mens planteetere må spise hele dagen og ha ekstremt lange og komplekse fordøyelsessysemer for å få i seg nok næring så klarer kjøttetere seg ofte med å legge ned et bytte noen få ganger i uka, og bruker resten av dagene til å ligge å late seg. Og kjøtteterene kan også klare seg med veldig korte og enkle fordøyelsessystemer.

Men det skal sies at kjøttetere også ofte har veldig gode immunforsvar for å kunne takle alle bakteriene, ol. som også liker kjøttet godt tydeligvis. Men dette har jo mennesket løst i moderne tid med preserveringsteknologier som fryser og kjøleskap, og oksygenfri innpakning, og gode sanitære og kvallitetssikrede forhold for slakting. Og ikke minst å koke eller steke kjøttet.

Anonymkode: 42c6f...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det finnes vel ingen etisk gode grunner for å spise kjøtt. De fleste har vel tenkt lite over hva de faktisk gjør og hva som foregår i kjøttindustrien, de spiser det bare fordi det er godt og lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Jeg trenger ikke å forsvarer det. Men det er nødvendig for min egen helse og min kropps behov. Mennesket har spist kjøtt helt fra starten, så det er en naturlig og nødvendig del av kostholdet. Å være vegetarianer eller det som verre er - veganer - er ikke menneskets naturlig tilstand. 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forsvare, nettopp fordi det ikke er etisk riktig. Men, mye av alt annet vi gjør er heller ikke etisk optimalt. De fleste av oss kan ikke være perfekte. Derfor mener jeg det er greit å "gjøre sitt beste". Kjøp økologisk, ikke kast mat og begrens kjøttbruken. Det mener jeg er etisk forsvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, Drizzt skrev:

Jeg trenger ikke å forsvarer det. Men det er nødvendig for min egen helse og min kropps behov. Mennesket har spist kjøtt helt fra starten, så det er en naturlig og nødvendig del av kostholdet. Å være vegetarianer eller det som verre er - veganer - er ikke menneskets naturlig tilstand. 

Det er jo ikke naturlig eller nødvendig i dag. Noen har spesielle sykdommer som kanskje ikke gjør det så enkelt å droppe kjøttet, men de aller fleste vil nyttiggjøre seg et vegetarkosthold. Det er jo forsket en del på hva som er sunnest også. Det er riktignok ikke et vegetarkosthold, men et kosthold uten kjøtt, med lite meieriprodukter og med fisk og sunne oljer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Geirfuglen skrev:

Det er jo ikke naturlig eller nødvendig i dag. Noen har spesielle sykdommer som kanskje ikke gjør det så enkelt å droppe kjøttet, men de aller fleste vil nyttiggjøre seg et vegetarkosthold. Det er jo forsket en del på hva som er sunnest også. Det er riktignok ikke et vegetarkosthold, men et kosthold uten kjøtt, med lite meieriprodukter og med fisk og sunne oljer. 

Menneskekroppen da og nå er ikke noe særlig annerledes med tanke på hvilke stoffer den har behov for for å fungere. Tusenvis av år utvikling har ikke gjort mennesket vegetarianer eller veganer. Forskere som er kjøpt og betalt av miljø- og klimaekstremister har jeg null tro på. Kjøtt og melk er helt nødvendige. De som har melkeallergi må selvfølgelig finne alternativer for det er en stor ulempe å ekskludere denne gruppen matvarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2020 den 6.40, Drizzt skrev:

Menneskekroppen da og nå er ikke noe særlig annerledes med tanke på hvilke stoffer den har behov for for å fungere. Tusenvis av år utvikling har ikke gjort mennesket vegetarianer eller veganer. Forskere som er kjøpt og betalt av miljø- og klimaekstremister har jeg null tro på. Kjøtt og melk er helt nødvendige. De som har melkeallergi må selvfølgelig finne alternativer for det er en stor ulempe å ekskludere denne gruppen matvarer. 

Ja kjøtt og melk er helt nødvendig! Ikke kom å ødelegg med forskning! Alle må spise kjøtt! Kjøtt kjøtt og melk! 

Anonymkode: dff90...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvare og forsvare..

Jeg spiser kjøtt blant annet fordi det funker for mitt fordøyelsessystem, og fordi jeg liker det. Jeg kunne ikke vært veganer fordi magen min rett og slett reagerer for mye på en god del av det som fungerer som kjøtterstatning i det veganske kostholdet. 

En annen ting er at jeg har lyst. Jeg er ikke villig til å gi opp alt av animalske produkter som f.eks ost. Jeg velger å si at det er viktig å ta vare på de gledene man har. 

Derimot er jeg ingen stor kjøttspiser, jeg kan fint gå uten kjøtt flere dager og spiser ofte vegetarmat. Så sånn veldig ille syns jeg ikke at jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ludovica- skrev:

Forsvare og forsvare..

Jeg spiser kjøtt blant annet fordi det funker for mitt fordøyelsessystem, og fordi jeg liker det. Jeg kunne ikke vært veganer fordi magen min rett og slett reagerer for mye på en god del av det som fungerer som kjøtterstatning i det veganske kostholdet. 

En annen ting er at jeg har lyst. Jeg er ikke villig til å gi opp alt av animalske produkter som f.eks ost. Jeg velger å si at det er viktig å ta vare på de gledene man har. 

Derimot er jeg ingen stor kjøttspiser, jeg kan fint gå uten kjøtt flere dager og spiser ofte vegetarmat. Så sånn veldig ille syns jeg ikke at jeg er. 

ost er vel ikke kjøtt

Anonymkode: dff90...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjøtt og melk er helt nødvendig! Ikke kom å ødelegg med forskning! Alle må spise kjøtt! Kjøtt kjøtt og melk! 

Anonymkode: dff90...396

Nei, ikke ødelegg med ''forskning''. Hva med den andre forskningen? Den seriøse. Hva er ditt forhold til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt veganer på grunn av helsa, og spiser hverken kjøtterstatninger eller noe særlig med belgfrukter. Egentlig trenger man ikke så mye proteiner, maten i seg selv har nok. Man trenger ikke proteinrike matvarer for å få ekstra protein liksom, på samme måte som at man ikke trenger fettrike matvarer for å få ekstra fett. Man må bare få i seg nok mat for å få nok kalorier. Fe.x poteter, gresskar, gulrøtter, bananer, fiken og dadler er det en del kalorier i så det kan man øke på om man ikke føler seg mett. Det jeg spiser er:

All slags frukt og bær

Alle slags grønnsaker, inkludert poteter

Bladgrønnsaker - spinat, grønnkål, alle slags salater, sjøgrønnsaker, mikrogrønt, ferske urter (hele bunter i en smoothie f.ex)

Minimalt med nøtter og frø, belgfrukter

 

Anonymkode: 88739...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 8.28, Drizzt skrev:

Nei, ikke ødelegg med ''forskning''. Hva med den andre forskningen? Den seriøse. Hva er ditt forhold til den?

Hvilken link har du til den seriøse forskningen igjen. 

Anonymkode: dff90...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken link har du til den seriøse forskningen igjen. 

Anonymkode: dff90...396

Jeg har ikke lenke du kan åpne og lese, nei. Det er betalt tilgang til anerkjente internasjonale studier. Det eneste som er påvist som sikkert er at prosessert kjøtt øker faren for noen typer kreft, men det er ikke kjøttet i seg selv som er problemet, men at det er bearbeidet. Melkeprodukter og kjøtt er en naturlig del av menneskets kosthold gjennom tiden og som med alt annet i livet må inntas med måte. Det er sikkert ikke bra for helsen å spise bare kjøtt og melkeprodukter, men de er en del av et variert og sunt kosthold. Det er mye seriøs forskning der ute hvis man vil lære mer om sunne mat og kosthold, hvilke stoffer kroppen trenger og hvordan få tak i dem gjennom maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"I'm a vegetarian. Well, I'm not hardcore because I eat meat, but only because I like the taste."

-Dylan Moran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/8/2020 at 6:40 AM, Drizzt said:

Menneskekroppen da og nå er ikke noe særlig annerledes med tanke på hvilke stoffer den har behov for for å fungere. Tusenvis av år utvikling har ikke gjort mennesket vegetarianer eller veganer. Forskere som er kjøpt og betalt av miljø- og klimaekstremister har jeg null tro på. Kjøtt og melk er helt nødvendige. De som har melkeallergi må selvfølgelig finne alternativer for det er en stor ulempe å ekskludere denne gruppen matvarer. 

Hvordan forklarer du da at majoriteten av verdens befolkning klarer seg så bra uten melkeprodukter. Asiatere er de mest intelligente folkegruppene på jordkloden og de har ikke historie med å drikke melk. Dersom det er en ulempe å ekskludere melk fra kostholdet betyr det bare at resten av kostholdet er dårlig. Noe som ikke er rart bår det gjelder nordmenn som har kosthold sentrert rundt fattigmannsmat. Sammenligner man med mange andre land ser man hvor dårlig det norske kostholdet er, der frukt og grønt er nærmest fraværende. 

Anonymkode: 4ea98...a37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt veganer på grunn av helsa, og spiser hverken kjøtterstatninger eller noe særlig med belgfrukter. Egentlig trenger man ikke så mye proteiner, maten i seg selv har nok. Man trenger ikke proteinrike matvarer for å få ekstra protein liksom, på samme måte som at man ikke trenger fettrike matvarer for å få ekstra fett. Man må bare få i seg nok mat for å få nok kalorier. Fe.x poteter, gresskar, gulrøtter, bananer, fiken og dadler er det en del kalorier i så det kan man øke på om man ikke føler seg mett. Det jeg spiser er:

All slags frukt og bær

Alle slags grønnsaker, inkludert poteter

Bladgrønnsaker - spinat, grønnkål, alle slags salater, sjøgrønnsaker, mikrogrønt, ferske urter (hele bunter i en smoothie f.ex)

Minimalt med nøtter og frø, belgfrukter

 

Anonymkode: 88739...795

Hvor mener du at du får dekket kroppens behov for proteiner med dette kostholdet? Om du kun spiser det du beskriver her, kommer du til å bli feilernært og få mangelsykdommer.

Jeg spiser kjøtt, og har ikke dårlig samvittighet eller etiske kvaler på grunn av det. Jeg har redusert kjøttforbruket mitt mye, sammenliknet med tidligere, så det er mitt lille bidrag. Spiser kjøtt fordi det er min viktigste proteinkilde, jeg synes det er godt, og det metter mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...