Gå til innhold

Evige etiske dilemma: hvorfor spiser du kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kuttet kjøttet da jeg ikke orket den dårlige samvittigheten. Nå har det gått ti år... 😅✌️

Anonymkode: 885d3...039

Spiser du fisk da? Er lurt å få i seg fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hva med andre produkter fra disse husdyra da som egg fra høner og melk fra kyr osv? Skal vi slutte å spise slikt og? 

Ja, det må man jo. Disse industriene er problematiske, og går hånd i hånd med kjøttindustriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Ja, det må man jo. Disse industriene er problematiske, og går hånd i hånd med kjøttindustriene. 

Men er jo flust av matretter som blir vanskelige å lage da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljø: jeg spiser stort sett kun kjøtt fra "50 % pga dato-hylla som jeg fyller opp fryseren med, med mindre jeg har invitert til noe spesielt eller er på restaurant (sjeldent). Eller så spiser jeg kjøtt fra dumpster diving. Jeg flyr så og si aldri. Har bare flydd frem og tilbake til Spania en gang de siste 6 årene. En flytur tilsvarer ganske mange dyr hvis man skal se på det som et regnskap.

Dyrevelferd: samme som over at jeg spiser for det meste kjøtt som egentlig skal kastes. Kjøper jeg kjøtt til fullpris velger jeg produsenter som Grøstad Gris, Stange o.l som er opptatt av at dyrene skal ha det godt mens de lever.

Helse: I kostrådene inngår magert kjøtt i et variert kosthold, og kjøtt inneholder også mange viktige næringsstoffer kroppen trenger. Blant annet B12 som kun finnes i animalske produkter. Jeg er ingen storspiser av kjøtt heller, men spiser litt hver uke. Jeg tenker det er viktig å ha et fornuftig forhold til det. Jeg har også lett for å få jernmangel, og det er lettere for kroppen å ta opp jern fra maten enn fra tabletter. Jeg har også prøvd å leve kun vegetarisk, men da fikk jeg vanvittig mye gass i magen og måtte gå og knipe igjen rumpa for å ikke prompe hele dagen som endte med magevondt. Kroppen min har det best med et variert kosthold bestående av både grønnsaker, kornprodukter, kjøtt og fisk.

Anonymkode: d9459...1df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men er jo flust av matretter som blir vanskelige å lage da.. 

Kanskje, men en ny verden av matretter åpner seg opp samtidig! :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hva med andre produkter fra disse husdyra da som egg fra høner og melk fra kyr osv? Skal vi slutte å spise slikt og? 

Egg fra industrihøner er ræva, ja. Man produserer noen høner/kylling for kjøtt og andre for egg. Vi er selvforskynte med egg hjemmefra, og går vi tomme kjøper jeg øko.egg: de har i det minste krav på uteområde og det er krav til færre høns per kvadrat, altså har de mer plass å gå på. Jeg kjenner ikke til kuindustrien, men ja - det er godt mulig det er etisk forsvarlig å kutte melk fra storprodusenter her også. Med andre ord er det mange gode incentiver til å støtte små, lokale bønder som behandler dyra sine bra. Dette hensynet har en tendens til å ryke i masseindustri.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men er jo flust av matretter som blir vanskelige å lage da.. 

Ja og nei. Det er alternativer. Mer lokalproduserte egg og melk. Spørs om man skal slutte å spise kjøtt helt, slutte med egg og melk eller kjøpe kjøtt fra mindre lokale gårder. Som sagt er jeg vegetar, men jeg lager innimellom mat til familie med råvarer fra smågårder.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er egoistisk. Enkelt og greit. Kommer til å gå over til et mer plantebasert kosthold. Trenger ikke kjøtt og meieri.

Anonymkode: 760b9...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Jeg sluttet å spise kjøtt den dagen jeg klarte å se livet til en ku, sett fra kua sin side. De øynene som boret seg inn i meg, fader, at jeg skulle reagere sånn, merkelig. Men på en eller annen måte klarte jeg å forstå at dyrene vi spiser, føler det samme som feks hunden min og alle andres, for den saks skyld, kjenner ingen som hadde latt en hund leve som en ku eller en gris. Dyr har følelser, de blir redde og de føler selvsagt smerte.

Så da har jeg ikke spist kjøtt på fem år, at det er miljøvennlig er et stort pluss. Men den største gevinsten for meg personlig, er hvordan kropp og hode har reagert på plantebasert kosthold. Føler meg født på ny! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvelertak skrev:

Jeg spiser kjøtt for det er godt og vi mennesker er kjøttetende. Vi er ikke til for å spise gress og planter. 

Jo, vi har alltid spist også det. Vi har alltid vært både jegere OG sankere.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vi har alltid spist også det. Vi har alltid vært både jegere OG sankere.

Anonymkode: 0436d...de3

Jeg mente vi er ikke til for å bare spise gress og plante. Kjøtt er også viktig. Ikke minst godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt i seg selv er ikke skadelig for miljøet. Påvirkningen på miljøet avhenger av hvilket kjøttdyr det er snakk om. Drøvtyggere fiser metan, hvilket er en mye verre gass enn CO2. De opptar også mye beiteområde som kunne vært brukt til dyrking av korn. Og noe av beiteområdet er nedhugd skog, noe som igjen fører til redusert opptak av CO2 fra trær. Ergo, ku, okse og kalv er dyr som man med fordel kan redusere forbruket fra.

Om man ønsker å spise kjøtt, er kylling og svin mer miljøvennlige alternativer, men flere dokumentarer viser at de ikke har det spesielt bra den stunden de lever, så her kommer spørsmålet om etikk i forhold til dyrevelferd inn i bildet. Et viktig poeng er jo også at man bør spise opp det matlageret som etterhvert har begynt å samle seg opp på matlageret til Nortura. Så lam bør nok være et valg, om man er opptatt av ressursbruk.

Mest miljøvennlig er egg, korn, belgvekster og frukt og grønt. 

Jeg spiser kjøtt, men unngår "verstingene", og kjøper konsekvent kyllingprodukter merket med god dyrevelferd. Utover det finnes det nå så mange gode vegetarprodukter, så å spise annet enn kjøtt uten for mye styr, er veldig enkelt.

Anonymkode: df2a1...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Jeg ser ikke behovet for å forsvare meg. Jeg er født alteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet. Klimaproblemet har jeg ingen dårlig samvittighet for🙈 Dyrevelferden er også bra i Norge, så ingen dårlig samvittighet der heller. 
Jeg er selv bonde, og 95% av kjøttet jeg spiser er fra egne dyr. Kjøtt forbrukeren ikke vil ha, og slakteriene gir meg 10 øre kiloen for max. Voksen sau/geit. Gris har jeg også hatt. Foret på matavfall og grønnsaker, og de har gått ute hele livet. Jakter også elg. Så ingen dårlig samvittighet for det heller. 
Ellers mener jeg vi trenger kjøtt, vi er ikke planteetere. Jeg vil gi barna mine rett, og sunn mat å vokse på. 
 

Anonymkode: 26fbb...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke mye kjøtt og redusert kjøttforbruket i familien, både pga miljø, dyrevern og helsa. Men litt kjøtt spiser vi, men er nøye med hvor kjøttet kommer fra. 

Anonymkode: afbe7...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.12.2019 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Kjøtt i seg selv er ikke skadelig for miljøet. Påvirkningen på miljøet avhenger av hvilket kjøttdyr det er snakk om. Drøvtyggere fiser metan, hvilket er en mye verre gass enn CO2. De opptar også mye beiteområde som kunne vært brukt til dyrking av korn. Og noe av beiteområdet er nedhugd skog, noe som igjen fører til redusert opptak av CO2 fra trær. Ergo, ku, okse og kalv er dyr som man med fordel kan redusere forbruket fra.

Om man ønsker å spise kjøtt, er kylling og svin mer miljøvennlige alternativer, men flere dokumentarer viser at de ikke har det spesielt bra den stunden de lever, så her kommer spørsmålet om etikk i forhold til dyrevelferd inn i bildet. Et viktig poeng er jo også at man bør spise opp det matlageret som etterhvert har begynt å samle seg opp på matlageret til Nortura. Så lam bør nok være et valg, om man er opptatt av ressursbruk.

Mest miljøvennlig er egg, korn, belgvekster og frukt og grønt. 

Jeg spiser kjøtt, men unngår "verstingene", og kjøper konsekvent kyllingprodukter merket med god dyrevelferd. Utover det finnes det nå så mange gode vegetarprodukter, så å spise annet enn kjøtt uten for mye styr, er veldig enkelt.

Anonymkode: df2a1...d21

Du glemmer transporten av kjøttet og maten dyrene må ha, som står for det meste av utslippene. 

Anonymkode: afbe7...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer transporten av kjøttet og maten dyrene må ha, som står for det meste av utslippene. 

Anonymkode: afbe7...c94

Men det er ikke mye utslipp å fly quinoa og annen vegansk erstatning fra andre siden av kloden over til Norge?

Anonymkode: 414fc...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke mye utslipp å fly quinoa og annen vegansk erstatning fra andre siden av kloden over til Norge?

Anonymkode: 414fc...692

Hvor mange spiser quinoa i forhold til kjøtt? Trenger quinoa eller andre vegansk produkter mat i tillegg som må transporteres? Dyrene vi spiser, trenger mer grønt, frukt og annen fôr enn det vi hadde trengt om alle ble veganske. Da er matten ganske enkel i forhold til utslipp. 

 

Anonymkode: afbe7...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...