Gå til innhold

Evige etiske dilemma: hvorfor spiser du kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir syk (vondt i magen, energiløs og oppblåst) av veldig mange matvarer. Å ikke spise kjøtt i tillegg er umulig. Men jeg får likevel dårlig samvittighet. 

Anonymkode: c3397...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For vi er altetende, og kjøtt har vært en del av kostholdet til menneske i mange mange tusen år.

Vi har ingen behov for å spise kun kjøtt og ingenting annet, som kanskje nesten mange gjør i dag. Men å ha et variert kosthold med noe kjøtt i, som jeg har, er det helt naturlig for et menneske.

Anonymkode: a99ff...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Veldig lett for meg å forsvare mitt inntak av kjøtt. 

For det første er det en målsetting for Norge å være selvforsynt med mat, det er et viktig punkt i det hele og store. Ingen land i verden går klar av krig og elendighet, eller politikk som proteksjonisme og toll. Med det som utgangspunkt så kan du stille deg spørsmålet, er Norge selvforsynt i mest mulig grad uten at vi får energi fra kjøtt? Svaret på dette er Nei. Skulle Norge avslutte all kjøttproduksjon og gå over til kun plantebasert mat så er det kun mulig å plante nok mat til 15 eller 20 prosent av befolkningen. 

Hva skal resten av befolkningen leve av? 

Luft og kjærlighet, ideologi? 

Dessuten, hva slår en skikkelig pizza med pepperoni, en burger, biff, Taco på en fredag eller lørdag kveld, eller de norske tradisjonsrettene som pinnekjøtt og ribbe på julaften? 

Anonymkode: 6be89...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 15.06, Dævendøtte skrev:

Jeg sluttet å spise kjøtt den dagen jeg klarte å se livet til en ku, sett fra kua sin side. De øynene som boret seg inn i meg, fader, at jeg skulle reagere sånn, merkelig. Men på en eller annen måte klarte jeg å forstå at dyrene vi spiser, føler det samme som feks hunden min og alle andres, for den saks skyld, kjenner ingen som hadde latt en hund leve som en ku eller en gris. Dyr har følelser, de blir redde og de føler selvsagt smerte.

Så da har jeg ikke spist kjøtt på fem år, at det er miljøvennlig er et stort pluss. Men den største gevinsten for meg personlig, er hvordan kropp og hode har reagert på plantebasert kosthold. Føler meg født på ny! 

Send det klippet her. Kunne fint sett på, IG spist samtidig. Kjøtt selvfølgelig ;) 

Anonymkode: 7af2a...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vært vegetarianer/veganer, av hensyn til dyrene, men for kresen til å bare spise plantekost. Reagerer også allergisk på mye plantekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halla TS.

Jeg hadde en veldig god venn som var veganer, veldig snill og selvutslettende.

Det var da jeg innså at jeg ikke var en spesielt etisk person, og at handlingene mine, alt organismen min foretok seg, sannsynligvis var basert på reinspikka egoisme, og ikke et bevisst etisk valg - som liksom skulle skyldes at jeg hadde forstått noen allmenngyldige prinsipper for verden som resten av moralfilosofene ikke klarte å konkludere med.

Jeg innså også at det var forskjell på å ta hensyn reelt av sympati med noen, og på å være "snill" fordi man hadde fordel av å være det.

I løpet av noen år, så ble jeg ekstremt nihilistisk og kynisk. Jeg har gradvis funnet ut av hvor jeg ønsker å legge meg ift hvor egoistisk jeg skal være og hvor snill og grei jeg skal være. Jeg har et bevisst forhold til hvilke lover jeg følger, og hvilke normer jeg følger.

Det er ingen gud som bryr seg, verden bryr seg ikke, den bare eksisterer, det eneste du har er handlinger og konsekvenser. Kan du leve med konsekvensene økonomisk, sosialt og for egen samvittighet, så fins det få argumenter mot noe som helst.

Så svaret er at ingenting er etisk, etikk er bare bullshit, religion, tull og tøys. Våre handlinger skyldes noe annet, sosiale hensyn/fordeler, medlemskap i flokken, identitet, økonomi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg liker kjøtt først og fremst, det er en naturlig del av menneskers kosthold. Og jeg er for å få i meg det jeg trenger næringsmessig fra mat, i stedet for kosttilskudd og evt sprøyter. Så lenge det er et norsk produkt støtter man opp norske arbeidsplasser og et godt dyrehold. Samt også miljø da det er kortreist mat i forhold til alt som importeres fra andre siden av jordkloden. 

Jeg mener man skal ha et variert kosthold, uten nødvendigvis å kutte ut verken det ene eller det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 18.51, Skogsjenta skrev:

Jeg liker kjøtt først og fremst, det er en naturlig del av menneskers kosthold. Og jeg er for å få i meg det jeg trenger næringsmessig fra mat, i stedet for kosttilskudd og evt sprøyter. Så lenge det er et norsk produkt støtter man opp norske arbeidsplasser og et godt dyrehold. Samt også miljø da det er kortreist mat i forhold til alt som importeres fra andre siden av jordkloden. 

Jeg mener man skal ha et variert kosthold, uten nødvendigvis å kutte ut verken det ene eller det andre.

jeg å spiser kjøtt, orker ikke ta sprøyter i tillegg til mat!!

Anonymkode: dff90...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 14.18, Maleficenta skrev:

Hahaha skal vi sammenligne oss med India? De forurenser i ekstreeeeeeeeme mengder så at de spiser lite kjøtt hjelper ikke mye på deres enorme utslipp 

India forurenser lite basert på hvor stor befolkning de har.

Hvis vi ser på utslipp per innbygger har Norge ca. 5 ganger så mye, og USA nesten 10.

Anonymkode: 5d35a...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 14.18, Maleficenta skrev:

Hahaha skal vi sammenligne oss med India? De forurenser i ekstreeeeeeeeme mengder så at de spiser lite kjøtt hjelper ikke mye på deres enorme utslipp 

Hei jeg kommer fra debattsentralen. Ser at du har sterke meninger og vi ber deg sende oss dokumentasjon på opplysningene dine. 

Generelt på basis av den informasjonen vi sitter på nå kan vi oppsummere raskt: I India sykler gjennomsnittspersonen til jobb, evt. scooter, spiser mer miljøvennlig, mye ris, linser og vegetar, har generelt lavt innkjøp av forbruksvarer, klær osv. Reiser lite til ingenting på ferier. Ønsker dokumentasjon på de enorme utslippene du refererer til og som du presenterer for det Norske folk.

Gleder oss til fortsatt godt samarbeid

Anonymkode: dff90...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helse til å ha et plantebasert kosthold, så for meg er det et enkelt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser kjøtt fordi jeg liker det, men jeg kjøper nå kun fra småskala produsenter og har droppet mye kjøtt fra kosten. Jeg er ikke fan av kjøttindustrien slik den er i dag, så jeg unngår de størte produsentene samtidig som at mannen min er jeger og han skaffer oss viltkjøtt om høsten. Vi spiser en del vegetarmat og er fornøyde med det og. Kjøtt til alle måltider er ikke noe som gjelder hos oss lenger, heldigvis. 

Anonymkode: 403c5...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2020 den 12.26, AnonymBruker skrev:

jeg å spiser kjøtt, orker ikke ta sprøyter i tillegg til mat!!

Anonymkode: dff90...396

Jeg spiser ikke kjøtt og får ikke sprøyter. Kanskje med unntak av vaksiner er gang i blandt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.1.2020 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Hei jeg kommer fra debattsentralen. Ser at du har sterke meninger og vi ber deg sende oss dokumentasjon på opplysningene dine. 

Generelt på basis av den informasjonen vi sitter på nå kan vi oppsummere raskt: I India sykler gjennomsnittspersonen til jobb, evt. scooter, spiser mer miljøvennlig, mye ris, linser og vegetar, har generelt lavt innkjøp av forbruksvarer, klær osv. Reiser lite til ingenting på ferier. Ønsker dokumentasjon på de enorme utslippene du refererer til og som du presenterer for det Norske folk.

Gleder oss til fortsatt godt samarbeid

Anonymkode: dff90...396

Gjennomsnittspersonen i India er så fattig at de ikke har betalt jobb.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å kjøpe bra kjøtt fra sporbare gårder. Har noen lokale vi handler fra. Foretrekker litt mindre kjøtt av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2019 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Veldig lett for meg å forsvare mitt inntak av kjøtt. 

For det første er det en målsetting for Norge å være selvforsynt med mat, det er et viktig punkt i det hele og store. Ingen land i verden går klar av krig og elendighet, eller politikk som proteksjonisme og toll. Med det som utgangspunkt så kan du stille deg spørsmålet, er Norge selvforsynt i mest mulig grad uten at vi får energi fra kjøtt? Svaret på dette er Nei. Skulle Norge avslutte all kjøttproduksjon og gå over til kun plantebasert mat så er det kun mulig å plante nok mat til 15 eller 20 prosent av befolkningen. 

Hva skal resten av befolkningen leve av? 

Luft og kjærlighet, ideologi? 

Dessuten, hva slår en skikkelig pizza med pepperoni, en burger, biff, Taco på en fredag eller lørdag kveld, eller de norske tradisjonsrettene som pinnekjøtt og ribbe på julaften? 

Anonymkode: 6be89...48a

Mye fisk og skalldyr er minst like godt som det du nevner. Men jeg er glad i godt kjøtt jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 16.19, Maleficenta skrev:

Gjennomsnittspersonen i India er så fattig at de ikke har betalt jobb.. 

Har de ikke jobb fordi de er fattige eller er de fattige fordi de ikke har betalt jobb?

Anonymkode: dff90...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...