Gå til innhold

Evige etiske dilemma: hvorfor spiser du kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 11/15/2019 at 11:45 PM, AnonymBruker said:

men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Var du ikke så interessert i en debatt allikevel?

Anonymkode: 614d1...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skammen river og sliter i meg, elsker en saftig burger men dyreverneren i meg mener at alle husdyr i hele verden burde blitt avlivet så de slipper å bli til mat for andre skapninger.

Jakt må også forbys, det er bedre at dyrene dør av sykdommer og matmangel som et naturlig resultat av for mange individer. Katter og hunder må også utryddes siden disse er naturlige kjøttetere, kan like så godt utrydde menneskeheten i samme slengen for vi er jo også kjøttetere fra naturen sin side.

Anonymkode: 4d906...4fb

Du er så "dyrevennlig" at du vil avlive og utrydde dyrene, og kaste kjøttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Skammen river og sliter i meg, elsker en saftig burger men dyreverneren i meg mener at alle husdyr i hele verden burde blitt avlivet så de slipper å bli til mat for andre skapninger.

Jakt må også forbys, det er bedre at dyrene dør av sykdommer og matmangel som et naturlig resultat av for mange individer. Katter og hunder må også utryddes siden disse er naturlige kjøttetere, kan like så godt utrydde menneskeheten i samme slengen for vi er jo også kjøttetere fra naturen sin side.

Anonymkode: 4d906...4fb

Mange husdyr som avles frem pga mat har det ikke bra, men det kan være bedre å være husdyr enn å leve vilt. Som husdyr får man mat om man blir sulten, meneskene skiller fra hverandre dyr som mobber hverandre, dersom de blir syke får de en mye mer human død enn om de skal lide helt til de dør av sykdommen osv.

Det vil være mye verre å dø av sult enn å bli spist av rovdyr, og det er mye verre å bli fordrevet av sterkere individer av din art pga konkurranse om mat enn å bli skutt av en jeger. 

I Norge har vi ikke så mange muligheter til å dyrke plantebasert menneskemat, men vi har store områder som egner seg til beite. Dermed blir det miljøvennlig å spise noe norsk kjøtt, men vi må jobbe mer med å få mer miljøvennlig vinterfor og bedre levekår for de dyra som lever på gårder som drives i overkant industrielt (for å kalle det noe).

Anonymkode: aa90b...613

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2019 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Mange husdyr som avles frem pga mat har det ikke bra, men det kan være bedre å være husdyr enn å leve vilt. Som husdyr får man mat om man blir sulten, meneskene skiller fra hverandre dyr som mobber hverandre, dersom de blir syke får de en mye mer human død enn om de skal lide helt til de dør av sykdommen osv.

Det vil være mye verre å dø av sult enn å bli spist av rovdyr, og det er mye verre å bli fordrevet av sterkere individer av din art pga konkurranse om mat enn å bli skutt av en jeger. 

I Norge har vi ikke så mange muligheter til å dyrke plantebasert menneskemat, men vi har store områder som egner seg til beite. Dermed blir det miljøvennlig å spise noe norsk kjøtt, men vi må jobbe mer med å få mer miljøvennlig vinterfor og bedre levekår for de dyra som lever på gårder som drives i overkant industrielt (for å kalle det noe).

Anonymkode: aa90b...613

Mange dyr i matproduksjon blir mobbet og bitt av de andre dyrene. De er innesperret og har ikke mulighet til å stikke av og ingen skiller dem. Hannkyllinger blir kvernet i eggproduksjon, kyllinger i kjøttproduksjon vokser så raskt at beina knekker under dem. Melkekyr kan stå bundet fast året rundt (noen får 2 mnd sommerferie ute), og blir fratatt ungen rett etter fødsel. Griser får aldri sett lys eller gress og kan fikseres i opptil 3 dager etter fødsel så de ikke skal legge seg på ungene sine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg alltid har gjort det, liker det, blir mett av det, og aldri vil slutte med det. Og fordi jeg ikke tror på denne markedsstyrte miljøpropagandaen, som nå også i sin frekkhet prøver å diktere hva du og jeg skal spise. Det er ingen synd å spise kjøtt ;) 

 

Anonymkode: 7af2a...932

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi både vi og miljøet rundt oss trenger kjøtt. Har nada interesse av og spise hverken ultraprosessert kjøtterstatning eller annen vegan-mat eller bønner og korn som gir meg kroniske magesmerter. Spiser kjøtt fra flinke norske bønder med god samvittighet, og støtter dem fremfor å fly inn ingredienser fra 20 ulike land for å få meg en smoothie. 
 

Tenkt noe på hvordan skadedyrkontroll foregår i økologisk landbruk? Søte, kosete kaniner er også skadedyr når man skal dyrke mat.

 

Anonymkode: 6ffc9...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ønsker å leve så i pakt med min egen kropp som mulig. Jeg mener at å spise restriktivt uansett hvilken diett det gjelder: ikke er sunt og jeg ser ikke tilskudd som fullgodt alternativ til å la kroppen selv får ta opp det den trenger fra maten. Jeg har også spist veldig lite kjøtt i perioder, der selv bare å kutte kjøtt gav meg b12 mangel, i tillegg til at jeg frøs hele tiden. 

Jeg tror man fint kan leve uten akkurat kjøtt, selv om ikke jeg selv kunne det uten B12 tilskudd, men veganisme mener jeg er direkte usunt akkurat som alle andre veldig restriktive dietter.

Anonymkode: 76a3f...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper etisk kjøtt. I størst mulig grad gressforet og utegående. De ytterst få gangene jeg spiser svin er det frilandsgris. Ellers går det i sau og vilt. Dyret skal ha hatt et godt liv og avlives humant. (minstekravene i norsk landbruk er langt i fra akseptable, men det betyr ikke at ingen dyr kan leve gode liv).

Beitedyr tråkker ned gress og binder karbon i jorden. Beiting i utmark holder nede bestanden av flått. 

Jeg spiser paleo, på grunn av helsen. Ser ikke at et vegetarisk kosthold har noen helsefordeler, og jeg spiser ikke korn, bønner, linser eller belgfrukter.

 

Anonymkode: be85e...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg liker det. Bare sånn siden det nærmer seg jul, hva er det vegetarianere/veganere spiser på julekvelden egentlig?

Anonymkode: d421b...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Jeg spiser kjøtt fordi det er godt og fordi mennesket ikke er ren planteeter. Har ikke reflektert så mye utover dette annet enn at dersom vi slutter helt å spise kjøtt og kun spiser plantebasert blir det for lite mat til planteeterne og da blir det ikke mye dyrevelferd likevel. 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er om vi titter på tennene insektsspisere. Men sånn i praktis omtales vi som altetende.

Min personlige grunn for å spise kjøtt, et at jeg spiser alt jeg ikke reagerer allergisk på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.11.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Skammen river og sliter i meg, elsker en saftig burger men dyreverneren i meg mener at alle husdyr i hele verden burde blitt avlivet så de slipper å bli til mat for andre skapninger.

Jakt må også forbys, det er bedre at dyrene dør av sykdommer og matmangel som et naturlig resultat av for mange individer. Katter og hunder må også utryddes siden disse er naturlige kjøttetere, kan like så godt utrydde menneskeheten i samme slengen for vi er jo også kjøttetere fra naturen sin side.

Anonymkode: 4d906...4fb

Men kjære deg. Dersom de først blir avlivet er det ikke like så greit å bruke de til mat så man slipper å kaste alt kjøttet?? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 13.31, Maleficenta skrev:

Men kjære deg. Dersom de først blir avlivet er det ikke like så greit å bruke de til mat så man slipper å kaste alt kjøttet?? 

Har du hørt om tilbud og etterspørsel? Dersom brukeren du siterer kjøper en hamburger så er det et signal til produsenten om at dette er populært slik at han vil slakte flere dyr for å produsere flere hamburgere.

Anonymkode: 672dd...3f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

 Katter og hunder må også utryddes siden disse er naturlige kjøttetere, 

Anonymkode: 4d906...4fb

Og da tar vi med hvaler, haier, isbjørner, tigere, krokodiller, etc etc i samme slengen? For de spiser jo andre dyr? For ikke å snakke om alle insektene som må bøte med livet. ;)

Hva mener du skal holde de øvrige bestandene nede om de ikke skal ha noen naturlige fiender?

Anonymkode: 672dd...3f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt om tilbud og etterspørsel? Dersom brukeren du siterer kjøper en hamburger så er det et signal til produsenten om at dette er populært slik at han vil slakte flere dyr for å produsere flere hamburgere.

Anonymkode: 672dd...3f3

Ja og? Du vil jo drepe husdyra uansett du.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spiser kjøtt fordi man liker det. Jeg er vegetarianer. Fordømmer ikke kjøtteterne, men hører sjeldent etisk kvalifiserte argumenter for kjøttspising, da annet enn utilitarisme. Man kan vel utilitaristisk forsvare kjøttspising som å være en som etterspør kjøtt. Kjøttproduksjonen skaper arbeidsplasser fordi det er en industri. Men jeg tror virkelig ingen mener at de spiser kjøtt for å opprettholde arbeidsplasser. Jeg tror de spiser kjøtt fordi det er godt. Handlingen i seg selv har jeg ikke sett noe etisk godt argument forsvare. Det er bare godt å spise kjøtt. Mennesker liker kjøtt. De er kjøttetere.

Men vi er tross alt ikke avhengig av å ete så mye kjøtt som det vi gjør i dag. Jeg synes heller ikke kjøttindustrien er moralsk forsvarlig med tanke på dyrevelferd. Jeg støtter sånn sett små, lokale produsenter.

Anonymkode: 0436d...de3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 13.28, Maleficenta skrev:

Jeg spiser kjøtt fordi det er godt og fordi mennesket ikke er ren planteeter. Har ikke reflektert så mye utover dette annet enn at dersom vi slutter helt å spise kjøtt og kun spiser plantebasert blir det for lite mat til planteeterne og da blir det ikke mye dyrevelferd likevel. 

Vi spiser jo ikke for lite kjøtt, da. Vi spiser for mye kjøtt, hvis man tenker på utslipp. Vi spiser mer kjøtt enn vi trenger. Bare se på inderne. De spiser mye mindre. Vi spiser ikke bare etter behov, men også etter kultur.

Anonymkode: 0436d...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser jo ikke for lite kjøtt, da. Vi spiser for mye kjøtt, hvis man tenker på utslipp. Vi spiser mer kjøtt enn vi trenger. Bare se på inderne. De spiser mye mindre. Vi spiser ikke bare etter behov, men også etter kultur.

Anonymkode: 0436d...de3

Hahaha skal vi sammenligne oss med India? De forurenser i ekstreeeeeeeeme mengder så at de spiser lite kjøtt hjelper ikke mye på deres enorme utslipp 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...