Gå til innhold

Evige etiske dilemma: hvorfor spiser du kjøtt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hahaha skal vi sammenligne oss med India? De forurenser i ekstreeeeeeeeme mengder så at de spiser lite kjøtt hjelper ikke mye på deres enorme utslipp 

Akkurat det går det an å sammenligne med India, ja. Jeg snakket om kjøttforbruk, ikke om en generell utslippssammenligning. Det var for å poengtere at vi også spiser mye kjøtt pga. kultur og ikke bare for behovsskyld.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser litt kjøtt fordi jeg for blir opphengt i kosthold på en usunn måte hvis jeg begynner å kutte noe 100%. Har prøvd veldig mange ganger, spesielt dette med kjøtt. Skal sies at jeg spiser veldig lite animalsk da, men har ingen regler for å bevare den psykiske helsa 😊

Anonymkode: c9b33...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det går det an å sammenligne med India, ja. Jeg snakket om kjøttforbruk, ikke om en generell utslippssammenligning. Det var for å poengtere at vi også spiser mye kjøtt pga. kultur og ikke bare for behovsskyld.

Anonymkode: 0436d...de3

Men Who cares? Hva spiller det for rolle at de spiser lite kjøtt når det uansett ikke gjør en dritt for miljøet? Og hvorfor skal ikke vi få følge vår egen kultur og spise kjøtt da? Inderne spiser mye vegetar fordi det er en del av deres kultur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Men Who cares? Hva spiller det for rolle at de spiser lite kjøtt når det uansett ikke gjør en dritt for miljøet? Og hvorfor skal ikke vi få følge vår egen kultur og spise kjøtt da? Inderne spiser mye vegetar fordi det er en del av deres kultur

Altså, det er vel der endel veggiser Cares, da. Det handler ikke bare om utslipp. Et høyt forbruk av kjøtt krever masseproduksjon, og masseproduksjon er sjeldent forenelig med dyrevelferd på grunn av rasjonalitetsprinsipper - altså effektiv produksjon. Så med andre ord er det folk som synes kjøttindustrien er kjip. Så det handler ikke bare om miljøutslipp, men også dyrevelferd.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er vel der endel veggiser Cares, da. Det handler ikke bare om utslipp. Et høyt forbruk av kjøtt krever masseproduksjon, og masseproduksjon er sjeldent forenelig med dyrevelferd på grunn av rasjonalitetsprinsipper - altså effektiv produksjon. Så med andre ord er det folk som synes kjøttindustrien er kjip. Så det handler ikke bare om miljøutslipp, men også dyrevelferd.

Anonymkode: 0436d...de3

Det bedrives da masseproduksjon av mange andre ting enn kjøtt da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Det bedrives da masseproduksjon av mange andre ting enn kjøtt da... 

Jo, men masseproduksjon av kjøtt er altså å omgjøre levende dyr til kjøtt, og mange har altså forståelige innvendinger til hvordan levende vesener blir behandlet i denne prosessen.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og? Du vil jo drepe husdyra uansett du.. 

Ok, jeg var kanskje litt uklar. Det jeg mener er at om du likevel vil vi skal spise dyr som allerede er døde så vil jo det automatisk føre til mer produksjon av kjøtt. Det er slik markedskreftene fungerer. Når vi spiser kjøtt så betyr det at det er et marked for det og det vil bli produsert mer.

Anonymkode: 672dd...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvarer dere valget med å spise kjøtt ift miljø, dyrevelferd, helse? Ikke et angrep, (spiser kjøtt selv) men har noen et godt, velformulert, faktabasert, etisk reflektert svar på dette? 

Anonymkode: d7105...ab1

Spiser det ikke

Ikke fordet jeg er wow wow se på meg som er så flink men pga at jeg blir uggen i magen av det.

Så ser du meg spise kjøtt så er det pga verten har laget det til selskapet og jeg er oppdradd til å spise det verten serverer med mindre en blir alvorlig syk av det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men masseproduksjon av kjøtt er altså å omgjøre levende dyr til kjøtt, og mange har altså forståelige innvendinger til hvordan levende vesener blir behandlet i denne prosessen.

Anonymkode: 0436d...de3

Hva annet skal vi gjøre med dyra da? Det kan bli for mange av de... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Hva annet skal vi gjøre med dyra da? Det kan bli for mange av de... 

Man produserer jo enormt med dyr for kjøttproduksjon.

Anonymkode: 0436d...de3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Hva annet skal vi gjøre med dyra da? Det kan bli for mange av de... 

Etter hvert som etterspørselen går ned, vil antall dyr som er avlet opp gå ned også. Bønder gidder jo ikke avle opp flere dyr enn det er etterspørsel på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at unge folk ikke bør slutte å spise kjøtt, da kroppen trenger det for å vokse bra.

Anonymkode: 9e324...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, deedee_ skrev:

Etter hvert som etterspørselen går ned, vil antall dyr som er avlet opp gå ned også. Bønder gidder jo ikke avle opp flere dyr enn det er etterspørsel på.

Nå snakker jeg ikke bare om husdyr. Jeg snakker og om vilt. Man må jakte for å holde bestanden litt nede. Syns ikke det er rett at man skal hive det kjøttet altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Nå snakker jeg ikke bare om husdyr. Jeg snakker og om vilt. Man må jakte for å holde bestanden litt nede. Syns ikke det er rett at man skal hive det kjøttet altså 

Vilt og masseproduksjon er to forskjellige ting, da, som du egentlig sier her. Vilt lever i det fri, til de skytes. Det gjør ikke dyr for masseprod.

Anonymkode: 0436d...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vilt og masseproduksjon er to forskjellige ting, da, som du egentlig sier her. Vilt lever i det fri, til de skytes. Det gjør ikke dyr for masseprod.

Anonymkode: 0436d...de3

Men hva med andre produkter fra disse husdyra da som egg fra høner og melk fra kyr osv? Skal vi slutte å spise slikt og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk begynt å se ned på de som spiser kjøtt. Det er liksom så... Primitivt. Vi vet bedre. 

Anonymkode: e8187...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet kjøttet da jeg ikke orket den dårlige samvittigheten. Nå har det gått ti år... 😅✌️

Anonymkode: 885d3...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...