Gå til innhold

Hva syns dere om at folk spør om hjelp på finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så provosert av ei at jeg sendte melding. Fikk til svar om at jeg ikke hadde noe å gi, kunne jeg la være å ta kontakt. 

Anonymkode: 9d52f...974

Rapporter annonsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, jeg synes ikke noe om de annonsene...det er dessverre mange som sliter og kjenner at jula ikke blir som forventet. Det er trasig, men så lenge politikk bestemmer hvilke mennesker skal få leve, så er det alltid noen som kommer til å slite.

Virker som om folk ikke klarer å prøve å være glad for det man har og prøver å få til i ett år for å få til en fin jul. Men, folk er forskjellige.

Det jeg og min mann gjør, er å engasjere oss i nærmiljøet. Vi bor i en kommune med 20 000+++ innbyggere, og kommunen, kjøpesenterene og kirken har gått sammen om å få til en god jul for alle. Uansett om de er fattige eller ikke. Alt er rusfritt og drevet at frivillige. Vi pleier å ha jul hos foreldrene hans, men enten før eller etter er vi med på å stelle i stand mat og servere og kose oss sammen, gjerne med selskapsleker og sanger og spill.

Det er kjempegøy, og i år har vi et venne par og en singel kompis som skal bli med. 

Dette er jeg heller med på, enn å svare på en Finn.no annonse. Vanskelig å skille de som reelt trenger hjelp, eller bare ønsker penger til tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 18.10, Anonymanda skrev:

De pengene går som regel til heroin, er ikke det å sløse med pengene så vet ikke jeg 🤷

Men det er vel bedre enn tyveri, ran etc?

Anonymkode: 5d602...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel bedre enn tyveri, ran etc?

Anonymkode: 5d602...f18

Og å ikke finansiere heroin er bedre enn å finansiere det 🤷 Det var min ex-narkomane venninne som fikk meg til å slutte å kjøpe slike blader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ikke til tiggere. Har ingen problem med å være raus hvis noen utfører en tjeneste jeg setter pris på.

Anonymkode: f10e8...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

TS her:

Jeg fant endelig en jeg kunne og ville hjelpe. Annonsen talte til meg, det var ikke noe dommedagspoesi eller ekstra smør på skiva. Etter jeg sendte melding til profilen, var ikke brukeren anonym lenger, så jeg kunne finne nummer på en annonse hun hadde ute til salgs. På den måten fant jeg hele navnet, og derfra lekte jeg detektiv. Alt hun hadde skrevet var sant, og jeg fant også et lite avisinnlegg hun hadde skrevet som gjorde at jeg fikk et godt inntrykk av henne som person.

Hun fikk hjemmestrikk til hele familien, så puttet vi i litt snop, et par barnefilmer og snacks. (Personen ba ikke om julegaver eller luksus, bare varme klær)

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en annonse på en hjelpeside på Facebook, som handlet om et par som det ikke var måte på hvor ille de hadde det, de hadde hatt tøffe år, folk prøvde å holde dem fra hverandre osv, så nå ville de gi gaver til hverandre, for det fortjente de virkelig. Så var det noen som kunne avse noen gaver de kunne gi til hverandre? 
 

En ting er å gi til barna sine, men voksne??

Anonymkode: 8fcfb...26a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Nomaden skrev (På 12.11.2019 den 11.08):

Jeg kan fint hjelpe, på en betingelse; at folk skriver under eget navn og ikke anonymt på Finn. Penger, gavekort og kvitteringer på gaver er helt uaktuelt å gi, men jeg hadde derimot kjøpt gavene som ønskes (innen rimelighetens grenser) og evt. betale en strømregning o.l på vegne av den som ønsker det. Jeg gir ikke bort penger som jeg ikke har garanti for at skal gå til det de mener at de har «behov for å betale».

Veldig lurt av deg å ikke gi gaver med kvittering. Dette kan i verste fall bli brukt til å bytte gaven mot penger,for å bruke penger på rus/alkohol.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo gått helt over styr. Tok et khapt søk på finn nå av nysgjerrighet, og en av de første annonsene som kom opp var av en jeg husker fra i fjor også. Fullt navn, ansiktsbilde. Resirkulert tekst fra fjorårets annonse. Vedkommende er syk å har dårlig råd og vil ha en best mulig jul. Ingen barn. Men vedkommende har et søskenbarn som også fortjener en oppmerksomhet?? Fra fremmede mennesker? 

Jeg tenker at måtte du be om hjelp slik i fjor så bruker du det kommende året på å legge til side bittelitt penger hver mnd for å slippe havne i samme situasjon neste jul. Istedet er det de samme folka hvert år som tigger

Anonymkode: cd13a...4c8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bare flaut! Ikke noe annet enn å tigge. 
Hvis man virkelig MÅ ha julegaver, har man jo et helt år tid til å spare litt penger til det. Det er noe som kan planlegges akkurat som bursdagsgaver. 
I stedet for å bruke penger (som man tydeligvis ikke har når man legger ut slike innlegg på Finn), bruke tiden din med barn. Jul handler jo ikke om gaver og slik, men at man er sammen med de man er glad i og det ha jo ikke noe med penger og gaver å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butternut skrev (På 12.11.2019 den 10.09):

Etter litt lesing på finn nå så synes jeg at mange av annonsene er forbausende like, samme skrivestil og begynner ofte med noe ala; Nå er julen over oss, med julelys og julegodt i hyllene - men ikke hos oss, vi har igjen fått avslag på...og har ingenting...ect ect. Jeg tror nok at mange av annonsene før var legit, men nå vet jeg ikke lengre. De kommer tidligere og tidligere hvert år og blir bare tristere og tristere. Anbefaler heller og gi gjennom organisasjoner der man vet pengene går til de rette.

Det sitter veldig langt inne for meg å spørre assa..

Hver 

Jævla 

Annonse 

!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette har jo gått helt over styr. Tok et khapt søk på finn nå av nysgjerrighet, og en av de første annonsene som kom opp var av en jeg husker fra i fjor også. Fullt navn, ansiktsbilde. Resirkulert tekst fra fjorårets annonse. Vedkommende er syk å har dårlig råd og vil ha en best mulig jul. Ingen barn. Men vedkommende har et søskenbarn som også fortjener en oppmerksomhet?? Fra fremmede mennesker? 

Jeg tenker at måtte du be om hjelp slik i fjor så bruker du det kommende året på å legge til side bittelitt penger hver mnd for å slippe havne i samme situasjon neste jul. Istedet er det de samme folka hvert år som tigger

Anonymkode: cd13a...4c8

Nettopp. Det er jo helt sikkert de som tigger år etter år fordi de ser sin mulighet til å få ting gratis siden godtroende og naive mennesker biter rett på. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en person som hadde 4 annonser, og jeg sendte derfor melding og spurte om hvorfor. Det var 4, 100 % identiske. Vet dere hva vedkommende svarte? "Jeg har betalt for plassering, så derfor dukker en ny annonse opp hver dag".

Vel… Hvis man har råd til å betale for plassering, så har man vel også råd til å betale noe julemat og en lite gave hver til barna. Ærlig talt!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste det er jo bare folk som lurer andre som bare sitter å syter og klager men har det faktisk helt greit

jeg var for eks på oktober fest der to jenter som sa rett ut at dem hadde  oppreta en spleis bare for å få penger til og drikke, jeg vet ikke hva dem hadde skrevet på den men tiveler på at dem hadde skrevet at det var til drikking

Anonymkode: f7f65...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigging er en uting. Kjenner igjen en familie ut fra annonsen de har lagt ut. Den triste livshistorien er på plass, men sannheten er en helt annen. At de på tross av, delvis selvvalgt/selvforårsaket, trang økonomi velger å få barn nr 5 nevnes ikke. Det nevnes heller ikke at de ikke feirer jul. Skriver at de har barnehageregning å betale, når ingen av barna går i barnehage osv.

Anonymkode: ab712...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...