Gå til innhold

Hva syns dere om at folk spør om hjelp på finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da?

Anonymkode: 3be31...24d

Man skulle feks hente matvarer i en dagligvarebutikk for å levere til familier i nød, men de som hentet maten tok det de ville ha først. Regner med de gjorde det samme med ting privatpersoner donerte, men vet ikke. 
Kan godt hende denne gruppen er mer seriøs andre steder i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare en promille av slike tiggerannonser som er reelle. I verste fall er det ren bevisst svindel, i beste fall er det snakk om noen som ikke eier økonomisk sans og evne til å prioritere og bare "vil ha" likevel. Uansett har jeg lite til ingen respekt for mennesker som velger å støtte slike. Da kan man bare skylde seg selv.

Anonymkode: 808f1...35f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Chroma skrev:

Man skulle feks hente matvarer i en dagligvarebutikk for å levere til familier i nød, men de som hentet maten tok det de ville ha først. Regner med de gjorde det samme med ting privatpersoner donerte, men vet ikke. 
Kan godt hende denne gruppen er mer seriøs andre steder i landet. 

Så sprøtt. Noen eier ingen skam...

Anonymkode: bdbfe...a40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda er det en organisasjon som heter hjelp oss å hjelpe. Hvor man kan gi til ei dame som gir det videre til de som trenger det. Det som er så synd er at datteren til hun som tar imot har forsnakket seg litt og har fortalt at de selv tar .av det som blir levert inn! Det, og de som sier de er i skikkelig nød og spør om varme nok klær til barna sine samtidig som jeg ser de kjøper røyk og rusbrus nesten daglig i butikken, og de som spør om helt ville ting som PlayStation o.l gjør at jeg ikke gir til noen slike organisasjoner... synd for det går jo utover de som virkelig trenger det. Tenker det samme om de som legger ut på Finn.no desverre

Anonymkode: 01d75...d07

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i bygda er det en organisasjon som heter hjelp oss å hjelpe. Hvor man kan gi til ei dame som gir det videre til de som trenger det. Det som er så synd er at datteren til hun som tar imot har forsnakket seg litt og har fortalt at de selv tar .av det som blir levert inn! Det, og de som sier de er i skikkelig nød og spør om varme nok klær til barna sine samtidig som jeg ser de kjøper røyk og rusbrus nesten daglig i butikken, og de som spør om helt ville ting som PlayStation o.l gjør at jeg ikke gir til noen slike organisasjoner... synd for det går jo utover de som virkelig trenger det. Tenker det samme om de som legger ut på Finn.no desverre

Anonymkode: 01d75...d07

Trist at noen misbruker andres giverglede på den måten. Da er nok «hjelp oss å hjelpe» tragisk flere plasser enn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.rb.no/nyheter/svindel/romerike/romerikskvinne-samler-inn-ting-til-brannskadd-familie-men-det-har-ikke-vart-noen-brann/s/5-43-479192

Er det noen som vet om denne kvinnen fortsatt er aktiv?

Jeg synes det er flott at slikt kommer frem i media, for da vet man hvem og hva man bør passe seg for. Svinldere som utnytter andre får operere i skyggen altfor lenge før det bli tatt tak i. Det er en uting at folks giverglede blir utnyttet på den m¨åten; det går ut over de som virkelig trenger det.

Anonymkode: c0cd4...fe3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Butternut skrev:

Jeg husker jeg hjalp noen på Finn i fjor jul med en gave eller noen kroner - fikk melding en stund etterpå der vedkommede spurte om enda mer. Syntes det var ganske så frekt, så jeg svarte ikke. Etter det har jeg blitt mer skeptisk og lurer på om det i det hele tatt er mulig å sile ut seriøse lenger.

Jeg hjalp ei for litt siden, vippset litt, fikk ikke så mye som et takk engang.

Anonymkode: 761c4...4b5

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hjalp ei for litt siden, vippset litt, fikk ikke så mye som et takk engang.

Anonymkode: 761c4...4b5

Jeg vil iallefall gi deg en klapp på skulderen for å hjelpe😄❤️

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste..... på dynga? 

https://www.kk.no/mamma/givergleden-er-stor-pa-finnno--men-vaer-kritisk-til-a-sende-penger/65620632

Sitat

– Vi ser også en voksende tendens til at folk starter innsamlingsaksjoner på eget initiativ. I vinter fikk vi en henvendelse fra noen som hadde bidratt på et lokalt grasrotinitiativ i deres nærområde før jul. En innsamler, som egentlig mente det godt, samlet inn klær og gaver til vanskeligstilte familier før jul. Bare halvparten av dette ble delt ut, da det ikke meldte seg nok familier. Mesteparten havnet derfor på dynga.

 

Anonymkode: c0cd4...fe3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er fra et land i Afrika, så fokuset mitt går dit. Spesielt fotballsko er mangelvare, men også sko generelt. Så vi har samlet inn klær og sko som vi sender på eget initiativ. 

Anonymkode: 9d52f...974

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann er fra et land i Afrika, så fokuset mitt går dit. Spesielt fotballsko er mangelvare, men også sko generelt. Så vi har samlet inn klær og sko som vi sender på eget initiativ. 

Anonymkode: 9d52f...974

Hvordan blir det fraktet?

Anonymkode: c0cd4...fe3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er forskjell på folk med lite penger pg fattige folk.

Folk med for lite penger er de som bruker penger uten å tenke på morgendagen. Uansett hvor mye de har mellom hendene så er de borte neste uke. De har et forbruk som ikke ligner noe og de ser på det som sin rett å bruke pengene sine på forbruk og de er direkte sure når de må betale husleie, strøm, telefon, og alle andre avgifter. Slike flytter ofte fra hus til hus pga de blir kastet ut pga manglende husleie.

Etterhvert begynner det på hope seg opp gjeld her. Som de ignorerer. Så blir det trekk i lønna/stønaden og så begynner den virkelige skiten å skje....

Det som ofte skjer er at de bruker sine penger på gode ting til seg, og så begynner å de prøve ut sitt nærmiljø for å få dem til å betale for basisvarene sine. Kommer på dørene til folk for kaffe med ungene om formiddagen  og så viser det seg at ungen ikke har spist siden gårformiddag, f.eks....

De skifter partnere ofte pga løgn går bare så langt og de har som oftest også barn med de alle sammen. Dette for å ha et tak på folk, for da er det noen der de kan legge seg inn hos hvis det skulle røyne på og de kan bomme dem tom for penger. De bruker ungene bevisst for å høste sympati og penger. Skal ha venner og bekjente til å betale for fritidsaktiviteter til ungene, mens deres egne penger går konserthelger i Trondheim og Øst Trøndelag. 

Barnevernet er ofte på banen når ungene når barnehagealder, men BV ser ikke hele bildet der foreldrene bruker penger som et makkaludder bruker pepper. BV ser noen de tror trenger veiledning, de ser ikke at de har noen der foran seg som har avhengighet og trenger den type support.

De forandrer seg aldri, de vil alltid snylte på andre. Det eneste man kan gjøre når man har identifisert slike er å komme seg til helvete unna. Man får ingen unnskyldning for skiten de trekker en igjennom, de ser på det som sin rett.

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fattige folk derimot hører du aldri noe ifra. De er for stolte til å tigge der de biter tennene sammen i håp om en bedre morgendag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Har solgt varer på finn hvor de skriver melding til meg om situasjonen sin, og derfor bør få varen gratis, og i tillegg HJEMKJØRT!! Snakk om moderne tigging, jeg spyr! Hvis de ønsker noe får de hente selv og følge på finn gratis, ikke varer som koster penger. Jævla tiggere.

Anonymkode: fd4f9...a0d

Det har faktisk jeg og opplevd. Har solgt en del merkeklær som sønnen min har brukt, de holder jo godt og kan fint selges videre. Da var det ei som mente at siden jeg hadde råd til å kjøpe slike klær så hadde jeg råd til å bare gi henne klærne gratis...:overrasket: :hakeslepp:

Kunne kanskje ha gjort det men penger som kommer inn når jeg selger ting som sønnen min har hatt går tilbake til han, så da gir jeg ikke bort tusenlapper. Men når folk er så frekke så er det ikke sjanse for at de for noe gratis fra meg.

Anonymkode: 511e2...4f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes, er at det er utrolig trist med de som ser seg nødt til å be om hjelp til jul som ikke er til å unngå. Julen kommer uansett.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg må velge mellom mat på bordet til meg selv eller julegave til barnet mitt (dette er satt veldig på spissen, men ikke langt fra virkeligheten). Jeg betaler alle regninger i tide og håper at jeg har nok midler til å klare meg med mat. Som regel går det greit. Andre ganger må jeg ty til matutdelingen som Frelsesarmeen har. Det stikker i meg hver gang. 

Så kommer julen da. Jeg klarer som regel å skrape sammen små gaver til alle (fordi jeg begynner allerede i august å kjøpe julegaver). Jeg må si at noen av de som skriver annonser ønsker seg Playstation 4, Xbox, Nintendo Switch, TV og dyre ting... Altså, det virker ikke reelt at det står så dårlig til. Hadde jeg fått brukte gaver som bøker, puslespill, dukker, biler eller lignende til barnet mitt, så hadde jeg vært utrolig takknemlig! Hadde vært takknemlig om jeg hadde fått ei ribbe, et par poteter og litt surkål, hadde jeg også vært svært takknemlig! 

For meg høres det ut som om de som trenger penger til dyre luksusgaver som eksemplene over, det er de som har det litt bedre stelt enn de som blir glade for å få julemat på bordet! Tenker at givere må være kritiske til hvem de gir penger/gaver til, og skal givere gi mat, så gi mat og ikke penger eller gavekort (fordi det kan brukes til alkohol eller tobakk).

Jeg sitter nå med minus på kontoen og håper jeg klarer å betale husleie for november og desember og at maten jeg har holder meg mett til januar. Jeg kommer ikke til å be om hjelp på Finn.no for eksempel, men dersom jeg ser noen skrive et sted at de ønsker å hjelpe, så vil jeg nok melde meg... Dessverre 😔

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Missbehave skrev:

Det jeg synes, er at det er utrolig trist med de som ser seg nødt til å be om hjelp til jul som ikke er til å unngå. Julen kommer uansett.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg må velge mellom mat på bordet til meg selv eller julegave til barnet mitt (dette er satt veldig på spissen, men ikke langt fra virkeligheten). Jeg betaler alle regninger i tide og håper at jeg har nok midler til å klare meg med mat. Som regel går det greit. Andre ganger må jeg ty til matutdelingen som Frelsesarmeen har. Det stikker i meg hver gang. 

Så kommer julen da. Jeg klarer som regel å skrape sammen små gaver til alle (fordi jeg begynner allerede i august å kjøpe julegaver). Jeg må si at noen av de som skriver annonser ønsker seg Playstation 4, Xbox, Nintendo Switch, TV og dyre ting... Altså, det virker ikke reelt at det står så dårlig til. Hadde jeg fått brukte gaver som bøker, puslespill, dukker, biler eller lignende til barnet mitt, så hadde jeg vært utrolig takknemlig! Hadde vært takknemlig om jeg hadde fått ei ribbe, et par poteter og litt surkål, hadde jeg også vært svært takknemlig! 

For meg høres det ut som om de som trenger penger til dyre luksusgaver som eksemplene over, det er de som har det litt bedre stelt enn de som blir glade for å få julemat på bordet! Tenker at givere må være kritiske til hvem de gir penger/gaver til, og skal givere gi mat, så gi mat og ikke penger eller gavekort (fordi det kan brukes til alkohol eller tobakk).

Jeg sitter nå med minus på kontoen og håper jeg klarer å betale husleie for november og desember og at maten jeg har holder meg mett til januar. Jeg kommer ikke til å be om hjelp på Finn.no for eksempel, men dersom jeg ser noen skrive et sted at de ønsker å hjelpe, så vil jeg nok melde meg... Dessverre 😔

Sender en klem over skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Missbehave skrev:

Det jeg synes, er at det er utrolig trist med de som ser seg nødt til å be om hjelp til jul som ikke er til å unngå. Julen kommer uansett.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg må velge mellom mat på bordet til meg selv eller julegave til barnet mitt (dette er satt veldig på spissen, men ikke langt fra virkeligheten). Jeg betaler alle regninger i tide og håper at jeg har nok midler til å klare meg med mat. Som regel går det greit. Andre ganger må jeg ty til matutdelingen som Frelsesarmeen har. Det stikker i meg hver gang. 

Så kommer julen da. Jeg klarer som regel å skrape sammen små gaver til alle (fordi jeg begynner allerede i august å kjøpe julegaver). Jeg må si at noen av de som skriver annonser ønsker seg Playstation 4, Xbox, Nintendo Switch, TV og dyre ting... Altså, det virker ikke reelt at det står så dårlig til. Hadde jeg fått brukte gaver som bøker, puslespill, dukker, biler eller lignende til barnet mitt, så hadde jeg vært utrolig takknemlig! Hadde vært takknemlig om jeg hadde fått ei ribbe, et par poteter og litt surkål, hadde jeg også vært svært takknemlig! 

For meg høres det ut som om de som trenger penger til dyre luksusgaver som eksemplene over, det er de som har det litt bedre stelt enn de som blir glade for å få julemat på bordet! Tenker at givere må være kritiske til hvem de gir penger/gaver til, og skal givere gi mat, så gi mat og ikke penger eller gavekort (fordi det kan brukes til alkohol eller tobakk).

Jeg sitter nå med minus på kontoen og håper jeg klarer å betale husleie for november og desember og at maten jeg har holder meg mett til januar. Jeg kommer ikke til å be om hjelp på Finn.no for eksempel, men dersom jeg ser noen skrive et sted at de ønsker å hjelpe, så vil jeg nok melde meg... Dessverre 😔

Hvor bor du? 

Anonymkode: b75f7...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, O.G. skrev:

Sender en klem over skjermen.

Takk 😊

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? 

Anonymkode: b75f7...858

I Nord-Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har faktisk jeg og opplevd. Har solgt en del merkeklær som sønnen min har brukt, de holder jo godt og kan fint selges videre. Da var det ei som mente at siden jeg hadde råd til å kjøpe slike klær så hadde jeg råd til å bare gi henne klærne gratis...:overrasket: :hakeslepp:

Kunne kanskje ha gjort det men penger som kommer inn når jeg selger ting som sønnen min har hatt går tilbake til han, så da gir jeg ikke bort tusenlapper. Men når folk er så frekke så er det ikke sjanse for at de for noe gratis fra meg.

Anonymkode: 511e2...4f2

 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  På 12.11.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Har solgt varer på finn hvor de skriver melding til meg om situasjonen sin, og derfor bør få varen gratis, og i tillegg HJEMKJØRT!! Snakk om moderne tigging, jeg spyr! Hvis de ønsker noe får de hente selv og følge på finn gratis, ikke varer som koster penger. Jævla tiggere.

Anonymkode: fd4f9...a0d

Det er en del av dem. Har fått hendvendelser fra folk som mener at jeg skal frakte det inn til Oslo for dem, fordi de ikke har bil. De mener altså at jeg skal betale bensin og bom t/r, for å levere noe som de skal ha gratis.

Er forresten selv ufør, så vet hvordan det er å ha dårlig råd, men altså...

Anonymkode: 9f772...491

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...