Gå til innhold

Hva syns dere om at folk spør om hjelp på finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette la jeg også merke til, akkurat samme fortellerstil OG litt sånn hasteskriving, fra 1 ting til en annen.

Anonymkode: 3be31...24d

Akkurat det tror jeg kommer av at de leser hverandres annonser, blir "inspirert" av fortellerstilen eller ordlyden, og så ordlegger de seg nesten likt selv i sin egen annonse rett etterpå. "Den annonsen hørtes tåredryppende og stemningsfull ut, den kopierer jeg!" liksom....

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i dialog med en person som tilsynelatende har en organisasjon som vedkommende har samlet inn over 12000 kr til i løpet av helga. Personen har fått store donasjoner for å hjelpe "familier i nød." Men selger disse sponsede gavene åpenlyst på Facebook og på Finn.

Annonsen på Finn ble endret siden i går, og ønskelista bærer preg av dyre ting. TV osv. 

Denne personens organisasjon har ikke blitt godkjent av innsamlingskontrollen, heller ikke har regnskap blitt lagt frem etter mange års spekulasjoner, men gått inn på privat konto. Likevel fortsetter folk å hjelpe. 

Nå hyles det på Finn om diagnoser i hytt og gevær, og til og med dyret har spesial-treatment i form av svindyr behandling.

Hvordan dette kan være liv forstår jeg virkelig ikke. Det er virkelig en skam!! 

Anonymkode: 98e83...cc9

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg aldri ser den type annonser på finn så kan jeg ikke si at det plager meg. Lurer faktisk på hva man søker på for å se dem i såpass stor grad at det oppleves plagsomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike annonser er virkelig ikke myntet på meg. Jeg hadde ikke lest noen av dem, eller ofret det en tanke.

Grådighet lenge leve.

Å la seg utnytte er jo grunnen dette er så utbredt, burde blitt slått ned på tvert og anmeldt om det finnes bevis som kan står i retten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om slike annonser, sender ikke penger. Kunne vurdert å sette opp et budsjett for dem, etter at de hadde sendt meg en oversikt over inntekter og utgifter. Regner med at annonsene enten er svindel, eller at man ikke har økonomisk sans.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Cata skrev:

Siden jeg aldri ser den type annonser på finn så kan jeg ikke si at det plager meg. Lurer faktisk på hva man søker på for å se dem i såpass stor grad at det oppleves plagsomt. 

Søkte ikke, den dukka opp på "min feed" på finn. Bet meg merke i navnet som har vært en gjenganger i flere år.. 

Anonymkode: 98e83...cc9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke liv å dele slike annonser her inne, vel? Selv om de er anonyme?

Anonymkode: 98e83...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere har lagt ut annonser der de ber om hjelp til jul. Dette syns jeg er flott, og har lyst å velge en eller 2 som jeg kan sende et par ting til. 

Det som skurrer for meg, er språket til enkelte. Noen har bare skrevet "hei jeg trenger hjelp, vil ha gavekort og treningsklær hadet", for å sette det på spissen. Mange begynner teksten med sånn sørgetale "jaja nå var jula her igjen og vinduer blir pynta og snøen daler blabla". En mor ber om ps4 og spill???? 

Jeg og samboer lever relativt enkelt, kun han har inntekt akkurat nå, og da lever vi deretter. Jeg kjøper meg ikke luksus, går ikke ut og spiser. Og det går fint for meg. Om vi får barn, vil jeg prøve så godt jeg kan å lære de å være fornøyd med de små tingene. Men igjen, jeg er ikke mor og kan ikke se for meg kjøpepresset andre kjenner på. Syns bare PS4 var himla drøyt. 

Hva tenker dere?

Hva bør man tenke på når man leser sånn at jeg faktisk hjelper noen i nød, og ikke en svindler?

Anonymkode: 3be31...24d

Har solgt varer på finn hvor de skriver melding til meg om situasjonen sin, og derfor bør få varen gratis, og i tillegg HJEMKJØRT!! Snakk om moderne tigging, jeg spyr! Hvis de ønsker noe får de hente selv og følge på finn gratis, ikke varer som koster penger. Jævla tiggere.

Anonymkode: fd4f9...a0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har ikke noe i imot at folk spør etter hjelp. Samtidig er det jo helt umulig å sortere hvem som faktisk er i reelle problemer fra folk som ikke er det. Derfor hjelper jeg ingen på den måten. Jeg støtter heller lokale arrangement/organisasjoner som gir mat, juleferiring og gaver til trengende. Der vet man jo litt mer hvor det havner. Vil jo hjelpe folk som faktisk trenger det, ikke folk som har funnet en enkel måte å tjene noen ekstra slanter på folks godhet. 

Anonymkode: ff5f0...d89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har solgt varer på finn hvor de skriver melding til meg om situasjonen sin, og derfor bør få varen gratis, og i tillegg HJEMKJØRT!! Snakk om moderne tigging, jeg spyr! Hvis de ønsker noe får de hente selv og følge på finn gratis, ikke varer som koster penger. Jævla tiggere.

Anonymkode: fd4f9...a0d

Jeg har selv opplevd noe liknende, da jeg solgte noe relativt dyrt (i møbelkategorien). Og fikk melding fra en person om ikke vedkommende kunne få det gratis og om jeg kunne kjøre det til de, for det var så synd på dem. Jeg synes det hele var en ganske pussig opplevelse. En ting er å be om "noen der ute" kan hjelpe, det er jo noe litt annet å ta kontakt med fremmede direkte å be om penger (eller få en ting). 

Jeg måtte si nei, da min økonomi faktisk ikke hadde anledning til å sponse dem akkurat da. Jeg solgte varen fordi jeg trengte pengene. Jeg kjente jo ikke personen, så vet ikke om de bare hadde frekkhetens nådegave eller virkelig var desperate, men det føltes ubehagelig å få forespørselen. Det var virkelig et forsøk på å spille på samvittigheten min... 

Men jeg tror nok at de færreste er slik da :) 

 

Anonymkode: ff5f0...d89

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket opp hjelpeorganisasjonen "hjelp oss å hjelpe", de ligger på obs lista til innsamlingskontrollen og har ikke blitt godkjent av de 🙈

Anonymkode: 98e83...cc9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket opp hjelpeorganisasjonen "hjelp oss å hjelpe", de ligger på obs lista til innsamlingskontrollen og har ikke blitt godkjent av de 🙈

Anonymkode: 98e83...cc9

Det skjønner jeg godt. Meldte meg inn for å hjelpe, hele greia virket merkelig og suspekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Chroma skrev:

Det skjønner jeg godt. Meldte meg inn for å hjelpe, hele greia virket merkelig og suspekt. 

Hvordan da?

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feil tråd, beklager!

Anonymkode: 04399...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke sett noen slike annonser, bare hørt om dem her, men ville ikke gitt penger til folk på den måten. Det kan jo like gjerne være svindel, folk som vil ha lettjente penger.

Gi heller til Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon og lignende organisasjoner, disse deler ut både mat og gaver til folk før jul hvert år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hunden går på spesialfor han å, som er mye dyrere enn vanlig hundemat. Han bruker også imunterapi grunnet sykdom og det koster dessverre mye. Han er alt for meg, så ikke et alternativ å være uten.

Sykdom hos meg, fysisk og psykisk, gir høye kostnader. Men jeg er avhengig av den hjelpen jeg får.

Jeg kan heller ikke ta buss grunnet sterk angst og benytter kun privat skyss eller taxi. 

Og mat til jul koster, gaver koster, transport til juleselskap og middag koster. Alt koster. Og pengene strekker ikke til.»

Fra en annonse på Finn - mener hun på ramme alvor at fremmede mennesker skal betale for spesialfor og taxikjøring? Syns mange av annonsene, inkludert denne, er direkte frekke.  

Anonymkode: d3d9d...748

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Hunden går på spesialfor han å, som er mye dyrere enn vanlig hundemat. Han bruker også imunterapi grunnet sykdom og det koster dessverre mye. Han er alt for meg, så ikke et alternativ å være uten.

Sykdom hos meg, fysisk og psykisk, gir høye kostnader. Men jeg er avhengig av den hjelpen jeg får.

Jeg kan heller ikke ta buss grunnet sterk angst og benytter kun privat skyss eller taxi. 

Og mat til jul koster, gaver koster, transport til juleselskap og middag koster. Alt koster. Og pengene strekker ikke til.»

Fra en annonse på Finn - mener hun på ramme alvor at fremmede mennesker skal betale for spesialfor og taxikjøring? Syns mange av annonsene, inkludert denne, er direkte frekke.  

Anonymkode: d3d9d...748

Til sånt har man dessuten TT-kort. Virker som om mange kanskje trenger å bli orientert om rettighetene sine?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hjalp noen på Finn i fjor jul med en gave eller noen kroner - fikk melding en stund etterpå der vedkommede spurte om enda mer. Syntes det var ganske så frekt, så jeg svarte ikke. Etter det har jeg blitt mer skeptisk og lurer på om det i det hele tatt er mulig å sile ut seriøse lenger.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...