Gå til innhold

Hva syns dere om at folk spør om hjelp på finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere har lagt ut annonser der de ber om hjelp til jul. Dette syns jeg er flott, og har lyst å velge en eller 2 som jeg kan sende et par ting til. 

Det som skurrer for meg, er språket til enkelte. Noen har bare skrevet "hei jeg trenger hjelp, vil ha gavekort og treningsklær hadet", for å sette det på spissen. Mange begynner teksten med sånn sørgetale "jaja nå var jula her igjen og vinduer blir pynta og snøen daler blabla". En mor ber om ps4 og spill???? 

Jeg og samboer lever relativt enkelt, kun han har inntekt akkurat nå, og da lever vi deretter. Jeg kjøper meg ikke luksus, går ikke ut og spiser. Og det går fint for meg. Om vi får barn, vil jeg prøve så godt jeg kan å lære de å være fornøyd med de små tingene. Men igjen, jeg er ikke mor og kan ikke se for meg kjøpepresset andre kjenner på. Syns bare PS4 var himla drøyt. 

Hva tenker dere?

Hva bør man tenke på når man leser sånn at jeg faktisk hjelper noen i nød, og ikke en svindler?

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke mye positivt om slike annonser. De som hyler høyest, er gjerne de som trenger det minst. Forventningene er gjerne langt over hva gjennomsnittlige familier har under treet. En venninne driver med matutdeling til fattige, og det er ikke skjeldent hun forteller at folk klager og syter over helt fine varer de får gratis.

Anonymkode: c0cd4...fe3

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går etter magefølelsen egentlig, selv om man kan jo aldri vite..de som bare skriver; Hei vi har ikke penger og fryser og sulter vi trenger ps4, gavekort, pc, gavekort på fornøyelsesparker ect, får desverre ikke oppmerksomhet fra meg. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke mye positivt om slike annonser. De som hyler høyest, er gjerne de som trenger det minst. Forventningene er gjerne langt over hva gjennomsnittlige familier har under treet. En venninne driver med matutdeling til fattige, og det er ikke skjeldent hun forteller at folk klager og syter over helt fine varer de får gratis.

Anonymkode: c0cd4...fe3

Men er de helt fine matvarer? Jeg hadde nok også kommentert om jeg fikk rare oljer, utenlandsk hermetikk etc. Folk avser jo ikke hverdagsmat akkurat, når de donerer. Handlekurvene på butikker der man kan donere er ofte fulle av skikkelig kjipe ting uten at jeg husker gode eksempler akkurat nå.

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er de helt fine matvarer? Jeg hadde nok også kommentert om jeg fikk rare oljer, utenlandsk hermetikk etc. Folk avser jo ikke hverdagsmat akkurat, når de donerer. Handlekurvene på butikker der man kan donere er ofte fulle av skikkelig kjipe ting uten at jeg husker gode eksempler akkurat nå.

Anonymkode: 3be31...24d

Datovarer Helt vanlig mat av typen jeg selv betaler for når jeg handler, og den er like god selv om den har gått over best før-dato.

Anonymkode: c0cd4...fe3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt sykt. Det undergraver den seriøse praksisen som mange organisasjoner driver med. Mest sannsynlig tar de for seg med begge hendene, både på  Finn og de andre organisasjonene. 

Anonymkode: f590e...28a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datovarer Helt vanlig mat av typen jeg selv betaler for når jeg handler, og den er like god selv om den har gått over best før-dato.

Anonymkode: c0cd4...fe3

Ai, da så😓

Har forresten en historie fra da jeg jobba på rema som tenåring. Mann får 1 krone tilbake og uffer og sukker for hva faen skal han med en ussel 1kroning. Så jeg peker på en bøsse ved kassa med bilder av utsulta babyer, og sier han kan donere der. Nei vet du hva, han var uføretrygda og hadde ikke råd til veldedighet, han TRENGTE jo veldedighet! 

:forvirra:

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt lesing på finn nå så synes jeg at mange av annonsene er forbausende like, samme skrivestil og begynner ofte med noe ala; Nå er julen over oss, med julelys og julegodt i hyllene - men ikke hos oss, vi har igjen fått avslag på...og har ingenting...ect ect. Jeg tror nok at mange av annonsene før var legit, men nå vet jeg ikke lengre. De kommer tidligere og tidligere hvert år og blir bare tristere og tristere. Anbefaler heller og gi gjennom organisasjoner der man vet pengene går til de rette.

  • Liker 32
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Hvor på Finn finner dere disse annonsene der folk ber om økonomisk støtte/hjelp/donasjoner?

Bare å søke på "hjelp til jul" foreks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest noen anonyme annonser fra folk som sier de trenger hjelp til jul. Hvorfor er de anonyme? Jeg ville aldri vippset penger til noen som ikke vil stå frem. Det kan jo være en 25 åring som bare vil ha penger til Thailand-tur, og sitter der og ler seg skakk over alle de dumme folka som donerer penger til en de tror er en sulten, lidende småbarnsfamilie og alenemor!

Man har virkelig ingen måte å vite om det faktisk er fattige og trengende man sender hjelp til.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om de som ber om penger/vipps og dyre ting.

Anonymkode: 9f772...491

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over, ''glemte'' å skrive inn resten 🤪
Jeg tenker at jeg heller ville ha bidratt med mat, gaver eller f.eks gavekort på mat, i stedet for penger.

Anonymkode: 9f772...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaja. 
 

lurer egentlig på hvor mange som hadde blitt lurt om det plutselig dukket opp mange kvinner som kjemper for at det er så naturlig å bæsje... skriker høyt i gata: bæsjen er min rett!!!!

bevis det da..  bæsj så vi får se... er ikke vanskelig, asså, enklere enn sex og involverer ikke flere enn en selv, i optimale tilfeller selvfølgelig. Men da begynner vel bæsjebevegelsen å hyle om at andre skal akseptere bæsjen deres.... kler seg i fargerike klær for å informere oss om at ‘all bæsj er like god bæsj’. 

seriøst. Begynner å føle at folks toalett-fantasier begynner å voldta samfunnet. Dvs, alt det snuskete de vil undersøke. Ikke for menneskehetens skyld, men for den lille pirrende følelsen de må tilfredsstille ... kun en følelse, som er basert på kaos. 
 

 

Anonymkode: b0ebf...1b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette synes jeg veldig lite om. Jeg har ikke noe problemer med det hvis de ønsker seg noen gaver til barna til jul innenfor rimelighetens grenser. Men ikke når de ber om penger, ønsker seg merkeklær, dyre ting. Når de klarer å skrive at ungene ønsker seg nyeste iphone osv, nei da lyser det igjennom...

Anonymkode: c2b9a...55b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også mange feilprioriterer og ender opp med at pengene forsvinner raskere enn det man trodde. Jeg ser at familier ønsker seg bl.a klementiner (1 kg first price klementiner koster 19 kr på meny) og ps4 spill (fant spill til 100 kr pr stk på finn, nye koster de tre-fire ganger så mye) dette er noe jeg googlet meg frem til på under 1 minutt. Det finnes helt sikkert de som virkelig sliter, og de hjelper jeg gladelig bare så det er sagt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser at det er mange innlegg som har blitt lagret som favoritt, så vil tro at en del av disse annonsørene har fått hjelp. Kanskje lett å bli grådig, når man mottar hjelp fra mange, og at dette går på bekostning av andre sine annonser.
Når man har fått den hjelper man etterspør, burde man i allefall ta vekk annonsen sin, synes jeg.

 

Anonymkode: 9f772...491

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint hjelpe, på en betingelse; at folk skriver under eget navn og ikke anonymt på Finn. Penger, gavekort og kvitteringer på gaver er helt uaktuelt å gi, men jeg hadde derimot kjøpt gavene som ønskes (innen rimelighetens grenser) og evt. betale en strømregning o.l på vegne av den som ønsker det. Jeg gir ikke bort penger som jeg ikke har garanti for at skal gå til det de mener at de har «behov for å betale».

Endret av Nomaden
skrivefeil
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen tigging er en uting, men vet aldri om det er reelt eller svindel. Kan godt være at disse personene selger tingene de har fått eller er den typen som allerede er stinn av penger og har ingen skrupler med å lure til seg mer.

Anonymkode: bcd54...b60

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Butternut skrev:

Etter litt lesing på finn nå så synes jeg at mange av annonsene er forbausende like, samme skrivestil og begynner ofte med noe ala; Nå er julen over oss, med julelys og julegodt i hyllene - men ikke hos oss, vi har igjen fått avslag på...og har ingenting...ect ect. Jeg tror nok at mange av annonsene før var legit, men nå vet jeg ikke lengre. De kommer tidligere og tidligere hvert år og blir bare tristere og tristere. Anbefaler heller og gi gjennom organisasjoner der man vet pengene går til de rette.

Dette la jeg også merke til, akkurat samme fortellerstil OG litt sånn hasteskriving, fra 1 ting til en annen.

Anonymkode: 3be31...24d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...