Gå til innhold

Hva syns dere om at folk spør om hjelp på finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ett år eller to siden, så var det en dame som påstod at hun hadde fire barn, var uføretrygded og viss nok veldig syk. Så kom hun med en liste over ting hun ønsket seg både Playstation OG Xbox (med forskjellige spill til hver konsoll) og hele FIRE bærbare datamaskiner (slik at barna kunne få seg en bærbar datamaskin hver) samt en liste over forskjellige dataspill til alle disse datamaskinene. Samt forskjellige hodetelefoner, flere bøker og en del klær (med lenker til ett par forskjellige nettbutikker for å vise hva hun var interessert i) og ett par andre ting og tang.    

Det blir alt for voldsomt, spør dere meg....                                 

Anonymkode: 73cc1...418

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.11.2019 den 10.45, AnonymBruker skrev:

jaja. 
 

lurer egentlig på hvor mange som hadde blitt lurt om det plutselig dukket opp mange kvinner som kjemper for at det er så naturlig å bæsje... skriker høyt i gata: bæsjen er min rett!!!!

bevis det da..  bæsj så vi får se... er ikke vanskelig, asså, enklere enn sex og involverer ikke flere enn en selv, i optimale tilfeller selvfølgelig. Men da begynner vel bæsjebevegelsen å hyle om at andre skal akseptere bæsjen deres.... kler seg i fargerike klær for å informere oss om at ‘all bæsj er like god bæsj’. 

seriøst. Begynner å føle at folks toalett-fantasier begynner å voldta samfunnet. Dvs, alt det snuskete de vil undersøke. Ikke for menneskehetens skyld, men for den lille pirrende følelsen de må tilfredsstille ... kun en følelse, som er basert på kaos. 
 

 

Anonymkode: b0ebf...1b8

HÆ???? :klo:

Anonymkode: 40ae6...84e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det fraktet?

Anonymkode: c0cd4...fe3

Zimbabwe. Det er totalt kaos der nå. 

Anonymkode: 9d52f...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Zimbabwe. Det er totalt kaos der nå. 

Anonymkode: 9d52f...974

Beklager. Posten. Som pakke. 

Anonymkode: 9d52f...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke mye positivt om slike annonser. De som hyler høyest, er gjerne de som trenger det minst.

Dette.

Jeg har ei svigerinne som er fæl på slikt. Hun legger ut masse innlegg på FB på utkikk etter gratis ting og klager støtt og stadig på at hun har dårlig råd, men fest skal hun dra på konstant lell. Hun har jobb gjennom NAV og mannen hennes er ung ufør. Hun presterte til og med å selge dåpsgaven vår til sønnen hennes, på FB så vi kunne se det, før sønnen var fylt 2 år, og det var en flott kvalitetsleke som ville vart i flere år etter den alderen. Jeg kan love deg at de pengene ikke ble satt på sparekonto for ungen...

Anonymkode: 22acb...0e3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir 30% av lønna til skatt som indirekte skal hjelpe disse menneskene. Det får holde. 

 

Skal jeg gi noe mer,blir det til ideelle organisasjoner. 

Anonymkode: 9235e...1e8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 18.47, O.G. skrev:

Min erfaring er at det er forskjell på folk med lite penger pg fattige folk.

Folk med for lite penger er de som bruker penger uten å tenke på morgendagen. Uansett hvor mye de har mellom hendene så er de borte neste uke. De har et forbruk som ikke ligner noe og de ser på det som sin rett å bruke pengene sine på forbruk og de er direkte sure når de må betale husleie, strøm, telefon, og alle andre avgifter. Slike flytter ofte fra hus til hus pga de blir kastet ut pga manglende husleie.

Etterhvert begynner det på hope seg opp gjeld her. Som de ignorerer. Så blir det trekk i lønna/stønaden og så begynner den virkelige skiten å skje....

Det som ofte skjer er at de bruker sine penger på gode ting til seg, og så begynner å de prøve ut sitt nærmiljø for å få dem til å betale for basisvarene sine. Kommer på dørene til folk for kaffe med ungene om formiddagen  og så viser det seg at ungen ikke har spist siden gårformiddag, f.eks....

De skifter partnere ofte pga løgn går bare så langt og de har som oftest også barn med de alle sammen. Dette for å ha et tak på folk, for da er det noen der de kan legge seg inn hos hvis det skulle røyne på og de kan bomme dem tom for penger. De bruker ungene bevisst for å høste sympati og penger. Skal ha venner og bekjente til å betale for fritidsaktiviteter til ungene, mens deres egne penger går konserthelger i Trondheim og Øst Trøndelag. 

Barnevernet er ofte på banen når ungene når barnehagealder, men BV ser ikke hele bildet der foreldrene bruker penger som et makkaludder bruker pepper. BV ser noen de tror trenger veiledning, de ser ikke at de har noen der foran seg som har avhengighet og trenger den type support.

De forandrer seg aldri, de vil alltid snylte på andre. Det eneste man kan gjøre når man har identifisert slike er å komme seg til helvete unna. Man får ingen unnskyldning for skiten de trekker en igjennom, de ser på det som sin rett.

 

Har også lagt merke til at uattraktive mennesker tror de fortjener attraktive mennesker, uten å forstå at hele samfunnsstrukturen hadde forandret seg radikalt om de fikk oppfylt drømmen sin. 

Anonymkode: b0ebf...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også lagt merke til at uattraktive mennesker tror de fortjener attraktive mennesker, uten å forstå at hele samfunnsstrukturen hadde forandret seg radikalt om de fikk oppfylt drømmen sin. 

Anonymkode: b0ebf...1b8

Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange svindlere blant de som tigger på Finn. Jeg gir heller penger til de organisasjonene som gir mat og julegaver til de som trenger det.  

Anonymkode: b7707...731

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Jula for to år siden så innrømmet min eks' kompis stolt og nonsjalant at han hadde gitt seg ut for å være en av disse trengende på finn.no. Han hadde fått ganske mye penger som han brukte på byturer og utstyr til gitar. Jeg ble helt satt ut og trodde ikke på det, men han viste oss annonsen og innboksen.... 

Så: IKKE gi. Hvis dere absolutt vil gi noe til noen av disse annonsene så sørg for å finne ut at vedkommende faktisk snakker sant. Avtal møte hvis det går. Sliter man før jul finnes det nå i 2019 hjelp å få på annet vis enn å tigge seg til noen ekstra kroner via vipps. 

Ikke gjør det. Og; kjenner dere noen naive dumsnille folk ellers (i familien eller venner) ; si det samme til de. Disse annonsene er like sleipe som Afrika-eposter og andre som lurer eldre/ensomme/godtroende for penger. Hvis dere ønsker å bidra for at andre har det bra, gi penger til røde kors eller møt opp hos de. Frivilligsentralen og frelsesarmeen har også opplegg i jula hvor folk kan gi penger og gaver. 

Anonymkode: cb186...459

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Flere har lagt ut annonser der de ber om hjelp til jul. Dette syns jeg er flott, og har lyst å velge en eller 2 som jeg kan sende et par ting til. 

Det som skurrer for meg, er språket til enkelte. Noen har bare skrevet "hei jeg trenger hjelp, vil ha gavekort og treningsklær hadet", for å sette det på spissen. Mange begynner teksten med sånn sørgetale "jaja nå var jula her igjen og vinduer blir pynta og snøen daler blabla". En mor ber om ps4 og spill???? 

Jeg og samboer lever relativt enkelt, kun han har inntekt akkurat nå, og da lever vi deretter. Jeg kjøper meg ikke luksus, går ikke ut og spiser. Og det går fint for meg. Om vi får barn, vil jeg prøve så godt jeg kan å lære de å være fornøyd med de små tingene. Men igjen, jeg er ikke mor og kan ikke se for meg kjøpepresset andre kjenner på. Syns bare PS4 var himla drøyt. 

Hva tenker dere?

Hva bør man tenke på når man leser sånn at jeg faktisk hjelper noen i nød, og ikke en svindler?

Anonymkode: 3be31...24d

HELT ENIG!! Frekt! Er det på grensen til.! 

Jeg ble oppdratt til og klare meg selv på harde kår. Og alltid prioritere regninger, faste kostnader og jobbe hardt. Men ja, det er likevel umulig å få seg jobb. Mange ulike grunnef hos enhver med dårlig råd! 

Hilsen en 100% alenemor, uten jobb, familie og ingen delaktig barnefar. Uten julemat i kjøleskap eller fryser.

 

MEN det er faktisk ikke verdens undergang. Jeg sparer på ulike måter hele året til flere gaver til barnet, aktiviteter osv.  jeg søker nav om juletilleg så har vi noe snop, brus og grøt og gløgg,  og jeg er på avfallsannlegg og ser i gis bort konteinere plukker litt her og der til gaver og adventskallender. En hovedjulegave kan være kjøpt brukt, blitt gitt bort på finn eller har blitt laget, men er alltid noe som er nødvendig og ønsket.  og andre små gaver kan være diverse. Må også ha noe fra nissen slik at stemningen blir helt magisk. Musikk i bakgrunnen, Vi spiller spill, kler på oss varmt utetøy og herjer i snøen. Besøker hotell ved nyttårsfeiring, besøker marked. Ute å rusler julebokk med gammelt filletøy. Vi aker og har det rett og slett utrolig kjekt. Og det bare med minstesatser fra en liten 20% jobb og suplerende sosialstønad fra nav. 

Vi har ikke Tv-kanal pakke, dyre telefoner eller abn. Vi har innredning som er hentet gratis fra finn, conteinere og facebook. Vi har ikke dyr, og ikke har vi siste nytt innen klær, mote, teknologi etc. Dermed er d overkommlig på tross

Men vi har det godt, og smiler og ler. Og jeg skjønner virkelig ikke at folk tørr og be om penger, gavekort, gamingspill til flere hundre kr for å kjøpe seg dette nytt. Det eneste dyre og nødvendige i en husholdning er mat, klær, sko, husholdningsartikkler, tannlege, bilreperasjoner (for de som trenger bil) og medesiner. 

Måtte vel da være et mer naturlig å faktisk tigge/be om penger fra sine naboer og andre av med ting en trenger istedenfor? 

Synes derfor dette er frekt for å svare på ditt spørsmål om hva jeg tenker.

 

Anonymkode: c5afe...d3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke hvordan det er fysisk mulig at noen barnefamilier lever under fattigdomsgrensen her i landet? Og ikke bare litt under, men så mye at de ikke får råd til en ribbe, noen ekstra poteter og noen rimelige julegaver? De får vel også barnetrygd og barnetillegg på diverse stønader? Kommer litt an på hvor i landet man bor da kanskje, her i Oslo er det jo veldig dyrt, men det er heller ingen menneskerett å bo akkurat her...

Anonymkode: 518ac...efd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2019 den 19.13, Missbehave skrev:

Jeg kommer ikke til å be om hjelp på Finn.no for eksempel, men dersom jeg ser noen skrive et sted at de ønsker å hjelpe, så vil jeg nok melde meg... Dessverre 😔

Dette er det ingen skam i. Det er modig å be om hjelp. Jeg blir så frustrert over folk som svindler, for de ødelegger for dem som virkelig trenger hjelpen. Jeg kjøpte nylig noen varme barnehageklær til en liten jente, men det er frustrerende på en måte, for man skulle gjerne gjort så mye mer for dem som har lite.  

Anonymkode: 316b7...b55

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på de...

Og jeg vet at mange som spør om hjelp sløser med pengene sine og det er derfor de føler de trenger hjelp.

Jeg vil f.eks. ikke gi noe til noen som ber og hjelp med røyken i hånda. Uten navn eller noe info så vet ikke jeg om personen trenger hjelp eller burde fått økonomisk rådgivning...

Jeg kjøper heller =OSLO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

HELT ENIG!! Frekt! Er det på grensen til.! 

Jeg ble oppdratt til og klare meg selv på harde kår. Og alltid prioritere regninger, faste kostnader og jobbe hardt. Men ja, det er likevel umulig å få seg jobb. Mange ulike grunnef hos enhver med dårlig råd! 

Hilsen en 100% alenemor, uten jobb, familie og ingen delaktig barnefar. Uten julemat i kjøleskap eller fryser.

 

MEN det er faktisk ikke verdens undergang. Jeg sparer på ulike måter hele året til flere gaver til barnet, aktiviteter osv.  jeg søker nav om juletilleg så har vi noe snop, brus og grøt og gløgg,  og jeg er på avfallsannlegg og ser i gis bort konteinere plukker litt her og der til gaver og adventskallender. En hovedjulegave kan være kjøpt brukt, blitt gitt bort på finn eller har blitt laget, men er alltid noe som er nødvendig og ønsket.  og andre små gaver kan være diverse. Må også ha noe fra nissen slik at stemningen blir helt magisk. Musikk i bakgrunnen, Vi spiller spill, kler på oss varmt utetøy og herjer i snøen. Besøker hotell ved nyttårsfeiring, besøker marked. Ute å rusler julebokk med gammelt filletøy. Vi aker og har det rett og slett utrolig kjekt. Og det bare med minstesatser fra en liten 20% jobb og suplerende sosialstønad fra nav. 

Vi har ikke Tv-kanal pakke, dyre telefoner eller abn. Vi har innredning som er hentet gratis fra finn, conteinere og facebook. Vi har ikke dyr, og ikke har vi siste nytt innen klær, mote, teknologi etc. Dermed er d overkommlig på tross

Men vi har det godt, og smiler og ler. Og jeg skjønner virkelig ikke at folk tørr og be om penger, gavekort, gamingspill til flere hundre kr for å kjøpe seg dette nytt. Det eneste dyre og nødvendige i en husholdning er mat, klær, sko, husholdningsartikkler, tannlege, bilreperasjoner (for de som trenger bil) og medesiner. 

Måtte vel da være et mer naturlig å faktisk tigge/be om penger fra sine naboer og andre av med ting en trenger istedenfor? 

Synes derfor dette er frekt for å svare på ditt spørsmål om hva jeg tenker.

 

Anonymkode: c5afe...d3b

Stå på!!!

Skulle gjerne hjulpet deg, men har ikke så mye selv heller akkurat i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår bare ikke hvordan det er fysisk mulig at noen barnefamilier lever under fattigdomsgrensen her i landet? Og ikke bare litt under, men så mye at de ikke får råd til en ribbe, noen ekstra poteter og noen rimelige julegaver? De får vel også barnetrygd og barnetillegg på diverse stønader? Kommer litt an på hvor i landet man bor da kanskje, her i Oslo er det jo veldig dyrt, men det er heller ingen menneskerett å bo akkurat her...

Anonymkode: 518ac...efd

Ribbe er jo grisebillig i dette landet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2019 at 1:59 AM, AnonymBruker said:

Jeg forstår bare ikke hvordan det er fysisk mulig at noen barnefamilier lever under fattigdomsgrensen her i landet? Og ikke bare litt under, men så mye at de ikke får råd til en ribbe, noen ekstra poteter og noen rimelige julegaver? De får vel også barnetrygd og barnetillegg på diverse stønader? Kommer litt an på hvor i landet man bor da kanskje, her i Oslo er det jo veldig dyrt, men det er heller ingen menneskerett å bo akkurat her...

Anonymkode: 518ac...efd

Fysisk mulig å klare seg med lite midler skriver jeg under på at det er. Tøft men det blir hva en gjør det til. Slettes ikke alle mottar barnetrygd eller barnebidrag. I situasjoner hvor foreldre av en eller annen grunn ikke har ett godt samarbeid kan en av foreldrene få barnetrygden og kan ved lav inntekt slippe å betale barnebidrag. Så finnes de som i fare for å ødelegge samarbeidet pga penger, velger og ikke søke bidrag. Sistnevnte kan jeg relatere til. Jeg ble mor tidlig og ble i en alder av 19 år ung uføretrygdet. Mottar ikke hjelp fra familien eller bidrag fra barnefar. Vant med å se at andre barn får mer av sine foreldre i form av gaver og klær. Lar være å sammenligne oss med andre familier for hvorfor plage seg er enn nødvendig? Hver krone brukes innenfor ett stramt budsjett. De siste årene har vi fått til å legge til side cirka 90,- i måneden som blir brukt til julegaver og julekos ilag. Kutter en ut alt man anser som unødvendig klarer en å sette av en lav sum i måneden. Kikket på denne tråden og ble nysgjerrig på annonsene på Finn,no og vil si at der er flere av annnonsene som har latterlig frekt innhold der samvittigheten spilles grovt på. Julegaveønskene til flere av annonsene er svindyre urealistiske gaver. Basert på ønskelisten ser man godt hvem som har seriøst behov for hjelp. Hadde jeg kunnet ville jeg ikke gitt penger til privatpersonene men via organisasjon. Skulle jeg mot formodning valgt noen ut i fra annonsene ville jeg ikke basert valget på de tåredryppende historiene men på en av de med beskjedne ønsker fordi de ser ut til å trenge hjelpen mest. Menneskene med julegaveønsker som PlayStation og x box er langt i fra økonomisk trengende. Vil med sikkerhet si at flere av disse folkene har mer enn hva vi har men likevel kunne det aldri falt meg inn å tigge til fremmede mennesker for å kjøpe gaver eller mat til jula. Ville takket pent nei takk om noen ukjente tilbydde seg å bidra. Ble strengt oppdratt til å takke pent nei hvis én ikke kan tilbakebetale. Helt på jorde i hodet mitt å tigge seg til julegaver til barnet og maten på bordet og spille til de grader på samvittigheten til fremmede menneskers godhet. Har de ikke vært utsatt for ulykke eller fått livet snudd på hode er julen en utgift man vet vil komme og sparer deretter. Start å spar en liten sum i måneden fra januar av,som øremerkes til jula så slipper man å gå en pengelens jul i vente. La julen bli en minneverdig feiring for egne sparte penger. 

Anonymkode: 6d666...bdd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 10.45, AnonymBruker skrev:

jaja. 
 

lurer egentlig på hvor mange som hadde blitt lurt om det plutselig dukket opp mange kvinner som kjemper for at det er så naturlig å bæsje... skriker høyt i gata: bæsjen er min rett!!!!

bevis det da..  bæsj så vi får se... er ikke vanskelig, asså, enklere enn sex og involverer ikke flere enn en selv, i optimale tilfeller selvfølgelig. Men da begynner vel bæsjebevegelsen å hyle om at andre skal akseptere bæsjen deres.... kler seg i fargerike klær for å informere oss om at ‘all bæsj er like god bæsj’. 

seriøst. Begynner å føle at folks toalett-fantasier begynner å voldta samfunnet. Dvs, alt det snuskete de vil undersøke. Ikke for menneskehetens skyld, men for den lille pirrende følelsen de må tilfredsstille ... kun en følelse, som er basert på kaos. 
 

 

Anonymkode: b0ebf...1b8

🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i Norge lider ikke. Men det finnes folk som sløser og derfor er fattige, de krever også mye og tror de kan få ps4 og mobiltelefoner i gaver. 

Folk er tydeligvis dum nok til å tro på disse løgnmakkerne. Trist er det

Anonymkode: fbcb5...92a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...