Gå til innhold

Er det galt å gjøre narr av ateister?


Kjæregutt

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Horten Market skrev:

Reaksjonen din på den kreative bruken av legning (religiøs legning) viser en av utfordringene ved å debattere med aspergere. For øvrig er aspergere i større grad ateister, noe som peker hen til at ateisme kan skyldes en kognitiv begrensning. Om noen føler seg støtt over dette, på egne eller andres vegne, så tenk på at dette ikke er annet enn det ateister alltid har påstått om religiøse; at religiøse er litt dummere enn andre. Ironisk at det kan vise seg å være motsatt. ;)

Kan du komme med noe mer håndfast enn en stråmann? Hvis du mener at alle ateister har asperger, så må du komme med bevis for påstanden. Det å linke til et generelt google-søk uten å vise hva du faktisk sikter til er ikke nok. Hvilken artikkel prater du om, og hvor kommer den naturlige linken dem i mellom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, Horten Market said:

Jeg svarte deg ikke fordi premisset i spørsmålet ditt viser at du ikke har oppfattet det jeg sa. Du krever altså at jeg skal svare på en stråmann. Her er det jeg skrev, og uthevet det du ikke fikk med deg: Det er disse du finner flest av i forumtråder hvor de blander seg inn i debatter mellom kristne mennesker.

Altså sikter jeg ikke til denne tråden, som er premisset i spørsmålet ditt, men til religiøse debatter mellom kristne.

Hvordan i all verden kan det jeg skrev være en stråmann, når all jeg gjorde var å stille deg et par spørsmål? Jeg påsto jo ingenting. Mener du virkelig det er illegitimt å spørre om denne tråden er et eksempel på det du snakker om? Såvidt jeg forstår er jo svaret et enkelt "nei", så ser ikke helt problemet her.

Kan du vise til en av disse debattene mellom kristne mennesker, som ateister som mener å kunne motbevise gud blander seg inn i? Det er denne påstanden jeg vil til livs:

Quote

Ateister som engasjerer seg, er nettopp disse som mener de kan bevise at Gud ikke eksisterer. 

Igjen, jeg kjenner meg ikke igjen i dette, fra noen kontekst, og vil gjerne se eksempler på det. Har snakket med massevis av engasjerte ateister, men har ennå tilgode å finne en som treffer denne beskrivelsen. Mulig jeg misforstår deg, men sånn jeg forstår det på deg mener du disse er vanlige, og det stusser jeg på. Igjen, "har jeg forstått deg rett?" er ikke en stråmann, det er et uttrykk for et ønske om å forstå, og en anmodning om tydeliggjøring.

Om jeg skulle påstått noe om kristne ville jeg selvsagt eksemplifisert dersom jeg hadde blitt bedt om det. Det er både høflig og nyttig for diskusjonen.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Horten Market skrev:

Reaksjonen din på den kreative bruken av legning (religiøs legning) viser en av utfordringene ved å debattere med aspergere. For øvrig er aspergere i større grad ateister, noe som peker hen til at ateisme kan skyldes en kognitiv begrensning. Om noen føler seg støtt over dette, på egne eller andres vegne, så tenk på at dette ikke er annet enn det ateister alltid har påstått om religiøse; at religiøse er litt dummere enn andre. Ironisk at det kan vise seg å være motsatt. ;)

Det er kun gjort noen få studier om asbergere og ateisme. Ser ut til at den største studien hadde 67 personer med. Altså den er ikke valid og blitt slaktet så til de grader. Kanskje lurt å lese mer enn overskriften? Anyway, veldig mange med asbergere har veldig høy IQ. 

Men det er gjort mange studier på intelligens og ateister. Generelt har troende lavere IQ enn ikke troende. Det er jo ikke så veldig vanskelig å skjønne.

Anonymkode: 527b9...6ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 17.40, Kjæregutt skrev:

Disse menneskene får meg til å le, bare argumentene deres er så vitenskapelige og mangfoldige, men ingen vet det perfekt. Jeg er sikker på at ingen vet noe om naturfag, men hvis en universitetsprofessor sa det, må det være sant.

Du må da bare gjøre narr av hvem du vil for min del. Så lenge du ikke trakasserer noen, eller gjør narr av personer for ting de ikke kan noe for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Horten Market skrev:

Reaksjonen din på den kreative bruken av legning (religiøs legning) viser en av utfordringene ved å debattere med aspergere. For øvrig er aspergere i større grad ateister, noe som peker hen til at ateisme kan skyldes en kognitiv begrensning. Om noen føler seg støtt over dette, på egne eller andres vegne, så tenk på at dette ikke er annet enn det ateister alltid har påstått om religiøse; at religiøse er litt dummere enn andre. Ironisk at det kan vise seg å være motsatt. ;)

Så forskjellig kan man se på det. Jeg tar at aspergere i større grad er ateister til inntekt for at religiøse er "dummere". Aspergere er som gruppe mer regelbundet og klarer dermed ikke akseptere info som går på tvers av regler de har akseptert fordi de er eksperimentelt etterprøvbare, og vil dermed forkaste teorier som ikke går opp med fysikken og logikken.

Regner du aspergere som dumme? Det er veldig rart da det faktisk er en vanlig feildiagnostisering å anta asperger syndrom på barn som kun "lider" av unormalt høy IQ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 11.46, Conal skrev:

 

Gi slipp på ateisme og rasjonalisme. Ateister gjør mange grunnløse antagelser om virkeligheten. Ateismen i seg selv er en trohandling. Fornuften er en handling av tro. Det er ingen grunn til at du skal stole på fornuft. Det er faktisk mange grunner til at du bør mistro grunn. Fornuften er våpnet av ego-sinnet til den hensikt å bevare selv. Fornuft bryr seg ikke om sannhet. Bevissthet er ikke lokalisert til hodet eller hjernen. Hele universet er bevissthet. Ateisme og materialisme er en spøk.

En eller annen gluping her på KG jeg har glemt nicket til har som undertittel at hvis ateisme er en tro så er hobbyen min å ikke samle på frimerker....det oppsummerer fint den logiske bristen du begår når du kaller ateister troende. Dessuten er du like mye ateist som meg, jeg fornekter antageligvis kun en gud mer enn deg, eller tror du på alle gudene du har hørt om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 30.10.2019 den 17.40, Kjæregutt skrev:

Disse menneskene får meg til å le, bare argumentene deres er så vitenskapelige og mangfoldige, men ingen vet det perfekt. Jeg er sikker på at ingen vet noe om naturfag, men hvis en universitetsprofessor sa det, må det være sant.

Du kan trøste deg med at vi ler like mye av deg. Ser ned på deg og synest like synd på deg som du gjør på oss! 

Anonymkode: 4dea3...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man så usikker på seg selv at man skal gjøre narr av andre for hva de ikke måtte tro på eller hva de tror på, hvilken legning eller ei de har?  Bare trist at man ikke kan godta at vi er forskjellige. Finnes mer vesentlige ting å henge seg opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 17.40, Kjæregutt skrev:

Disse menneskene får meg til å le, bare argumentene deres er så vitenskapelige og mangfoldige, men ingen vet det perfekt. Jeg er sikker på at ingen vet noe om naturfag, men hvis en universitetsprofessor sa det, må det være sant.

@Kjæregutt

Hvorfor skal du gjøre narr av ateister? Ville du likt om de gjorde narr av din tro eller noe som er deg kjært? Selv om enkelte ateister gjør narr av din tro, så må vel ikke du ta igjen eller falle ned på det nivået der du narrer andre og deres livvsyn!

Å narre andre er ikke en god handling, men det motsette. Å narre andre er en ugjerning. 

"And do not insult those they invoke other than Allah, lest they insult Allah in enmity without knowledge. Thus We have made pleasing to every community their deeds. Then to their Lord is their return, and He will inform them about what they used to do." Koranen 6:108

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for svar. Jeg ville aldri gjøre narr av en ateist, jeg ville bare vite den generelle oppfatningen til KG.
 
Jeg er en agnostiker selv😊

Endret av Kjæregutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ateister gjør jo narr av all religion, så hvorfor ikke 🙃

Anonymkode: 93cfb...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit å gjøre narr av noen uansett hva de tror på/ikke tror på. Men det virker som om det er oftere  det motsatte. At ateister gjør narr av religiøse. Her på kvinneguiden er det i hvertfall  en stor overvekt av det

Anonymkode: faf60...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg agnostiker. Så jeg gjør ikke narr av noen. Jeg utelukker ikke at det finnes en gud, men det er jo godt mulig at det ikke finnes noen gud heller. Vi mennesker er så små i den store sammenhengen at vi uansett ikke kan vite noe om det som er evig. Vi forstår ikke at noe kan eksistere utenfor tid og rom (kan det?), og derfor kan vi heller ikke vite om, eller vite noe om, det som er evig, uendelig eller utenfor tid og rom.

Jeg ville aldri påstå at en kristen tar feil, eller at en hindu tar feil, eller at en ateist tar feil. Det kan jeg jo ikke vite, og uansett har de tatt et valg om hva som er rett for seg selv, og det må de ha de full frihet til.

Å gjøre narr av andre er da uansett et veldig lite sympatisk trekk langt utenfor normal folkeskikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Ikke greit å gjøre narr av noen uansett hva de tror på/ikke tror på. Men det virker som om det er oftere  det motsatte. At ateister gjør narr av religiøse. Her på kvinneguiden er det i hvertfall  en stor overvekt av det

Anonymkode: faf60...a8a

Jeg har en helt annen oppfatning. At religiøse, spesielt kristne, gjør mer "narr" av ateister og er mer dømmende. Tror de fleste ateist ikke bryr seg stort om folk er religiøse eller ikke, mens kristne bryr seg mer om at andre ikke er kristne. 

Anonymkode: 527b9...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en helt annen oppfatning. At religiøse, spesielt kristne, gjør mer "narr" av ateister og er mer dømmende. Tror de fleste ateist ikke bryr seg stort om folk er religiøse eller ikke, mens kristne bryr seg mer om at andre ikke er kristne. 

Anonymkode: 527b9...6ce

Det er fordi de sier at den som ikke er kristen, har djevel som sin far.

Anonymkode: 11b45...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å gjøre narr uansett tro/ikke tro er vel ganske umodent. Synes vi skal gi plass til alle og godta at ikke alle tenker likt som en selv. Det hjelper ikke å prøve å omvende folk, det funker ikke. Om bare alle hadde trengt og sagt at «ja okei du tror på Gud. Så fint. Jeg gjør det ikke», og ferdig med den saken, så hadde verden vært et mye bedre sted å leve på. 
Det er for øvrig, etter egne erfaringer, desidert flere ateister som gjør narr av kristne enn omvendt. 

Anonymkode: 5ef13...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det som er viktig å bemerke seg i en slik antagonistisk diskusjon er at religion eller trosretninger aldri utgjør et globalt problem, utenom når mennesker velger å brutalisere det. Negativiteten i verden stammer fra intet annet enn mennesker som ikke klarer å realisere at vi alle er forskjellige. Gjør narr av mennesker så mye du vil, synes det snarere er positivt at vi fraflytter religionen til et mindre sårbart punkt enn det beligger hos enkelte mennesker. Tro er jo tross alt bare tro. Jeg er ateist, dersom det i ditt hode er riktig tåpelig, skader det meg ikke at du gjør narr av det. Viktig å påpeke at personlig kritikk utarter seg ulikt enn kritikk ovenfor tro eller vitenskap. Kjør på!

Anonymkode: 46ef4...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...