Gå til innhold

Ta i mot Jesus som Guds sønn du også.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personangrepene preller av, fint om vi kan diskutere sak ikke person fra nå av.

Anonymkode: b1e5b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ufint, det er sannheten. Skrev aldri at alle ateister gjør det, de er derimot overrepresentert. Kristne driver i stor grad ikke med slikt da vi har Bibelen vi ønsker å følge.

Anonymkode: b1e5b...40b

Så gi meg statistikken på dette som jeg har spurt om tidligere. Vi har et indre kompass vi følger og jeg kjenner ikke en eneste ateist som gjør noe slikt. Man trenger ikke bibelen for å vite hva som er rett og galt. Forsovidt så oppfordrer jo bibelen til mye grusomt, noe jeg som ateist aldri i mitt liv ville gjort.

Uansett, kristne og andre religiøse har gjort mye grusomt oppigjennom. Bibelen er heller ikke noe å følge, da hadde dere vært mordere hele gjengen. 

Anonymkode: 80d0e...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så gi meg statistikken på dette som jeg har spurt om tidligere. Vi har et indre kompass vi følger og jeg kjenner ikke en eneste ateist som gjør noe slikt. Man trenger ikke bibelen for å vite hva som er rett og galt. Forsovidt så oppfordrer jo bibelen til mye grusomt, noe jeg som ateist aldri i mitt liv ville gjort.

Uansett, kristne og andre religiøse har gjort mye grusomt oppigjennom. Bibelen er heller ikke noe å følge, da hadde dere vært mordere hele gjengen. 

Anonymkode: 80d0e...05b

... for ikke å snakke om de katolske prestene. Mord er ikke så mye verre en pedofili i min bok (og den boka er definitivt ikke bibelen 😂).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gi meg statistikken på dette som jeg har spurt om tidligere. Vi har et indre kompass vi følger og jeg kjenner ikke en eneste ateist som gjør noe slikt. Man trenger ikke bibelen for å vite hva som er rett og galt. Forsovidt så oppfordrer jo bibelen til mye grusomt, noe jeg som ateist aldri i mitt liv ville gjort.

Uansett, kristne og andre religiøse har gjort mye grusomt oppigjennom. Bibelen er heller ikke noe å følge, da hadde dere vært mordere hele gjengen. 

Anonymkode: 80d0e...05b

Sekulære konger har begått mange overgrep for å styrke egen makt og rikdom. Kristne følger Bibelen.

Anonymkode: b1e5b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sekulære konger har begått mange overgrep for å styrke egen makt og rikdom. Kristne følger Bibelen.

Anonymkode: b1e5b...40b

Nok engang evner du ikke å underbygge påstandene dine med fakta. Du lyver basert på dine egne oppfatninger og dømming. Ikke kristent i det heletatt. 

 

Anonymkode: 80d0e...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok engang evner du ikke å underbygge påstandene dine med fakta. Du lyver basert på dine egne oppfatninger og dømming. Ikke kristent i det heletatt. Anonymkode: 80d0e...05b

Det er basert på historiske fakta, ikke mine meninger. Om du leser en historiebok en gang ser du at det stemmer.

Anonymkode: b1e5b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er basert på historiske fakta, ikke mine meninger. Om du leser en historiebok en gang ser du at det stemmer.

Anonymkode: b1e5b...40b

Du er "flink" til å ro deg unna. Hvor er statistikken på at ateister er overrepresentert når det kommer til kriminalitet som voldtekt, mord etc? Det var du som prøvde å ro deg unna med kongeparet ditt, ei heller her har du noe å vise til. 

Vel, jeg tar det som at du faktisk ikke har grunnlag for det du sier. Ergo, du lyver og feilbedømmer. 

Anonymkode: 80d0e...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Horten Market skrev:

sodomi m1 (av Sodoma, jamfør 1. Mos 19) avvikende seksuell adferd, særlig om analt samleie og kjønnslig omgang mellom menneske og dyr

Mener jeg har svart på dine vesentlige innvendinger. Jeg har kanskje ikke vært klar nok?

Ja, du kan ta med synderen til kirken, alle syndere er velkomne der. Også homofile.

De fleste heterofile har hatt flere partnere, det er også synd som har grunnlag i legning.

En viktig presisering: Ikke religion generelt, men den kristne tro spesielt. Hvorfor vil nok bli tydeligere etter hvert om vi fortsetter debatten.

Mener du at også dyr er syndere da? Mtp at flere dyr har seksuell omgang med samme kjønn. Jeg liker forøvrig ikke den linken mellom homofile og dyr som har sex. Får en følelse av at homofile blir sett på som dyr. Stemmer det? 

Nei, jeg syns ikke du er tydelig nok i svarene dine. Jeg savner at du er mer spesifikk og konkret i svarene, og at du svarer med egne ord - og ikke utdrag fra bibelen. Jeg er interessert i hvordan DU tolker kristendommen din, mot det jeg mener. 

Jeg liker ikke at du kaller folk for syndere, spesielt ikke folk som ikke har gjort noe galt, annet enn at de er født med en annen legning enn deg. Jeg syns det er feigt å gjemme seg bak bibelen for synspunktene dine..du fraskriver deg ansvaret samtidig som du fører skam over på andre mennesker. Er du klar over hvor skadelig dette er? Er du klar over hvor mange unge gutter som sliter psykisk pga sin legning..fordi de føler skam. Nettopp pga synspunkt som kommer frem i denne tråden. Er du klar over hvor mange som har tatt selvmord pga legning? Det er trist. Jeg mener at INGEN mennesker skal stille seg selv over et annet menneske. 

Hva mener du med dette: «De fleste heterofile har hatt flere partnere, det er også synd som har grunnlag i legning.» 

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor enkelte har en så stor overbevisning. Jeg skal ærlig innrømme at jeg sliter med visse fordommer mot kristendommen og visse grupper av kristne. Jeg har mange venner som er kristne, men de utviser ikke slike ekstreme meninger. De har respekt og toleranse overfor alle grupper mennesker. Jeg ble som sagt veldig overrasket over at du hadde denne type meninger..jeg liker å bli overrasket, men dette satte meg rett og slett litt ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hedy Lamarr skrev:

... for ikke å snakke om de katolske prestene. Mord er ikke så mye verre en pedofili i min bok (og den boka er definitivt ikke bibelen 😂).

Enig enig 👍👏

Anonymkode: 80d0e...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, kristne og andre religiøse har gjort mye grusomt oppigjennom. Bibelen er heller ikke noe å følge, da hadde dere vært mordere hele gjengen. 

Nei, drapene og overgrepene i middelalderen ble begått av sekulære konger

Anonymkode: b1e5b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, drapene og overgrepene i middelalderen ble begått av sekulære konger

Anonymkode: b1e5b...40b

Hakk i plata? 

Anonymkode: 80d0e...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Den religionen som øker mest er muslimer. I Norge synker antall religiøse. 

Anonymkode: 80d0e...05b

Det er i så fall pga innvandring.

Anonymkode: 6c2a5...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i så fall pga innvandring.

Anonymkode: 6c2a5...efb

Pga innvandring, innvandrere føder langt flere barn og antallet etnisk norske som konverterer stiger. 

Anonymkode: 80d0e...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2019 den 16.05, Hedy Lamarr skrev:

... for ikke å snakke om de katolske prestene. Mord er ikke så mye verre en pedofili i min bok (og den boka er definitivt ikke bibelen 😂).

Har hørt flere si det der. Fortell meg, hvordan kan mord likestilles med pedofili?

 

I min bok er det vesentlige forskjeller på hvordan pedofili utarter seg. Selvfølgelig er alt som ligger under pedofili fryktelig dumt og burde straffes. Men offeret har i det minste mulighet til å fortsette med livet, kanskje får personen store problemer senere i livet. Men livet er i alle fall ikke fysisk over.

 

Ved mord tar du alt individet har. Ikke mye er værre en det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kikkana skrev:

Har hørt flere si det der. Fortell meg, hvordan kan mord likestilles med pedofili?

 

I min bok er det vesentlige forskjeller på hvordan pedofili utarter seg. Selvfølgelig er alt som ligger under pedofili fryktelig dumt og burde straffes. Men offeret har i det minste mulighet til å fortsette med livet, kanskje får personen store problemer senere i livet. Men livet er i alle fall ikke fysisk over.

 

Ved mord tar du alt individet har. Ikke mye er værre en det.

Forstår hva du mener og er dels enig. Men veldig mange får svært svært dårlig livskvalitet og mange klarer ikke å leve videre etter overgrep. Mennesker som opplever seksuelle overgrep har høyest statistikk på selvmord. Det er en lang og pinefull død for mange. Det å si at det er fryktelig dumt og bør straffes er en alt for mild forklaring. Konsekvensene er enorme. I tillegg var det mange som ikke ble trodd. 

Anonymkode: 80d0e...05b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår hva du mener og er dels enig. Men veldig mange får svært svært dårlig livskvalitet og mange klarer ikke å leve videre etter overgrep. Mennesker som opplever seksuelle overgrep har høyest statistikk på selvmord. Det er en lang og pinefull død for mange. Det å si at det er fryktelig dumt og bør straffes er en alt for mild forklaring. Konsekvensene er enorme. I tillegg var det mange som ikke ble trodd. 

Anonymkode: 80d0e...05b

Hvis noen har forgrepet seg med å ha seksuell omgang med barn, ville jeg brukt helt andre ord, uten tvil. Det jeg egentlig skulle frem til her, var at det er forskjell på pedofili også. Altså selv om noen "bare" tar på foten til en unge i regi av seksuell opphisselse. Er det fremdeles en pedofil handling, fryktelig dumt og bør straffes. Men kan ikke likestilles med å ha gjort ting som er mange hakk værre når det gjelder dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 21.11.2019 den 20.00, Vera skrev:

Mener du at også dyr er syndere da? Mtp at flere dyr har seksuell omgang med samme kjønn. Jeg liker forøvrig ikke den linken mellom homofile og dyr som har sex. Får en følelse av at homofile blir sett på som dyr. Stemmer det?

 Vi straffer heller ikke dyr etter Norges lover, loven gjelder mennesker. Bare mennesker begår synd, som er brudd på den moralske loven.

Sodomi omfatter analt samleie, og det var eksplisitt dette jeg refererte til. Det er det samme om sodomi er mellom homofile eller heterofile, så din bekymring er ubegrunnet.

Sitat

Nei, jeg syns ikke du er tydelig nok i svarene dine. Jeg savner at du er mer spesifikk og konkret i svarene, og at du svarer med egne ord - og ikke utdrag fra bibelen. Jeg er interessert i hvordan DU tolker kristendommen din, mot det jeg mener. 

Ikke en eneste gang har jeg sitert fra Bibelen, men nettopp forklart alt med egne ord.

Sitat

Jeg liker ikke at du kaller folk for syndere, spesielt ikke folk som ikke har gjort noe galt, annet enn at de er født med en annen legning enn deg.

Synd er brudd på Guds lov, som oppsummert betyr mangel på kjærlighet. Alle er syndere. Kjenner du noen som aldri har gjort noe galt? Nei, for alle har syndet. Her blir altså ingen ekskludert, vi er alle i samme båt. Altså kan ingen føle seg utenfor fordi de er syndere. Ingen av oss har fullkommen kjærlighet (som ikke må forstås som erotisk kjærlighet).

Jeg har allerede forklart at synd er en handling, ikke en legning. Så det er feil at noen er syndere bare fordi de er født med en annen legning.

Sitat

Jeg syns det er feigt å gjemme seg bak bibelen for synspunktene dine..du fraskriver deg ansvaret samtidig som du fører skam over på andre mennesker.

Tvert imot har jeg ikke på noe tidspunkt begrunnet mine standpunkt med at det står i Bibelen.

Sitat

Er du klar over hvor skadelig dette er? Er du klar over hvor mange unge gutter som sliter psykisk pga sin legning..fordi de føler skam. Nettopp pga synspunkt som kommer frem i denne tråden. Er du klar over hvor mange som har tatt selvmord pga legning? Det er trist. Jeg mener at INGEN mennesker skal stille seg selv over et annet menneske. 

Det er i alle fall ikke på grunn av samfunnets syn at homofile eventuelt føler så stor skam at de tar sitt liv. I dag er det tvert imot så populært å være homofil at man av og til føler man må be om unnskyldning for å være heterofil. Kanskje er homofiles skrale psykiske helse heller et uttrykk for en sårbarhet ved den homofile legningen, og/eller livsstilen.

Hvordan kan noen legge ansvaret på kristne? Konservative kristne er en veldig liten minoritet som gjør lite av seg i offentligheten. Bryr du deg om hva kristne måtte mene om deg? Tvilsomt. Homofile som ikke tror, ofrer ikke en tanke på hva kristne måtte mene om dem. Det de eventuelt reagerer på, er at kristnes standpunkt vekker samvittigheten. Det er da deres egen samvittighet som dømmer dem.

Sitat

Hva mener du med dette: «De fleste heterofile har hatt flere partnere, det er også synd som har grunnlag i legning.» 

All seksuell omgang utenfor ekteskapet er synd. Til og med den som skiller seg og gifter seg på nytt, begår synd. Heterofile begår altså også seksuelle synder, så hva er det å hyle opp om at vi også mener homofile begår synd.

Sitat

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor enkelte har en så stor overbevisning. Jeg skal ærlig innrømme at jeg sliter med visse fordommer mot kristendommen og visse grupper av kristne. Jeg har mange venner som er kristne, men de utviser ikke slike ekstreme meninger. De har respekt og toleranse overfor alle grupper mennesker. Jeg ble som sagt veldig overrasket over at du hadde denne type meninger..jeg liker å bli overrasket, men dette satte meg rett og slett litt ut :) 

Nysgjerrighet er bra! Alle kristne deler en grunnleggende felles tro, men alle har ulike livserfaringer og begrunner troen på forskjellig vis. Du er velkommen til videre debatt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 14.58, Vera skrev:

Hva i all verden har sodomi med innlegget mitt å gjøre? 

Du svarer ikke på spørsmålene mine. Du pleier å være særdeles flink på å argumentere og få frem poeng..hvorfor snakker du andres språk når det kommer til religion? Er det lov å si at jeg er overrasket over at akkurat du virker så totalt hengiven til religion? Og det er ikke ment som brukerdebatt. Jeg er bare overrasket. 

 

Ble positivt overrasket, jeg. Selv om jeg ikke alltid er enig i det han skriver i andre tråder.

Anonymkode: 9bfef...320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...