Gå til innhold

Ufint å ikke åpne døren om det kommer uanmeldt besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jøss. Hva gjør du hvis det oppstår en krise, du ikke har nett og må ha tak i mora di med en eneste gang da? 

Anonymkode: d31a7...cfd

Hvis jeg ikke har nett, så har jeg heller ikke telefondekning.

Anonymkode: 4f2c7...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på hva vi gjorde før mobiltlf kom.. da gikk vi på besøk og kom uanmeldt. Vi hadde hus tlf og visste aldri hvem som ringte. Nå tør vi ikke åpne døra uten at det er avtalt, vi tør ikke ta tlf om det er ukjent nr. Da må vi søke opp nr for så å ringe tilbake. Hva har skjedd i utviklingen? 

 

Anonymkode: 351b2...474

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 

Anonymkode: 3ad6f...3ff

Ja, jeg mener det er ufint.

Mer enn en gang har det ringt på her, der det har vært mennesker som har hatt behov for hjelp.

Ett nabobarn kom gråtende fordi både mamma og pappa var borte.  Det hadde skjedd en misforståelse, og barnet hadde kommet hjem flere timer tidligere enn avtalt fra overnattingsbesøk.

En nabo kom løpende over for å spørre om jeg kunne passe minste barnet da største hadde skadet seg, og måtte på legevakten.

En annen høygravid nabo kom over med sitt barn fordi hun ville ikke være alene mens hun ventet på ambulanse, og barnevakt.

"Hei, jeg har glemt å kjøpe melk", er en gjenganger også...

Ingen av disse hadde fått hjelp hvis ikke jeg, eller noen andre, hadde åpnet døren for uanmeldt besøk.

Hvis noen kommer bare for å sosialisere hender det at jeg sier at det ikke passer, "men kanskje vi kan møtes en times tid på tirsdag?".  

Jeg åpner døren når det ringer på!

Anonymkode: 727b7...dd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker ikke uanmeldt besøk. Er veldig introvert generelt. Men de gangene det har skjedd så har jeg vært høflig, åpnet døra og kokt kaffe. Akkurat nå bor jeg i en by, i et hus i toppetasjen, der det ikke er ringeklokke nede. Så alle som skal til meg vet at de må ringe eller sende melding på forhånd. 
Men - min familie der jeg er oppvokst i en bygd har åpen dør. Det er sjelden eller aldri at folk gir beskjed på forhånd. De som er familie og venner går rett inn og banker på når de har kledd av seg skoene. Og dersom det står noen og banker på ytterdøra, så vet foreldrene mine at det er «fremmedfolk». Det er aldri noen som går sulten derfra, har jeg alltid fått høre. Har alltid forsøkt å praktisere det samme sjøl. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med å bo i leilighet er at man må ringe på nede, utenfor bygget. For å komme inn, så da kan man jo bare sifra at det ikke passer. Kamera er det også, så jeg kan se hvem som ringer på.

Fint! 🙂 Er så lei av slike som ikke kan sifra, stå opp for seg selv. Ta hensyn til seg selv, er det alt handler om. DU SKAL IKKE tilfredstille andre sine behov. Du er tilgjengelig når DU VIL det.

Ta vare på dere selv.

Anonymkode: e8ec2...085

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BangersBeans&Mash

Åpner ikke for folk som bare kommer uanmeldt, med mindre det er ei god venninne som alltid får dukke opp når hun vil :) Alle i vår omgangskrets vet godt hva jeg mener om dette etter at mannens tante ble stående utenfor låst dør 🙈 

Endret av BangersBeans&Mash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenk på hva vi gjorde før mobiltlf kom.. da gikk vi på besøk og kom uanmeldt. Vi hadde hus tlf og visste aldri hvem som ringte. Nå tør vi ikke åpne døra uten at det er avtalt, vi tør ikke ta tlf om det er ukjent nr. Da må vi søke opp nr for så å ringe tilbake. Hva har skjedd i utviklingen? 

 

Anonymkode: 351b2...474

Når det gjelder mobil er det veldig mange selgere eller svindlere som ringer, så akkurat det forstår jeg. Pleide ta telefonen selv da det var "normale" nummer, men gjengangeren var at de bare la på i andre enden- sikkert ringt feil. Så da så jeg ikke vitsen. Da kan de finne ut på egen tid at de har feil nummer

Anonymkode: 96f8b...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og familie som stikker innom en tur vil jeg alltid åpne for. Unnskylder rotet, men jeg tenker at det får de tåle. Så setter jeg på kaffe og har alltid noe å servere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner aldri når det ringer på. Jeg elsker å ligge slengt på sofaen med en serie, og vil ikke bli forstyrret. 

Var alene hjemme hos foreldrene mine i helgen, og lå på sofaen i joggisen seriøst i 3 dager i strekk. Gikk bare til og fra stua, kjøkkenet og badet. I går (søndag) ringte det på, og jeg åpnet ikke. Det ringte på et par ganger før noen låste seg inn. Jeg fikk helt panikk. Det var bare tante som skulle levere noe, men det var litt flaut å måtte bortforklare at jeg hadde sovnet på sofaen og ikke hørte at det ringte på. Jeg så helt herpa ut etter heftig seriehelg, så kanskje hun trodde på det. Det er visst vanlig hos mine foreldre at folk kommer uanmeldt, og de fikk helt sjokk da jeg fortalte at jeg ikke åpner. 

 

Anonymkode: 1246c...ca2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig åpner jeg døren, velkommen inn! Hos meg er venner og kjente alltid velkommen innom :) Og skulle det ikke passe fordi jeg har annet besøk (dog er det som regel plass til flere selv om andre er innom fra før :)) , er på vei ut etc, så så passer det ikke da, men det var hyggelig å si hei likevel.

Synes det er nitrist at man må avtale på forhånd via telefonen for å kunne stikke innom venner om man er forbi!

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke har nett, så har jeg heller ikke telefondekning.

Anonymkode: 4f2c7...b6e

Jeg tror du har misforstått litt 😅

Anonymkode: 45c5a...d98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner aldri uanmeldt, mest sannsynlig fjas fra naboer eller jehovas vitner. Samme me telefon, er det ukjent nr besvares den ikke (selgere, ssb 99% av gangene) 

 

Anonymkode: 313e5...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer ofte ikke når det ringer uanmeldt på dørklokka nede, for da er det stort sett alltid noen har ringt feil (og oppdaget det før jeg rekker å svare) eller bare kommet borti ringeklokka, noen som vil inn for å selge/formidle noe eller fulle folk fra uteserveringa rett ved (med jeg vel veldig glad jeg faktisk svarte den gangen det uventet dukket opp et blomsterbud...). Ringer det på døra til leiligheten åpner jeg alltid, da er det gjerne naboer som trenger hjelp eller skal låne noe.

Jeg er forsåvidt veldig for spontane besøk, men et hint på sms el.l. om at de er i kjømda - 5 minutters varsel holder - er kjekt for alle parter. Da åpner jeg når det ringer på, påkledd og presentabel og har lempet unna det jeg måtte ha å skjule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner 95% av gangene det banker på. De eneste gangene jeg med vilje ikke har åpnet døren har vært når jeg visste det var Jehovas vitner, når jeg er i dusjen/har sex/sitter på do, eller når min gale ex kom hamrende på døra kl 4 på morgenen.

Er jeg sliten, trøtt og ikke i humør så gir jeg beskjed om det, men i nesten alle tilfeller er besøket velkomment. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mest ufint å komme uanmeldt på besøk. Jeg åpner stort sett døra,men mener at de fleste bør kunne klare å gi et hint på forhånd om at de kommer,samt spørre om det passer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en svigermor som kommer uanmeldt og går rett inn uten å ringe på! Jeg skvatt forrige gang det skjedde, for plutselig sto hun der uten at jeg hørte noe! De renner ikke ned dørene heldigvis men allikavel så synes jeg det er ufint å komme uanmeldt å gå rett inn på den måten! Skal prøve å huske å låse døren når vi er hjemme fremover.. 

Anonymkode: 191de...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer på døren her hele tiden. Har små barn. 

Men stort sett passer det aldri med uanmeldt besøk for min del. Liker bedre at noen slår seg ned med en kopp kaffi når jeg sitter på lekeplassen, enn at noen skal inn i stuen min når jeg sitter hjemme. 

Jeg er hjemme fordi jeg vil slappe av eller gjøre noe spesielt i hjemmet. Uanmeldte gjester forstyrrer dette. 

Når jeg leser hva jeg skriver, så føler jeg meg litt sær😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet med felles oppgang og callingsystem, så dersom det er en totalt ukjent person som ikke ser ut som et bud/fra posten og ikke presenterer seg med noen form for bevis, så slipper jeg heller ikke folk inn. De legger uansett ikke merke til om jeg er hjemme eller ikke, så ingen fare for at det blir oppfattet som frekt. Jeg er jo dessuten borte store deler av døgnet uansett, så at jeg faktisk er hjemme når ukjente ringer på hører til sjeldenhetene. 

Anonymkode: 9cce9...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DrueSmoothie skrev:

Selvfølgelig åpner jeg døren, velkommen inn! Hos meg er venner og kjente alltid velkommen innom :) Og skulle det ikke passe fordi jeg har annet besøk (dog er det som regel plass til flere selv om andre er innom fra før :)) , er på vei ut etc, så så passer det ikke da, men det var hyggelig å si hei likevel.

Synes det er nitrist at man må avtale på forhånd via telefonen for å kunne stikke innom venner om man er forbi!

Ikke sant, her skal du fremme deg selv. Er lett på internett å fremstå som den beste! Klart alle kan komme til deg, anytime. Dag og natt.

Mat har du såklart klar til alle, eller setter i gang å lager om noen ringer på.

Anonymkode: e8ec2...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...