Gå til innhold

Ufint å ikke åpne døren om det kommer uanmeldt besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vil noen komme en tur mens vi er bortreist, så må de bare gjøre det, kose seg og dra igjen. 😍

Står huset deres ulåst når dere er bortreist?

Anonymkode: a841f...d47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TheCatLady

Nei, man trenger ikke alltid å avtale besøk, men man får nesten respektere at ikke alle åpner døren bare fordi man fant ut at man skulle stikke innom akkurat der og da. 

Det kan jo faktisk hende at man gjør noe, at man var i dusjen og jeg synes det er innafor at ikke alle ønsker uanmeldt besøk. Vi er alle ulike og for noen så er det slik at de ønsker å få beskjed på forhånd. Jeg synes det er rart med tråder som dette så forventer folk at alle skal være like og at alle skal synes at alt er helt greit. Hvis ikke så er man sær og folk kommer trekkende med den at "alt var bedre før". 

Selv så er det noen ganger jeg åpner døra og andre ganger ikke og akkurat det bestemmer jeg selv siden dette er mitt hjem og jeg bestemmer derfor selv om jeg vil være sosial eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Står huset deres ulåst når dere er bortreist?

Anonymkode: a841f...d47

Nei, men vennene våre vet hvor ekstranøkkelen ligger. :)

Anonymkode: 9b978...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det er blitt sånn, når jeg var liten sykla / gikk jeg til venner å spurte om de ble med ut / ville finne på noe. Alle gjorde det, det sto av og til 3-4 venner utenfor hos meg å lurte på om jeg ble med på stranda / forball.

Anonymkode: 60288...7c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Synd det er blitt sånn, når jeg var liten sykla / gikk jeg til venner å spurte om de ble med ut / ville finne på noe. Alle gjorde det, det sto av og til 3-4 venner utenfor hos meg å lurte på om jeg ble med på stranda / forball.

Anonymkode: 60288...7c8

Det er helt annerledes når man er barn da. 

Anonymkode: 4f2c7...b6e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men vennene våre vet hvor ekstranøkkelen ligger. :)

Anonymkode: 9b978...6c7

Da regner jeg med at de er blitt vist det av dere og i samme slengen har fått beskjed om at de er velkomne. Det er en helt annen situasjon enn når noen ikke ønsker uanmeldt besøk.

Anonymkode: 45c5a...d98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært "anti-åpne-døra" overfor uanmeldte besøk helt siden lenge før det fantes mobiltelefoner. Altså fra før den tiden man kunne sende en melding om det passer med besøk eller ikke. I gamle dager avtalte vi likevel, på vanlig telefon. 

Når jeg er hjemme, er jeg i "bunkersen" min. Det er det eneste stedet der jeg selv bestemmer. Det eneste stedet jeg ikke trenger å forholde meg til hva som passer seg, eller hva som ikke passer seg. 

Supert å få besøk, men da må det være avtalt på forhånd. Da skrur jeg på "være-sosial-funksjonen", og slenger på meg noe annet enn utslitte - men akk så deilige og myke - koseklær. Er det noen som jeg ikke kjenner supergodt, er det greit å også ta på meg bh (det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å rive av meg bh'en). Og gjerne rydde unna litt rot og sånt. 

Anonymkode: 20f3b...ad7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært "anti-åpne-døra" overfor uanmeldte besøk helt siden lenge før det fantes mobiltelefoner. Altså fra før den tiden man kunne sende en melding om det passer med besøk eller ikke. I gamle dager avtalte vi likevel, på vanlig telefon. 

Når jeg er hjemme, er jeg i "bunkersen" min. Det er det eneste stedet der jeg selv bestemmer. Det eneste stedet jeg ikke trenger å forholde meg til hva som passer seg, eller hva som ikke passer seg. 

Supert å få besøk, men da må det være avtalt på forhånd. Da skrur jeg på "være-sosial-funksjonen", og slenger på meg noe annet enn utslitte - men akk så deilige og myke - koseklær. Er det noen som jeg ikke kjenner supergodt, er det greit å også ta på meg bh (det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å rive av meg bh'en). Og gjerne rydde unna litt rot og sånt. 

Anonymkode: 20f3b...ad7

Ja, jeg er også oppvokst da vi ikke hadde mobiltelefoner. Folk avtalte besøk og slike ting da, men som barn så stakk man jo innom hverandre. Husker allikevel at jeg spurte om x kunne komme på besøk. 

Jeg er egentlig ikke så vant til at folk stakk innom i tide og utide. Stort sett var det avtalt da også, men ikke alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jøss! Hvordan har samfunnet blitt? Åpner ikke døra når det ringer på og vil ikke ta imot uventet besøk. Så trist! 

Anonymkode: 463a9...01c

På en måte er det trist men jeg og mange andre er ikke alltid komfortable med det. Jeg kan ofte sove lenge og om jeg nettopp har stått opp og sitter i sofaen i truse og t-shirt og egentlig bare vil være alene så åpner jeg ikke. Samboeren åpner heller ikke når han er sliten og ikke er i form til besøk. Men vi er veldig introverte 😄

Anonymkode: 1a4d7...25a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke på død og liv å avtale besøk. Vi kan være sosiale uten å planlegge også. Det går helt fint. Koselig å være litt sammen med vennene sine uten å måtte avtale også. 

Anonymkode: 9f567...9f6

Men er det, i disse mobiltider, egentlig så mye mer å planlegge med å sende en melding og vente på svar enn å ringe på ei dør og vente på svar? Et «lyst på besøk?» kan spare deg for en bomtur uten at det fremstår som en kontrakt i tre eksemplarer. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint er det ikke, men det er både kaldt og kjedelig hvis man ikke har andre grunner enn at man ikke vil ha besøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig synes det er mest koselig å være litt sammen med vennene mine når de også har lyst til å være sammen med meg, ikke når de sitter dere udusja eller med migrene og prøver å finne en anledning til å bli kvitt meg. 

Men det er meg. Andre mener tydeligvis noe annet. 

Anonymkode: 45c5a...d98

Samme her. Jeg er mye sliten pga veldig sosial jobb og folk som ikke forstår at vi mennesker er ulike- det er vanligvis de som tropper opp på uanmeldt besøk..

Anonymkode: 1a4d7...25a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jøss! Hvordan har samfunnet blitt? Åpner ikke døra når det ringer på og vil ikke ta imot uventet besøk. Så trist! 

Anonymkode: 463a9...01c

Enig. Det er uhøflig å ikke åpne om man er hjemme (med mindre det er spesielle omstendigheter rundt)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å tenke at det var uhøflig av meg å ikke åpne døren når noen ringte på, men etter å ha gått noen runder med påtrengende selgere og Jehovas vitner, så foretrekker jeg å vite hva som befinner seg på den andre siden av døren før jeg åpner. Er intorvert også, så hjemmetid er tid for å slappe av, subbe rundt i gamle joggebukser og se ustelt ut. Folk må gjerne stikke innom, men da vil jeg vite på forhånd at de kommer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Enig. Det er uhøflig å ikke åpne om man er hjemme (med mindre det er spesielle omstendigheter rundt)

Tenk å ikke engang godta at folk sitter på do, dusjer eller har sex i sitt eget hjem uten å måtte dømme dem.

Jeg lurer på hvem som gjør samfunnet mest trist... 

Anonymkode: 45c5a...d98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i midten av tredveåra, men aldri opplevd at de som ringer på er besøk. Som oftest er det jehovas vitner som flykter når de hører bikkjene, eller så er det skoleunger som selger kaker (tenk å gå glipp av det), ellers ingen. Ikke engang tv-aksjonen kommer til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Gorilla skrev:

Enig. Det er uhøflig å ikke åpne om man er hjemme (med mindre det er spesielle omstendigheter rundt)

Helt uenig. Hjemmet er folks private sone. Det koster ingenting å sende en mld eller ringe og spørre om det passer. Her har det ringt på mens jeg har vært i dusjen, mens vi har hatt sex, og når vi har kranglet. Nei det er ingen som kan forvente at man åpner opp da og heller ikke andre tidspunkt på dagen. Er det fristende å komme på besøk når et vennepar nettopp har kranglet og det er knalldårlig stemning i huset? Eller synes du det er artig om jeg hadde åpnet døra i håndkle rødt i ansiktet fordi vi var midt i sexen? Jeg som gjest hadde følt meg uhøflig. Kommer aldri på uanmeldt besøk, synes det er frekkere faktisk. 

Anonymkode: 1a4d7...25a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da regner jeg med at de er blitt vist det av dere og i samme slengen har fått beskjed om at de er velkomne. Det er en helt annen situasjon enn når noen ikke ønsker uanmeldt besøk.

Anonymkode: 45c5a...d98

Vi har informert alle om at det bare er å komme, når som helst hele døgnet, og bli så lenge man vil. :) Så folk kommer gjerne uten å si fra først, ingen banker på eller ringer på, de går bare rett inn og tar seg til rette. :)

Anonymkode: 9b978...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har informert alle om at det bare er å komme, når som helst hele døgnet, og bli så lenge man vil. :) Så folk kommer gjerne uten å si fra først, ingen banker på eller ringer på, de går bare rett inn og tar seg til rette. :)

Anonymkode: 9b978...6c7

Sånn ønsker dere å ha det. Andre igjen ønsker seg en form for privatliv og har et liv hvor vi ikke alltid er klare for besøk på 20 sekunders varsel. 

Anonymkode: 45c5a...d98

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går uansett ikke rundt naken, og krangler veldig skjeldent. Men jeg har ikke noe vertinnegen, her er det selvbetjening, og hvis jeg er trøtt, går jeg og legger meg. Driver ikke å varter opp eller pynter meg eller rydder, folk får ta ting som de er. Veldig avslappende og hyggelig. :)

Anonymkode: 9b978...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...