Gå til innhold

Sønnen min gråter pga leksene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

21 timer siden, Hactar skrev:

Jeg synes du blåser dette veldig opp til ikke ha fått svar fra lærer om hva som faktisk forventes ennå. Jeg vet ikke om du ser det selv, men du bidrar til at gutten føler på mislykkethet ved å gå så hardt ut.

Det smidige ville være å utføre leksen sammen med gutten på hans nivå så han kunne føle mestring og ikke avmakt, om det så var at han leste de bokstavene han kjente igjen, og du leste ordene. Gutten trengte ikke en gang vite hva lekseplanen egentlig sier, han kan jo ikke lese den. Du bestemmer, og så gir du heller tilbakemelding til læreren om hvordan dere har gjort oppgaven og hvorfor i ettertid.

I stedet lar du gutten din sitte og gråte over en lekse to dager på rad, og planlegger temmelig aggressivt å lære ham å lese selv fordi det angivelig forventes at han allerede kan det. Hvis det er tilfelle, kan du absolutt klage, men det vet du ikke ennå. Og inntil du vet noe mer, bør du i alle fall skåne gutten din for den veldige reaksjonen på leksene, og gjøre det som skal til for at han ikke trenger sitte og gråte når han skal gjøre lekser sammen med deg. 

Veldig, veldig enig. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det å lære å lese er vel ikke en skoleaktivitet? På samme måte som det å lære å knytte skolissene ikke er det. Det er en helt grunnleggende livsferdighet, som foreldre godt kan lære bort til barna sine.

 Synes det er veldig mye ansvarsfraskrivelse fra foreldre generelt. At de liksom ikke skal lære barna sine noe som helst, mens barnehage og skole skal ta den jobben. Det er virkelig ikke sånn det funker. Samme med hvor tidlig barna slutter med bleie. Før gjorde de det mye tidligere enn de gjør nå, foreldrene gidder rett og slett ikke ta den kampen når bleier allikevel er så billig ...

Barn har absolutt rett til å få ha en barndom, men de har rett til å utvikle seg som mennesker også. Og hvis sønnen din virkelig snakker engelsk flytende, burde han være mer enn godt nok rustet til å lære seg å lese. Synes dessuten det er merkelig at en som tilsynelatende er opptatt av språk, ikke har interesse for bokstaver og lesing, men det er kanskje bare i mitt hode at språk, bokstaver og lesing henger sammen.

Og bare hyggelig!

ps: enten skriver man . dvs punktum eller så skriver man ... dvs ellipse.  .. betyr ingenting, og sier sitt om deg, ts, så jeg er ikke forbauset over at du ikke bryr deg om å lære barnet ditt om språk ..

Anonymkode: b9eeb...f3f

Enig. 

Anonymkode: 8104f...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket læreverk bruker dere? 

Første semester første skoleår brukes til bokstavinnlæring. Det er ikke et krav at 6-åringer skal kunne lese. Dersom det er oppgaven her, så vil jeg anta at det er kartlegging av hvem som kan lese allerede.

Har dere ikke foresattsamtaler i disse dager? Det er jo vanlig i starten av skoleåret.

Anonymkode: e19e1...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det å lære å lese er vel ikke en skoleaktivitet? På samme måte som det å lære å knytte skolissene ikke er det. Det er en helt grunnleggende livsferdighet, som foreldre godt kan lære bort til barna sine.

Synes det er veldig mye ansvarsfraskrivelse fra foreldre generelt. At de liksom ikke skal lære barna sine noe som helst, mens barnehage og skole skal ta den jobben. Det er virkelig ikke sånn det funker. 

Anonymkode: b9eeb...f3f

Du synes ikke skole skal ta jobben med å lære barn å lese? Den var ny. Hele første trinn fokuserer det meste av pensum på å lære å lese. Bokstavinnlæring først, så de kan knekke lesekoden, så øve øve øve for å lese flytende. I tett samarbeid med hjemmet, fordi lærer ikke har kapasitet til å øve mye med hver elev.

Det er også prinsipper om at lekser skal være repetisjon, ikke nylæring, for skolen ønsker å ta seg av undervisning.

Det skolen vanligvis klager på, er at de må bruke tid på å lære barn alt mulig utenom-faglig som hjemmet burde gjort. Gå på do selv, holde orden i sko og tøy, kle seg selv, vente på tur, være rolig, høre etter beskjeder, konflikthåndtering, vanlig folkeskikk. 

Anonymkode: d4a9d...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er avsluttet nå fra min side!

Ts..

Anonymkode: 8a89b...171

Du fikk altså snakket med læreren og det var en ikke sak? Så bra det ordnet seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Gidavmeg said:

Du fikk altså snakket med læreren og det var en ikke sak? Så bra det ordnet seg

Nei har ikke fått svar fra lærer enda, men det er SÅ MYE bedre å løse problemet selv, enn å få 100 hetsende og nedverdigende svar her på KG, fra mammapolitiet og div.. om alt folk tror jeg har gjort eller ikke gjort, fra og av alle som verken kjenner meg eller mitt barn, forståsegpåere, og som kun ønsker å spy ut faenskap..

Står glatt over, skulle aldri skrevet dette innlegget, i fortvilelse, på vegne av min sønn..!!

Ts..

 

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...