Gå til innhold

Sønnen min gråter pga leksene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er 6 år og startet på skolen å i høst!

Leksene etter få uker med skolen er å lese inn en tekst med lydopptak, som sendes til skolen via Showbie..

Min sønn kan ikke lese få uker etter å ha startet på skolen seks år gammel, men det forventes at han skal kunne lese teksten selv på 4 linjer nå..

Og han er utrolig fortvilet i mangelen på mestring, siden han ikke kan lese selv, 6 uker etter skolestarten!

Noen råd?!

Hilsen fortvilt mor, på vegne av sin sønn, som allerede nå føler at han ikke er bra nok..😔

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha snakket med læreren om dette jeg. Dette høres ikke bra ut. 

Anonymkode: cf08b...cf2

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn skal det ikke være. Det viktigste er at du ikke føler du må vise skolen at han kan mer enn han kan. Hvis noen må sendes inn,  send inn samtalen dere har mens du leser sammen med han eller lignende. Jeg vil anbefale deg å sende en Mail til lærer om at  dette føles for voldsomt for dere. For mye press på barnet, som ikke er motiverende for noen av dere.

hilsen lærer 

Anonymkode: 4a426...61b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg vekk leksene, og fokuser på å gjøre lesingen morsom for han. Les sammen med han mens du holder fingrene under det dere leser. Syng sangen om alfabetet, og les tekster han synes er gøy.

Det er store forskjeller på når barn lærer seg å lese, at skolen forventer at 1. klassinger skal kunne lese er ikke ok. Barn er forskjellig. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er altfor voldsomt at min sønn skal kunne lese 4 linjer tekst selv og alene på lydopptak, halvannen måned etter skolestart!

Det er jo sånn man skaper tapere uten mestringsfølelse allerede 6 år gammel..

Og sønnen min har jo seff konstatert at det er 4 i hans klasse, av 14 elever som kunne lese før de begynte på skolen..

Hvor er vi på vei henne i dette samfunnet?!

Hilsen ts og mamma, som gråt selv i kveld, etter leggetid..

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at dette stemmer TS? Kan sønnen din ha misforstått leksen? Syntes dette høres helt vilt ut! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Råd har jeg dessverre ikke, men sympati for gutten har jeg. Skolen skal lære elevene å lese, det er ikke eleven som skal presses!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lærer å lese innen 2 eller slutten på 2 andre klasse. Dette hadd3 jeg reagert på og tatt opp med læreren.

Anonymkode: 18559...01b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, La Divan said:

Legg vekk leksene, og fokuser på å gjøre lesingen morsom for han. Les sammen med han mens du holder fingrene under det dere leser. Syng sangen om alfabetet, og les tekster han synes er gøy.

Det er store forskjeller på når barn lærer seg å lese, at skolen forventer at 1. klassinger skal kunne lese er ikke ok. Barn er forskjellig. 

Han kan masse bokstaver, og matematikk, og snakker flytende engelsk!

Men å måtte sitte å lese inn den teksten når han ikke kan lese enda, det tar knekken på all motivasjon!

Han er evnerik forøvrig, men har aldri hatt interesse for å lære seg å lese..

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah said:

Er du helt sikker på at dette stemmer TS? Kan sønnen din ha misforstått leksen? Syntes dette høres helt vilt ut! 

Ja det stemmer! Sitter sammen med han og ser alle leksene..😔

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg syns det er altfor voldsomt at min sønn skal kunne lese 4 linjer tekst selv og alene på lydopptak, halvannen måned etter skolestart!

Det er jo sånn man skaper tapere uten mestringsfølelse allerede 6 år gammel..

Og sønnen min har jo seff konstatert at det er 4 i hans klasse, av 14 elever som kunne lese før de begynte på skolen..

Hvor er vi på vei henne i dette samfunnet?!

Hilsen ts og mamma, som gråt selv i kveld, etter leggetid..

Anonymkode: 8a89b...171

Ta det opp med lærerne, eller de andre foreldrene. Dere er nok ikke de eneste som føler det slik. Enig med deg at det er bekymringsverdig når ungene skal lese inn et lydopptak. Ikke går det bare ut over barns selvtillit, men hva med personvern? Skal lærere begynne å ha lydopptak av elevene nå? Merkelig.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han kan masse bokstaver, og matematikk, og snakker flytende engelsk!

Men å måtte sitte å lese inn den teksten når han ikke kan lese enda, det tar knekken på all motivasjon!

Han er evnerik forøvrig, men har aldri hatt interesse for å lære seg å lese..

Anonymkode: 8a89b...171

Så sett deg ned med han og les? 

Hvis han er god ellers, fatter jeg ikke hvprfor du lar han gjøre et åoeng av at noen har lært seg å lese før skolestart. Da må du fortelle at alle har ulike styrker og svakheter, og fokuser på hans styrker. 

Anonymkode: d1176...fb4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, La Divan skrev:

Ta det opp med lærerne, eller de andre foreldrene. Dere er nok ikke de eneste som føler det slik. Enig med deg at det er bekymringsverdig når ungene skal lese inn et lydopptak. Ikke går det bare ut over barns selvtillit, men hva med personvern? Skal lærere begynne å ha lydopptak av elevene nå? Merkelig.. 

Når alt foregår på digital plattform blir det slik. 

Er det virkelig verdens undergang at ditt barn leverer inn en lydfil på 1 min? 

Anonymkode: d1176...fb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lære å lese etter 6 uker? Det høres veldig tidlig ut. Selv lærte vi en bokstav i uka da jeg startet på skolen. Det var ingen krav om å måtte kunne lese etter kun få uker. Høres helt sprøtt ut! 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når alt foregår på digital plattform blir det slik. 

Er det virkelig verdens undergang at ditt barn leverer inn en lydfil på 1 min? 

Anonymkode: d1176...fb4

Alt skal vel ikke foregå digitalt. Skrivelekser forstår jeg til en viss grad, men høytlesingen må vel kunne foregå på skolen. Skal skolen ha digital opptak av barn for hva da? Vet ikke om jeg hadde syntes dette var ok.

Men nå kjenner ikke jeg til grunnen til at skolen vil ha det slik. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Når alt foregår på digital plattform blir det slik. 

Er det virkelig verdens undergang at ditt barn leverer inn en lydfil på 1 min? 

Anonymkode: d1176...fb4

For min sønn, som ikke mestrer, eller kan lese, kjennes det ut som verdens undergang, for han ja, faktisk JA!

Prøv å se det fra barns perspektiv, som i dag helst burde kunne lese FØR de begynner på skolen, 5 år gamle!

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gidavmeg said:

Har du i det hele tatt snakket med læreren? 

Fikk disse leksene i dag!

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke bra ut. Lese skal man først klare i slutten av andre klasse.

Anonymkode: 136c3...389

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...