Gå til innhold

Sønnen min gråter pga leksene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere ikke bare la ham prøve og feile, og så sende inn det han faktisk produserer i forsøket? Da vil vel læreren forstå hvilket nivå han ligger på ift. leselæring og kunne tilpasse seg deretter? Tror de fleste barneskolebarn ligger på veldig forskjellige nivå, slik at å vite hvor hvert barn ligger er veldig hjelpsomt for læreren, som kan legge opp til at det ikke blir for mye for noen eller for kjedelig for andre. Men man må jo ha et utgangspunkt for å tilpasse læringen...

 

Jeg var selv et barn på 90-tallet som kunne lese, skrive og regne før jeg begynte på skolen, og synes leksene de første par årene hvor man måtte skrive bokstaven "T" eller tallet 3 tjue ganger var dritkjedelig, så jeg hadde veldig foretrukket tilpasset læring (regner med at poenget med leksene her fra lærerens ståsted er å tilpasse læringen, ser ikke noe annet poeng med lekser av et slikt kaliber i 1. klasse). Jeg regner ikke med at sønnen din blir utvist fra skolen hvis han ikke kan lese perfekt fra dag én.

Anonymkode: 150b2...06b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med læreren.

Men først og fremst: Senk dine egne forventinger og fortvilelse. Det er bare lekser og ikke verdens undergang. Lekser skal bare være lystig og ikke noe man bråker og gråter for. Du må lære sønnen din at han kan prøve og så er det godt nok! Det er ikke meningen at alle får til alt like godt eller med en gang. Lekser er bare repetisjon, det er ikke noe nytt ungen skal lære. Går det rett vest en dag, så dropp det. Da er det ikke vits i lekser en gang. 

Har dere misforstått oppgaven eller poenget med oppgaven? Det er ikke noen forventning om at ungene skal kunne lese med en gang. Min eldste går i 4.klasse nå og kan ikke lese skikkelig (har noen utfordringer da). Poenget er at jeg kan love deg at ikke alle som går i klassen til sønnen din kommer til å kunne lese ved slutten av skoleåret en gang. 

Anonymkode: 122c8...0a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre, foren eder. Det må bli slutt på disse leksene nå.

Anonymkode: f6781...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed førsteklassinger kan grue seg til lekser i blandt, og det er normalt. Han går på skolen for å lære, og læreren kan lære elevene best når hen vet hva hen skal ta tak i forhold til hva som må jobbes mer med. 

At du TS ikke tåler annet enn at folk på KG støtter deg 100% og svarer med å bli tilsynelatende hysterisk og ufin mot andre så fort du får litt kritikk, er ikke helt bra.

Det er tydelig at du bryr deg veldig mye om barnet ditt, men det er noe som heter å bry seg for mye. Du kan ikke beskytte han for alt i verden, og tilogmed barn må få oppleve skuffelse, sinne, angst og vemod.

Han ser til deg hvordan du takler det, og hvordan du veileder han, så her er det viktig at du ikke skaper storm i ett vannglass over småting.

Her er det kanskje på tide å ta ett skritt tilbake og snakke med den eneste som kan gi deg ett fornuftig svar: læreren.

Anonymkode: b7938...7af

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet ditt er seks uker uti første klasse. Han har én lekseoppgave han ikke får til. Dersom det er "verdens undergang" for ham, som du skrev i et annet svar her i tråden, må det være fordi du krisemaksimerer og er hysterisk over situasjonen.

 

Nei, han blir ikke automatisk en taper fordi han sliter med én oppgave seks uker inn i førsteklasse. Og nei, situasjonen blir ikke bedre av at du kan grave frem artikler som indikerer at det er skolens feil at han ikke får til leksene. Gjør som 99% av svarene her råder deg til: prat med læreren!

Anonymkode: 150b2...06b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noe voldsomme lekser for en liten gutt som ikke kan lese. Her har vi leselekser, men i form av at vi voksne skal lese for barna, og utfordre de underveis til å prøve seg på noen ord. Eller at vi sitter med små korte ord og hjelper barna å lese dem. Hadde snakket med lærer og sagt klart fra at det ikke er aktuelt at han skal tvinges til en lekse som er så overdimensjonert for hans nivå per i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leseleksene her kom etter ca 6 mnd i 1. klasse.

Du bør si ifra at de må øve mer på det på skolen, men jeg ville faktisk brettet opp armene og lært han å lese i tillegg. Øve hver dag på bokstaver, tegne ord, søkt opp pedagogiske og morsomme måter å lære å lese på. Sett på youtube-videoer osv. Ikke fordi skolen har rett, men fordi de sjeldent hører på enkelt-foreldre og at det derfor er veldig viktig at du øver masse med han (på en gøy måte, med lek, tegning osv) slik at han ikke blir hengende etter. Når de først har knekt lesekoden sitter den godt, med mindre det er en form for lese og skrivevansker inni bildet.

Anonymkode: 6c942...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal vel brukes som en kartlegging av nivået til de forskjellige, slik at lekser og opplæring kan tilpasses den enkelte. Da er det vel greit at du leser, han gjentar på opptaket. Eller du spør: hvilken bokstav er det? Han svarer. Ferdig. Og beskjed til lærer om at dere valgte å gjøre det slik.  

Anonymkode: 84f55...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være en misforståelse. Selv om noen kan lese før de begynner på skolen, så starter resten av elevene å BEGYNNE å lese når de begynner i første klasse. Og da begynner de med enkle ord som li, is og lignende. Regner med at det ikke er en spesialskole som har andre skolebøker enn resten av Norge? Hør med læreren, så får du nok en aha-opplevelse!

Eneste jeg kan tenke meg er at det KAN være en kartlegging, men da burde det vært opplyst om skikkelig.

Anonymkode: 7de34...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt horribelt at flere her inne forsvarer lærerens misbruk av lekser. 

Om en lærer forventer at en 1.klassing i oktober skal klare å lese 4 setninger, så har vi svaret på hvorfor elever mister mestringsfølelse, hvorfor elever gruer seg til skolen og ender med å droppe ut av skolen. 

Tror flere her har glemt at så de selv gikk på skolen, begynte de før det første dom 7-åringer, og det var langt fra samme kravene til hva elevene skal klare og kunne tidlig i skoleløpet. 

Har selv en 1.klassing i år, og de har lært 1 bokstav i uka og har så smått begynt å øve på korte 3 ordssetninger

Anonymkode: 10dc9...92c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Eh...vi startet før 97 reformen og var 7 år og lærte bokstaver i første klasse....?

Høres helt merkelig ut at de skal kunne lese like etter skolestart? 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den siste lese leksen til seksåringen her var å lese inn fire korte setninger på showbi, eks ole ser sol. Barnet synes det var spennende å høre seg selv lese. Tidligere leselekser har vært kortere og lettere, barnet kunne de fleste lydene til bokstavene før skolestart.

Føler leseleksene går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josefine5

Det hadde jeg ikke godtatt. Ring og prat med læreren. Mine kunne ikke lese da de begynte på skolen. De færreste kan det. Lite pedagogisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er heilt utrolig å se hvor mange som er ute etter å "ta" skolen og læreren. 

Jeg kan garantere at ingen førsteklasselærere forventer at en elev skal kunne lese flere linjer helt av seg selv etter seks uker. Her er det garantert en misforståelse ute og går, kombinert med en overdramatisk mor. 

Anonymkode: f7b7b...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er heilt utrolig å se hvor mange som er ute etter å "ta" skolen og læreren. 

Jeg kan garantere at ingen førsteklasselærere forventer at en elev skal kunne lese flere linjer helt av seg selv etter seks uker. Her er det garantert en misforståelse ute og går, kombinert med en overdramatisk mor. 

Anonymkode: f7b7b...4c2

Er ikke ute etter å ta læreren, vi har en flott lærer på alle måter! Men dette funker bare ikke for min sønn..

Har tatt kontakt med læreren og forklart situasjonen, kjøpt inn Poio nå så får jeg selv nå lære min sønn å lese før jul, siden 6 åringer tydeligvis skal kunne lese, OG så han slipper å slite med total mangel på mestrings følelse psykisk, og forhåpentligvis slipper å ende opp med å hate å være på skolen allerede første året...

Ts

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig. Vi ble forklart at målet er at 1.trinn skal knekke lesekoden innen juletider. Dvs forstå hvordan man leser, at alle bokstaver har en lyd, ved å dra samnen bokstavlydene så får man ord man kjenner igjen. Ikke at de leser fullgodt, og så mye. Det er ingen som kan forvente at småttingene har lært seg å lese på 6 uker. Husk at det er NORMALT med stort spenn i hva de kan i den alderen! 

Foreslår at du ber om en prat med lærer, hvor du skal få forklart hvordan de mener lekse skal gjøres. Det må være noe glipp i kommunikasjonen her. Be om ulike alternative måter det er OK at lekse gjøres på. F.eks at dere leser annenhvert ord, at du leser ordet først så barnet, at dere snakker om hva dere tror historien vil være ut ifra bildene osv. Lærer skal være svært opptatt av at elevene opplever mestring og føler lekser er OK. Lærere ønsker ikke å få elevene til å hate lekser første halvår... Alle lærere jeg har møtt, vil derimot at elevene skal finne lesegleden.

Anonymkode: d4a9d...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke riktig. Vi ble forklart at målet er at 1.trinn skal knekke lesekoden innen juletider. Dvs forstå hvordan man leser, at alle bokstaver har en lyd, ved å dra samnen bokstavlydene så får man ord man kjenner igjen. Ikke at de leser fullgodt, og så mye. Det er ingen som kan forvente at småttingene har lært seg å lese på 6 uker. Husk at det er NORMALT med stort spenn i hva de kan i den alderen! 

Foreslår at du ber om en prat med lærer, hvor du skal få forklart hvordan de mener lekse skal gjøres. Det må være noe glipp i kommunikasjonen her. Be om ulike alternative måter det er OK at lekse gjøres på. F.eks at dere leser annenhvert ord, at du leser ordet først så barnet, at dere snakker om hva dere tror historien vil være ut ifra bildene osv. Lærer skal være svært opptatt av at elevene opplever mestring og føler lekser er OK. Lærere ønsker ikke å få elevene til å hate lekser første halvår... Alle lærere jeg har møtt, vil derimot at elevene skal finne lesegleden.

Anonymkode: d4a9d...bd5

Takk for svar!!

Er ikke mye leseglede å finne her i huset, han satt og gråt kveld nr.2 i dag..

Heldigvis liker han veldig godt at jeg leser for han!

Ts

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ute etter å ta læreren, vi har en flott lærer på alle måter! Men dette funker bare ikke for min sønn..

Har tatt kontakt med læreren og forklart situasjonen, kjøpt inn Poio nå så får jeg selv nå lære min sønn å lese før jul, siden 6 åringer tydeligvis skal kunne lese, OG så han slipper å slite med total mangel på mestrings følelse psykisk, og forhåpentligvis slipper å ende opp med å hate å være på skolen allerede første året...

Ts

Anonymkode: 8a89b...171

Læreren er ikke flott dersom det faktisk forventes at gutten skal lese selv nå. Poio og alt er vel og bra, og det er viktig med mengdetrening i hjemmet rundt lesing. Kanskje det er det læreren mener? 

Anonymkode: f7b7b...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...