Gå til innhold

Sønnen min gråter pga leksene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk disse leksene i dag!

Anonymkode: 8a89b...171

Så det er første gang det er for mye lekse? Ellers har det vært OK? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, La Divan said:

Alt skal vel ikke foregå digitalt. Skrivelekser forstår jeg til en viss grad, men høytlesingen må vel kunne foregå på skolen. Skal skolen ha digital opptak av barn for hva da? Vet ikke om jeg hadde syntes dette var ok.

Men nå kjenner ikke jeg til grunnen til at skolen vil ha det slik. 

De skal ha digitalt opptak for å kunne høre fremgangen, visstnok..

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Gidavmeg said:

Så det er første gang det er for mye lekse? Ellers har det vært OK? 

Neida,han liker å gjøre lekser sammen med meg,er veldig flink, men dette er første gangen at det forventes at han selv skal kunne lese 4 linjer med tekst selv, og lydopptak..

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min sønn, som ikke mestrer, eller kan lese, kjennes det ut som verdens undergang, for han ja, faktisk JA!

Prøv å se det fra barns perspektiv, som i dag helst burde kunne lese FØR de begynner på skolen, 5 år gamle!

Anonymkode: 8a89b...171

Hvor står det at barn skal lese før skolestart?

Anonymkode: a4347...bfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ikke bra ut. Lese skal man først klare i slutten av andre klasse.

Anonymkode: 136c3...389

Ja prøvde å forklare min sønn i dag at jeg selv ikke kunne lese før jeg var 8 år, og at jeg startet på skolen ett år senere enn han..

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neida,han liker å gjøre lekser sammen med meg,er veldig flink, men dette er første gangen at det forventes at han selv skal kunne lese 4 linjer med tekst selv, og lydopptak..

Anonymkode: 8a89b...171

Synes du skal si til læreren at dette ble for mye. Og så bør du jobbe med at både du og sønnen din skal takle motstand. Han får det tøft i livet om en fot vanskelig lekse på 6 uker er verdens undergang for både han og mammaen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34
1 minutt siden, Hummel34 skrev:

Les inn teksten sammen - type i kor. Og ta det opp med lærer i morgen. Vondt å komme på skolen uten å ha gjort leksene, så da slipper han å bekymre seg for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gidavmeg said:

Synes du skal si til læreren at dette ble for mye. Og så bør du jobbe med at både du og sønnen din skal takle motstand. Han får det tøft i livet om en fot vanskelig lekse på 6 uker er verdens undergang for både han og mammaen. 

Du trenger ikke rakke ned på oss!!

Hvorfor tror du så mange barn og unge sliter i dag pga det ekstreme kravet til vellykkethet, topp karakterer, produksjonsevne i samfunnet og et fantastisk utseende med en slank og veltrent kropp?!

Hvorfor sliter så utrolig mange unge i samfunnet vårt i dag?! Hva forventes, NÅR er du god nok som menneske?! Aldri..

Håper du kan tenke over det!

Ingen institusjon skaper så mange tapere og ødelagte barn og voksne mennesker, som skolen, og ditto samfunnets "krav" til vellykkethet..

Takk for meg, ts..

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hummel34 said:

Les inn teksten samme - type i kor. Og ta det opp med lærer i morgen.

Ja vi gjorde det!❤️

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing har samme type lekse, men det er fire linjer med bokstaver, eller ord med to eller tre bokstaver, der han skal lese inn ordlyden. (eks : L  I  Li ) 

Lærer har bedt oss om å gi tilbakemelding dersom leksa er for lett/vanskelig. 

Les sammen med han hvis han ikke kan bokstavene ennå. Hvis han allerede har fått masse tekst, ville jeg bedt lærer om enklere nivå. 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min sønn, som ikke mestrer, eller kan lese, kjennes det ut som verdens undergang, for han ja, faktisk JA!

Prøv å se det fra barns perspektiv, som i dag helst burde kunne lese FØR de begynner på skolen, 5 år gamle!

Anonymkode: 8a89b...171

Nei, skolen forventer ikke at førsteklassinger skal kunne lese ved skolestart! I såfall er det noe fullstendig galt ett sted på din sønns skole. Ta dette opp med læreren. Jeg regner med at han/hun har en forklaring på hva som egentlig er meningen med denne leksen. Jeg vil tippe at det kanskje er meningen at dere skal lese sammen med barnet, eller at barnet skal gjenta det dere leser eller noe slik. For denne leksen høres helt feil ut. Er selv lærer i småskolen, og har også hatt 1. klasse ganske nylig, og ingen forventer at barn skal lære å lese selv så tidlig. Jeg setter pris på at foreldre tar kontakt dersom jeg har bommet på leksene, i alle fall når det blir gjort på en hyggelig måte.

Anonymkode: 084fa...10d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke rakke ned på oss!!

Hvorfor tror du så mange barn og unge sliter i dag pga det ekstreme kravet til vellykkethet, topp karakterer, produksjonsevne i samfunnet og et fantastisk utseende med en slank og veltrent kropp?!

Hvorfor sliter så utrolig mange unge i samfunnet vårt i dag?! Hva forventes, NÅR er du god nok som menneske?! Aldri..

Håper du kan tenke over det!

Ingen institusjon skaper så mange tapere og ødelagte barn og voksne mennesker, som skolen, og ditto samfunnets "krav" til vellykkethet..

Takk for meg, ts..

Anonymkode: 8a89b...171

Jeg sier jo at du skal finne deg i urimelige krav. Men gjør deg selv og sønnen din en tjeneste med å ikke se så mørkt på at en lekse blir for vanskelig, eller tar det personlig at denne tråden ikke ble kos med misnøye over hvor urimelig din sønns lærer et. Siden dette var et engangstilfelle er det et ikke problem. Skal du grave deg ned over bagateller blir skoleløpet et helvete. Du har en flink gutt som liker å gjøre lekser, men en gan ble det for mye og det gir du beskjed til læreren om 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte meg å lese to år før jeg begynte på skolen. Får nå bare be sønnen din ta seg sammen. Lære seg å lese først i 2. klasse, hva i alle dager?

Anonymkode: c3116...7b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lærte meg å lese to år før jeg begynte på skolen. Får nå bare be sønnen din ta seg sammen. Lære seg å lese først i 2. klasse, hva i alle dager?

Anonymkode: c3116...7b5

Takk for tåpelig svar!

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, skolen forventer ikke at førsteklassinger skal kunne lese ved skolestart! I såfall er det noe fullstendig galt ett sted på din sønns skole. Ta dette opp med læreren. Jeg regner med at han/hun har en forklaring på hva som egentlig er meningen med denne leksen. Jeg vil tippe at det kanskje er meningen at dere skal lese sammen med barnet, eller at barnet skal gjenta det dere leser eller noe slik. For denne leksen høres helt feil ut. Er selv lærer i småskolen, og har også hatt 1. klasse ganske nylig, og ingen forventer at barn skal lære å lese selv så tidlig. Jeg setter pris på at foreldre tar kontakt dersom jeg har bommet på leksene, i alle fall når det blir gjort på en hyggelig måte.

Anonymkode: 084fa...10d

Takk for seriøst svar!

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor står det at barn skal lese før skolestart?

Anonymkode: a4347...bfb

Hvor står det at barn skal kunne lese 6 uker etter skolestart?!

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen forventer ikke at førsteklassinger skal kunne lese, noen uker etter skolestart. Vi har lignede lekser på skolen jeg jobber på, men det er alltid ulike vanskelighetsgrader. Altså elevene får velge mellom 3 ulike lekser, 1 der det er 3 ord, og de kun skal lese inn bokstavlyden. 2. Der det er 3 små setninger, med 3-4 ord på hver setning. 3 er den vanskeligste, her må de lese inn 3-4 setninger. De velger nivå selv. Så snakk med læreren, synes forøvrig det er fryktelig rart at det ikke er nivåer på leselekser, spesielt så tidlig i førsteklasse. 

Anonymkode: 51b4d...916

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Han er 6 år og startet på skolen å i høst!

Leksene etter få uker med skolen er å lese inn en tekst med lydopptak, som sendes til skolen via Showbie..

Min sønn kan ikke lese få uker etter å ha startet på skolen seks år gammel, men det forventes at han skal kunne lese teksten selv på 4 linjer nå..

Og han er utrolig fortvilet i mangelen på mestring, siden han ikke kan lese selv, 6 uker etter skolestarten!

Noen råd?!

Hilsen fortvilt mor, på vegne av sin sønn, som allerede nå føler at han ikke er bra nok..😔

Anonymkode: 8a89b...171

I USA, Frankrike, China, Japan, forventes mer av selv en 5åring. 

Mindre TV, Netflix og iPad og spill. Mer tid med deg og bøker. Kort sagt.   

Anonymkode: beb8b...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

I USA, Frankrike, China, Japan, forventes mer av selv en 5åring. 

Mindre TV, Netflix og iPad og spill. Mer tid med deg og bøker. Kort sagt.   

Anonymkode: beb8b...9a4

Vel,vi har lest sammen i opptil en time sammen de siste tre årene nå, og har får 30 min per døgn på iPad osv, så takk til deg og din totale mangel på forståelse for hvordan barn,og min sønn har det🤮

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...