Gå til innhold

Sønnen min gråter pga leksene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ute etter å ta læreren, vi har en flott lærer på alle måter! Men dette funker bare ikke for min sønn..

Har tatt kontakt med læreren og forklart situasjonen, kjøpt inn Poio nå så får jeg selv nå lære min sønn å lese før jul, siden 6 åringer tydeligvis skal kunne lese, OG så han slipper å slite med total mangel på mestrings følelse psykisk, og forhåpentligvis slipper å ende opp med å hate å være på skolen allerede første året...

Ts

Anonymkode: 8a89b...171

Hva sa læreren da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Burgunder said:

Hva sa læreren da?

Har ikke fått tilbakemelding enda, sendte den i ettermiddag, spent å høre..

Ts

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Læreren er ikke flott dersom det faktisk forventes at gutten skal lese selv nå. Poio og alt er vel og bra, og det er viktig med mengdetrening i hjemmet rundt lesing. Kanskje det er det læreren mener? 

Anonymkode: f7b7b...4c2

Lærer mener, i følge leksen, at min sønn skal kunne lese 4 linjer selvstendig nå, inn på lydopptak, når han ikke kan lese overhodet..

Har sendt melding om at dette er altfor vanskelig for en gutt som overhodet ikke kan lese, og at jeg selv kommer til å lese inn teksten sammen med han pga det..

Ts..

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å lære sønnen din først som sist at han ikke skal finne seg i sånne tåpligheter. Dropp den leksa, men forklar han hvorfor han ikke trenger å gjøre det slik at han ikke tror at det er greit å droppe alle lekser og skoleoppgaver som stiller fornuftige krav.

 

Når det er sagt ... Er det virkelig sånn at man ikke forventer at barn skal kunne lese før i slutten av 2. klasse? Jeg trodde de fleste kunne lese før skolestart og at de fleste foreldre lærte barna sine å lese. Jeg skjønner meg virkelig ikke på foreldre som ikke lærer barna sine å lese og telle. Det er jo altfor seint å lære seg det når man er 6 år.

Anonymkode: b9eeb...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Like greit å lære sønnen din først som sist at han ikke skal finne seg i sånne tåpligheter. Dropp den leksa, men forklar han hvorfor han ikke trenger å gjøre det slik at han ikke tror at det er greit å droppe alle lekser og skoleoppgaver som stiller fornuftige krav.

 

Når det er sagt ... Er det virkelig sånn at man ikke forventer at barn skal kunne lese før i slutten av 2. klasse? Jeg trodde de fleste kunne lese før skolestart og at de fleste foreldre lærte barna sine å lese. Jeg skjønner meg virkelig ikke på foreldre som ikke lærer barna sine å lese og telle. Det er jo altfor seint å lære seg det når man er 6 år.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Godt forsøk..😂🤣

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er sagt ... Er det virkelig sånn at man ikke forventer at barn skal kunne lese før i slutten av 2. klasse? Jeg trodde de fleste kunne lese før skolestart og at de fleste foreldre lærte barna sine å lese. Jeg skjønner meg virkelig ikke på foreldre som ikke lærer barna sine å lese og telle. Det er jo altfor seint å lære seg det når man er 6 år.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Nå må du gi deg. Det er like vanlig at barn ikke kan å lese ved skolestart, som at de kan det. Det er IKKE for seint å lære seg å lese når man er 6 år! Slutt å gi nybakte skoleforeldre angst.

Jeg har to barn. Det ene var helt uinteressert i å lære seg å lese, selv om jeg kjøpte bøker for det formålet, øvde på alfabet osv. Lærte seg å lese i løpet av 1.trinn, 6 år. Det andre knekket lesekoden selv da det var 4 år, veldig interessert.

Selv lærte jeg å lese i løpet av 1.klasse da jeg var 7 år. Jeg klarte meg veldig bra på skolen og har høy utdannelse. Så - ro ned og pust med magen.

Anonymkode: d4a9d...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har lærer bommet på leksene. Jeg ville lest sammen med ham i kor og sendt det. Videre gitt en beskjed til læreren om hvorfor dere gjorde det på den måten. 

Når det gjelder å lære å lese knekker de aller fleste lesekoden i løpet av førsteklasse, men det er ikke uvanlig at det tar noe lengre tid. Dette skal lærer tilrettelegge for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like greit å lære sønnen din først som sist at han ikke skal finne seg i sånne tåpligheter. Dropp den leksa, men forklar han hvorfor han ikke trenger å gjøre det slik at han ikke tror at det er greit å droppe alle lekser og skoleoppgaver som stiller fornuftige krav.

 

Når det er sagt ... Er det virkelig sånn at man ikke forventer at barn skal kunne lese før i slutten av 2. klasse? Jeg trodde de fleste kunne lese før skolestart og at de fleste foreldre lærte barna sine å lese. Jeg skjønner meg virkelig ikke på foreldre som ikke lærer barna sine å lese og telle. Det er jo altfor seint å lære seg det når man er 6 år.

Anonymkode: b9eeb...f3f

De færreste kan lese når de begynner på skolen. Mange er veldig klare og knekker koden nesten med en gang. Andre bruker lang tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo altfor seint å lære seg det når man er 6 år.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Det er det ikke! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt forsøk..😂🤣

Anonymkode: 8a89b...171

Ikke noe forsøk, jeg mener det oppriktig. Helt seriøst.

Hvorfor skal gutten finne seg i å måtte gjøre ting som åpenbart er utenfor hans rekkevidde? Helt håpløst. Lekser må være litt vanskelige, slik at de har noe å strekke seg etter, men ikke umulige, slik de er i dette tilfellet. Evt. kan ts lese setningene først, slik at gutten lærer seg det utenat, og så ta opp lyd når han "leser".

 

Jeg mener også at barn bør få lov til å lære å lese før de begynner på skolen. Eller i hvertfall lære bokstavene. Det er håpløst når et helt år går med til å lære bokstavene, herregud så kjedelig det virker. Da er vi tilbake til dette med utfordringer ... Men altså, foreldre som ikke lærer barna sine å lese eller i det minste prøver, virker veldig slappe på meg. Det er sånne type folk som tror at skolen har ansvar for alt av opplæring, det er så feil som det kan få blitt.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Det er like vanlig at barn ikke kan å lese ved skolestart, som at de kan det. Det er IKKE for seint å lære seg å lese når man er 6 år! Slutt å gi nybakte skoleforeldre angst.

Jeg har to barn. Det ene var helt uinteressert i å lære seg å lese, selv om jeg kjøpte bøker for det formålet, øvde på alfabet osv. Lærte seg å lese i løpet av 1.trinn, 6 år. Det andre knekket lesekoden selv da det var 4 år, veldig interessert.

Selv lærte jeg å lese i løpet av 1.klasse da jeg var 7 år. Jeg klarte meg veldig bra på skolen og har høy utdannelse. Så - ro ned og pust med magen.

Anonymkode: d4a9d...bd5

I min klasse var det bare et par stykker som ikke kunne lese. Men det er jo noen år siden nå, kanskje det har blitt slappere nå.

Selv om det er vanlig, betyr ikke det at det burde være sånn.

Det er tullete å ikke lære barna sine å lese før de begynner på skolen. Det virker helt absurd for meg. Som forelder har man faktisk et ansvar.

Anonymkode: b9eeb...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke noe forsøk, jeg mener det oppriktig. Helt seriøst.

Hvorfor skal gutten finne seg i å måtte gjøre ting som åpenbart er utenfor hans rekkevidde? Helt håpløst. Lekser må være litt vanskelige, slik at de har noe å strekke seg etter, men ikke umulige, slik de er i dette tilfellet. Evt. kan ts lese setningene først, slik at gutten lærer seg det utenat, og så ta opp lyd når han "leser".

 

Jeg mener også at barn bør få lov til å lære å lese før de begynner på skolen. Eller i hvertfall lære bokstavene. Det er håpløst når et helt år går med til å lære bokstavene, herregud så kjedelig det virker. Da er vi tilbake til dette med utfordringer ... Men altså, foreldre som ikke lærer barna sine å lese eller i det minste prøver, virker veldig slappe på meg. Det er sånne type folk som tror at skolen har ansvar for alt av opplæring, det er så feil som det kan få blitt.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Vel, min sønn har hatt null interesse for bokstaver og lesing, så jeg har da virkelig ikke tvunget han til å lære, det flere år FØR han begynte på skolen!

Matematikk og engelsk har han vært interessert i fra han var 2.5 år gammel, snakker flytende engelsk og klarer matematikk veldig bra nå. 

Men barn har RETT til å få ha en barndom, og ikke tvinges til skoleaktiviteter fra de er 4 år gamle, vi starter på skolen for å lære noe der, ikke for å kunne det på forhånd...

Takk til deg her!

Ts..

Anonymkode: 8a89b...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

I min klasse var det bare et par stykker som ikke kunne lese. Men det er jo noen år siden nå, kanskje det har blitt slappere nå.

Selv om det er vanlig, betyr ikke det at det burde være sånn.

Det er tullete å ikke lære barna sine å lese før de begynner på skolen. Det virker helt absurd for meg. Som forelder har man faktisk et ansvar.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Forøvrig, det er 2 av 15 elever i min sønns klasse som kan lese halvannen måned etter skolestart..

Som normalt!

Anonymkode: 8a89b...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe forsøk, jeg mener det oppriktig. Helt seriøst.

Hvorfor skal gutten finne seg i å måtte gjøre ting som åpenbart er utenfor hans rekkevidde? Helt håpløst. Lekser må være litt vanskelige, slik at de har noe å strekke seg etter, men ikke umulige, slik de er i dette tilfellet. Evt. kan ts lese setningene først, slik at gutten lærer seg det utenat, og så ta opp lyd når han "leser".

 

Jeg mener også at barn bør få lov til å lære å lese før de begynner på skolen. Eller i hvertfall lære bokstavene. Det er håpløst når et helt år går med til å lære bokstavene, herregud så kjedelig det virker. Da er vi tilbake til dette med utfordringer ... Men altså, foreldre som ikke lærer barna sine å lese eller i det minste prøver, virker veldig slappe på meg. Det er sånne type folk som tror at skolen har ansvar for alt av opplæring, det er så feil som det kan få blitt.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Er vel ingen som sier at de ikke får lov, men det er ikke forventet fra skolen at foreldre lærer barna å lese før de begynner der. Men å lese mye og leke med regler, rim og rytme er selvfølgelig en fordel. 

Det skolen ønsker mest at foreldre lærer barna før de begynner på skolen, er mest mulig selvstendighet i garderoben feks.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ute etter å ta læreren, vi har en flott lærer på alle måter! Men dette funker bare ikke for min sønn..

Har tatt kontakt med læreren og forklart situasjonen, kjøpt inn Poio nå så får jeg selv nå lære min sønn å lese før jul, siden 6 åringer tydeligvis skal kunne lese, OG så han slipper å slite med total mangel på mestrings følelse psykisk, og forhåpentligvis slipper å ende opp med å hate å være på skolen allerede første året...

Ts

Anonymkode: 8a89b...171

Jeg synes du blåser dette veldig opp til ikke ha fått svar fra lærer om hva som faktisk forventes ennå. Jeg vet ikke om du ser det selv, men du bidrar til at gutten føler på mislykkethet ved å gå så hardt ut.

Det smidige ville være å utføre leksen sammen med gutten på hans nivå så han kunne føle mestring og ikke avmakt, om det så var at han leste de bokstavene han kjente igjen, og du leste ordene. Gutten trengte ikke en gang vite hva lekseplanen egentlig sier, han kan jo ikke lese den. Du bestemmer, og så gir du heller tilbakemelding til læreren om hvordan dere har gjort oppgaven og hvorfor i ettertid.

I stedet lar du gutten din sitte og gråte over en lekse to dager på rad, og planlegger temmelig aggressivt å lære ham å lese selv fordi det angivelig forventes at han allerede kan det. Hvis det er tilfelle, kan du absolutt klage, men det vet du ikke ennå. Og inntil du vet noe mer, bør du i alle fall skåne gutten din for den veldige reaksjonen på leksene, og gjøre det som skal til for at han ikke trenger sitte og gråte når han skal gjøre lekser sammen med deg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, min sønn har hatt null interesse for bokstaver og lesing, så jeg har da virkelig ikke tvunget han til å lære, det flere år FØR han begynte på skolen!

Matematikk og engelsk har han vært interessert i fra han var 2.5 år gammel, snakker flytende engelsk og klarer matematikk veldig bra nå. 

Men barn har RETT til å få ha en barndom, og ikke tvinges til skoleaktiviteter fra de er 4 år gamle, vi starter på skolen for å lære noe der, ikke for å kunne det på forhånd...

Takk til deg her!

Ts..

Anonymkode: 8a89b...171

Men det å lære å lese er vel ikke en skoleaktivitet? På samme måte som det å lære å knytte skolissene ikke er det. Det er en helt grunnleggende livsferdighet, som foreldre godt kan lære bort til barna sine.

Synes det er veldig mye ansvarsfraskrivelse fra foreldre generelt. At de liksom ikke skal lære barna sine noe som helst, mens barnehage og skole skal ta den jobben. Det er virkelig ikke sånn det funker. Samme med hvor tidlig barna slutter med bleie. Før gjorde de det mye tidligere enn de gjør nå, foreldrene gidder rett og slett ikke ta den kampen når bleier allikevel er så billig ...

Barn har absolutt rett til å få ha en barndom, men de har rett til å utvikle seg som mennesker også. Og hvis sønnen din virkelig snakker engelsk flytende, burde han være mer enn godt nok rustet til å lære seg å lese. Synes dessuten det er merkelig at en som tilsynelatende er opptatt av språk, ikke har interesse for bokstaver og lesing, men det er kanskje bare i mitt hode at språk, bokstaver og lesing henger sammen.

Og bare hyggelig!

ps: enten skriver man . dvs punktum eller så skriver man ... dvs ellipse.  .. betyr ingenting, og sier sitt om deg, ts, så jeg er ikke forbauset over at du ikke bryr deg om å lære barnet ditt om språk ..

Anonymkode: b9eeb...f3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig, det er 2 av 15 elever i min sønns klasse som kan lese halvannen måned etter skolestart..

Som normalt!

Anonymkode: 8a89b...171

Å, men du burde sagt at han går i spesialklasse. Det er klart det er vanskeligere for ham og de andre i klassen å lære å lese da, det er jo en helt annen situasjon.

Nei, men seriøst. Hvis dette var nivået på skolen mitt barn gikk på, ville jeg ha klaget. Ikke lært å lese etter halvannen måned på skolen? Det er sjokkerende lavt nivå. Men de har kanskje lært et par bokstaver i det minste? Og et par tall? Ha! Det er jo latterlig, men kanskje ikke så rart med tanke på at "kravet" for å komme inn på lærerhøyskolen er 3 i norsk... lærerene har vel ikke så mye å skilte med de heller, akkurat.

Anonymkode: b9eeb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Burgunder skrev:

Er vel ingen som sier at de ikke får lov, men det er ikke forventet fra skolen at foreldre lærer barna å lese før de begynner der. Men å lese mye og leke med regler, rim og rytme er selvfølgelig en fordel. 

Det skolen ønsker mest at foreldre lærer barna før de begynner på skolen, er mest mulig selvstendighet i garderoben feks.   

Selvfølgelig ønsker skolen at foreldrene skal gjøre sin del av jobben med å lære opp sitt eget barn i helt grunnleggende kunnskaper, det skulle da bare mangle...

Anonymkode: b9eeb...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke åpnebart for deg at du må snakke med læreren om dette?

Anonymkode: 6b98a...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive de linjene han skulle lese inn, så vi får se? Ser flere andre har spurt om det.

Anonymkode: 7de34...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...