Gå til innhold

Stortinget sier nei til å hente hjem syk fireåring og IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

Har fulgt med på denne saken en stund og lurer veldig på hvilke meninger folk har om dette! Hva er tenker du om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tom Peng Pong

Var det ikke MDGs hasteforslag de stemte nei til? At de blir hentet hjem til Norge er fortsatt ikke utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hørt podcast på nrk vedrørende saken og faren til denne kvinnen sitt syn på det hele, så må jeg si at hjertet mitt sier at de begge burde komme til norge. Da kan hun bli straffeforfulgt og mulig barnet levert til nær familie, men rammene rundt denne saken vil også påvirke andre lignende saker. Hodet mitt sier at moren til barnet burde sende barnet til Norge uten at hun selv drar da hun tross alt har tatt dette valget selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bør hentes snarest, men ikke moren. Moren bør straffeforfølges i Syria for forbrytelsene sine der. Jeg er lettet at 92 på Stortinget har vettet i behold.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mammuten skrev:

Jeg mener at moren er vanvittig egoistisk, som er villig til å risikere irreversibel skade eller i værste fall død, kun for at hun ikke skal miste «gullkortet» sitt. 

Argumentet om at «gutten ikke skal miste omsorgsperson» er svada! Hun sier hun er villig til å bli straffet med felgsel i Norge, så da mister han jo omsorgspersonen uansett om hun blir med eller ikke..?

Hun vet at i Norge får hun noen få år fengsel, jeg tror en jurist sa maks 6. Siden det er ekstremt vanskelig å samle bevis for å dømme henne, blir hun dømt minstestraff for forbrytelsene sine i Syria. Hun vet at hun risikerer 30 år i Syria og et par år i Norge. Hvor ville du valgt å bli straffeforfulgt og satt i fengsel hadde du hatt valget? Selvfølgelig er hun egoistisk som risikerer sine barns liv for å presse seg til retur til et land hun forlot frivillig for å kjempe sammen med terrorister som er mot alt Norge står for.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt skrev:

Hun vet at i Norge får hun noen få år fengsel, jeg tror en jurist sa maks 6. Siden det er ekstremt vanskelig å samle bevis for å dømme henne, blir hun dømt minstestraff for forbrytelsene sine i Syria. Hun vet at hun risikerer 30 år i Syria og et par år i Norge. Hvor ville du valgt å bli straffeforfulgt og satt i fengsel hadde du hatt valget? Selvfølgelig er hun egoistisk som risikerer sine barns liv for å presse seg til retur til et land hun forlot frivillig for å kjempe sammen med terrorister som er mot alt Norge står for.

Hun kan dømmes etter terror loven i norge, 30 år, uansett må det da være bedre at de faktisk blir dømt en at de slipper ut bakveien? Aller helst i en internasjonal domstol 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hu dø. Jeg er så dritt lei dette gnålet fra VG og andre politikere (selv om jeg i utgangspunktet er på venstresiden) om at de bør hentes og at vi skal gjøre det rette osv. Vet du hva?! Å bruke den humanistiske metoden på udyra kommer ikke til å hjelpe en dritt! Er en grunn til at de dro ned dit i helvetehølet første gang. De vil ikke ha frihet, demokrati og et likestilt samfunn. Er en grunn til at sekulære arabiske land ble sekulære i sin tid. Det var fordi slike ideologier og ekstremisme ble straffet hardt. Det var ingen sympati der gitt. Men så fort de fikk mer makt så gikk landa til helvete. Se Tyrkia, Egypt, Irak? Jeg er kurder og det er hjerteskjærende å se hva yezidiene og andre kurdere går gjennom som sexslaver og er offer for andre grusomheter. Hvorfor får ikke disse mer oppmerksomhet i media? Hvem skulle TRODD at vi skulle ha store mediaomslag om dette teamet for 5 år siden. Det er helt utenkelig. Disse monstrene må bli sett på for hva de nemlig terrorister som har selv vært med på å begå grusomheter og IKKE koner. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun brydd seg det minste om barna sine hadde hun sendt dem fra seg for lenge siden.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Summerbreeze skrev:

Har fulgt med på denne saken en stund og lurer veldig på hvilke meninger folk har om dette! Hva er tenker du om saken?

Stortingsflertallet har i stedet blitt enige om et alternativt forslag fra Arbeiderpartiet om saken. Det lyder slik:

«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig og på egnet måte redegjøre om hvordan man kan sikre at barn som har norske foreldre og som befinner seg i Syria kommer raskest mulig hjem, samt situasjonen knyttet til nordmenn som har tilsluttet seg eller virket med IS, om status for arbeidet med et rettsoppgjør i regionen og grunnlaget for pågripelse og straffeforfølgelse av disse om de kommer til norsk territorium.»

 

At regjeringen nå har fått en marsjordre om å finne løsning for å få hentet hjem barna er bra. Riktignok kan det være problematisk med tanke på FN's barnekonvensjon å hente barna uten mor, og vi kan ikke tvinge de til å gi barna fra seg,  så at MDG sitt forslag ble vedtatt ville vært bedre.

Endret av GaiusMarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Jeg tenker at når hun nekter barnet sitt nødvendig helsehjelp, diskrediterer det henne som mor allerede der og at barnet burde blitt sendt ut av landet og til familien i Norge. Barnet har familie her i Norge og vil bli tatt vare på. Trist å skyve barna sine foran seg på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, The Kitten skrev:

Er jeg den eneste som bli fornærmet forresten? Ting var visst så ille i Norge at hun valgte å slutte seg til IS. Nå som hun trenger gratis helsehjelp til barnet og lavere straff for seg selv, da er vi plutselig god nok...

Jeg tenker nettopp det er litt av hovedproblemet her, skille mellom følelser og det juridiske, Nå har vi ikke sharia domstoler i Norge, heldigvis, så hva er det som hindrer Norge i å dømme henne like hardt som andre demokratiske land vi ønsker å sammenligne oss med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 åringer i IS miljø må hentes hjem straks. 

11 timer siden, Drizzt skrev:

Hun vet at i Norge får hun noen få år fengsel, jeg tror en jurist sa maks 6. Siden det er ekstremt vanskelig å samle bevis for å dømme henne, blir hun dømt minstestraff for forbrytelsene sine i Syria. Hun vet at hun risikerer 30 år i Syria og et par år i Norge. Hvor ville du valgt å bli straffeforfulgt og satt i fengsel hadde du hatt valget? Selvfølgelig er hun egoistisk som risikerer sine barns liv for å presse seg til retur til et land hun forlot frivillig for å kjempe sammen med terrorister som er mot alt Norge står for.

Jeg tror ikke Syria har kapasitet til å bure inne terroristfruene i årevis. Med andre ord, jeg tror hun blir sittende inne mye lenger i Norge enn i Syria.

Jeg synes også at barn ikke skal vokse opp i terroristmiljøer. Det kan gå greit å hente hjem en 4 -åring fra slikt miljø, og det kan være mye farligere å hente hjem større barn.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk begår feil og tar dumme avgjørelser. Særlig når man er ung og forelsket. Vi er et sivilisert land som burde skjønne det og ikke dømme til evig fortapelse. Selvfølgelig skal de norske statsborgerne få komme tilbake. Selvfølgelig må de møte vårt rettsvesen og ta konsekvensen av valgene de tok. Selvfølgelig skal vi hjelpe barna gjennom helsevesenet. Vi gir folk en sjanse til. Vi er nemlig en rettsstat. Vi skal ikke gjenta de samme feilene vi gjorde etter 2.verdenskrig med «tyskertøsene». 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, GodtNok skrev:

Folk begår feil og tar dumme avgjørelser. Særlig når man er ung og forelsket. Vi er et sivilisert land som burde skjønne det og ikke dømme til evig fortapelse. Selvfølgelig skal de norske statsborgerne få komme tilbake. Selvfølgelig må de møte vårt rettsvesen og ta konsekvensen av valgene de tok. Selvfølgelig skal vi hjelpe barna gjennom helsevesenet. Vi gir folk en sjanse til. Vi er nemlig en rettsstat. Vi skal ikke gjenta de samme feilene vi gjorde etter 2.verdenskrig med «tyskertøsene». 

Du kan søren ikke sammenligne IS-terrosristene (ja, hør de er terrorister faktisk) med tyskertøser. Det er helt sykt. Var norske jenter med på å drepe, holde slaver drive aktivt med rekruttering? Sto for verdier som var helt feil i et moderne samfunn? Nei. De var bare forelsket i "feil" menn. Det er helt utrolig hvor fort menneskeheten glemmer hva som har skjedd de siste 10 årene i Syria. Kanskje du skulle sett de videoene med halshoggingene igjen for å friske opp minne? Vi må aldri glemme at disse ikke er vanlige uskyldige "kvinner", de er og kommer alltid til å være terrorister. Er det en ting de aldri skal få er en sjanse til.

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heisann1234 skrev:

Du kan søren ikke sammenligne IS-terrosristene (ja, hør de er terrorister faktisk) med tyskertøser. Det er helt sykt. Var norske jenter med på å drepe, holde slaver drive aktivt med rekruttering? Sto for verdier som var helt feil i et moderne samfunn? Nei. De var bare forelsket i "feil" menn. Det er helt utrolig hvor fort menneskeheten glemmer hva som har skjedd de siste 10 årene i Syria. Kanskje du skulle sett de videoene med halshoggingene igjen for å friske opp minne? Vi må aldri glemme at disse ikke er vanlige uskyldige "kvinner", de er og kommer alltid til å være terrorister. Er det en ting de aldri skal få er en sjanse til.

Noen norske jenter var bare forelsket i feil mann, mens andre norske jenter faktisk også hadde feil verdier og bedrev både innfiltrering og angiveri av motstandsfolk og slik både støttet slaveri, tortur og drap. Slik er det nok med Is-damene også , noen forelsket i feil mann og noen ganske aktive med slaveri, tortur og rekruttering. Derfor er det viktig at de får straff som fortjent og ikke slipper ut bakveien og ikke minst at barna vokser opp i gode omgivelser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Apis skrev:

Noen norske jenter var bare forelsket i feil mann, mens andre norske jenter faktisk også hadde feil verdier og bedrev både innfiltrering og angiveri av motstandsfolk og slik både støttet slaveri, tortur og drap. Slik er det nok med Is-damene også , noen forelsket i feil mann og noen ganske aktive med slaveri, tortur og rekruttering. Derfor er det viktig at de får straff som fortjent og ikke slipper ut bakveien og ikke minst at barna vokser opp i gode omgivelser

Da kan vi like gjerne tilgi mennene også,  stakkars de ble jo lurt og manipulert av gamle ekle imamer 🙄 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...