Gå til innhold

Stortinget sier nei til å hente hjem syk fireåring og IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Å følge denne "standaren" har ikke hjulpet en dritt. Eneste det har ført til er at disse udyra har spytta på nordmenn og deres verdier. Du kan være så god som de vil, men slike udyr vil alltid se på dere som vantroende horer uten ryggrad. Bruk denne standaren og godheten på folk som faktisk fortjener det, som ikke har bidratt i krig og faenskap. Terroristene hadde sin sjanse før de tok valget. Men det er mange andre uskyldige offere som ikke har fått denne sjansen som burde få den. 

Jeg har sagt flere ganger, jeg prioriterer barna. Du prioriterer hat ovenfor foreldrene. Hadde de bare vært voksne mennesker som hadde dratt ned dit og gjort kriminelle ting, så hadde situasjonen vært annerledes. Vi bør ikke straffe uskyldige småbarn som aldri har gjort noen noe galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillesnøfnugg
52 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er snakk om 40 barn sist jeg sjekket, men jeg syns ikke det spiller noen rolle hvor mange barn det er snakk om. Som uskyldige, norske statsborgere burde de har muligheten til å komme til Norge. Vi har et ansvar ovenfor våre egne. 

Ja vi har ansvar for barna, de voksne har vi ikke ansvar for. Når barn er født i Syria er de Norske statsborgere da?

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Drizzt skrev:

Problemstillingen er at bevisene skaffes mye vanskeligere i Norge enn i Syria hvor forbrytelsene ble begått. En rettssak i Syria er det rette for alle terrorister.

Bevisene må jo selvsagt skaffes der ugjerningene har funnet sted, men om disse bevisene føres i en rettssal 5km unna eller 5000 i dagens digitale samfunn, det tror jeg ikke har så mye å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 time siden, Apis skrev:

Bevisene må jo selvsagt skaffes der ugjerningene har funnet sted, men om disse bevisene føres i en rettssal 5km unna eller 5000 i dagens digitale samfunn, det tror jeg ikke har så mye å si

Det som er viktig er hvor soningen skal skje? I et Norsk fengsel som er som et hotell å regne hvis man sammenligninger med soning  i Syria? Eller i Syria hvor den Norske stat ikke blir økonomisk belastet? Jeg holder en knapp på Syria. Jeg skjønner ikke at USA eller andre land som er blitt direkte påvirket av denne terrorismen ikke krever at de som er har utøvd disse forbrytelsene skal bli stilt for retten? Det er nesten så en kan tenke at planen er at de alle skal råtne i leirene?

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2019 den 7.06, GodtNok skrev:

Vi gir folk en sjanse til. Vi er nemlig en rettsstat. Vi skal ikke gjenta de samme feilene vi gjorde etter 2.verdenskrig med «tyskertøsene». 

Men norske " tyskertøser" reiste ikke til Tyskland under krigen for å kjempe på deres side. De ble forelsket i en tysk soldat her i Norge, altså var det ingen politikk involvert. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lama_Drama

Er det ikke litt urettferdig overfor et bombet land med få ressurser og overlate all rettslig straffeforfølging til dem? Bør ikke storsamfunnet ta ansvar og hjelpe til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg har sagt flere ganger, jeg prioriterer barna. Du prioriterer hat ovenfor foreldrene. Hadde de bare vært voksne mennesker som hadde dratt ned dit og gjort kriminelle ting, så hadde situasjonen vært annerledes. Vi bør ikke straffe uskyldige småbarn som aldri har gjort noen noe galt. 

Men det er moren som straffer barnet sitt, ved å ikke ta imot medisinsk hjelp. 
 

Hun vil heller ikke gi fra seg barnet sitt og overlate ansvaret til slektninger i Norge. 
 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Apis skrev:

Bevisene må jo selvsagt skaffes der ugjerningene har funnet sted, men om disse bevisene føres i en rettssal 5km unna eller 5000 i dagens digitale samfunn, det tror jeg ikke har så mye å si

Det har veldig mye å si egentlig. Etterforskningen pågår der forbrytelsen fant sted. Vitnene og bevisene er også der. Tenk på en flykrasj. Hvor skjer etterforskningen - der hvor flyet krasjet eller på den andre siden av verden? I de tilfellene hvor deler av etterforskningen skjer i et annet land, så transporterer man utstyr og bevis fysisk til det andre landet. Tenk nordmennene som ble tatt for narkotikasmugling i Sør-Amerika. Hvor skjedde etterforskningen og hvor fant rettssaken sted? I Norge? Nei, i landet hvor forbrytelsen fant sted. Det er ingen grunn å gjøre unntak for terrorister som vil nordmenn og Norge vondt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg har sagt flere ganger, jeg prioriterer barna. Du prioriterer hat ovenfor foreldrene. Hadde de bare vært voksne mennesker som hadde dratt ned dit og gjort kriminelle ting, så hadde situasjonen vært annerledes. Vi bør ikke straffe uskyldige småbarn som aldri har gjort noen noe galt. 

Problemet er at mor ikke prioriterer sine egne barn.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Drizzt skrev:

Det har veldig mye å si egentlig. Etterforskningen pågår der forbrytelsen fant sted. Vitnene og bevisene er også der. Tenk på en flykrasj. Hvor skjer etterforskningen - der hvor flyet krasjet eller på den andre siden av verden? I de tilfellene hvor deler av etterforskningen skjer i et annet land, så transporterer man utstyr og bevis fysisk til det andre landet. Tenk nordmennene som ble tatt for narkotikasmugling i Sør-Amerika. Hvor skjedde etterforskningen og hvor fant rettssaken sted? I Norge? Nei, i landet hvor forbrytelsen fant sted. Det er ingen grunn å gjøre unntak for terrorister som vil nordmenn og Norge vondt. 

Enig. 
 

Hvis vi henter moren og kjører rettssak her, så hvorfor ikke stoppe med hennes situasjon. Hva med alle andre nordmenn som har begått lovbrudd i utlandet. Skal vi bruke ressurser på å hente de tilbake til Norge og straffeforfølge de hjemme? 
 

Hvordan gikk det med rettssaken mot Joshua French’s rettssak i Norge? Han innrømte i etterkant at de ikke var helt uskyldige. Bolivia-jentene som klarte å rømme tilbake til Norge? Ble de i det hele tatt straffeforfulgt? Særlig...

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Det har veldig mye å si egentlig. Etterforskningen pågår der forbrytelsen fant sted. Vitnene og bevisene er også der. Tenk på en flykrasj. Hvor skjer etterforskningen - der hvor flyet krasjet eller på den andre siden av verden? I de tilfellene hvor deler av etterforskningen skjer i et annet land, så transporterer man utstyr og bevis fysisk til det andre landet. Tenk nordmennene som ble tatt for narkotikasmugling i Sør-Amerika. Hvor skjedde etterforskningen og hvor fant rettssaken sted? I Norge? Nei, i landet hvor forbrytelsen fant sted. Det er ingen grunn å gjøre unntak for terrorister som vil nordmenn og Norge vondt. 

Etterforskning er det som regel påtalemyndigheten som gjør, det er også de som reiser tiltale, etterforskningen må jo selvsagt foregå der forbrytelsen skjedde, men dette har forsåvidt ingenting med domstolen å gjøre, som jo skal dømme. Overgrepene mot norske barnevernsbarn skjedde jo ikke i Strasbourg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, bonsaijenta skrev:

Enig. 
 

Hvis vi henter moren og kjører rettssak her, så hvorfor ikke stoppe med hennes situasjon. Hva med alle andre nordmenn som har begått lovbrudd i utlandet. Skal vi bruke ressurser på å hente de tilbake til Norge og straffeforfølge de hjemme? 
 

Hvordan gikk det med rettssaken mot Joshua French’s rettssak i Norge? Han innrømte i etterkant at de ikke var helt uskyldige. Bolivia-jentene som klarte å rømme tilbake til Norge? Ble de i det hele tatt straffeforfulgt? Særlig...

 

Hva med krigsforbrytere som blir dømt for brud på menneskerettighetene, de blir ikke dømt der forbrytelsen skjedde, men i Strasbourg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Apis skrev:

Hva med krigsforbrytere som blir dømt for brud på menneskerettighetene, de blir ikke dømt der forbrytelsen skjedde, men i Strasbourg? 

Litt usikker på hva du vil fram til med spørsmålet ditt, men Norge har ingen myndighet til å hente kriminelle nordmenn fra andre land for deretter straffeforfølge dem i Norge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 timer siden, Apis skrev:

Hva med krigsforbrytere som blir dømt for brud på menneskerettighetene, de blir ikke dømt der forbrytelsen skjedde, men i Strasbourg? 

Jeg mener at det er definitivt et alternativ. Det er jo blant annet krigsforbrytelser som  IS er ansvarlig for. Og i tillegg så fordeles kostnadene ved en rettsak på flere. Det kan ikke være vanskelig å dømme de som er igjen, da det er mange av ofrene som kan vitne. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, bonsaijenta skrev:

Men det er moren som straffer barnet sitt, ved å ikke ta imot medisinsk hjelp. 
 

Hun vil heller ikke gi fra seg barnet sitt og overlate ansvaret til slektninger i Norge. 
 

 

Hva med de andre barna som ikke er syke? Dette er ikke det eneste norske barnet der borte. Har Norge gitt de andre mødrene tilbud om å sende barna til Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
21 minutter siden, Chiyo skrev:

Hva med de andre barna som ikke er syke? Dette er ikke det eneste norske barnet der borte. Har Norge gitt de andre mødrene tilbud om å sende barna til Norge? 

Jeg er enig med deg at de burde få barna ut, før det er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg er enig med deg at de burde få barna ut, før det er for sent. 

Det er det eneste jeg vil. Disse kvinnene, de gjorde et dumt valg, og de er ikke så viktig for meg. Men alle barn som har norsk mor eller norsk far er norsk statsborger, og jeg mener at den norske stat er forpliktet å beskytte norske barn. Jeg mener at alle disse kvinnene bør i alle fall få tilbudet å sende deres barn til Norge. Jeg mener at det er det minste Norge kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Chiyo said:

Har de gitt det samme tilbudet til alle de norske barna i Syria?

De har hentet ut noen foreldreløse barn. Og de har gjentatte ganger gitt tilbud om helsehjelp på stedet - og det blir blankt avslått av moren i dette mest kjente tilfellet. Det er hun som nekter barna hjelp mens hun likevel insisterer på at "barna har det best hos mor". Det er hun som er skurken her, ikke den norske stat.

Sett helt bort fra norske lover og regler: Hun vil ha sharialov - som er alt annet enn norsk lovgivning - og i henhold til den og vanlig islamsk praksis er barna sine fedres eiendom og får deres statsborgerskap uavhengig av hvor moren kommer fra. Med utenlandsk far(som da noen barn har) er da barna ikke norske engang. Har hun glemt dette nå plutselig eller gir hun bare f***, når hun stiller krav til landet hun frivillig forlot for å være et medlem av den Islamske Stat? Krever goder i et land hun ikke unner noe godt? Bruker barna som pressmiddel, som regelrette gisler? Snakk om å ha frekkhetens nådegave i tillegg til å være kynisk; men hva annet kan man vente av en overbevist IS'er?

Personlig har jeg null tiltro til troverdigheten hos noen som holder på slik, for den som hele veien lar sine valg gå ut over barna er hun selv.

Endret av Ichiko
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...