Gå til innhold

Stortinget sier nei til å hente hjem syk fireåring og IS-kvinne


Summerbreeze

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Apis skrev:

Hun kan dømmes etter terror loven i norge, 30 år, uansett må det da være bedre at de faktisk blir dømt en at de slipper ut bakveien? Aller helst i en internasjonal domstol 

Hun kan, men blir hun dømt uten bevis i Norge? Neppe. Det vet advokatene som vil ha henne hit. Det vet også justisministeren og UD. Jeg stoler mer på jezidikvinnene enn på IS bruder som denne pakistanske dama som vil bare slippe unna den rettmessige straff. Jeg er absolutt for internasjonal domstol i Syria slik Sverige foreslo. Alle nordiske land stiller seg bak denne løsningen. Inntil da får hun være i leieren. Men barna må til Norge og oppdras uten terrorpåvirkning.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Mammuten skrev:

Jeg mener at moren er vanvittig egoistisk, som er villig til å risikere irreversibel skade eller i værste fall død, kun for at hun ikke skal miste «gullkortet» sitt. 

Argumentet om at «gutten ikke skal miste omsorgsperson» er svada! Hun sier hun er villig til å bli straffet med felgsel i Norge, så da mister han jo omsorgspersonen uansett om hun blir med eller ikke..?

Er så altfor enig i denne. Logikken til dama gir jo på ingen måte mening. I stedet blir de stakkars barna brukt som utpressingsmiddel for å rydde opp i moren sin tabbe. Hun visste godt hva hun gikk til når hun reiste ned dit

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 time siden, Drizzt skrev:

Hun kan, men blir hun dømt uten bevis i Norge? Neppe. Det vet advokatene som vil ha henne hit. Det vet også justisministeren og UD. Jeg stoler mer på jezidikvinnene enn på IS bruder som denne pakistanske dama som vil bare slippe unna den rettmessige straff. Jeg er absolutt for internasjonal domstol i Syria slik Sverige foreslo. Alle nordiske land stiller seg bak denne løsningen. Inntil da får hun være i leieren. Men barna må til Norge og oppdras uten terrorpåvirkning.

Her så tenker jeg at det er bra at stortinget og UD er enige. Rart at ikke besteforeldre har tilbudt seg å hente hjem gutten, slik han svenske bestefaren gjorde. Noen bør snakke denne moren til fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet norskt?

i så fall, hvor er bv?

Her hjemme sier folk de blir fratatt barna for å skjære for tykke brødskiver (en overdrivelse), tar man en svipptur ut av Norge kan man melde seg inn i terrorgrupper og leve i telt med sykt barn uten at noen griper inn?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heisann1234 skrev:

Da kan vi like gjerne tilgi mennene også,  stakkars de ble jo lurt og manipulert av gamle ekle imamer 🙄 

Se litt nærmere på Moskeenes rolle og påvirkning med sine imamer er jo høyst betimelig, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Her så tenker jeg at det er bra at stortinget og UD er enige. Rart at ikke besteforeldre har tilbudt seg å hente hjem gutten, slik han svenske bestefaren gjorde. Noen bør snakke denne moren til fornuft.

Så må det jo gjøres en vurdering om besteforeldrene er egnet, et sted har også IS brudene fått sine holdninger fra 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg
4 minutter siden, Apis skrev:

Så må det jo gjøres en vurdering om besteforeldrene er egnet, et sted har også IS brudene fått sine holdninger fra 

Det er riktig at de bør vurderes, men   jeg tviler på at foreldrene skal stilles til ansvar for hva voksne barn velger å gjøre.

31 minutter siden, Kanderehjelpe skrev:

Er barnet norskt?

i så fall, hvor er bv?

Her hjemme sier folk de blir fratatt barna for å skjære for tykke brødskiver (en overdrivelse), tar man en svipptur ut av Norge kan man melde seg inn i terrorgrupper og leve i telt med sykt barn uten at noen griper inn?

 

Det lurer jeg også på? Det er vel nok grunner til å kunne gripe inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Hun kan, men blir hun dømt uten bevis i Norge? Neppe. Det vet advokatene som vil ha henne hit. Det vet også justisministeren og UD. Jeg stoler mer på jezidikvinnene enn på IS bruder som denne pakistanske dama som vil bare slippe unna den rettmessige straff. Jeg er absolutt for internasjonal domstol i Syria slik Sverige foreslo. Alle nordiske land stiller seg bak denne løsningen. Inntil da får hun være i leieren. Men barna må til Norge og oppdras uten terrorpåvirkning.

At en ikke blir dømt uten bevis i Norge er bra, det kan vi vel være enig i? Nå tenker jeg at akkurat denne IS kvinnen er såvidt "beryktet" og ingen hvem som helst, mannen og faren til noen av barna var jo kommandant, så å finne bevis burde ikke være det vanskeligste 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
5 minutter siden, Apis skrev:

At en ikke blir dømt uten bevis i Norge er bra, det kan vi vel være enig i? Nå tenker jeg at akkurat denne IS kvinnen er såvidt "beryktet" og ingen hvem som helst, mannen og faren til noen av barna var jo kommandant, så å finne bevis burde ikke være det vanskeligste 

Frustrerende at Norske myndigheter må bruke ressurser på disse. Det burde vært muligheter for å ha en internasjonal domstol i Syria, slik det er nå er det bare kaos og de lever i limbo i disse leirene. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mammuten skrev:

Jeg mener at moren er vanvittig egoistisk, som er villig til å risikere irreversibel skade eller i værste fall død, kun for at hun ikke skal miste «gullkortet» sitt. 

Argumentet om at «gutten ikke skal miste omsorgsperson» er svada! Hun sier hun er villig til å bli straffet med felgsel i Norge, så da mister han jo omsorgspersonen uansett om hun blir med eller ikke..?

Helt enig. Hun argumenterer med at gutten ikke klarer seg uten henne, og hun vet samtidig at hun kan bli dømt til flere år i fengsel dersom hun kommer til Norge. 

Derfor forstår jeg ikke at hun ikke kan sende fra seg gutten, og dermed sørge for at han overlever og får et bedre liv enn de forferdelige forholdene i leiren der de bor nå. Slekt i Norge har jo garantert for at de vil ta vare på ham. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Frustrerende at Norske myndigheter må bruke ressurser på disse. Det burde vært muligheter for å ha en internasjonal domstol i Syria, slik det er nå er det bare kaos og de lever i limbo i disse leirene. 

Det enkleste hadde kanskje vært å gjort noe med forholdene i leiren med god vakthold, helsetilbud, tvungen skolegang for barna og forbud mot burka. Men da må det internasjonale samfunnet samarbeide 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
7 minutter siden, Apis skrev:

Det enkleste hadde kanskje vært å gjort noe med forholdene i leiren med god vakthold, helsetilbud, tvungen skolegang for barna og forbud mot burka. Men da må det internasjonale samfunnet samarbeide 

Ja men de kan ikke leve slik for alltid? Hvis det hadde vært en domstol og de hadde fått en dom, kunne de sonet i sine hjemland mens barna deres kunne bli integrert tilbake i  det «normale» samfunnet. Slik det er idag risikerer vi at barna blir indoktrinert og hjernevasket til å hate den vestlige verden, siden de ikke får hjelp. Dessuten er det feigt og ansvarsfraskrivelse fra de andre landene sin side å la kurderne ta ansvaret for disse. Kalifatet lever i beste velgående i disse leirene, og katalysatoren er forholdene i leiren. Det er ikke riktig at vesten forholder seg  med «ut av øye, ut av sinn» mentalitet. Vi risikerer  at en ny generasjon med terrorister vokser opp, basert på de forholdene de vokser opp under. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/is-leir---noe-har-gatt-fryktelig-galt/71659640/amp

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Heisann1234 skrev:

Da kan vi like gjerne tilgi mennene også,  stakkars de ble jo lurt og manipulert av gamle ekle imamer 🙄 

Men skal vi tilgi Ine Marie Eriksen Søreide som sendte 60 mann ned til Jordan for å trene opp Syriafiendtlige leiesoldater?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Heisann1234 skrev:

La hu dø. Jeg er så dritt lei dette gnålet fra VG og andre politikere (selv om jeg i utgangspunktet er på venstresiden) om at de bør hentes og at vi skal gjøre det rette osv. Vet du hva?! Å bruke den humanistiske metoden på udyra kommer ikke til å hjelpe en dritt! Er en grunn til at de dro ned dit i helvetehølet første gang. De vil ikke ha frihet, demokrati og et likestilt samfunn. Er en grunn til at sekulære arabiske land ble sekulære i sin tid. Det var fordi slike ideologier og ekstremisme ble straffet hardt. Det var ingen sympati der gitt. Men så fort de fikk mer makt så gikk landa til helvete. Se Tyrkia, Egypt, Irak? Jeg er kurder og det er hjerteskjærende å se hva yezidiene og andre kurdere går gjennom som sexslaver og er offer for andre grusomheter. Hvorfor får ikke disse mer oppmerksomhet i media? Hvem skulle TRODD at vi skulle ha store mediaomslag om dette teamet for 5 år siden. Det er helt utenkelig. Disse monstrene må bli sett på for hva de nemlig terrorister som har selv vært med på å begå grusomheter og IKKE koner. 

Takk for at du sier det mange av oss tenker! Jeg er drittlei av folk som liksom skal synes synd i IS-uhyrene. Og hva med ofrene for IS? Det driter mange rett og slett i. Jeg synes det er trist at barna må bo i den leiren, men det er viktigere at mor ikke får komme til Norge under noen omstendigheter. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Ja men de kan ikke leve slik for alltid? Hvis det hadde vært en domstol og de hadde fått en dom, kunne de sonet i sine hjemland mens barna deres kunne bli integrert tilbake i  det «normale» samfunnet. Slik det er idag risikerer vi at barna blir indoktrinert og hjernevasket til å hate den vestlige verden, siden de ikke får hjelp. Dessuten er det feigt og ansvarsfraskrivelse fra de andre landene sin side å la kurderne ta ansvaret for disse. Kalifatet lever i beste velgående i disse leirene, og katalysatoren er forholdene i leiren. Det er ikke riktig at vesten forholder seg  med «ut av øye, ut av sinn» mentalitet. Vi risikerer  at en ny generasjon med terrorister vokser opp, basert på de forholdene de vokser opp under. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/is-leir---noe-har-gatt-fryktelig-galt/71659640/amp

Er helt enig jeg, forholdene de lever under i dag, gjør ikke rehabiliteringen noe lettere og det er heller ikke riktig og legge alt ansvar for driften over på Kurderne, derfor mener jeg det pr i dag er riktigere å hente mødre sammen med barna til Norge, stille henne for domstolen og la barnevernet ta en avgjørelse på hvem som skal ta seg av barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kapteinsupertruse

Det er 2 valg her. Enten sender hun gutten til Norge for medisinsk hjelp eller la gutten dø. 

Det er urovekkende hvis hun ikke sender bare gutten alene til Norge for medisinsk hjelp. Da bryr hun seg ikke

mye om gutten sin. Men jeg mener Norge må slutte å være snill, men sett en stor strekk! Nå er nok. Litt ufølsomt sagt, 

men det er alltid noen som må gå i "bresjen" for forandring. Denne gang er det denne moren og gutten.  Ånei jeg stemmer ikke FRP. Men denne saken må vi legge bak oss. Det er hardt å ta slike avgjørelser, men de er nødvendig. . sikkert mange som er uening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
12 minutter siden, Apis skrev:

Er helt enig jeg, forholdene de lever under i dag, gjør ikke rehabiliteringen noe lettere og det er heller ikke riktig og legge alt ansvar for driften over på Kurderne, derfor mener jeg det pr i dag er riktigere å hente mødre sammen med barna til Norge, stille henne for domstolen og la barnevernet ta en avgjørelse på hvem som skal ta seg av barna

Hvis det er tilfelle at hun ikke vil bli dømt i Norsk domstol så er det nytteløst. IS har utført handlinger som kan defineres som folkemord, de bør derfor straffes slik også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare at denne moren nekter å sende gutten til Norge, hun nekter å la ham ta i mot behandling der han er - mens hun klager og klager over hvor mye sykere han blir. Men er det i såfall rart han blir sykere når hun fullstendig nekter ham å motta enhver form for helsehjelp? For ei kjerring!

Quote

...derfor har vi også videreformidlet flere tilbud om helsehjelp til den syke gutten som befinner seg i Al-Hol sammen med sin mor. Så langt har moren avslått alle disse tilbudene om hjelp. De som kan gi hjelp i leiren er avhengige av morens samtykke for å kunne behandle gutten. Utenrikstjenesten kan ikke pålegge norske borgere å ta imot hjelp.

Edit: Link til sitatet over:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOzRjJ/is-kvinnen-til-advokat-barna-er-akutt-daarligere

Endret av Ichiko
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ichiko skrev:

Det er jo ikke bare at denne moren nekter å sende gutten til Norge, hun nekter å la ham ta i mot behandling der han er - mens hun klager og klager over hvor mye sykere han blir. Men er det i såfall rart han blir sykere når hun fullstendig nekter ham å motta enhver form for helsehjelp? For ei kjerring!

 

Hun nekter ham helsehjelp der han er og ja? Ja, det sier jo alt. Hun dreper sin egen sønn, og dette vil folk ha inn i Norge? Jeg blir kvalm. Skulle ønske noen kunne tatt barna fra henne med makt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...