Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg glemte å svare fullt ut på denne. Ved samtale med advokat og min veileder på nav. Advokaten min har vært dommer i en lengre periode for trygderetten, og jeg tror det skal gå greit. 

Anonymkode: b4a95...4f6

ok, skjønner. Er dritnervøs selv for å ikke få innvilget ungt tillegget. I innvilgnignsbrevet mitt for vanlig ufør sto det at jeg skal få svar innen 3 måneder angående det ungt tillegget, men hvis det er slik som du sier påvirker det jo som om jeg bare må forberede meg på å skrive klage og forberede meg på ett avslag i første omgang. 

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ok, skjønner. Er dritnervøs selv for å ikke få innvilget ungt tillegget. I innvilgnignsbrevet mitt for vanlig ufør sto det at jeg skal få svar innen 3 måneder angående det ungt tillegget, men hvis det er slik som du sier påvirker det jo som om jeg bare må forberede meg på å skrive klage og forberede meg på ett avslag i første omgang. 

Jeg vet ikke hvor du er bosatt - men det virker som det er veldig enten eller med ung ufør tillegget. Enten får du det innvilget med engang, eller så må du "slåss" litt for det. Sorry, jeg hater å være negativ. Men - jeg tror ikke det er noe å være stresset for. Om du må ut med penger for det så vil advokat legge til at pengene skal tildømmes deg igjen (det du har betalt for) og du vil se pengene igjen. Jeg vet at det er mye større sannsynlighet til å få det til å gå gjennom enten via Klageinstansen eller Trygderetten. Men, det kan jo også hende du er heldig. Følger du krikkert på twitter? Han tweeter endel om NAV og ung ufør etc og jeg synes han har mye bra å komme med. Han er også behjelpelig til å svare på enkle spørsmål - og jeg vet om flere fra twitter som har hyret han som advokat med gode resultater. Jeg fikk svar på uførsøknaden min veldig fort da, rundt 2 måneder. :) Ønsker deg masse lykke til - og jeg vil nok være rundt her om du har spørsmål om det ender opp med klaging til NAV. Jeg betalte cirka 14000.- inkl moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor du er bosatt - men det virker som det er veldig enten eller med ung ufør tillegget. Enten får du det innvilget med engang, eller så må du "slåss" litt for det. Sorry, jeg hater å være negativ. Men - jeg tror ikke det er noe å være stresset for. Om du må ut med penger for det så vil advokat legge til at pengene skal tildømmes deg igjen (det du har betalt for) og du vil se pengene igjen. Jeg vet at det er mye større sannsynlighet til å få det til å gå gjennom enten via Klageinstansen eller Trygderetten. Men, det kan jo også hende du er heldig. Følger du krikkert på twitter? Han tweeter endel om NAV og ung ufør etc og jeg synes han har mye bra å komme med. Han er også behjelpelig til å svare på enkle spørsmål - og jeg vet om flere fra twitter som har hyret han som advokat med gode resultater. Jeg fikk svar på uførsøknaden min veldig fort da, rundt 2 måneder. :) Ønsker deg masse lykke til - og jeg vil nok være rundt her om du har spørsmål om det ender opp med klaging til NAV. Jeg betalte cirka 14000.- inkl moms.

Tusen takk for svar :) Ja jeg har også inntrykket at det er litt enten eller med det tillegget. Jeg er bosatt i Oslo, og det tok kun 1 måned fra jeg sendte søknad til jeg fikk innvilget vanlig uføretrygd så det gikk ganske fort( andre vet jeg måtte vente i flere måneder). Jeg vil jo helst slippe å klage og gå gjennom den mølla der kanskje flere en en gang ( alt ettersom de tar meg seriøst eller ikke), for jeg har vært i navsystemet jævlig lenge ( 10 år) og vil bare bli ferdig med det og få det ut av verden. Jeg skal ta å sjekke ut Krikkert også nå :) Jeg føler jo selv at jeg oppfyller kriteriene, men vet av erfaring fra tidligere at nav ikke alltid kan sitt eget regelverk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Ja jeg har også inntrykket at det er litt enten eller med det tillegget. Jeg er bosatt i Oslo, og det tok kun 1 måned fra jeg sendte søknad til jeg fikk innvilget vanlig uføretrygd så det gikk ganske fort( andre vet jeg måtte vente i flere måneder). Jeg vil jo helst slippe å klage og gå gjennom den mølla der kanskje flere en en gang ( alt ettersom de tar meg seriøst eller ikke), for jeg har vært i navsystemet jævlig lenge ( 10 år) og vil bare bli ferdig med det og få det ut av verden. Jeg skal ta å sjekke ut Krikkert også nå :) Jeg føler jo selv at jeg oppfyller kriteriene, men vet av erfaring fra tidligere at nav ikke alltid kan sitt eget regelverk.

Jeg oppfyller også kriteriene, men NAV kan velge å tolke det annerledes. Det er derfor så mange ender opp i kamp fordi NAV har det veldig lite utfyllende på rundskrivet, men om du leser dommer fra trygderetten etc så ser du at det ikke er såpass strengt som NAV selv velger i enkelte tilfeller å tolke det. Ønsker deg masse lykke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg fikk sendt avgårde uføresøknad digitalt idag. Jeg krysser fingrene! 

Åhhh så redd😔😔

Anonymkode: 5c372...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk sendt avgårde uføresøknad digitalt idag. Jeg krysser fingrene! 

Åhhh så redd😔😔

Prøv å tenke positivt! :)  Jeg var livredd da jeg sendte avgårde min søknad pga alle skrekkhistoriene som ligger rundt på diverse facebookgrupper og i media, men fikk innvilget ca 1 måned etter jeg hadde sendt den inn. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Koya skrev:

Prøv å tenke positivt! :)  Jeg var livredd da jeg sendte avgårde min søknad pga alle skrekkhistoriene som ligger rundt på diverse facebookgrupper og i media, men fikk innvilget ca 1 måned etter jeg hadde sendt den inn. 😄

Tusen takk for det!🌸 Jeg prøver så godt jeg kan, men det er jammen meg ikke lett.🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter også😢 Min har ligget inne på behandling siden 7 November.

Vil ikke ha noen dårlige nyheter dette året, for orker rett og slett ikke mer fight😞

Anonymkode: c6749...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venter også😢 Min har ligget inne på behandling siden 7 November.

Vil ikke ha noen dårlige nyheter dette året, for orker rett og slett ikke mer fight😞

Anonymkode: c6749...8c9

Skjønner hva du mener. Venter på ung ufør og har ventet siden ca midten av oktober. Jeg orker seriøst ikke mer av NAV nå. De har laga kvalm i så enormt mange år allerede at nå vil jeg bare ha dem bort og vekk. Når jeg hører om folk som må vente i 8 måneder eller mer samt ofte klage over flere år ( er en sak i media nå med en som har sloss for å få ufør i 18 år...) så merker jeg at jeg egentlig bare får lyst til å gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar om svartid i morges.

«Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig og senest innen 4 måneder. Hvis søknaden ikke blir avgjort i løpet av denne tiden, vil du høre nærmere fra oss.».

Så nå håper jeg på positivt svar🤞🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte Ung Ufør tillegg under 2 måneder siden og fikk svar 11. desember, fikk avslag fordi de hadde tydeligvis ikke fått med seg diagnosen minog de vurderte søknaden min på bare "angst og depresjon". Har kontaktet en gratis advokat nå (betaler bare egenandel) og skal se om hun kan ordne det for meg. Det var en loop hole is saken min og jeg håper den blir innvilget siden jeg har en advokat involvert nå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, MrsRobot skrev:

Jeg søkte Ung Ufør tillegg under 2 måneder siden og fikk svar 11. desember, fikk avslag fordi de hadde tydeligvis ikke fått med seg diagnosen minog de vurderte søknaden min på bare "angst og depresjon". Har kontaktet en gratis advokat nå (betaler bare egenandel) og skal se om hun kan ordne det for meg. Det var en loop hole is saken min og jeg håper den blir innvilget siden jeg har en advokat involvert nå. :) 

Hvor gammel er du og hvilken diagnose var det de ikke hadde fått med seg? Skummelt at de kan slurve unna på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2019 den 16.13, MrsRobot skrev:

Jeg fikk ungufør tillegg på aap pga disse diagnosene for noen år siden.

Får man automatisk ungufør når man har fått det tillegget på aap? 

Skal kanskje søke om ufør på nyåret, så er så spent på dette. 

Anonymkode: d0c2b...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ungufør tillegg på aap pga disse diagnosene for noen år siden.

Får man automatisk ungufør når man har fått det tillegget på aap? 

Skal kanskje søke om ufør på nyåret, så er så spent på dette. 

Ser ut som de skal fjerne hele ung uføreordningen fra og med 2020.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som de skal fjerne hele ung uføreordningen fra og med 2020.

For aap ja, men jeg har det tillegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For aap ja, men jeg har det tillegget. 

Beklager, leste innlegget ditt litt for kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt vedtak sto det at jeg ikke får ung ufør fordi den diagnosen de har lagt til grunn fikk jeg da jeg var 29. Vært syk siden jeg var 16 og fikk aap da jeg var 22. Bør jeg klage..? 

Anonymkode: c5935...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I mitt vedtak sto det at jeg ikke får ung ufør fordi den diagnosen de har lagt til grunn fikk jeg da jeg var 29. Vært syk siden jeg var 16 og fikk aap da jeg var 22. Bør jeg klage..? 

Ja, det kan du jo vurdere å gjøre! Min (medfødte og til da ukjente) sykdom brøt først ut når jeg var 27, diagnosen kom ca seks måneder senere, ung ufør innvilget nå som 31åring. Men hør inne på den denne Facebook-gruppen som drives av de som kan nav godt (ikke nav selv), de kan jo komme med en anbefaling til deg!

Anonymkode: be236...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt verdt å klage. Det spiller ingen rolle om diagnosen er satt etter fylte 26 så lenge man kan bevise at man var varig og alvorlig syk før 26. Men det er ganske strenge krav når det kommer til dokumentasjonen. Hør eventuelt inne på NAV-spørsmål på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...