Gå til innhold

Så. Hva er den/ de mest alvorlige sykdommene du har hatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært heldig å aldri vært veldig alvorlig syk, men er nyskjerrig på om dere har vært like heldige. Det mest alvorlige som har hent meg er at jeg i løpet av 1 år var innlagt 3 ganger. En gang pga. Forkjølelse som gjorde at jeg var potte tett og ikke fikk puste, en gang med symptomer på hjerteinfarkt, men som vite seg å ikke ha en forklaring (og heller ikke angst) og en gang med nyrebekkenbetennelse som utviklet seg til sepsis. Jeg har også en tendens til å få høy feber (40-41,5) som har gjort at jeg har følt meg «sånn passe» redusert. 

Jeg ligger nå med forkjølelse og feber (heldigvis ikke såå høy enda), og syns jo ekstremt synd på meg selv. 

 

Så. Hva er den/ de mest alvorlige sykdommene du har hatt? 

Anonymkode: 9bf5e...056

Hvorfor vil du vite dette? Slike ting kan faktisk være veldig personlige. Sånn sett trenger jeg vel ikke svare mer, men... :P 

Jeg har epilepsi. En gang slo jeg hull i bakhodet som følge av et anfall, måtte rett på legevakta og lime såret igjen. Fikk også hjernerystelse. En annen gang lå jeg med anfall i rundt 12 minutter og lå på sykehuset etterpå. Jeg har ikke andre sykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel teknisk sett ikke en sykdom, men jeg ble født ekstremt prematurt. Jeg fikk hjerneblødning etter fødselen, og lå i kuvøse en god stund. Det gikk heldigvis relativt greit til tross for det, og jeg har ingen sykdommer eller tilstander som følge av prematuritut. Det er dog en mulighet for at min ADHD skyldes prematur fødsel/hjerneblødning, men det er ikke sikkert. 

Ellers har jeg ikke hatt noe mer alvorlig enn influensa, hvis man ikke regner med alvorlig psykisk sykdom og alvorlige selvmordsforsøk. 

Anonymkode: 4064f...3e9

Alvorlige selvmordforsøk? Hva er vanlig selvmordforsøk ? Og hva er alvorlig? 

Anonymkode: 3b803...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total lungekollaps hvor legene sa det var mirakuløst at jeg fortsatt lever da de så røntgenbildene, alvorlig grad av Totalkolitt/Ulcerøs kolitt som førte til ileostomi og fjerning av hele tykktarmen og fistler i vaginaen. Lever stort sett 1/3 av livet på sykehus.

Og siden dette virker som en konkurranse så har jeg også ptsd etter å ha blitt misbrukt som barn, depresjon med sporadiske selvmordstanker og ADD så sterk at jeg ikke greier å ta lappen eller ha noen som helst jobb pga konsentrasjonsvanskene.

Anonymkode: 0450e...449

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svineinfluensa, jeg var så syk at jeg ikke kunne bevege meg, spise eller i det hele tatt være i våken tilstand. Var helt grusomt.

Anonymkode: e9eb5...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlige selvmordforsøk? Hva er vanlig selvmordforsøk ? Og hva er alvorlig? 

Anonymkode: 3b803...a7c

Hvor alvorlig et selvmordsforsøk er går på metode og hvor mye livreddende hjelp man trengte for å overleve. 

Anonymkode: 49284...63f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste må vel være kraftig infeksjon. Hadde vært på legevakten tidligere på dagen og ble sendt hjem. Ringte senere, men de ville ikke ta meg inn igjen. På natten begynte jeg å få korte episoder hvor alt ble helt svart og vi troppet opp på legevakten allikevel. Ble trillet raskt opp på akutten og innlagt. Har også opplevd lignende en annen gang, hvor jeg ble sendt hjem flere ganger og så troppet opp på sykehuset for å bli innlagt på et par minutter. Synes det er ganske sprøtt at man ikke blir tatt på alvor før det nesten er for sent. Håper ingen har lignende erfaringer.

Anonymkode: 5cc15...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har epilepsi med anfall et par ganger i uka i snitt. Det er jo (vanligvis) ikke noe man risikerer å dø av, men det er jo en alvorlig diagnose som påvirker livet i ganske stor grad.

Av mer akutte tilfeller har jeg hatt psykose, som vel er den mest alvorlige psykiske tilstanden man kan få. Var heldig og kom meg uten men. Har hørt om mange som aldri har blitt seg selv igjen.

 

Anonymkode: 4ee54...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutt pankreatitt to ganger i løpet av 3 uker. Den første gangen absolutt verst. 

Og gallesteinsanfallene som varte i uker var heller ikke noe "hyggelige". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet ikke hva som feilet meg, men hjertet mitt stanset to ganger etter fødsel. Stakkar foreldrene mine. 

Anonymkode: d9107...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meslinger som baby (før jeg rakk å vaksineres, var veldig syk), og kraftig dobbeltsidig lungebetennelse der jeg ble innlagt på sykehus i en uke pga dårlig allmenntilstand. 

Anonymkode: 4bcdc...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epilepsi. Fikk et krampeanfall da jeg skulle føde og ble ganske raskt lagt i narkose og så ble det akutt keisersnitt. Jeg husker ingenting av det men i følge samboeren min sa de at hjerterytmen til babyen sank en del, så ganske skummelt for spesielt samboer som var vitne til alt dette.

Har kun hatt 3 krampeanfall i løpet av 6 år, men jeg får såkalte fokale anfall et par ganger i halvåret, fikk det oftere før jeg begynte på medisiner, men de tipper frem et par ganger. Jeg faller liksom litt bort, jeg er ved bevissthet og ser tilsynelatende helt grei ut, men hvis man prater til meg mens det foregår så oppfatter jeg ikke det som blir sagt og det kommer bare nonsense ut. Har ingen kontroll på hva jeg sier eller gjør, av og til snakker jeg engelsk 😳🤪 Hvis jeg leser mens det skjer så klarer jeg plutselig ikke å sette bokstavene sammen og ordene gir ikke mening. Varer i et par minutt. Frustrerende og samboer synes det er litt creepy, noe jeg godt kan forstå 😬

Anonymkode: af9a8...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

PDA (en type hjertefeil), så ikke så alvorlig med andre ord. Ellers schizofreni, som oppleves veldig alvorlig- men ikke er det så lenge man ser bort fra selvmordsforsøk. 

Anonymkode: 2145e...581

Eller sett bort fra at mange schizofrene dreper andre.

Anonymkode: 3e294...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller sett bort fra at mange schizofrene dreper andre.

Anonymkode: 3e294...a90

Det er ikke mange med schizofreni som dreper andre. Disse menneskene er helt vanlige mennesker som alle oss andre når de ikke er i psykose.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig fort dårlig på søndager, relativt plagsomt. Ofte sengeliggende. 🤷‍♂️ 

Har nok vært heldig. Tror influensa og meslinger må være det mest alvorlige jeg har opplevd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...