Gå til innhold

Mobbet hele livet, tok igjen i vokse alder...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts er voksen nå. De var barn som mobbet. Det unnskylder selvsagt ikke alt drittet de gjorde mot ts, men samtidig klarer ikke barn og ungdom å fullt ut forstå konsekvensene for hva de gjør. Det er de voksne som sviktet da ts var barn.

Ørefiken var helt uprovosert nå. Hadde noen kommet å fiket til meg sånn helt ut av det blå hadde jeg tenkt mitt om vedkommende. For man er rimelig spesiell når man finner på noe sånt. 
 

Om ts ønsket å gjøre noe som helst mot mobberne, så burde han heller fortalt dem hva mobbingen gjorde mot han. Hvordan det preget han. Da hadde de fått noe å tenke på, og kanskje ville ts fått en skikkelig unnskyldning. Sannsynligvis tenker de ikke så positivt om ts nå, og noen unnskyldning kan han mest sannsynlig se langt etter. 
 

Men om ts selv føler seg uoverkommelig, sterk, tøff og kul av å gi en ørefik, så for all del, kjør på. Men for de fleste voksne, oppegående mennesker, så fremstår denne type handlinger veldig barnslig og merkelig.

Anonymkode: 4e859...4c8

Deg om det! Her inne så er det flere meninger! Jeg støtter Ts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støtter deg 👍 Jeg ble mobbet gjennom hele 6. trinn, han stoppet meg i gangen når det ikke var noen til stedet, og fulgte meg etter skolen. Enebarn, ingen storebror, opptatte foreldre, sjenert... da kan det bli sånn.

Åh, det er flaut å huske, men for å takle disse mobbe-episodene tegnet meg selv med en storebror ved min side - har fortsatt titalls slike tegninger liggende hjemme. Så dum, haha!

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts er voksen nå. De var barn som mobbet. Det unnskylder selvsagt ikke alt drittet de gjorde mot ts, men samtidig klarer ikke barn og ungdom å fullt ut forstå konsekvensene for hva de gjør. Det er de voksne som sviktet da ts var barn.

Ørefiken var helt uprovosert nå. Hadde noen kommet å fiket til meg sånn helt ut av det blå hadde jeg tenkt mitt om vedkommende. For man er rimelig spesiell når man finner på noe sånt. 
 

Om ts ønsket å gjøre noe som helst mot mobberne, så burde han heller fortalt dem hva mobbingen gjorde mot han. Hvordan det preget han. Da hadde de fått noe å tenke på, og kanskje ville ts fått en skikkelig unnskyldning. Sannsynligvis tenker de ikke så positivt om ts nå, og noen unnskyldning kan han mest sannsynlig se langt etter. 
 

Men om ts selv føler seg uoverkommelig, sterk, tøff og kul av å gi en ørefik, så for all del, kjør på. Men for de fleste voksne, oppegående mennesker, så fremstår denne type handlinger veldig barnslig og merkelig.

Anonymkode: 4e859...4c8

Veldig enig med deg. Ble mobbet selv på barneskolen, men folk forandrer seg. Gikk i klasse med flere av dem på videregående også, og alle (bortsett fra lederen) kom og ba meg om unnskyldning. Lederen så jeg også hadde forandret seg, så selv om han ikke ba om unnskyldning så er jeg ikke sint på ham. Har ikke noe kontakt med noen av dem, men hvis jeg tilfeldigvis treffer på dem så kan jeg helt fint ha en normal samtale med dem. 

Nå er det ikke sikkert TS føler et behov for en unnskyldning, men folk kan faktisk forandre seg.

Selvfølgelig kan jeg slå til dem hvis jeg treffer dem, men hva godt skal det føre til? Det får jo bare meg til å fremstå som en idiot uten impulskontroll. Hadde noen kommet og slått til meg for noe jeg gjorde da jeg var barn, så hadde jeg uten tvil anmeldt vedkommede. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet hva de gjør, men mangler mye forståelse rundt det. Tror du virkelig en ørefik ville hjulpet på mobbingen...? Da har du i så fall misforstått noe.

Anonymkode: 4e859...4c8

Da henger du nok litt etter i forskningen rundt temaet. Det har lenge vært vist at utviklingen av empati og konsekvenstenkning ikke har noe påvirkning på hvem som mobber, eller hvorfor. Mobbing gir tilhørighet og status, og SoMe er blitt en stor nøkkel i å kunne kontrollere maktfordelingen på skolen.

Barn og unge vet veldig godt hva de holder på med, men siden alt skal være så «pedagogisk riktig», så får ikke oppførselen konsekvenser lengre. Jeg har jobbet med flere unge, som kunne trengt seg en real dose med streng disiplin, eller i de verste tilfellene: straff.

Anonymkode: 0ba63...9c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er per definisjon en ynkelig voldsmann som forsåvidt hører hjemme bak burene. Du fikk din hevn, men var det verdt det? Risikere at barna dine møter pappaen sin èngang i uka, og det på fengselets besøksrom? Riskiere å miste jobb, og gjøre din familens fremtid langt mer utfordrende?

Hadde du vært barnløs, så OK. Gjør hva du vil. Når du blir pappa derimot, så velger du bort dine ynkelige selvsentriske behov. Barna skal og bør ALLTID komme først!

Anonymkode: 344a6...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, du er per definisjon en ynkelig voldsmann som forsåvidt hører hjemme bak burene. Du fikk din hevn, men var det verdt det? Risikere at barna dine møter pappaen sin èngang i uka, og det på fengselets besøksrom? Riskiere å miste jobb, og gjøre din familens fremtid langt mer utfordrende?

Hadde du vært barnløs, så OK. Gjør hva du vil. Når du blir pappa derimot, så velger du bort dine ynkelige selvsentriske behov. Barna skal og bør ALLTID komme først!

Anonymkode: 344a6...81e

TS på banen igjen...

Ser dere har mange spekulasjoner rundt om hva som er riktig og hva som er galt. Men jeg velger å svare her til AB:

Seriøst? Fengselstraff og møte barna mine en gang i uka på en fengselscelle pga en ørefik? Miste jobben?  Folk slipper unna med langt verre ting skal jeg si deg. Så du må nok komme ned på jorda igjen...

Om det var verdt det? I MITT tilfelle og i MINE tanker så JA! Det var så jævlig verdt det! Jeg er enig i at det er umodent, barnslig, bla bla bla.. men vet du hva? Jeg gir faktisk en stor F... Du vet ikke hva jeg har gått gjennom i 10 år på grunnskolen, hva jeg måte tåle i hverdagen, og hvordan det har påvirket meg som person i mange år. Så jeg gnir deg inn en gang til: DET VAR JÆVLIG VERDT DET! :)

Sånn.. nå kan vi ta helg alle sammen med god samvittighet.. :)  

Anonymkode: 9c830...76d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.9.2019 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Du burde heller ha skjelt dem ut! Skreket ut hvor jævlig oppveksten din var pga dem men at du tross alt har klart å reise deg opp og er den du er i dag! Vold løser ingenting! Og det er nesten sånn at jeg håper han som fikk æresmedlem anmelder deg, for ja, jeg skjønner at det var godt, men det var likevel dumt gjort av deg!

Anonymkode: 6af94...ed9

Stått og hylt på parkeringsplassen utenfor matbutikken? Æsj, dét er i hvert fall umanndig og pinglete. Ørefik er bedre!

Anonymkode: 7715b...683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig å lese om oppveksten din. Får vondt langt inn i hjerterota. Eller jeg fikk det. Helt til du beskrev din hevn. Da forsvant mye av medfølelsen min.

En bra hevn kunne vært å stoppe opp, håndhilse på mennene, presentere din kone og barn for dem og takke dem for at mobbingen deres gjorde deg til den flotte mannen du er i dag. Snu på hælen og din vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS på banen igjen...

Ser dere har mange spekulasjoner rundt om hva som er riktig og hva som er galt. Men jeg velger å svare her til AB:

Seriøst? Fengselstraff og møte barna mine en gang i uka på en fengselscelle pga en ørefik? Miste jobben?  Folk slipper unna med langt verre ting skal jeg si deg. Så du må nok komme ned på jorda igjen...

Om det var verdt det? I MITT tilfelle og i MINE tanker så JA! Det var så jævlig verdt det! Jeg er enig i at det er umodent, barnslig, bla bla bla.. men vet du hva? Jeg gir faktisk en stor F... Du vet ikke hva jeg har gått gjennom i 10 år på grunnskolen, hva jeg måte tåle i hverdagen, og hvordan det har påvirket meg som person i mange år. Så jeg gnir deg inn en gang til: DET VAR JÆVLIG VERDT DET! :)

Sånn.. nå kan vi ta helg alle sammen med god samvittighet.. :)  

Anonymkode: 9c830...76d

Du kunne vært en mye bedre person. Tenker samtale med noen kunne være en fin ting for deg. Få ut alt som ligger inne i deg. Kanskje du da vil se at det å gi andre en ørefik, for noe som skjedde for over 10 år siden, helt offentlig, ikke er greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS på banen igjen...

Ser dere har mange spekulasjoner rundt om hva som er riktig og hva som er galt. Men jeg velger å svare her til AB:

Seriøst? Fengselstraff og møte barna mine en gang i uka på en fengselscelle pga en ørefik? Miste jobben?  Folk slipper unna med langt verre ting skal jeg si deg. Så du må nok komme ned på jorda igjen...

Om det var verdt det? I MITT tilfelle og i MINE tanker så JA! Det var så jævlig verdt det! Jeg er enig i at det er umodent, barnslig, bla bla bla.. men vet du hva? Jeg gir faktisk en stor F... Du vet ikke hva jeg har gått gjennom i 10 år på grunnskolen, hva jeg måte tåle i hverdagen, og hvordan det har påvirket meg som person i mange år. Så jeg gnir deg inn en gang til: DET VAR JÆVLIG VERDT DET! :)

Sånn.. nå kan vi ta helg alle sammen med god samvittighet.. :)  

Anonymkode: 9c830...76d

Godt du er fornøyd med egen innsats, for du fremstår bare patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Kall meg gjerne barnslig, umoden, idiot, bitter eller hva dere enn vil... fyr løs.. men si gjerne helt ærlig hva dere mener.

Så langt tilbake jeg kan huske til barndommen min, så har jeg blitt mobbet. Ikke missforstå... jeg hadde mine venner, men jeg blei regelmesig, dvs så å si hver dag mobbet gjennom hele grunnskolen. barneskolen gikk noe greit, ungdomskolen var verst, og videregående kom jeg meg gjennom på ett eller annet vis. Helt fra barneskolealder, så har de "kule" barna/ungdomene levd seg ut på meg. Mobbet meg på alle slags mulige måter. Eksempler:

  • Regelmessig kalling med stygge navn. Dette var hverdagslig....
  • Gymtimene var helt jævlige. Mange ganger fant jeg ikke klærne mine igjen fordi noen hadde gjemt dem. Om jeg fant dem, så var de som regel i dusjen eller toalettet.
  • Dytting/slåing var også noe som forekom med jevne mellomrom.
  • De fant opp historier som ikke var sanne og fortalte det til alle på skolen. F.eks at jeg tisset i dusjen i fellesdusjen i gymtimene, at jeg fikk ståpikk i dusjen, at jeg var homo... at jeg hadde liten tiss, jaa denne listen er lang. Ingenting av dette var selvsagt sant, men historiene vandret...
  • I mange år gruet jeg med til skolen hver dag pga jeg aldri visste hva som kom til å skje. Om jeg gikk i gangen forbi denne "kule" gjengen, kunne de finne på å dytte eller spenne fot etter meg. Eller kaste ting på meg.
  • Jeg husker spesielt en episode. Jeg var ute i friminuttet og spilte fotball med vennene mine. En som var ett år eldre enn meg kom ut på banen og begynte å jage meg. mens han sprang etter meg, stor det folk i vinduene på skolen og heiet på han og ropte hva han skulle gjøre med meg. Det endte med at han tok kvelertak på meg og holdt meg fast mot veggen. han slapp taket først når jeg begynte å grine. Og til hele forestillignen fikk han selvsagt aplaus fra publikum som stod i vinduene. Denne fyren var den som skapte mest mulig problemer for meg...
  • Jeg kunne listet opp mange ting her, men jeg stopper nå. Til å summere opp så ver dette helt jævlig periode i livet mitt og som gjorde meg jævlig usikker/svak i mange år.

Dette gjorde meg så svak og usikker at jeg var nervøs for alt mulg. Presentasjon av noe i klasserommet var rene marerittet. folk kunne se at jeg skalv... Å snakke med en jente jeg likte var så å si utelukket... jeg var for svak til dette. Selv om jeg kan si at jeg så bra ut, og mange jenter likte meg... men jeg var for usikker og turte aldri å prate med dem. Det har satt sine spor på mange måter i meg, og påvirket livet mitt vesentlig.

Først når jeg begynte å studere og flyttet til en annen by blei ting bedre. Jeg fikk nye venner, ingen mobbet meg, jeg blei mer sosial, blei kjent med folk, fikk dame(r), trente mye og fikk en bra kropp osv osv... etter 4-5 år kan jeg si at jeg vart bra igjen. Selvtilliten var på topp igjen, jeg følte meg sterk, både psykisk og fysisk. jeg fullførte studiene, har en god jobb, en vakker kone og to små barn. Jeg kunne bare drømme om noe slikt, og føler at livet er verdt å leve hvert sekund.

Så til det som skjedde.. vi var på besøk hos noen slektninger i bygda jeg voks opp i. Jeg hater den plassen, men vi tar oss en tur innimellom for failiens skyld. Så en dag var vi på butikken jeg, kona og barna. Når vi var ferdige i kassen og på vei ut til bilen, ser jeg personen som mobbet meg mest i alle disse årene (han som tok kvelertak på meg i friminuttet). Han og en kamerat stod ved utgangsdøren og pratet. De kjente meg igjen, men vi hilste ikke...  Også denne kameraten hans mbbet meg i mange år. nesten like ille som han. Jeg fikk sååååå lyst til å gjøre noe der og da... Je ba kona og barna om å gå til bilen, og jeg skulle bare tilbake kjøpe noe jeg glemte.. så snart barna ikke ikke se hva som kom til å skje, gikk jeg til action. Jeg dro DET ørefiket på han mobberen og det smalt så jævlig at han vart helt rød i ansiktet. Begge de to blei satt ut av hva som skjedde. Han sa bare. "Hva faen??? Hvorfor gjorde du det der?" Jeg dro ett smil om munnen og svarte bare: Fordi jeg fuckings kan! og så snudde jeg meg mot kameraten hans og spurte: Noe du lurer på også?  Det var stille... så gikk jeg tilbake til bilen og latet som ingenting.

Kona fikk vite hva som skjedde først etterpå... Vet voksne ikke skal oppføre seg slik. Vi er alle 32-33 år idag... men jeg MÅTTE gjøre det der og da! Og helt ærlig, det føltes godt! :) Jeg har aldri utøvd vold mot noen, kommer aldri til å gjøre det. Men denne ENE gangen! Jeg MÅTTE! Jeg vet ikke om det er bitterheten eller hva.. jeg er ikke bitter, jeg tenker idag sjelden over det som skjedde for mange år siden. Jeg føler jeg har det bra osv osv... lever livet mitt uten å tenke meg tilbake. Men det var nesten som om noen fortalte meg at jeg skulle gjøre det jeg gjorde...

 

 

Anonymkode: 9c830..

Leit det du har opplevd.

Men jeg tror ikke at hevn er løsningen for å få stoppet mobbing. Dette er noe som har skjedd for lenge siden. 

Kan fort bli en ond sirkel det der. 

Jeg ville heller ha konfrontert vedkommende fremfor å ha brukt vold. 

Kanskje han da hadde fått mulighet til å forklare seg. Si unnskyld til deg

Endret av Lienna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud hvor folk overdramatiserer dette her. Umoralsk, patetisk, fengsel straff. Det er ikke måte på hva ts bør få gjennomgå for å ha gitt en tidligere mobber en ørefik. Hva er passende straff for denne mobberen da? Han har jo tross alt terrorisert unger gjennom hele barneskolen og visstnok gjennom vgs også. Det er snakk om en ørefik!! Ikke en øks i skallen. Jeg støtter ts. Hvis denne handlingen var terapeutisk for ham så driter en lang marsj i om den stakkars mobberen fikk en lusen ørefik på butikken. 

Anonymkode: fca64...f5f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud hvor folk overdramatiserer dette her. Umoralsk, patetisk, fengsel straff. Det er ikke måte på hva ts bør få gjennomgå for å ha gitt en tidligere mobber en ørefik. Hva er passende straff for denne mobberen da? Han har jo tross alt terrorisert unger gjennom hele barneskolen og visstnok gjennom vgs også. Det er snakk om en ørefik!! Ikke en øks i skallen. Jeg støtter ts. Hvis denne handlingen var terapeutisk for ham så driter en lang marsj i om den stakkars mobberen fikk en lusen ørefik på butikken. 

Anonymkode: fca64...f5f

Enig! Og nå er det gjort! Kan ikke gjøre om på det nå. Mobberen var heldig at det bare var en ørefik og ikke noe mer. Og nei, ikke alle forandrer seg med årene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.9.2019 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Synes det var en utrolig umoden og tåpelig måte å reagere på. Hadde mannen min oppført seg sånn, hadde jeg virkelig revurdert hele forholdet og i det minste tvangssendt han til psykolog for å ta tak i problemene sine. Jeg har blitt mobbet selv, i 11 år, og vet veldig godt hvordan det føles. Men å synke ned på idiotenes nivå og enda lenger under med tanke på at dere nå er voksne og ikke lenger barn, er rett og slett bare patetisk.

Anonymkode: 6e62b...818

Vel, jeg ble selv mobbet på ungdomsskolen, så fra til lærere flere ganger. Ingenting ble gjort. Tilslutt rant det over for meg. Jeg måtte da gjøre det siste valget. Vold, slo ned han som mobbet meg så han var nede for felling den dagen. Dette var ikke gjort fordi jeg ville, men fordi det var den eneste og siste løsningen. At du skriver at dette er den som bli mobbet sin feil reagerer jeg negativt på. I mitt tilfelle kom han tilbake noen dager senere med to andre Og tok igjen. Skolen reagerte endel da og han kom og så at han skulle gi seg med allt. Så det ble ordnet opp. Men når ikke noe blir gjort? Skal du leve med dette ?. Da velger jeg heller vold enn å ha det før høvelig. 

Anonymkode: a8356...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...