Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skrev inn på denne tråden høsten 2020. Da klarte jeg 10/12 uker uten en dråpe. Jeg følte meg så vel. Etter en uke ble utseende, hud og øyne klarere og bedre. Jeg begynnte å gå ned i vekt. Jeg fikk bedre hukommelse, energi og glede. Jeg så folk ønsket og snakke mer med meg. Blodprøver gikk fra helt horribelt til helt vanlig.

Så skle jeg ut.

Nå har jeg de siste årene vært tilbake til 2 flasker vin hver dag, jeg sliter med det meste nå. Det går ikke lengre. I går var første dag uten. Det gikk forbausende bra, bortsett fra natta med mye våkenhet og svetting. I dag er det dag nr 2... MieMie

Anonymkode: 24707...552

Masse lykke til. :)

Jeg har 5 måneder på søndag. Må si jeg savner alkoholen. Men må bare holde ut. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg på 9 dag uten. Det har gått forbausende bra. Forrige gang, år 2020, brukte jeg craving rangering fra 0-10. Denne uken har jeg faktisk ligget mellom 0-2! Jeg tror det sier noe om motivasjonen min.

Oppturer: Mindre craving enn jeg trodde, ikke lengre rødmusset og opphovnet ansikt, øynene blitt klarere. Mere energi og mere glad i slutten av uka. Bedre psyke. Spart 1400 kr (ja, så mye brukte jeg på alkohol, drakk 2 flasker vin om dagen), mere strukturert hjemme og på jobb. Mere konsentrert om det jeg driver med. Energien er det alle beste!

Nedturer: Mye nattesvette, dårlig søvn, må tisse ofte. Craving for mat og søtsaker, rastløse ben, et par dager var jeg småkvalm i starten.

Jeg er nå i gang med dag 2 i uke 2. MieMie

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er jeg på 9 dag uten. Det har gått forbausende bra. Forrige gang, år 2020, brukte jeg craving rangering fra 0-10. Denne uken har jeg faktisk ligget mellom 0-2! Jeg tror det sier noe om motivasjonen min.

Oppturer: Mindre craving enn jeg trodde, ikke lengre rødmusset og opphovnet ansikt, øynene blitt klarere. Mere energi og mere glad i slutten av uka. Bedre psyke. Spart 1400 kr (ja, så mye brukte jeg på alkohol, drakk 2 flasker vin om dagen), mere strukturert hjemme og på jobb. Mere konsentrert om det jeg driver med. Energien er det alle beste!

Nedturer: Mye nattesvette, dårlig søvn, må tisse ofte. Craving for mat og søtsaker, rastløse ben, et par dager var jeg småkvalm i starten.

Jeg er nå i gang med dag 2 i uke 2. MieMie

Veldig bra jobbet. :)

Jeg hadde heller ikke så mye cravings i starten. Jeg var innlagt på avrusning og hadde jo abstinenser, men jeg var så lettet over å få hjelp til å slutte. Har hatt mer cravings etter jeg ble skrevet ut enn jeg hadde de månedene jeg var innlagt. Men det er helt vanlig. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden):

Veldig bra jobbet. :)

Jeg hadde heller ikke så mye cravings i starten. Jeg var innlagt på avrusning og hadde jo abstinenser, men jeg var så lettet over å få hjelp til å slutte. Har hatt mer cravings etter jeg ble skrevet ut enn jeg hadde de månedene jeg var innlagt. Men det er helt vanlig. 

Jeg er 3 mnd rusfri, men jeg har gått opp veldig mye i vekt. Spuser mye godteri/sukker. I tillegg så har jeg null energi. Hadde jo håpet at livet som edru skulle gi meg energi til å begynne å trene og bli slank og se bedre ut, men for meg så har det gått motsatt...

Plant

Anonymkode: 2217a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er 3 mnd rusfri, men jeg har gått opp veldig mye i vekt. Spuser mye godteri/sukker. I tillegg så har jeg null energi. Hadde jo håpet at livet som edru skulle gi meg energi til å begynne å trene og bli slank og se bedre ut, men for meg så har det gått motsatt...

Plant

Ja sånn kan det også bli. 

Jeg gikk litt opp i starten, så har jeg gått ned tre kg, men så sluttet jeg å snuse også og på to uker gikk jeg opp 1,5 kg igjen. Så jeg begynte å snuse igjen i går for det er mer enn nok å holde seg rusfri og forsøke å gå ned 18 kg. Jeg har ikke orket å begynne å trene jeg heller, men jeg går turer hver dag. Med mye bakker. 

Hvis du spiser lite mat så ville jeg økt matinntaket for å se om det reduserer suget etter sukker. 

Men det er vanskelig. Jeg sliter også med slikt. Og det er veldig vanlig å bytte ut én avhengighet med en annen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde hvit januar og jeg slet fælt med dette. Min behandler fortalte meg at det er belønningssenteret i hjernen som skriker etter stimuli, her i form av alkohol, og når den ikke får tilfredsstilt behovet skriker den etter alt som kan gi den det. 

Jeg trente for å gi hjernen det den ville ha da i form av endorfiner. Det hjalp litt før hjernen begynte å skrike etter "noe godt" igjen. Det kan jo være et tips, å trene.

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da har jeg klart 14 dager uten. Jeg er så fornøyd! Har mere energi, er gladere og mer oppmerksom. Vesentlig forbedring av ansiktsfarge, pløsethet i ansiktet og klarere øyne. Har lyst på alkohol, men ikke voldsom craving.

Søvn er noe bedre. Har ikke nattesvette mer, men tisser mye om natten og er en del våken. Har craving for mat og sjokolade, så spiser mer. Har gått ned 0.3 kg og 2 cm omkrets på magen. Trodde jeg skulle gå ned mer etter å ha kuttet 2 flasker vin om dagen, men spiser jo mer også.

Har på 14 dager spart 2800 kr på alkohol, setter av sparepengene og skal bruke disse på velvære. Klarer jeg en uke til, så har jeg spart 4200 kr og jeg har bestilt meg ansiktsbehandling til neste fredag, som belønning og motivasjon til meg selv. Sprekker jeg i løpet av uka, skal jeg avbestille timen. MieMie.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kutte ut alkohol.  Det er så lett å ta seg noe på ettermiddagen eller i helgen. Hvilken tips er det andre har for å erstatte cravingen etter det. - Michelle

Anonymkode: 18e56...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, tidligere og nå, så hjelper dette:

Ikke ha alkohol i huset.

Vitaminer B, C, D, Magnesium. Gåturer, kos med Netflix. Stelle seg med ansiktsmaske, neglelakk osv. Mye å drikke, vann, sukkerfri brus, kaffe, kakao og te. Jeg spiser også mye  sjokolade og potetgull. + Spiser mer, gjerne fett som ost, smør, fløte og majones på pålegg. Belønnings senteret mitt trenger stimuli.

Nå starter jeg på uke 3 og skal bytte ut sjokolade og potetgull med grønnsaker og dipp+ popcorn og litt sunnere mat, men trengte dette de to første ukene.

Jeg skriver også loggdagbok med rangering av craving, søvn og energi/ form samt hvor mye penger jeg sparer på å ikke drikke. Kjekt å se fremgang.

Masse lykke til! MieMie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For meg, tidligere og nå, så hjelper dette:

Ikke ha alkohol i huset.

Vitaminer B, C, D, Magnesium. Gåturer, kos med Netflix. Stelle seg med ansiktsmaske, neglelakk osv. Mye å drikke, vann, sukkerfri brus, kaffe, kakao og te. Jeg spiser også mye  sjokolade og potetgull. + Spiser mer, gjerne fett som ost, smør, fløte og majones på pålegg. Belønnings senteret mitt trenger stimuli.

Nå starter jeg på uke 3 og skal bytte ut sjokolade og potetgull med grønnsaker og dipp+ popcorn og litt sunnere mat, men trengte dette de to første ukene.

Jeg skriver også loggdagbok med rangering av craving, søvn og energi/ form samt hvor mye penger jeg sparer på å ikke drikke. Kjekt å se fremgang.

Masse lykke til! MieMie

Takk. Det er gode tips å starte med. Da forbereder jeg meg på å gi belønningssenteret noe annet de første ukene og ha mindre dårlig samvittighet for det. Har tenkt meg i gang med mild trening og håper det hjelper med litt endorfiner også.

Har tidligere tenkt jeg må trappe kraftig ned og kanskje kutte det ut fordi det er så digg å få «buzzen» av det, men nå ser jeg usunne vaner på kroppsvekta og blodprøver så for egen helses skyld så må jeg skjerpe meg. Helst i går. -Michelle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå på dag to uten alkohol. Vanligvis går det veldig greit å kutte ut i perioder, men nå har jeg skikkelig sug på kveldstid. Sikkert fordi jeg nå har bestemt meg. Har blitt ekstra sukker og mye saft for å kompenserere for higet kroppen brått har. - Michelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden):

Jeg vakler veldig om dagen. 

Mener du at du føler du er nær en sprekk? 

Anonymkode: 2bd6c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at du føler du er nær en sprekk? 

Anonymkode: 2bd6c...829

Ja. I går måtte jeg utsette det til i morgen for å klare å holde ut i går og i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (19 minutter siden):

Jeg vakler veldig om dagen. 

Nå har jeg lest hele tråden og fulgt med underveis, og heier sånn på deg! Du har kommet så langt, og nå har du vel hunden som holder deg litt opptatt? Håper inderlig du klarer det, og husk at hunder ofte ikke liker alkohol- de merker endringer i oss lenge før vi synes vi er påvirket selv 🧡

Jeg har ikke "utviklet" et problem, men jeg tror jeg har det i meg. Mye avhengighet i familien, og jeg kan ta meg i å tenke det hadde vært så godt å skru av hodet med "to glass rødvinsbuzzen". Jeg hadde problemer med å stoppe i tidligere år når det var mer festing, mye blackout. Jeg har lyst å kose meg med et glass (eller 4-5) hver dag i ferier etc. Mann som drikker veldig lite hjelper meg enormt til å ikke la det utvikle seg, men hadde jeg bodd med en med samme tendenser så kunne jeg fort ha rotet det til. Er klar over genene her og stritter imot, også hjelper det å se her inne- kampen er ikke lett og all honnør til dere som kjemper videre når trangen er som verst 💪

Anonymkode: c33f7...fd5

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg lest hele tråden og fulgt med underveis, og heier sånn på deg! Du har kommet så langt, og nå har du vel hunden som holder deg litt opptatt? Håper inderlig du klarer det, og husk at hunder ofte ikke liker alkohol- de merker endringer i oss lenge før vi synes vi er påvirket selv 🧡

Jeg har ikke "utviklet" et problem, men jeg tror jeg har det i meg. Mye avhengighet i familien, og jeg kan ta meg i å tenke det hadde vært så godt å skru av hodet med "to glass rødvinsbuzzen". Jeg hadde problemer med å stoppe i tidligere år når det var mer festing, mye blackout. Jeg har lyst å kose meg med et glass (eller 4-5) hver dag i ferier etc. Mann som drikker veldig lite hjelper meg enormt til å ikke la det utvikle seg, men hadde jeg bodd med en med samme tendenser så kunne jeg fort ha rotet det til. Er klar over genene her og stritter imot, også hjelper det å se her inne- kampen er ikke lett og all honnør til dere som kjemper videre når trangen er som verst 💪

Takk for det. :)

Ja jeg har en hund nå og det hjelper litt imot det å gå på butikken for å drikke. Men det vil nok ikke være utslagsgivende. Jeg må klare å finne tilbake til den indre motivasjonen som jeg hadde. 

jeg hadde aldri tenkt over at jeg var i noen faresone før jeg plutselig satt godt i det. Så det er jo bra at du vet at du er i en faresone for å utvikle avhengighet selv. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purple_Pixiedust skrev (På 20.2.2024 den 12.40):

Takk for det. :)

Ja jeg har en hund nå og det hjelper litt imot det å gå på butikken for å drikke. Men det vil nok ikke være utslagsgivende. Jeg må klare å finne tilbake til den indre motivasjonen som jeg hadde. 

jeg hadde aldri tenkt over at jeg var i noen faresone før jeg plutselig satt godt i det. Så det er jo bra at du vet at du er i en faresone for å utvikle avhengighet selv. 

Du har vist deg så sterk gjennom så mye nå at jeg tror absolutt du kan triksene, men motivasjon er vanskelig ja. Har du klart deg videre? :)

Ja, med en lang familiehistorikk med trøblete forhold til alkohol og andre rusmidler så er jeg kanskje over snittet klar over hva jeg stammer fra 😅 Jeg har nok det problemet med å si nok er nok i det meste. Kan veldig lett overspise, har en enorm trang til søtsaker, jeg er altfor glad i å shoppe etc. Selv om jeg er klar over egen svakhet i alt dette så er det såååå lett å bare "unne seg". Det punktet er jeg livredd for å komme til med alkoholen også, og priser meg som sagt lykkelig over mannen som drikker lite.

Tok meg i å "smugdrikke" to fine sommerdager jeg var alene hjemme, for da var det jo ingen der som kunne synse noe om at det var hverdager (begynte sent på jobb dagen etter da). Satt med en bismak fordi jeg vet jeg drikker ikke fordi alkoholen smaker så mye bedre enn brus liksom. Jeg gjør det for den behagelige roen jeg får et øyeblikk, og for å sovne lettere, men søvnkvaliteten er jo ræva etterpå. Jeg vet alt dette, jeg  vet alle ulempene, men hjernen vår er en mester til å finne grunnene til å gjøre det som frister på tross av ulempene 🤦‍♀️

Jeg akter ikke å ende som mange i nær slekt og stritter mot, tenker på den skammen jeg på mange måter følte de dagene på altanen og jobber for å beholde et lavt forbruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har vist deg så sterk gjennom så mye nå at jeg tror absolutt du kan triksene, men motivasjon er vanskelig ja. Har du klart deg videre? :)

Ja, med en lang familiehistorikk med trøblete forhold til alkohol og andre rusmidler så er jeg kanskje over snittet klar over hva jeg stammer fra 😅 Jeg har nok det problemet med å si nok er nok i det meste. Kan veldig lett overspise, har en enorm trang til søtsaker, jeg er altfor glad i å shoppe etc. Selv om jeg er klar over egen svakhet i alt dette så er det såååå lett å bare "unne seg". Det punktet er jeg livredd for å komme til med alkoholen også, og priser meg som sagt lykkelig over mannen som drikker lite.

Tok meg i å "smugdrikke" to fine sommerdager jeg var alene hjemme, for da var det jo ingen der som kunne synse noe om at det var hverdager (begynte sent på jobb dagen etter da). Satt med en bismak fordi jeg vet jeg drikker ikke fordi alkoholen smaker så mye bedre enn brus liksom. Jeg gjør det for den behagelige roen jeg får et øyeblikk, og for å sovne lettere, men søvnkvaliteten er jo ræva etterpå. Jeg vet alt dette, jeg  vet alle ulempene, men hjernen vår er en mester til å finne grunnene til å gjøre det som frister på tross av ulempene 🤦‍♀️

Jeg akter ikke å ende som mange i nær slekt og stritter mot, tenker på den skammen jeg på mange måter følte de dagene på altanen og jobber for å beholde et lavt forbruk. 

Klarer meg såvidt. :) Men usikker på hvor lenge det holder. 

Ja, de to dagene kunne jo fort blitt til mer. Så bra at du klarte å stoppe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag av gangen folkens! We got this 💪

Plant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Har ikke skrevet i denne tråden før, men i dag føler jeg at jeg trenger å dele med andre som forstår meg. 

Jeg har vært edru siden nyttår siden jeg først skulle ta en hvit måned i januar, og så likte jeg hvordan jeg følte meg og fikk lyst til å nå 60 dager uten alkohol. Det har egentlig gått lettere enn jeg hadde trodd, men denne helga sliter jeg veldig. 

Jeg tror det er vanskelig nå fordi a) jeg fikk en god flaske vin i gave denne uka og b) samboer og barn er bortreist denne helga, så jeg har huset for meg selv.

Merker at jeg har veeeldig lyst til å ta meg et glass vin, men tror jeg hadde blitt skuffet over meg selv hvis jeg gikk bort fra målet mitt om å nå 60 dager når det er under en uke igjen 😕 Det frister veldig å bare kunne slappe av i roen og freden her hjemme alene og nyte den "buzzen" man får etter et par glass vin. Jeg lurer på hvorfor jeg egentlig bryr meg om å gå 60 dager når jeg allerede nådde målet mitt med en hvit måned, og siden jeg har bestemt meg om å ha 3 måneder uten alkohol i vår. Jeg skal prøve mitt beste å holde meg, men setter veldig pris på støttende ord! 

Anonymkode: bc678...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...