Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var barn så var det en del drankere der jeg vokste opp. Jeg har alltid lurt på hvorfor noen ender opp som alkoholiker og andre ikke. Jeg tror ikke det bare handler om "problemer" den enkelte har med seg selv. Jeg tror det handler veldig mye om hvordan alkoholen virker på oss.

Har hørt mange snakke om hvor deilig det er med fredagen, ta ett par glass vin, og kjenner at kroppen slapper av. De stresser ned liksom. Jeg har aldri helt forstått den greia der. Det er på grunn av det at jeg tror alkoholen virker ulikt på oss. Om jeg drikker litt alkohol, så føler jeg at jeg blir veldig daff og nesten doven. Det virker lite nedsettende. Skal jeg stresse ned, fungerer det best å være hjemme alene og feks ha en spennende bok.

Dere som må ha alkohol. Er det for å stresse ned? Eller for å glemme et eller annet ubehagelig? Kan noen forklare meg denne stresse-ned greia?

Anonymkode: 93ae4...623

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da jeg var barn så var det en del drankere der jeg vokste opp. Jeg har alltid lurt på hvorfor noen ender opp som alkoholiker og andre ikke. Jeg tror ikke det bare handler om "problemer" den enkelte har med seg selv. Jeg tror det handler veldig mye om hvordan alkoholen virker på oss.

Har hørt mange snakke om hvor deilig det er med fredagen, ta ett par glass vin, og kjenner at kroppen slapper av. De stresser ned liksom. Jeg har aldri helt forstått den greia der. Det er på grunn av det at jeg tror alkoholen virker ulikt på oss. Om jeg drikker litt alkohol, så føler jeg at jeg blir veldig daff og nesten doven. Det virker lite nedsettende. Skal jeg stresse ned, fungerer det best å være hjemme alene og feks ha en spennende bok.

Dere som må ha alkohol. Er det for å stresse ned? Eller for å glemme et eller annet ubehagelig? Kan noen forklare meg denne stresse-ned greia?

Anonymkode: 93ae4...623

Jeg drikker ikke for å stresse ned, men for å flykte unna ensomhet, vonde følelser, for å kose meg ekstra osv. Listen er lang. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere… 

Et hjerte-spørsmål fra en som trenger et godt råd her… 

Har vært såkalt velfungerende «alkoholiker» i et par tre år nå. Vil - og ønsker å slutte, men det «eneste» som holder meg tilbake er redselen for hva jeg var lest om «å slutte på egen hånd» (vi snakker daglig øl eller vin). Har tidligere googla og sett at man omtrent kan «dø» ved brå stopp av alkohol, når kroppen er vant til å få denne giften 😫 

Det er helt uaktuelt å legges inn osv. Bør man trappe ned og ha en slags handlingsplan for seg selv? Hvis jeg bare hadde fått tak i denne «planen» så er jeg ganske sikker på at jeg hadde naila dette! Skal man trappe ned fra seks pils til fire? Eller seks pils til én? 

Ikke interessert i moralpreken eller «legge seg inn» osv her. Ei heller propaganda om hvor farlig alkohol er osv. Ber bare vennlig om råd til en slags nedtrapping. Jeg merker jo at det skal flere øl/glass vin til - etter som tiden går. (Aldri vært inne på sprit-tanken - liker det ikke engang!).

Noen velmenende råd tas imot med ærbødigst takk 😇🥹🙏

Anonymkode: 0e064...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei dere… 

Har vært såkalt velfungerende «alkoholiker» i et par tre år nå. Vil - og ønsker å slutte, men det «eneste» som holder meg tilbake er redselen for hva jeg var lest om «å slutte på egen hånd» (vi snakker daglig øl eller vin). Har tidligere googla og sett at man omtrent kan «dø» ved brå stopp av alkohol, når kroppen er vant til å få denne giften 😫 

Det er helt uaktuelt å legges inn osv. Bør man trappe ned og ha en slags handlingsplan for seg selv? Hvis jeg bare hadde fått tak i denne «planen» så er jeg ganske sikker på at jeg hadde naila dette! Skal man trappe ned fra seks pils til fire? Eller seks pils til én? 

Ikke interessert i moralpreken eller «legge seg inn» osv her. Ei heller propaganda om hvor farlig alkohol er osv. Ber bare vennlig om råd til en slags nedtrapping. Jeg merker jo at det skal flere øl/glass vin til - etter som tiden går. (Aldri vært inne på sprit-tanken - liker det ikke engang!).

Man vet liksom aldri hvem som rammes av de verste abstinensene. Men, hvor mye og ofte drikker du? Drikker du hver dag? Hva drikker du? Hvor lenge har du drukket?

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere dere siden jeg har skrevet litt her før. Jeg er nå innlagt på avgiftningsenhet hos ARA. Har ikke hatt en eneste abstinens og har ikke drukket siden lørdag. Drakk 3-7 dager i uka de siste månedene,  stort sett 5 dager. Drakk kun øl og vin, men i store mengder, så er nok en av de heldige  ift. abstinenser. Jeg blir her litt før jeg flyttes over til annen avdeling hvor jeg har som mål og få en større mening i livet enn å alltid være "lykkelig full". Har aldri hatt som mål og bli varig alkoholfri, og det mener de er helt greit, men jeg må ha hjelp til å takle følelsene, - de følelsene som har gjort at jeg har flyktet fra virkeligheten. 

Stay strong ❤️

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man vet liksom aldri hvem som rammes av de verste abstinensene. Men, hvor mye og ofte drikker du? Drikker du hver dag? Hva drikker du? Hvor lenge har du drukket?

Og forresten, om du går i dialog med legen din, kan du fint slutte uten innleggelse, men med hjelp, oppfølging og event medisiner fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei dere… 

Hei🌸

jeg sluttet tvert for akkurat 80 dager siden i dag. Da hadde jeg drukket vin så og si hver dag i 1-2år, i snitt en flaske+ hver kveld. Ofte mye mer.

Tror jeg var veldig heldig for jeg følte meg bare utilpass og sov ekstremt dårlig i et par dager. Etter det merket jeg bare positive ting. Bedre psyke, humør, søvn og vektnedgang. For 3mnd siden trodde jeg det ville bli umulig å aldri drikke igjen. Jeg må innrømme jeg fortsatt gruer meg til vår/sol/sommer/ferie edru….men det er ikke en like umulig tanke som det var før.

Lykke til og stor klem til deg.

Anonymkode: 34069...9d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei🌸

jeg sluttet tvert for akkurat 80 dager siden i dag. Da hadde jeg drukket vin så og si hver dag i 1-2år, i snitt en flaske+ hver kveld. Ofte mye mer.

Tror jeg var veldig heldig for jeg følte meg bare utilpass og sov ekstremt dårlig i et par dager. Etter det merket jeg bare positive ting. Bedre psyke, humør, søvn og vektnedgang. For 3mnd siden trodde jeg det ville bli umulig å aldri drikke igjen. Jeg må innrømme jeg fortsatt gruer meg til vår/sol/sommer/ferie edru….men det er ikke en like umulig tanke som det var før.

Lykke til og stor klem til deg.

Meg igjen.

Dette er jeg ikke sikker på, men om du til vanlig drikker 6øl hver kveld, kan du jo prøve 5 øl neste uke, så 4øl uken deretter, så 3 osv? Du vil jo merke på abstinensene hvor sterke de eventuelt er. Eller du er heldig som meg og merker nesten ingenting. 

Fastlegen er jo og en mulighet, men vit at han da kan ta førerkortet ditt og du får i papirene dine at du har en rusproblem…derfor jeg ikke har nevnt et ord til min fastlege.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei dere… 

Jeg holdt opp å drikke en del ganger, i alt fra en uke til fem-syv måneder. Abstinensene kunne ikke bli noe verre enn hangoveren var etter store mengder over lang tid, så vondt hadde jeg det enten jeg drakk eller ikke.

For din del håper jeg du begynner å trappe ned, men bruk det da ikke som en unnskyldning for å fortsette, fordi det liksom er tryggest slik.

For min del fungerte det ikke å lage fornuftige planer som edru,og forvente at en påvirket, avhengig hjerne ville følge dem.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har drukket så og si hver dag i ti år av og på. Så har jeg aldri abstinenser annet en psykiske. Jeg tror at de som har farlige om mulig dødelige abstinenser er de som drikker en flaske vodka +++ om dagen. Så om det ikke gjelder deg så tror jeg deg går helt fint. Det er mengde etanol som kommer i kroppen som tels. Og jeg har da 1 flaske ++ vin daglig. Det er nok de som sitter dypt i det dette gjelder 

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig klart å innrømme for meg selv at jeg er alkoholiker, og nå er det fullt fokus på tørrlegging. Dag 1 av mitt nye liv.

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besvimte i byen i går kveld og ble innlagt på sykehuset med alkoholforgiftning. Hadde 2,9 i promille...

Jeg har drukket hver dag denne uken. Jeg dreit meg ut for naboen tror jeg. Jeg har aldri pratet med henne før, men i går fant jeg ut at jeg skulle sette meg ned med henne da hun satt ute og røyket?(!) Jeg husker vi hadde en samtale, og at vi pratet om at jeg alltid bare går rett forbi. Og jeg tror dessverre jeg fortalte alt for mye personlig. Om at jeg er syk osv. Herregud. Så fant jeg ut at jeg skulle ut på byen, men endte med å svime av..Blodprøvene viste forhøyet kalium i blodet. Det har med hjertet å gjøre. Så det kunne jo gått ille. Prøven som ble tatt nå på formiddagen var normal igjen. 

Uansett. Jeg er så fortvilet. Og jeg har fortsatt lyst på alkohol fordi livet er så tungt. Men jeg skal dra til mamma i dag også skal jeg ta antabus i kveld når det har gått et døgn etter jeg sluttet å drikke. For jeg klarer ikke å la det være. Jeg har begynt å bli aggressiv også når jeg drikker. Jeg havner i trøbbel rett som det er. Natt til i går var jeg i fyllearresten. 

Jeg vil bare synke ned i et hull.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 7.42):

Tenkte jeg skulle oppdatere dere siden jeg har skrevet litt her før. Jeg er nå innlagt på avgiftningsenhet hos ARA. Har ikke hatt en eneste abstinens og har ikke drukket siden lørdag. Drakk 3-7 dager i uka de siste månedene,  stort sett 5 dager. Drakk kun øl og vin, men i store mengder, så er nok en av de heldige  ift. abstinenser. Jeg blir her litt før jeg flyttes over til annen avdeling hvor jeg har som mål og få en større mening i livet enn å alltid være "lykkelig full". Har aldri hatt som mål og bli varig alkoholfri, og det mener de er helt greit, men jeg må ha hjelp til å takle følelsene, - de følelsene som har gjort at jeg har flyktet fra virkeligheten. 

Stay strong ❤️

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

Jeg er også der, er også innlagt nå.

Jeg har hatt mange perioder der jeg sluttet å drikke, og begynte på igjen. Så nå er jeg innlagt for å få en endelig slutt på det!

Jeg la ølbokser i søpla for at mannen ikke skulle oppdage mitt forbruk, og jeg brant opp vinkartonger i ovnen. Men han fant jo ut av det, jeg var jo stadig full når han kom hjem fra jobb. Det går ikke an å sjule, men jeg trodde det lenge. Sannheten var at han hadde merket det lenge før jeg viste at han så det. Han er fortsatt med meg, fordi han er glad i meg, men jeg vet jeg må skjerpe meg. Er innlagt nå, og håper han er der når jeg kommer ut. Jeg vil slutte å drikke, og det er til stor hjelp at han støtter meg. 

Anonymkode: 0ab09...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen har jeg vært edru i en uke ved hjelp av antabus. Jeg trives med å være edru, men savner å drikke da. 

Problemet mitt er at inni hodet mitt så skal jeg bare gå på det et par måneder for å ta pause fra det, for jeg var redd for å ende opp med å tvinges til rusbehandling igjen. Så jeg trenger bare en pause for å roe ned at det blir så ofte og så voldsomt at politiet stadig kommer i bildet. Men vet ikke om jeg blir å få til å bare drikke av og til og ikke så mye at jeg pådrar meg oppmerksomhet. Klarer jo vanligvis ikke å bare avslutte drikkingen og gå og legge meg. 

Jaja. Jeg lever ganske sunt nå med trening, sunt kosthold og skal ned de 5 kg jeg gikk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har klart dere uten alkohol en stund:

Har dere byttet alkoholen ut med noe annet?

F.eks begynt å snuse, spiser mer godteri, blitt hekta på trening, leser mer bøker, ny hobby etc?

Eller er livet ganske som før, bare minus alkohol? 🤔

Bare nysgjerrig. Har nettopp slutta med alkohol (etter 4 år med tett drikking - såkalt velfungerende alkoholiker?), og strever litt med å fylle tiden. Vet det er mye jeg KUNNE gjort, men kjenner jeg blir rastløs uten alkoholen og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til.

Anonymkode: 6ba5a...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som har klart dere uten alkohol en stund:

Har dere byttet alkoholen ut med noe annet?

F.eks begynt å snuse, spiser mer godteri, blitt hekta på trening, leser mer bøker, ny hobby etc?

Eller er livet ganske som før, bare minus alkohol? 🤔

Bare nysgjerrig. Har nettopp slutta med alkohol (etter 4 år med tett drikking - såkalt velfungerende alkoholiker?), og strever litt med å fylle tiden. Vet det er mye jeg KUNNE gjort, men kjenner jeg blir rastløs uten alkoholen og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til.

Anonymkode: 6ba5a...501

I alle perioder/dager jeg klarer uten alkohol så trener jeg nesten hver dag og spiser sunt og jobber med å gå ned alkohol-vekten. 😛

Det var det jeg gjorde før jeg begynte å drikke for mye. Så det faller seg naturlig for meg å fylle tiden med det. Jeg hater at jeg slutter å trene periodevis pga rus/dårlig psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

I morgen har jeg vært edru i en uke ved hjelp av antabus. Jeg trives med å være edru, men savner å drikke da. 

Problemet mitt er at inni hodet mitt så skal jeg bare gå på det et par måneder for å ta pause fra det, for jeg var redd for å ende opp med å tvinges til rusbehandling igjen. Så jeg trenger bare en pause for å roe ned at det blir så ofte og så voldsomt at politiet stadig kommer i bildet. Men vet ikke om jeg blir å få til å bare drikke av og til og ikke så mye at jeg pådrar meg oppmerksomhet. Klarer jo vanligvis ikke å bare avslutte drikkingen og gå og legge meg. 

Jaja. Jeg lever ganske sunt nå med trening, sunt kosthold og skal ned de 5 kg jeg gikk opp.

Hva gjør at du stadig faller utpå igjen? Får du hjelp med det du egentlig sliter med? (Finnes stort sett noe man trenger hjelp til utenom avhengigheten) Du er jo tydelig mye ut og inn fra behandling, har politi på døra og gjør fryktelig mange destruktive og dumme ting. Du bør jo ikke drikke av og til?  Du bør jo kutte alt og komme deg helt unna? 

Anonymkode: 20be1...7bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør at du stadig faller utpå igjen? Får du hjelp med det du egentlig sliter med? (Finnes stort sett noe man trenger hjelp til utenom avhengigheten) Du er jo tydelig mye ut og inn fra behandling, har politi på døra og gjør fryktelig mange destruktive og dumme ting. Du bør jo ikke drikke av og til?  Du bør jo kutte alt og komme deg helt unna? 

Jeg har flere psykiatriske diagnoser som påvirker meg på ulike måter og de går litt i perioder også. Stabile og ustabile faser. Er også mye ensom og sånt. 

Jeg er mye inn og ut av psykiatrien ja. Ikke rusbehandling. Der var jeg i ett år. Har kommet langt mtp å holde meg unna narkotika, men gradvis har alkoholen eskalert. 

Jeg finner trygghet i å være destruktiv og å ødelegge meg selv. Da drikker jeg først. Så nå når jeg er edru er jeg ikke destruktiv. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (4 minutter siden):

Jeg har flere psykiatriske diagnoser som påvirker meg på ulike måter og de går litt i perioder også. Stabile og ustabile faser. Er også mye ensom og sånt. 

Jeg er mye inn og ut av psykiatrien ja. Ikke rusbehandling. Der var jeg i ett år. Har kommet langt mtp å holde meg unna narkotika, men gradvis har alkoholen eskalert. 

Jeg finner trygghet i å være destruktiv og å ødelegge meg selv. Da drikker jeg først. Så nå når jeg er edru er jeg ikke destruktiv. 

Det psykiske er vanskelig å få stabilisert? 😊 

Hvis jeg skal være ærlig syns jeg ikke at det høres så bra ut det med at du spiser sunt og forsøker å gå ned i vekt hver gang du er edru heller. Kanskje fylle tiden din med noe annet som kan gi deg mening og glede? som kan være verdt å være edru for ?  

Beklager, men når jeg leser det du skriver går alt i en sirkel for deg. Du havner utpå igjen , blir innlagt, stabiliseres , spiser sunt og går ned i vekt, skal bare drikke litt/av og Tim  og deretter havner utpå og gjør mye dumt igjen. 
Kanskje noe her burde endres? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...