Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye. Stort sett alltid alt fra 6 øl + 1 flaske vin - litt øl og opptil tre flasker vin. Kommer an på hvor mange timer. 

Dag 7. Jeg tok meg et lite glass (ca 1,5dl) rødvin i går kveld, hadde overhode ikke noe noe "behov" for noe mer og jeg hadde mer lyst på det glasset enn hvor godt det faktisk var for det var skuffende kjipt. 

Miranda Bailey: Klem til deg ❤️

K. 

Anonymkode: e77c3...7c6

Ok tusen takk for svar. Er selv veldig bekymret for leveren min. Har drukket stort sett hver dag. Pluss minus noen dager selvsagt. Men som regel ikke mer enn tre glass med vin. Av og til mindre av og til mer. Men aldri snakk om tre flasker. Nå er jeg dag 7 uten alkohol. Men skal feire bursdagen til en venninne i dag og da blir det nok noe alkohol i dag. 

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok tusen takk for svar. Er selv veldig bekymret for leveren min. Har drukket stort sett hver dag. Pluss minus noen dager selvsagt. Men som regel ikke mer enn tre glass med vin. Av og til mindre av og til mer. Men aldri snakk om tre flasker. Nå er jeg dag 7 uten alkohol. Men skal feire bursdagen til en venninne i dag og da blir det nok noe alkohol i dag. 

Anonymkode: ab763...d0c

Ta deg en tur til legen å be om en helsesjekk og blodprøver av alt. Når svarene kommer ber du om å få de tilsendt og se an hvordan det står til. Du skriver du er veldig bekymret for leveren din, da tenker jeg du vet du har et for høyt inntak. Finn deg en motivasjon til å redusere og prøv å fokuser på det positive med å la være å ta de glassene hver dag. Det er mange fordeler, men fokuserer man bare på det negative skal jeg love deg det er mange av de også. 

Mitt inntak ville før eller siden 100% sikkert gitt skade på leveren. Det kan hende det har gjort det, men det er ikke noe som vises på blodprøver per nå. Vi er veldig forskjellige, man kan få leverskader uten å ha rørt en dråpe alkohol.

Jeg synes du skal starte med å ta deg en legetur. Det er ikke verre enn å si "Nå er det lenge siden jeg har sjekket kroppen innvendig, kunne tenke meg å ta en sjekk av alt sammen, stoffskifte jern, b-vitaminer, kortisol, D-vitamin, nyrer og lever". Det aller beste er selvsagt om du klarer å prate med legen om problemet ditt/henvises videre, men vi er mange som vil klare dette alene og det er fullt forståelig. 

Jeg kommer til å bruke denne tråden oftere, håper du blir her du også. 

K. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (10 timer siden):

Er det noe annet som du kan drikke istedet : foreks brus? Må jo være bedre å drikke brus enn alkohol hver kveld. Kan en brus med en viss smak hjelpe deg til å avstå? 

Ikke for meg da det er rusen jeg er ute etter. Brus demper ikke det vonde på samme måte som alkoholen gjør.

Anonymkode: ff0aa...90e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om alderen til folk her inne? Jeg føler meg så alene med mine 22 år og alkoholiker. Alle mine venner har et sunt forhold til  alkohol, mens jeg styrter det jeg kommer over.

Anonymkode: 2217a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke for meg da det er rusen jeg er ute etter. Brus demper ikke det vonde på samme måte som alkoholen gjør.

Enig. Hadde det kun vært for smakens skyld så hadde ikke så mange hatt et problematisk forhold til alkohol. Det finnes masse godt å drikke, men det gir ikke den samme roen/rusen/flykten fra virkeligheten/likegyldigheten/osv som alkohol gir. 

K. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre om alderen til folk her inne? Jeg føler meg så alene med mine 22 år og alkoholiker. Alle mine venner har et sunt forhold til  alkohol, mens jeg styrter det jeg kommer over.

Jeg er 31 og har egentlig hatt et problematisk forhold til alkohol helt fra første gangen jeg prøvde å drikke som 17-åring. På den tiden drakk jeg kun for å bli full og komme meg bort fra virkeligheten. Det burde ringt noen varsellamper da jeg hver eneste helg hadde black outs og hadde gjort ting jeg angret på. På den tiden drakk jeg ikke så ofte, men jeg drakk meg bevisst overstadig beruset. Jeg vil så absolutt si at jeg var alkoholiker som 22-åring og du er garantert ikke alene, det er bare ikke mange 22-åringer som ser det selv eller vil innse problemet sitt og er dermed ikke åpne om det. 

Jeg trekker meg tilbake nå, vil ikke samme hele tråden. Jeg ønsker dere alle en fin lørdag. Ta vare på dere selv. 

K. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

29, fyller 30 i januar. Begynte å få et problematisk forhold til alkohol da jeg var i midten av tyveårene ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har selv en tendens til å ønske å dempe stresstanker iblant. Men ikke hver dag. Men jeg har tendens til å ta en halvliter øl på fridager fra jobb. Jeg holder meg innenfor anbefalt alkoholgrense. Men jeg slet mye i sommer da jeg skulle ta ivf prøverrørsforsøk. Holdt meg borte fra alkohol i 6 uker, og hele sommerferien min. Drakk brus med god smak istedet. Men lykkes jeg med ivf? Nei. Det var litt bittert. Men jeg er fornøyd med å se at jeg er ikke så avhengig av alkohol. Klarte jo å holde meg borte. Men det hjalp å drikke fanta-brus. Men ikke sikkert det hjelper for alle. 

Hva med å trene? Få ut frustrasjon via trening? 

Viktige er å minimalisere drikkingen slik at du holder deg innenfor anbefalt grense av folkehelseinstituttet.  

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å starte å drikke igjen. Selvom jeg vet at jeg ikke har godt av det! Den bobla man kommer i der man kjenner på andre følelser enn en ensomheten og følelsene man sitter med, er jo mye bedre. Det er noe med den bobla som jeg liker, men jeg vet ikke hva. Jeg liker jo ikke å havne helt nedpå som jeg gjorde, men man glemmer. Ikke sant? Også tror man at det blir annerledes nå. Jeg vet jo at det ikke blir annerledes, men likevel savner jeg å drikke. Den rusen har så jævlig mye makt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Edruskap said:

Jeg ønsker å starte å drikke igjen. Selvom jeg vet at jeg ikke har godt av det! Den bobla man kommer i der man kjenner på andre følelser enn en ensomheten og følelsene man sitter med, er jo mye bedre. Det er noe med den bobla som jeg liker, men jeg vet ikke hva. Jeg liker jo ikke å havne helt nedpå som jeg gjorde, men man glemmer. Ikke sant? Også tror man at det blir annerledes nå. Jeg vet jo at det ikke blir annerledes, men likevel savner jeg å drikke. Den rusen har så jævlig mye makt

Det er jo utrolig deilig dersom man klarer å avstå rusen sin makt. Men lettere sagt enn gjort sikkert. Men det er lurt å tenke helse og få bukt med det. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Jeg har selv en tendens til å ønske å dempe stresstanker iblant. Men ikke hver dag. Men jeg har tendens til å ta en halvliter øl på fridager fra jobb. Jeg holder meg innenfor anbefalt alkoholgrense. Men jeg slet mye i sommer da jeg skulle ta ivf prøverrørsforsøk. Holdt meg borte fra alkohol i 6 uker, og hele sommerferien min. Drakk brus med god smak istedet. Men lykkes jeg med ivf? Nei. Det var litt bittert. Men jeg er fornøyd med å se at jeg er ikke så avhengig av alkohol. Klarte jo å holde meg borte. Men det hjalp å drikke fanta-brus. Men ikke sikkert det hjelper for alle. 

Hva med å trene? Få ut frustrasjon via trening? 

Viktige er å minimalisere drikkingen slik at du holder deg innenfor anbefalt grense av folkehelseinstituttet.  

Jeg trener allerede 4 dager i uka. 

Jeg drikker hovedsakelig pga traumer og psykiske lidelser ( har bl.a autisme ) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg trener allerede 4 dager i uka. 

Jeg drikker hovedsakelig pga traumer og psykiske lidelser ( har bl.a autisme ) . 

Jeg er i prosessen med å bli utredet for aspberger. Kan du si hvordan du tenker diagnosen har påvirket alkoholbruken? Eller kanskje heller det man sliter med som gjør at diagnosen blir satt..?

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er 21 år. Jeg og vennegjengen min begynte å drikke da vi var 15 år og jeg har hatt et usunt forhold til alkohol siden dag 1. Jeg og følte meg fryktelig alene i det og skjønte ikke hvorfor jeg ikke klarte å styre meg når alle de andre hadde full kontroll.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i prosessen med å bli utredet for asperger. Kan du si hvordan du tenker diagnosen har påvirket alkoholbruken? Eller kanskje heller det man sliter med som gjør at diagnosen blir satt..?

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Jeg vet ikke helt, jeg drikker jo fordi jeg ikke mestrer livet og er dypt deprimert, og alkoholen gir meg en pause fra dette.  Grunnen til at jeg aldri har mestret livet skyldes jo diagnosen min. Jeg har helt siden jeg var liten selvskadet og hatt en form for avhengighet. Det var først etter jeg ble 20 at det gikk over til alkohol.

Ifølge min forrige psykolog så er det ikke uvanlig at vi med asperger/autisme får rusproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (53 minutter siden):

Jeg er 21 år. Jeg og vennegjengen min begynte å drikke da vi var 15 år og jeg har hatt et usunt forhold til alkohol siden dag 1. Jeg og følte meg fryktelig alene i det og skjønte ikke hvorfor jeg ikke klarte å styre meg når alle de andre hadde full kontroll.. 

Jeg klarer å styre meg hvis jeg drikker med andre, sikkert på grunn av den sterke angsten min. Jeg må drikke nok til å slappe av og klare å være sosial, men ikke så mye at jeg mister kontrollen og driter meg ut sosialt.. men så fort jeg drikker alene ( som er 99% av tilfellene jeg drikker) så klarer jeg ikke å stoppe før det svartner og jeg spyr og får smerter nede i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer å styre meg hvis jeg drikker med andre, sikkert på grunn av den sterke angsten min. Jeg må drikke nok til å slappe av og klare å være sosial, men ikke så mye at jeg mister kontrollen og driter meg ut sosialt.. men så fort jeg drikker alene ( som er 99% av tilfellene jeg drikker) så klarer jeg ikke å stoppe før det svartner og jeg spyr og får smerter nede i magen..

Jeg er litt motsatt, egentlig. Når jeg drikker med andre så blir det en helt annen stemning, jeg får på en måte bekreftelse på at det er greit å hive innpå og jeg sitter liksom ikke alene i tristhet. Jeg sliter også med angst, men for min del fører vel det bare til at jeg drikker enda mer, for å slippe angsten.. Driter meg selvsagt alltid ut, men hva gjør jeg da? Jeg våkner og ruser meg enda mer, for å slippe å måtte tenke på gårsdagen. Når jeg er alene er det en helt annen stemning. Jeg blir sjeldent drita alene, da handler det i større grad om å dempe negative følelser og å komme meg litt bort fra virkeligheten, så det er absolutt ikke sunt det heller. 

Drikker du ofte?

(Gjerne signer innleggene dine med ditt/et navn eller en bokstav slik at vi slipper å måtte lete etter Anonymkoden!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (På 13.11.2021 den 1.40):

ble hentet av ambulanse og fikk pustestans. Våknet opp på sykehuset med bleie på

hva med å endre fokus litt? I og med at din egen helse ikke er motivasjon nok; hva med å minne degselv om at helsevesenet er håpløst overbelastet. "Jeg skal ihvertfall ikke bidra til å belaste det mer!" .. 

Pandemien har ihvertfall bidratt til at jeg har begynt å tenke på den måten. 

Men når det er sagt; jeg hadde heller ingen andre rusproblemer enn alkoholen (og den har jeg kuttet helt ut), og vet ikke hvordan det er hvis man er fanget i den sirkelen som du åpenbart er fanget i. 

Anonymkode: ad51d...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fint i går. Tok meg noen glass med vin og stoppet der. Hadde mer vin igjen både i flaska og den allerede åpna vindunken. Pleier ALDRI å la det være noe igjen i ei flaske. Våknet kl 09 i dag, opplagt og frisk, og jeg kjenner at dette er noe jeg vil føle på oftere! 

Har kjøpt inn et godt utvalg alkoholfrie øl som mannen og jeg skal ha ølsmak-test på en av dagene til uken. Viktig å finne en alkoholfri øl man liker godt og ikke bare kjøpe en for å drikke, men for å nyte. Det er i hvert fall viktig for meg. Bælmer ikke Munkholm fordi jeg er øltørst, tar heller en Clauthaler radler som faktisk smaker godt og som jeg kan kose meg med. 

Skal være edru frem til helgen! 

K. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (8 timer siden):

Jeg er litt motsatt, egentlig. Når jeg drikker med andre så blir det en helt annen stemning, jeg får på en måte bekreftelse på at det er greit å hive innpå og jeg sitter liksom ikke alene i tristhet. Jeg sliter også med angst, men for min del fører vel det bare til at jeg drikker enda mer, for å slippe angsten.. Driter meg selvsagt alltid ut, men hva gjør jeg da? Jeg våkner og ruser meg enda mer, for å slippe å måtte tenke på gårsdagen. Når jeg er alene er det en helt annen stemning. Jeg blir sjeldent drita alene, da handler det i større grad om å dempe negative følelser og å komme meg litt bort fra virkeligheten, så det er absolutt ikke sunt det heller. 

Drikker du ofte?

(Gjerne signer innleggene dine med ditt/et navn eller en bokstav slik at vi slipper å måtte lete etter Anonymkoden!) 

Ja beklager, det er jeg som signerte lengre bak med Tifa :)

Huff, så vondt. Jeg ruser meg ikke på andre ting, men hadde en kort periode for noen år siden hvor jeg ruste meg på reseptbelagte medisiner som min syke far hadde. 

Drikkingen min er svært varierende, fra annenhverdag til flere måneders avholds. Imorgen er det 3 måneder siden sist jeg smakte alkohol. Mange tror at det betyr at jeg ikke har det vondt mer, men det har jeg jo. I sommer drakk jeg ca hver 3 dag gjennom en periode på 3 måneder.

Nå har ikke jeg venner eller bekjente og familien bor langt unna, så all drikkingen for tiden skjer i eget hjem  alene hvor det er trygt å miste kontrollen. Psykiatrien har jeg gitt opp etter 20 år som pasient. Snakker av og til med mental helse eller kirkens SOS, men det hjelper ikke.

-Tifa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...