AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #621 Del Skrevet 23. september 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kunne jeg også skrevet. Sliter så med søvn, så har vekslet mellom alkohol og sovetabletter. Drikker rett og slett på kveldene for å få sove (livredd for å gå tom for imovane, så tør ikke bruke så ofte. Legen ser jo hvor ofte jeg får det) Nå er det hvit uke for noen av oss. Hvordan går det? Jeg tok vin på lørdag, men nå er jeg veldig motivert for å ha resten av uken hvit! Leser med stor interesse innleggene deres her inne, jeg har lært mye! Har aldri opplevd fysiske abstinenser, og har vel syns det var rart. Hadde ikke hørt så mye om psykiske abstinenser før, så takk for nyttig info! Det er nok det jeg sliter med, f.eks i forbindelse med søvn. Hvotfor ikke bare begynne å kutte ut nå, sier jeg til meg selv. Jeg må jo gjøre det før eller siden uansett, vil ikke at livet skal bli ødelagt. Tenker til og med tanken om å åpne meg for fastlegen. Takk igjen for denne tråden! Dere er flotte, alle sammen! Lisa Anonymkode: d449d...8a1 Da er du flink! Jeg kan ikke ha sovetabeletter i huset uten å ta én hver kveld helt til det er tomt. Pleier å måle opp ondene ved å være en natt uten søvn mot det å drikke på kvelden, merkelig nok har ofte den irrasjonelle delen av hjernen vunnet. Huff, dette livet vi lever. Skal ikke være lett. - Pungrotta Anonymkode: bca92...d05 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TulleteKatt Skrevet 23. september 2019 #622 Del Skrevet 23. september 2019 Synes dere er tøffe og så gode med hverandre her i tråden! Jeg heier på dere, og oppfordrer til å ignorere de som kommer inn for å moralisere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #623 Del Skrevet 23. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg sluttet med røyk for 12 år siden. Hadde fysiske abstinenser i ca én uke. Det psykiske satt igjen i flere uker. Husk at når kroppen reagerer med svette, urolig nattesøvn, småirritasjon osv så tenk på at det er kroppen som er i ferd med å kvitte seg med giften. Vet ikke hvordan det er med alkohol, men for nikotin så er det i hvert fall sånn. Ikke gru deg, C, men gled deg heller over at du snart er kvitt den skiten 😃 -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 Ja du har jo rett i det. Jeg er mest redd for økonomien og tannkjøttet mitt, så har innsett at jeg bør slutte. Livredd for å bytte ut snusen med snop og gå opp i vekt. 😛 - C Anonymkode: 1ead6...708 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #624 Del Skrevet 23. september 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg tuller ikke. Tåler så utrolig lite. Er utslitt og mentalt nedkjørt ennå etter forrige ukes inntak. Jeg forstår ikke hvorfor jeg tåler så lite. Anonymkode: 9bf15...12f Kjenner meg igjen, tåler veldig lite jeg også nå, men det nok pga at leveren fungerer mye dårligere nå enn i starten før avhengigheten og inntaket økte betydelig, når giftstoffene fra alkohol forbrenningen bare hoper seg opp som ved daglig drikking..😬 Pia Anonymkode: 273df...b94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #625 Del Skrevet 23. september 2019 På 19.9.2019 den 14.37, AnonymBruker skrev: Andrea, drikker din mann nå når du er gravid eller har du noe støtte i han? -Sinna Anonymkode: adf0f...e18 Han drikker ikke i ukedager. Jeg trenger ikke hans støtte for å holde meg edru nå, det har jeg masse motivasjon for selv, det er når babyen er ute at jeg trenger at vi er et team. -Andrea Anonymkode: b8a8e...bb8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 23. september 2019 #626 Del Skrevet 23. september 2019 På 20.9.2019 den 17.17, AnonymBruker skrev: Om noen har tatt 2 øl, merker man det på ånden. Anonymkode: 20be1...7bd Ja, helt klart. Og det henger igjen lenge etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #627 Del Skrevet 23. september 2019 Er det ingen i familiene deres som har reagert? Funnet tomme flasker og lignende? Anonymkode: 20be1...7bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #628 Del Skrevet 23. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen i familiene deres som har reagert? Funnet tomme flasker og lignende? Anonymkode: 20be1...7bd Flasker og bokser som jeg har drukket i smug har jeg gjemt unna og kastet/pantet med en gang. Treliters kartonger har jeg erstattet når det begynte å bli tomt. Aldri fått noen kommentarer, men det er nok fordi jeg har skjult sporene mine svært godt. Holdt ikke på så lenge med denne skjulte drikkingen, men samboer hadde nok stusset etter hvert om han hadde funnet tomme flasker rundt omkring. Anonymkode: 8a1ec...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #629 Del Skrevet 23. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen i familiene deres som har reagert? Funnet tomme flasker og lignende? Anonymkode: 20be1...7bd Nå har jeg bare en samboer ( og ingen annen familie ) og for han så drev jeg og gjemte bort og kastet pant og tomme flasker da det sto på som verst. Han jobber endel borte så ofte kunne jeg time det å drikke meg skikkelig full i de dagene han var bortreist, og være edru med panten kastet og gjemt bort til han kom hjem, også Han drikker endel han også, men han klarer å bare ta seg 1 eller 2 øl noe ganger i uka etter jobb og holde seg der. Han er ikke som meg som bøtter ned 7-8 halvlitere løpet av kvelden. Jeg ble konfrontert en gang ifjor, og da sluttet jeg å drikke brennevin ( blir helt borte av det ) og drikker nå kun øl og vin. Idag er jeg forresten på dag 10 uten alkohol. Planen er å ikke drikke før fredag( da får jeg besøk ), og planen er ihvertfall å ikke drikke seg full. Er svært spent på om jeg klarer å holde meg til bare 1 eller 2 øl . -Vimsa Anonymkode: e69cc...774 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #630 Del Skrevet 23. september 2019 Jeg følger tråden og heier videre på dere ❤️ Anonymkode: e7a40...a86 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #631 Del Skrevet 23. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen i familiene deres som har reagert? Funnet tomme flasker og lignende? Anonymkode: 20be1...7bd Mange av de som har skrevet her har garantert både venner og familie som vet. Søsteren min var ute å kjøre en liten stund for noen år siden. Når man kjenner ciderlukten fra kaffekoppen aner man jo sånt. Jeg besøkte henne bare noen få ganger i året pga av 4-5 timers avstand. Hun har heldigvis tatt seg sammen. Anonymkode: 2ebcd...f33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #632 Del Skrevet 23. september 2019 Hei alle sammen! Jeg har lest tråden fra dag 1, men ikke skrevet her enda. Jeg har forsøkt å begynne med hvite dager, men har ikke turt å starte helt enda. Er mye omveltninger fortiden. Men nå bestemte jeg meg bare for å begynne, ikke med en hel uke - men ta annenhver dag. Takk jenter! Jeg håper å skrive litt mer her innpå etterhvert, men skal absolutt følge med dere uansett. Det er motiverende. - J.C Anonymkode: 677e3...4fb 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #633 Del Skrevet 23. september 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av de som har skrevet her har garantert både venner og familie som vet. Søsteren min var ute å kjøre en liten stund for noen år siden. Når man kjenner ciderlukten fra kaffekoppen aner man jo sånt. Jeg besøkte henne bare noen få ganger i året pga av 4-5 timers avstand. Hun har heldigvis tatt seg sammen. Anonymkode: 2ebcd...f33 Jo, jeg bare lurer. Om en selv tror at andre ikke ser, om en bare skyver det unna eller gir faen? Eller om familie og venner ikke tør si i fra. Eller faktisk ikke legger merke til det. Har dere blitt konfrontert? Syns det er rart om familie og venner ikke merker at vedkommende drikker annenhver dag eller hver dag. Anonymkode: 20be1...7bd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #634 Del Skrevet 23. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg bare en samboer ( og ingen annen familie ) og for han så drev jeg og gjemte bort og kastet pant og tomme flasker da det sto på som verst. Han jobber endel borte så ofte kunne jeg time det å drikke meg skikkelig full i de dagene han var bortreist, og være edru med panten kastet og gjemt bort til han kom hjem, også Han drikker endel han også, men han klarer å bare ta seg 1 eller 2 øl noe ganger i uka etter jobb og holde seg der. Han er ikke som meg som bøtter ned 7-8 halvlitere løpet av kvelden. Jeg ble konfrontert en gang ifjor, og da sluttet jeg å drikke brennevin ( blir helt borte av det ) og drikker nå kun øl og vin. Idag er jeg forresten på dag 10 uten alkohol. Planen er å ikke drikke før fredag( da får jeg besøk ), og planen er ihvertfall å ikke drikke seg full. Er svært spent på om jeg klarer å holde meg til bare 1 eller 2 øl . -Vimsa Anonymkode: e69cc...774 Så bra 👍 vet samboeren din at du har et problem eller hva var konfrontasjonen? Anonymkode: 20be1...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #635 Del Skrevet 23. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av de som har skrevet her har garantert både venner og familie som vet. Søsteren min var ute å kjøre en liten stund for noen år siden. Når man kjenner ciderlukten fra kaffekoppen aner man jo sånt. Jeg besøkte henne bare noen få ganger i året pga av 4-5 timers avstand. Hun har heldigvis tatt seg sammen. Anonymkode: 2ebcd...f33 Håper det var uheldig ordvalg her, for det handler ikke alltid bare om å "ta seg sammen". Hadde jeg på noe som helst vis vært i stand til det så hadde jeg aldri endt opp med diagnosen rusavhengighet og hatt såpass mye helsehjelp da mitt rusmisbruk har mer alvorlig psykisk sykdom og traumer å gjøre. Alle har et ansvar for å gjøre det de kan for å komme seg ut av det, men det er ikke bare å ta seg sammen. Det er en grunn til at statistikken er såpass dyster når det gjelder å komme seg ut av rusmisbruk når det først har gått veldig langt. Men nok om det. ------ Jeg har i 3-4 uker hatt to øl stående i kjøleskapet. I kveld tok jeg dem. Hadde vært på fotballtrening og stod og lagde meg middag. Så kom tanken...Jeg kan jo ta de to ølene. Har jo hatt den tanken flere ganger disse ukene, men i dag tok jeg dem. Etter øl nr. En som jeg selvsagt bare brukte 5-10 minutter på så vurderte jeg å sykle som faen for å rekke ølsalget, men samtidig tenkte jeg at nei, det ble for dumt. Da kom jeg til å bli full og jævlig og jeg har ting jeg skal gjøre i morgen. Så jeg tok den andre ølen og stoppet butikken. Da fikk jeg selvsagt tenning, men det ble nå med de to ølene da. Hadde jeg dog fått spørsmål om å ta en tur på byen nå? Da hadde jeg dratt. Jeg er ikke personen som drikker bare to øl, men jeg har null toleranse siden jeg drikker så sjeldent at jeg kjenner på en behagelig ro. Selv om jeg gjerne vil ha mer, så har tenningen roet seg og jeg har det ok. Det jeg derimot vet er at nå kommer jeg til å ha enda mer lyst på alkohol de kommende dagene siden jeg har gitt meg selv smaken på det. Jaja. Jeg skal greie å holde meg unna. Har ting jeg skal gjøre, men realiteten er at jeg planlegger å ta meg en skikkelig kveld om 11 dager. Av ulike årsaker så passer det ikke før da. Jeg har så veldig behov for en skikkelig virkelighetsflukt. Det er nemlig om 10 dager jeg offisielt er skrevet ut av rusbehandling. Jeg bor hjemme nå og har gjort det de siste ukene, men har hatt oppfølging her og der den siste måneden. Så da skal jeg feire med å drikke meg full? Det er fryktelig teit. "Å tenke på alkohol som noe annet fra andre rusmidler har forårsaket til manges tilbakefall. Vi kan ikke være uklar på dette. Alkohol er et rusmiddel (punktum)!" Det er en del av det som leses opp på NA hver bidige møte. Likevel er jeg nå der at jeg tenker at jeg som narkoman skal kunne mestre å drikke alkohol bare av og til. Som om jeg har glemt at det er alkohol som har gitt meg flest forgiftninger med behov for innleggelse på sykehus eller for den saks skyld x antall møter med politi med enkelte anmeldelser da jeg har vært utagerende siden jeg har vært så i psykisk ubalanse. Det idiotiske er at jeg veit alt dette. Likevel vil jeg ikke høre. For jeg mååå bare ha noe jeg kan ruse meg på innimellom. Noe som ikke er ulovlig. Jeg er som to personer. Den fornuftige som vet hva jeg risikerer. Og den som MÅ ha noe å døyve driten med. Eller som MÅ selvskade, overtrene eller utføre suicidale handlinger. Jeg må ha noe mørkt og destruktivt å klamre meg til. Uten det går jeg i oppløsning. - C Anonymkode: 1ead6...708 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #636 Del Skrevet 23. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håper det var uheldig ordvalg her, for det handler ikke alltid bare om å "ta seg sammen". Hadde jeg på noe som helst vis vært i stand til det så hadde jeg aldri endt opp med diagnosen rusavhengighet og hatt såpass mye helsehjelp da mitt rusmisbruk har mer alvorlig psykisk sykdom og traumer å gjøre. Alle har et ansvar for å gjøre det de kan for å komme seg ut av det, men det er ikke bare å ta seg sammen. Det er en grunn til at statistikken er såpass dyster når det gjelder å komme seg ut av rusmisbruk når det først har gått veldig langt. Men nok om det. ------ Jeg har i 3-4 uker hatt to øl stående i kjøleskapet. I kveld tok jeg dem. Hadde vært på fotballtrening og stod og lagde meg middag. Så kom tanken...Jeg kan jo ta de to ølene. Har jo hatt den tanken flere ganger disse ukene, men i dag tok jeg dem. Etter øl nr. En som jeg selvsagt bare brukte 5-10 minutter på så vurderte jeg å sykle som faen for å rekke ølsalget, men samtidig tenkte jeg at nei, det ble for dumt. Da kom jeg til å bli full og jævlig og jeg har ting jeg skal gjøre i morgen. Så jeg tok den andre ølen og stoppet butikken. Da fikk jeg selvsagt tenning, men det ble nå med de to ølene da. Hadde jeg dog fått spørsmål om å ta en tur på byen nå? Da hadde jeg dratt. Jeg er ikke personen som drikker bare to øl, men jeg har null toleranse siden jeg drikker så sjeldent at jeg kjenner på en behagelig ro. Selv om jeg gjerne vil ha mer, så har tenningen roet seg og jeg har det ok. Det jeg derimot vet er at nå kommer jeg til å ha enda mer lyst på alkohol de kommende dagene siden jeg har gitt meg selv smaken på det. Jaja. Jeg skal greie å holde meg unna. Har ting jeg skal gjøre, men realiteten er at jeg planlegger å ta meg en skikkelig kveld om 11 dager. Av ulike årsaker så passer det ikke før da. Jeg har så veldig behov for en skikkelig virkelighetsflukt. Det er nemlig om 10 dager jeg offisielt er skrevet ut av rusbehandling. Jeg bor hjemme nå og har gjort det de siste ukene, men har hatt oppfølging her og der den siste måneden. Så da skal jeg feire med å drikke meg full? Det er fryktelig teit. "Å tenke på alkohol som noe annet fra andre rusmidler har forårsaket til manges tilbakefall. Vi kan ikke være uklar på dette. Alkohol er et rusmiddel (punktum)!" Det er en del av det som leses opp på NA hver bidige møte. Likevel er jeg nå der at jeg tenker at jeg som narkoman skal kunne mestre å drikke alkohol bare av og til. Som om jeg har glemt at det er alkohol som har gitt meg flest forgiftninger med behov for innleggelse på sykehus eller for den saks skyld x antall møter med politi med enkelte anmeldelser da jeg har vært utagerende siden jeg har vært så i psykisk ubalanse. Det idiotiske er at jeg veit alt dette. Likevel vil jeg ikke høre. For jeg mååå bare ha noe jeg kan ruse meg på innimellom. Noe som ikke er ulovlig. Jeg er som to personer. Den fornuftige som vet hva jeg risikerer. Og den som MÅ ha noe å døyve driten med. Eller som MÅ selvskade, overtrene eller utføre suicidale handlinger. Jeg må ha noe mørkt og destruktivt å klamre meg til. Uten det går jeg i oppløsning. - C Anonymkode: 1ead6...708 💪💪💪💪💪♥️💪💪💪💪💪 til deg, -C! Ser du er i den tråden for de som har opplevd foreldre med misbruk, så reflektere og modige svar du gav. Kommer kanskje til å stikke innom der selv også, interessert i å lese de pårørendes tanker rundt rusmisbruk. Så det sto det var mye fornektelse i denne tråden, det syns jeg virkelig ikke er sant, men sikkert slik de føler det. Håpet de får den tråden slik de vil ha den, og at de opplever samme støtte, motivasjon og fred jeg føler at hvertfall jeg får i denne. Lisa på dag 2/7. Anonymkode: d449d...8a1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #637 Del Skrevet 23. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 💪💪💪💪💪♥️💪💪💪💪💪 til deg, -C! Ser du er i den tråden for de som har opplevd foreldre med misbruk, så reflektere og modige svar du gav. Kommer kanskje til å stikke innom der selv også, interessert i å lese de pårørendes tanker rundt rusmisbruk. Så det sto det var mye fornektelse i denne tråden, det syns jeg virkelig ikke er sant, men sikkert slik de føler det. Håpet de får den tråden slik de vil ha den, og at de opplever samme støtte, motivasjon og fred jeg føler at hvertfall jeg får i denne. Lisa på dag 2/7. Anonymkode: d449d...8a1 Takk! Ja jeg følte for å si noe når det ble skrevet slikt "bak vår rygg". Også er det det at jeg er klar over hvor tungt det kan være å være pårørende. Det har jeg sett selv på mine pårørende og ellers fra behandling jeg har vært i hvor det har vært masse pårørendedager osv osv. Så jeg har masse empati med dem. Det er vondt uansett om man er den som misbruker eller den som er pårørende. kjempebra med dag to! Anonymkode: 1ead6...708 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #638 Del Skrevet 23. september 2019 Jeg er ikke alkoholiker, eller avhengig av rusmiddel. Jeg er ikke avholds heller. Kan ta meg et glass vin eller tre på fest, kanskje en hel flaske en gang eller to i året. Jeg har venner som sliter med alkohol og rus. Venner jeg er veldig glad i. Og jeg sliter med å forstå, HVORFOR det går så langt at de helt/delvis "ofrer" jobb, familie, barn, økonomi, helse, formen dagen derpå... og et normalt fungerende liv, for rusen.? Som kan gi en slags kortvarig glede og lindring, men som i det lange løp gjør alt verre. Hvorfor kan rusen være bedre/viktigere? Hvorfor virker valget om å åpne nok en flaske , fornuftig? Jeg fordømmer dere ikke, tvert i mot har jeg stor respekt for dere som lever i avhengighet, uten at dere greier komme ut av det. Spørsmålene jeg stiller er ting jeg oppriktig lurer på. Modige folk, håper dere finner støtte i hverandre og greier å komme dere ut av avhengigheten. Takk for at dere er åpne og ærlige om hva dere sliter med. ❤💪 -veronika Anonymkode: c2734...4cf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #639 Del Skrevet 23. september 2019 Jeg drikker for å bli glad, finner aldri glede i noe og for lettere leve i en vanskelig A4 verden. Anonymkode: 42ef5...ea5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2019 #640 Del Skrevet 23. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke alkoholiker, eller avhengig av rusmiddel. Jeg er ikke avholds heller. Kan ta meg et glass vin eller tre på fest, kanskje en hel flaske en gang eller to i året. Jeg har venner som sliter med alkohol og rus. Venner jeg er veldig glad i. Og jeg sliter med å forstå, HVORFOR det går så langt at de helt/delvis "ofrer" jobb, familie, barn, økonomi, helse, formen dagen derpå... og et normalt fungerende liv, for rusen.? Som kan gi en slags kortvarig glede og lindring, men som i det lange løp gjør alt verre. Hvorfor kan rusen være bedre/viktigere? Hvorfor virker valget om å åpne nok en flaske , fornuftig? Jeg fordømmer dere ikke, tvert i mot har jeg stor respekt for dere som lever i avhengighet, uten at dere greier komme ut av det. Spørsmålene jeg stiller er ting jeg oppriktig lurer på. Modige folk, håper dere finner støtte i hverandre og greier å komme dere ut av avhengigheten. Takk for at dere er åpne og ærlige om hva dere sliter med. ❤💪 -veronika Anonymkode: c2734...4cf Det er gode, og store spørsmål du kommer med. Spørsmål som har ført til masse forskning og nysgjerrighet i fagmiljøet. Det er bra å stille slike spørsmål framfor å komme med dømmende og negative svar. Jeg synes innlegget ditt vitner om omsorg, frustrasjon og bekymring. Det er så mange grunner til at dette skjer. For de fleste ligger det mye vondt bak. Hver enkelt har sin egen historie, men du verden så mange likhetstrekk det ofte har. Det er både psykiske og fysiologiske årsaker til at noen begynner å misbruke. Det blir for vanskelig og tidkrevende å begynne å skrive om dette. Det finnes masse god litteratur om det. Jeg har skrevet litt kort om veien min inn i rusen, men har ikke gått i detalj og ønsker det ikke heller. Det er ikke særlig rart at det tok den veien det tok for meg. Jeg har blitt utsatt for fryktelig mye vondt (og straffbart) og ble syk av det. Men det er mitt ansvar å prøve å gjøre noe med det. Mitt ansvar å kjempe og ta i mot hjelpen jeg får. - C Anonymkode: 1ead6...708 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå