Gå til innhold

Dere som er over gjennomsnittet intelligente.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt sånn at de fleste anser seg selv selv som over gjennomsnittet. ;)

Anonymkode: 0c67a...ad0

Ja, jeg tør ikke anta noe. Jeg er nesten ferdig med utredning for Asperger og ADD. Jeg scoret innenfor normalen, men om det er litt over eller under vet jeg ikke. 

Hadde raskere reaksjonsevne enn snittet da visst. 

Men heg har lagt merke til at de fleste anser seg som over snittet. De fleste ser yngre ut enn dem er. Ikke en eneste rynke.

ingen av delene stemmer da de fleste er nettopp dette

Anonymkode: 4efcd...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Hører flere sier det. Veldig typisk 🙂

Om jeg skulle velge meg en favorittaktivitet ville det være å spise kjøttkaker iført lusekoften min, mens jeg skuler olmt på naboene mine bak sånne "spiongardiner", og lirer av meg alskens forbannelser i deres retning.👺

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese svarene her.

For meg er det slik at de jeg kjenner som har bevist høy IQ, overhodet ikke er de som regnes som "intelligente" av andre mennesker og samfunnet. De er kanskje intelligente inni seg, men klarer sjeldent å vise det utad. De har gjerne svært lav sosial intelligens (men kanskje høy nettforum-intelligens?).

Jeg er over gjennomsnittet "boksmart". Dvs. at jeg alltid har hatt toppkarakterer og alltid har hatt lett for å tilegne meg kunnskap. Men jeg vil ikke si at jeg over gjennomsnittet intelligent. Jeg sliter med mitt, er ekstremt introvert og klarer ikke helt å utnytte boksmartheten i f.eks. arbeidslivet.

Jeg ser mest opp til dem med høy sosial intelligens, selv om de kanskje ikke er de skarpeste knivene i skuffen, og selv om de følger strømmen, stemmer SV, vil redde verden ved å personlig hente folk i Afrika, og redde miljøet ved å innføre regler på individnivå av typen "kjøtt forbudt" og "promping forbudt".

Så "intelligens" som sådan er nok litt vanskelig å måle, egentlig.

Anonymkode: 41a63...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SoWhat? said:

Fordi jeg syns ting skal være riktig. Det er svært lite i denne tråden som tyder på at de aller fleste som skriver her, er mer intelligente enn gjennomsnittet. At det meste de skriver her, er noe typisk for alle å tenke og mene. Derfor 

🙂 

Dessuten så er det ikke sånn at de en syns er "dumme" faktisk er det. Langt ifra. 

Her lyver du til deg selv. Det er en grunn til at du går etter akkurat dette tema og menneskene som skriver i denne tråden. Og det handler nok mer om deg, enn om de. Hva om enkelte som er helt gjennomsnittlige tror de er intelligent? Så hva? Det finnes mennesker som er dårlige i fotball men som tror de er gode, eller mennesker som tror de er gode på å skrive bøker men skriver masse ræl. Hvorfor er det et problem for deg til den grad at du må aktivt gå inn og vise dem hvor feil de tar? Er det din jobb å rette på mennesker eller pirke på dem når du mener de tar feil? Er du slik med familie, venner og kollegaer også? Om moren din syntes hun har bakt en god kake, er du med en gang der og sier hvor fæl den smakte? Om kollegaen din hadde en bra dag på jobb, forteller du han at han egentlig var helt middelmådig?

Når det gjelder å tenke at folk er "dumme", så er dette også et spektrum av tanke. Man kan tenke at noen er dumme fordi de stemmer frp og har dårlige verdier. Eller man kan mene de er dumme fordi deres kapasitet til å forstå komplekse ideer er begrenset, og at de ikke kan forstå ting i dybden på samme måte som mange andre. 

Noen måter å tenke at folk er dumme på, er enklere enn andre. Noen ganger er det basert på en vurdering av folks faktiske evne til å oppfatte og forstå, andre ganger syntes man folk er dumme fordi de ikke er som en selv eller fordi man ikke er i stand til å forstå hvorfor de har "feil" verdier. 

Du kan ikke dømme om noen er intelligent eller gjennomsnittlig basert på for eksempel at de sier folk er dumme. Det finnes dumme mennesker som ville sagt det, og det finnes intelligente mennesker som ville sagt det. Det som betyr noe, er hvorfor personen sier det, hva det er basert på og hvor kompleks oppfatning av verdenen personen har. Intelligente mennesker kan si enkle ting uten at det betyr at de tenker enkelt. 

Anonymkode: 3c4cc...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt alle mennesker, uansett intelligensnivå, irriterer seg over andre.

Litt usikker på hva TS og andre her definerer som over gjennomsnittet intelligent. Er det IQ man snakker om, regnes gjennomsnittet til 100 med standardavvik på 15, dvs. at over 115 er høy IQ. Intelligens består imidlertid av flere faktorer/er mer komplekst enn kun IQ.

Skrivefeil, talefeil o.l., som flere nevner, er neppe de beste markørene for lav intelligens, ei heller kulturelt uttrykk (som oftere kommer av sosial/økonomisk status). Intelligens handler mer om evne til å løse problemer, til å lære noe nytt, lære av tidligere erfaringer, til å resonnere, reflektere, tenke abstrakt etc. 

Å ha høy intelligens er i all hovedsak en stor fordel, både sosialt, i skole/utdanning og arbeidsliv. Man skal ha ekstremt høy intelligens for at det skal være til ulempe i samhandling med andre, og så høy intelligens tror jeg ingen som har svart her har (undertegnede medregnet).

Dersom du sliter med å omgås andre, handler det mest sannsynlig om at du fremstår som reservert/sjenert/usosial/arrogant/sur/rar/kjedelig etc (stryk det som ikke passer), ikke at du er "for smart". Det samme svaret gir jeg alle dem som mener de ikke får venner fordi de er "for pene". 

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Fjeud skrev:

Med mindre omgangskretsen din er et senter for fremragende forskning som har vunnet flere priser er det garantert ikke tilfellet. Hva TS definerer som høyt er irrelevant for om det er høyt eller ikke, på samme måte som at en basketspiller på 2.1 meter objektivt sett vil være veldig høy.

Litt morsom tilleggsinformasjon er at 99.9% av de med over 130 i iq i USA fullfører krevende utdannelser med gode resultater, har du noe slikt å vise til? Har alle vennene dine også det? 

Jeg har fri idag, og veldig lite på planen, noe som sikkert er forklaringen på hvorfor jeg gidder å "forsvare meg". 😜 Men ja, vennene mine og jeg har høyere utdannelse, av diverse varianter. 

Lege, ingeniør, jus, forsker, osv, mange av de er de fremste innen sitt felt. Det er også et par uten utdannelse, som falt av det dritkjedelige skolesystemet vårt, og fant på noe annet. Felles er uansett nivået av dybdekunnskap om ulike temaer. 

Jeg tiltrekkes av relasjoner som utfordrer meg, og lærer meg nye ting. Av folk som er lidenskapelig opptatt av ting, og får meg engasjert. 

Og som en sidekommentar, jeg leser 2 linjer av gangen, i oppveksten leste jeg 2-3 bøker om dagen, i tillegg til skolen. Nå skal jeg ærlig innrømme at det blir mer skjermtid. 😅 

Anonymkode: 490bb...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fjeud skrev:

Med mindre omgangskretsen din er et senter for fremragende forskning som har vunnet flere priser er det garantert ikke tilfellet. Hva TS definerer som høyt er irrelevant for om det er høyt eller ikke, på samme måte som at en basketspiller på 2.1 meter objektivt sett vil være veldig høy.

Litt morsom tilleggsinformasjon er at 99.9% av de med over 130 i iq i USA fullfører krevende utdannelser med gode resultater, har du noe slikt å vise til? Har alle vennene dine også det? 

Det at jeg ikke tok en skikkelig utdannelse er det eneste jeg virkelig angrer på i livet, men jeg ble født med livsløpet staket ut og tok en utdannelse som var relevant i forhold til hva som ble forventet av meg. 

Anonymkode: 0b15e...282

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her lyver du til deg selv. Det er en grunn til at du går etter akkurat dette tema og menneskene som skriver i denne tråden. Og det handler nok mer om deg, enn om de. Hva om enkelte som er helt gjennomsnittlige tror de er intelligent? Så hva? Det finnes mennesker som er dårlige i fotball men som tror de er gode, eller mennesker som tror de er gode på å skrive bøker men skriver masse ræl. Hvorfor er det et problem for deg til den grad at du må aktivt gå inn og vise dem hvor feil de tar? Er det din jobb å rette på mennesker eller pirke på dem når du mener de tar feil? Er du slik med familie, venner og kollegaer også? Om moren din syntes hun har bakt en god kake, er du med en gang der og sier hvor fæl den smakte? Om kollegaen din hadde en bra dag på jobb, forteller du han at han egentlig var helt middelmådig?

Når det gjelder å tenke at folk er "dumme", så er dette også et spektrum av tanke. Man kan tenke at noen er dumme fordi de stemmer frp og har dårlige verdier. Eller man kan mene de er dumme fordi deres kapasitet til å forstå komplekse ideer er begrenset, og at de ikke kan forstå ting i dybden på samme måte som mange andre. 

Noen måter å tenke at folk er dumme på, er enklere enn andre. Noen ganger er det basert på en vurdering av folks faktiske evne til å oppfatte og forstå, andre ganger syntes man folk er dumme fordi de ikke er som en selv eller fordi man ikke er i stand til å forstå hvorfor de har "feil" verdier. 

Du kan ikke dømme om noen er intelligent eller gjennomsnittlig basert på for eksempel at de sier folk er dumme. Det finnes dumme mennesker som ville sagt det, og det finnes intelligente mennesker som ville sagt det. Det som betyr noe, er hvorfor personen sier det, hva det er basert på og hvor kompleks oppfatning av verdenen personen har. Intelligente mennesker kan si enkle ting uten at det betyr at de tenker enkelt. 

Anonymkode: 3c4cc...5b5

Jeg går ikke etter noen. Jeg kommenterer andre tema også. Jeg er ikke frekk. Du må skille på å ytre en mening som faktisk var saklig, fra å være frekk. Kommer noen med en kake, så sier jeg aldri at den smaker vondt. Men jeg kan ironisere eller si fra om selvinnsikten er helt fraværende. 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at jeg ikke tok en skikkelig utdannelse er det eneste jeg virkelig angrer på i livet, men jeg ble født med livsløpet staket ut og tok en utdannelse som var relevant i forhold til hva som ble forventet av meg. 

Anonymkode: 0b15e...282

Det du med andre ord sier er at du ikke har over 130 i IQ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjeud skrev:

Det du med andre ord sier er at du ikke har over 130 i IQ. 

En kan ha høy IQ, selv uten høyere utdannelse..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjeud skrev:

Det du med andre ord sier er at du ikke har over 130 i IQ. 

Hvordan i h... kom du til den slutningen basert på det innlegget??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fri idag, og veldig lite på planen, noe som sikkert er forklaringen på hvorfor jeg gidder å "forsvare meg". 😜 Men ja, vennene mine og jeg har høyere utdannelse, av diverse varianter. 

Lege, ingeniør, jus, forsker, osv, mange av de er de fremste innen sitt felt. Det er også et par uten utdannelse, som falt av det dritkjedelige skolesystemet vårt, og fant på noe annet. Felles er uansett nivået av dybdekunnskap om ulike temaer. 

Jeg tiltrekkes av relasjoner som utfordrer meg, og lærer meg nye ting. Av folk som er lidenskapelig opptatt av ting, og får meg engasjert. 

Og som en sidekommentar, jeg leser 2 linjer av gangen, i oppveksten leste jeg 2-3 bøker om dagen, i tillegg til skolen. Nå skal jeg ærlig innrømme at det blir mer skjermtid. 😅 

Anonymkode: 490bb...881

Og jeg skal ærlig innrømme at du er svært full av deg selv. Statistisk sett vil det at "et par" av vennene dine som du hevder å påstå har over 130 IQ ikke engang har fullført høyere utdanning tilsi at sjansene er uendelig små for at vennegruppen din faktisk har så høy IQ som du påstår. 

Krystallisert intelligens, altså tilegnet kunnskap er en del av IQ, men langt ifra alt som inngår i IQ. Selvfølgelig vil ingenting jeg sier klare å bryte tvangsforestillingene dine, men du har høyst sannsynlig en ganske alminnelig IQ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

En kan ha høy IQ, selv uten høyere utdannelse..

 

1 minutt siden, Druid skrev:

Hvordan i h... kom du til den slutningen basert på det innlegget??

Basert på at 99.9% av de med over 130 i IQ fullfører en høyere utdannelse, vil det tilsi at det bare er rundt 8 personer i Norge som er i en tilsvarende situasjon. At en av disse i tillegg skal være på kvinneguiden og ha såpass manglende selvinnsikt at de legger ut om hvor høy IQ de har her er så usannsynlig at det nesten ikke er mulig å beskrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Men, jeg kan telle til 10!

Så flink du er :klappe:

Anonymkode: cef30...619

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Fjeud skrev:

 

Basert på at 99.9% av de med over 130 i IQ fullfører en høyere utdannelse, vil det tilsi at det bare er rundt 8 personer i Norge som er i en tilsvarende situasjon. At en av disse i tillegg skal være på kvinneguiden og ha såpass manglende selvinnsikt at de legger ut om hvor høy IQ de har her er så usannsynlig at det nesten ikke er mulig å beskrive. 

Du trekker konklusjonene dine på et relativt tynt grunnlag, ser det ut til.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er :klappe:

Anonymkode: cef30...619

Det er faktisk alt man behøver for å kunne telle alle fingrene sine, såh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fjeud skrev:

 

Basert på at 99.9% av de med over 130 i IQ fullfører en høyere utdannelse, vil det tilsi at det bare er rundt 8 personer i Norge som er i en tilsvarende situasjon. At en av disse i tillegg skal være på kvinneguiden og ha såpass manglende selvinnsikt at de legger ut om hvor høy IQ de har her er så usannsynlig at det nesten ikke er mulig å beskrive. 

Så var det mørketall da. Husk på at mennesker med høyere iq også kan ha ulike diagnoser( ganske heavy også) samt rusproblemer. Noe som kan hindre dem fra høyere utdannelser. Ang diagnoser, så er det ikke studiene som er problemet , men det å klare og fungere sosialt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjeud skrev:

Basert på at 99.9% av de med over 130 i IQ fullfører en høyere utdannelse, vil det tilsi at det bare er rundt 8 personer i Norge som er i en tilsvarende situasjon. At en av disse i tillegg skal være på kvinneguiden og ha såpass manglende selvinnsikt at de legger ut om hvor høy IQ de har her er så usannsynlig at det nesten ikke er mulig å beskrive. 

1 De samfunnsstrukturelle forskjellene mellom Norge og USA, gjør at du ikke kan sammenligne dette mellom landene. 

2. IQ gir ikke selvinnsikt. Faktisk kan vi se kun basert på eksistensen av Mensa si at det finnes en relativ uniform andel av arroganse i gruppen med høy IQ. 

Jeg skal ikke si noe om personen lyger eller ikke, men det er ikke mulig å si det basert på at han ikke har fått utviklet seg ut fra eget valg i livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...