Gå til innhold

Dere som er over gjennomsnittet intelligente.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt over snittet intelligent. Det som irriterer meg aller mest, er all uinteressant smalltalk man må gjennom i hverdagen. Jeg syns hverken det er interessant å høre om 3-årsdagen en kollegas sønn hadde i helga, eller hytteturen en annen kollega var på. Jeg er egentlig bare interessert i å høre om slike ting når det gjelder mine nærmeste. 

Anonymkode: df91c...9d3

Det er vel mer ett personlighetstrekk enn tegn på og utfordring med intelligens?  :klo:

 

Anonymkode: 0115c...326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo du som rakker ned på i denne tråden. Er det ok? 

Anonymkode: 3c4cc...5b5

Du kaller det å rakke ned på. Jeg ironiserte. 

Og når jeg har svart det ihvertfall tre ganger nå, og du fremdeles spør, så blir du kverulerende. Mitt svar forandrer seg jo ikke. Men nok avsporing kanskje... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Du kaller det å rakke ned på. Jeg ironiserte. 

Og når jeg har svart det ihvertfall tre ganger nå, og du fremdeles spør, så blir du kverulerende. Mitt svar forandrer seg jo ikke. Men nok avsporing kanskje... ? 

Sier du det?

Anonymkode: 3c4cc...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på ett par utfordringer jeg har/har hatt:

Jeg har tidligere vært litt i overkant ærlig, da jeg har trodd at andre ser gjennom løgner og ulogiske argumenter/konklusjoner like lett som meg. Har også vært litt for tydelig på at andre var avslørt, for jeg trodde jo det var like tydelig for alle, noe som kan ha føltes ubehagelig. 

I hverdagen så er det mest naturlig for meg å tro at alle har forstått like mye som meg og at alle kan klare det samme som meg. 

Jeg får utfordret tålmodigheten min skikkelig av og til, når jeg må la folk fullføre dårlige prosesser som er nødvendige for at de skal forståelse, men jeg har sett at er ett blindspor fra begynnelsen. 

Repetisjon er helt usannsynlig kjedelig. Gjorde at jeg utviklet skolevegring. Når noe var sagt i en time så trenger man jo ikke si det samme i de neste, trodde jeg. Vet jo nå at majoriteten lærer best av repitisjon. 

Og jeg er som nevnt bare litt over snittet. Hadde allikevel ikke hatt noe imot noen poeng til og ser absolutt flest fordeler med å være over snittet intelligent.

Anonymkode: 0115c...326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke eksepsjonelt intelligent (tok en sånn Mensa-test på nettet en gang og scoret da 127), men jeg tar for tiden en doktorgrad og omgås derfor mange som er over gjennomsnittet intelligente (alt fra med-studenter til internasjonalt anerkjente professorer). Kjenner ikke igjen så mange av de personlighetstrekkene som beskrives i denne tråden. Synes for eksempel at de færreste virker til å irritere seg særlig over mindre intelligente mennesker. Dette handler i mine øyne ikke om høy intelligens, men om mangel på perspektiv og ydmykhet. Derimot synes jeg det som går igjen er en åpenhet for å lære av andre, også de som står lavere på «rangstigen». De virker ikke til å se verden som sort/hvit, men er opptatt av nyanser og det å se ting fra ulike perspektiver. I mine øyne er virkelige intelligente de som evner å se sine egne begrensninger, og som søker utenfor seg selv når disse er nådd. 

Av «negative» konsekvenser kan det nevnes at mange fremstår som over gjennomsnittet distré. 

Når det er sagt kan jo disse observasjonene være begrenset til mitt fagmiljø, og være et resultat av kultur heller enn intelligens. Synes for eksempel min manns kollegaer (stort sett ingeniører) oppfører seg noe annerledes, men så kjenner jeg ikke de like godt heller. 

Anonymkode: 56c15...122

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mindre utfordringer. Jeg klarte å finne sannheten. Sunn fornuft (visdom) er kanskje ikke det samme som intelligens, men for meg er det den eneste form for intelligens som er hensiktsmessig.

Anonymkode: 4fa6d...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tar jeg utgangspunkt i at snittet er 100 og at jeg er litt over, uten at jeg er noe geni, altså men:

Jeg har null problemer som følge av dette. 

Det jeg har problemer med som ikke nødvendigvis har med intelligensen å gjøre, men kan ha det; er at jeg er veldig lærelysten og ganske ofte synes at andre er litt lite nysgjerrige på å skaffe seg ny kunnskap/ nye impulser, lite oppdaterte på generelle temaer og tror for mye på gamle sannheter.

Det samme er nok årsaken til at jeg blir fort lei av pjatt. 

Har lest et sted at hjernen belønner seg selv, når den får ny kunnskap og nye impulser, så det er mulig at jeg bare er avhengig.

Anonymkode: 8444c...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt over snittet intelligent. Det som irriterer meg aller mest, er all uinteressant smalltalk man må gjennom i hverdagen. Jeg syns hverken det er interessant å høre om 3-årsdagen en kollegas sønn hadde i helga, eller hytteturen en annen kollega var på. Jeg er egentlig bare interessert i å høre om slike ting når det gjelder mine nærmeste. 

Anonymkode: df91c...9d3

INGEN er interessert det! 

Anonymkode: 39da2...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt over snittet intelligent. Det som irriterer meg aller mest, er all uinteressant smalltalk man må gjennom i hverdagen. Jeg syns hverken det er interessant å høre om 3-årsdagen en kollegas sønn hadde i helga, eller hytteturen en annen kollega var på. Jeg er egentlig bare interessert i å høre om slike ting når det gjelder mine nærmeste. 

Anonymkode: df91c...9d3

Vi er ikke interessert i å høre om hva du gjorde i helgen heller. Men vi spør og lytter allikevel, det handler om sosial kompetanse og ikke iq. 

Men ja, man kan ha høy iq og lav eq og sosial kompetanse. 

Anonymkode: 29a96...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemet med verden. Alle går rundt å tror de er mer intelligente enn alle andre.. 

Anonymkode: 39da2...8b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Hva slags utfordringer har dere i hverdagen knyttet til intelligensen? Og hva slags fordeler og gleder opplever dere?

 

Anonymkode: b6a2b...bf0

I en alder  av  50 + , så er det fortsatt frustrende å oppdage hvor lite folk følger med av det som skjer i verden!!! Det er faktisk ikke mulig å mene noe som helst, hvis en ikke følger med, både globalt og lokalt. Blir trist, når jeg daglig ser hvor enkelte vil så må, men vet/Skjønner så lite.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Fordelen er jo uten tvil at man ikke blir svindlet. 

Ulempen er at man ser helt åpenbare svindler og løyver som i en standard tegneserie ville vært skissert med «utildekket snare midt i stien» og må se på at 99,9% av befolkningen setter begge labbene i den og så uttrykker sin forbauselse over å ha gått i fellen. Og så er det sosialt uakseptabelt å le av dem (som jo er den eneste rasjonelle reaksjonen på idioti).

Ulempen er at folk flest er dumme. Så omgangskretsen blir noe begrenset og en må unngå naboene om en ikke vil dø av kjedsommelighet hver gang en må ut med søpla.

Anonymkode: cec05...6f2

Du virker som en koselig person, en folk gjerne vil omgåes med. Jeg for min del klarer ikke å forstå mennesker som setter seg selv høyere enn andre/ser ned på andre mennesker. Slike holdninger som du fremviser her, er uappetittelig. Er det noe jeg syns er viktig, så er det empati og medflølelse. Ingenting trumfer en god personlighet. 

Jeg ser på meg selv som gjennomsnittlig, på noen områder er jeg til og med under gjennomsnittet, men jeg behersker likevel flere språk og har en mastergrad i teknologi, godt gjort, gjennomsnittlig som jeg jo er.  

 

Anonymkode: 66f54...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjedet meg enormt i den norske enhetsskolen. Jeg slet tidvis sosialt på barneskolen fordi jeg heller ville lese bøker enn å spille fotball. Da jeg begynte på NTNU (siv. ing.) fant jeg ut at jeg ikke var SÅ smart likevel og fant ut at matte og fysikk kan bli fryktelig komplisert, spesielt om man har blitt litt lat fra tidligere skolegang. Det var veldig fint å omgås nesten utelukkende "smarte" mennesker, dog, og jeg savner virkelig det.

Slik livet mitt har blitt så er jeg egentlig ganske ensom, selv om jeg har familie, samboer, og noen venner igjen. Jeg synes folk flest er kjedelige (interessemessig) og det er langt mellom de som har dybdekunnskap innenfor felt som jeg er interessert i.

Jeg bruker mye tid på å "bekymre" meg over ting jeg ikke kan gjøre noe med (demografisk utvikling f.eks.) samtidig som jeg irriterer meg over f.eks. klimahysteriet nå, Med det mener jeg ikke at jeg ikke tror at klimaet endrer seg, men fokuset er så enormt, samtidig som andre og alvorlige utfordringer knapt er "lov" å mene noe om.

Selvfølgelig er nesten alt her i en viss grad min egen feil. Jeg er bare "ganske smart", 130-140 (ja, ekte, og flere tester, WISC, WAIS, sesjon (går bare til 9/9 som er 126+ men likevel). Jeg er ikke misunnelig på dem som er enda smartere, i alle fall ikke om de ikke også har "vanlige" interesser.

Det er ikke noe "galt" med meg (asberger, autisme eller noe). Jeg er glad for at jeg er som jeg er, men samtidig er det vel bare universitetstiden hvor jeg følte at jeg passet helt inn, og man kan jo ikke gå der hele livet. Det verste er kanskje at det er nesten umulig å finne en partner som kan utfordre meg intellektuelt. Nesten stygt å si det, men det er litt trist. Selvfølgelig er det også her delvis "min skyld" at jeg ikke klarer å interessere meg for kjolen til Kim Kardashian og denslags.

Anonymkode: 72c05...53b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tipper noe sånt som 80% av alle nordmenn trur dem er over gjennomsnittet intelligente.

Anonymkode: aba05...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar dere IQ test hen da? 

Anonymkode: f6fce...37a

Lurer jeg også på..

Anonymkode: 39da2...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar dere IQ test hen da? 

Anonymkode: f6fce...37a

"Evnetest" på sesjon, WISC, WAIS. Kan ikke snakke for andre her.

Anonymkode: 72c05...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...