Gå til innhold

Mat er blitt så sykt dyrt! Hvor mye bruker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi (2 voksne) bruker ikke mye på mat føler jeg. Omkring 3-4000,- pr. måned. Kjøper en del i Sverige, bl.a ZerOh!-saft som koster under halvparten av prisen i Norge (skjønner ikke hvorfor) samt brus selvsagt (typisk Pepsi Max til 29,90 for 4-pack). Vi kjøper også en del datovarer, handler f.eks aldri biff (stort sett indrefilet) til full pris. Kaster nesten ingenting, bruker opp matvarer før de blir dårlige og spiser alltid opp rester.

I tillegg går det ca. det samme på spising ute vil jeg anslå. Kantine, restauranter osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/3/2019 at 11:20 AM, AnonymBruker said:

En first price kjøttdeig til 49 kr?!

Kjøp på tilbud og legg i fryseren da. Meny hadde nettopp kjøttdeig til 29 kr på tilbud (som også er mye bedre enn den fra First Price).

Anonymkode: 4cc01...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner bruker mer penger på bil i måneden enn på mat.  Kan man da si at mat er dyrt??... 

Tror heller det er slik at huset, bilen osv. er noe man ser er der, mens mat forsvinner.  Da er man ikke like villig til å betale. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevelferd koster! Spis heller litt mindre kjøtt og kjøp høyere kvalitet enn FP når du først kjøper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig og spiser godt til 300 kr i uka (1200 per mnd, mer hvis jeg skal ha over gjester eller spiser ute en dag). Handler samme dag hver uke, og planlegger handleturen ut i fra hva jeg har igjen i kjøleskapet fra forrige gang. Lager alt fra bunnen og kaster så godt som ingen ting. 

Anonymkode: c42b0...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. 

Vi bruker mye mer penger på mat enn all andre i Europa. Og det til middelmådige man og dårligste utvalg. 
 

Det er kun heldig at vi har høyere inntekter, noe som gjør at vi bruker en lav PROSENT av inntektene. 
 

Med de som driver matbransjen i Norge fra jordbruk til Tine, Orkla og Rema/Norgesgruppen, uten tvil havner in helt uforsvarlige store summer fra lommebøkene våres. Og kun på grunnen av tollmurene. 

Anonymkode: 21440...b1d

Tine måtte vel nettopp si opp 400 ansatte fordi de ikke får det til å gå rundt. Og bøndene får nesten ikke betalt for maten de produserer. Hvor pengene blir av er det ingen som vet, men matbutikkene i Norge har jo som kjent ganske lite konkurranse da det er to kjeder som eier alle sammen. 

Anonymkode: c42b0...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også mener statistikkene at folk bruker mindre penger på mat? Vel, hva kom først? Høna eller egget? 

Hvis statistikken medregner studenter er det ikke rart om det viser at folk bruker mindre på mat hvert fall. Da jeg var student brukte jeg mellom 800-1500 på mat. 

I dag bruker jeg mellom 1500-2000 på mat. Lager alt fra bunnen. 

Anonymkode: 46b7d...b23

Folk må bli bedre til å lage mat selv. Klart det blir dyrt om man alltid kjøper alt fikst og ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne, tipper 10.000 - 15.000 kr i måneden.

Lager mye mat fra bunnen, men bruker rent kjøtt og friske grønnsaker. Jeg kan lett spise bær på kvelden for 150 kr, og vi drikker opp 5000 kr i måneden (ikke alkohol).. spiser sjeldent ute, så har ikke regnet med restaurantbesøk.

Kaster lite mat.

Pengene flyr fort...

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel litt hardt å ta i vel? Vi spiser frokost, lunsj, middag og kvelds, og vi kan ikke få 4 måltider for 2 personer for 270 kr. Må i så fall bli den minste burgeren fra McDonalds eller noe da. 

Anonymkode: 74e63...8b4

Minste burgeren koster vel rundt 20 kr eller noe sånt. Du får nok burgere for hvert måltid av dagen til den prisen, for å si det sånn. 

Anonymkode: c42b0...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, loveli skrev:

2 voksne, tipper 10.000 - 15.000 kr i måneden.

Lager mye mat fra bunnen, men bruker rent kjøtt og friske grønnsaker. Jeg kan lett spise bær på kvelden for 150 kr, og vi drikker opp 5000 kr i måneden (ikke alkohol).. spiser sjeldent ute, så har ikke regnet med restaurantbesøk.

Kaster lite mat.

Pengene flyr fort...

3300 kr i uka på to mennesker.  Bare wow

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SupaWoman skrev:

3300 kr i uka på to mennesker.  Bare wow

Noen ganger ikke mer enn 2500 kr, det blir ca.350 kr dagen.

Hvis mannen ikke liker maten de serverer på jobben kjøper han lunsj og det drar opp veldig hvis han gjør det en uke!

Mannen liker god mat, jeg klager ikke (siden han betaler). 🤣

Legger til: Da jeg bodde alene spiste jeg for 1500,-/mnd. Kjøpte mat på tilbud og spiste mye billig mat som mettet mye, som bl.a. 4-korn, havregrøt kokt på vann, spiste brød til middag, etc. Det går an!

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig og spiser godt til 300 kr i uka (1200 per mnd, mer hvis jeg skal ha over gjester eller spiser ute en dag). Handler samme dag hver uke, og planlegger handleturen ut i fra hva jeg har igjen i kjøleskapet fra forrige gang. Lager alt fra bunnen og kaster så godt som ingen ting. 

Anonymkode: c42b0...d2d

Kan du ikke fortelle oss hva du kjøpte sist uke  når du spiser godt for 300 kr/uke?

Anonymkode: c9fd5...be1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka sifo og forrige måned. Sifo sier 6300 for to voksne og en knert. Banken sier at vi brukte 6700. Vi bor på et alt for billig sted, så jeg føler vi handler mat som fulle sjømenn av og til, men tydeligvis ikke. Mat i Norge er ikke dyrt!

Anonymkode: 07461...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er ikke dyrt i forhold til inntekten vår. Jeg aner ikke hvor mye vi bruker, kjøper det vi vil ha.

Anonymkode: df0e6...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tine måtte vel nettopp si opp 400 ansatte fordi de ikke får det til å gå rundt. Og bøndene får nesten ikke betalt for maten de produserer. Hvor pengene blir av er det ingen som vet, men matbutikkene i Norge har jo som kjent ganske lite konkurranse da det er to kjeder som eier alle sammen. 

Anonymkode: c42b0...d2d

Hvor pengene blir av er vel egentlig en liten avsporing, men skitt la gå: Kan det tenkes at mye av pengene på mystisk vis havner hos de store mellomleddene som Tine og Gilde? Og etterpå havner resten av disse "forsvunne kronene" hos matgrossistene (Norgesgruppen, Bama og Nortura nevnt, ingen andre glemt), og så hos de 2 store kjedene du trekker frem.

Anonymkode: c9fd5...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person, kr 2500 inkl. Vaskemidler og alt det der.

med god planlegging går det med god margin. Andre måneder går det i null og andre ganger går det i minus. Tror ikke jeg hadde klart å skrumpe inn mer, og svenskegrensen er ikke i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 6000 kr, overfører 6000kr inn på matkontoen. Når det er tomt ete vi det vi har i skapet. Det inkluderer såpe, dasspapir o.l. Unntaket er bleier, der bruker vi barnetrygda og bleieavtale frå Kiwi. Samt vi bruker tøybleier på deltid, ikkje bitt av tøybleie dilla men bruker det for å spare.

Vi er to vaksen og eit lite barn.

Og ja det har faktisk blitt dyrare, litt dyrare. Vi merker forskjell på kva vi får for pengene.

 

 

Anonymkode: f425d...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker 6000 kr, overfører 6000kr inn på matkontoen. Når det er tomt ete vi det vi har i skapet. Det inkluderer såpe, dasspapir o.l.

Anonymkode: f425d...5ff

Blir man mett av såpe og dasspapir da? ;)

Anonymkode: 7cf0a...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...