Gå til innhold

Mat er blitt så sykt dyrt! Hvor mye bruker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8000-10 000 kr i måneden. 2 voksne og 2 barn i barnehagealder. 
Dette kunne vi uten for store anstrengelser ha kuttet godt ned på, men vi har råd til det og ønsker å prioritere god mat. 

Anonymkode: b2c8f...e85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.9.2019 den 11.20, AnonymBruker skrev:

En first price kjøttdeig til 49 kr?!

 

Hvor mye bruker dere på mat i mnd? Vi er 2 voksne og ett barn og bruker 6000 kroner. Av og til 7000.

Anonymkode: a7b61...082

Jeg og samboer bruker ca 4000kr. Da er ikke toalettpapir, vaskemidler og div med. Når samboer er på jobbreiser bruker jeg mye mindre, da lever jeg nesten vegetariansk. Når samboeren min er hjemme er det nesten bare kjøttmiddager, og det blir dyrt. 

På coop får du to karbonadepakker til 80kr forøvrig. 

Anonymkode: df52a...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 voksen og 2 barn her - jeg bruker ca 6-8000 kr i måned i matbutikken (inkl. såpe, dopapir, tannkrem, osv...). Det tilsvarer mellom 200-250 kr per dag.

Jeg kan sikkert redusere utgifter en god del, men jeg handler økologisk for det meste (det koster litt ekstra). Og kaster mat svær sjelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Resignert skrev:

Jeg tviler på at mat er så "dyrt" som det klages over her. Mat er jo tross alt en betingelse for liv. I motsetning til frisørbesøk, moteklær, treningssenter, sydenturer, smarttelefoner, el-sparkesykler, kino, konserter osv....

Hva med å selv høste av naturen? Det er jo sesong for sopp og bær. Helt gratis, sunt, og gir frisk luft og mosjon i samme slengen. Dyrke egne grønnsaker og poteter er jo også fullt mulig, om man da absolutt ikke må bo midt i en by....

Jepp, det er ganske komisk at mange klager over matprisene, men å kjøpe en mobtlf til 6-7000 har de råd til. Jeg kjøper av prinsipp aldri tlf over 2000kr og mine mobiler har holdt i mange år. Om man har en vanlig inntekt i norge er ikke mat spesielt dyrt. Da har økonomien med hva slags andre prioriteringer man gjør. I mange andre land er det ikke vanlig å dra på utenlandsferier hvert år som det er i norge og heller ikke pusse opp huset så ofte som nordmenn gjør. Nordmenn er et ganske bortskjemt og utakknemlig folkeslag. Lavtlønnede og uføre er ikke med i beregningen her. 

Anonymkode: df52a...fe1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger allerede godt (er jo pent nødt til det nå), bruker den lille fryseren jeg har (3 skuffer i kombiskapet), har ikke spist ute de siste 5 årene, har ikke vært på ferie lenger enn til mine gamle foreldre for å hjelpe dem med ting&tang i sommerferien, har ikke mer enn noen krukker å dyrke i. Det er ikke alle som har villa med stor hage som vi kan dyrke frukt og grønnsaker i.

Tullematen din er melk, ost, litt svensk Bremykt, rent kjøtt, rent kjøttpålegg, knekkebrød, frø, grovt rugmel og grønt. 

- siden jeg bor nær grensen så det er svensketurene mine som får budsjettet til å gå i balanse.

Hvor sa du potensialet var?

Anonymkode: fb7e4...c21

Kjøper du laktosemelk istedetfor vanlig melk holder det seg mye lenger, selv om det er dyrere. Trenger dere så mye kjøtt og kjøttpålegg egentlig? 

Anonymkode: df52a...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har nesten ikke råd til å handle i matbutikkene lenger. 1 gang i mnd. storhandler jeg i Sverige og kjøper maten jeg trenger. 

Alle utgiftene jeg ikke kan komme meg unna (off. transport, strøm, skatt til staten og skatt til kommunen, lege og medisiner) har økt. Og til sammen spiser de opp hele lønnsøkningen og litt til.

Anonymkode: fb7e4...c21

Skattene har ikke økt

Anonymkode: 13648...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎04‎.‎09‎.‎2019 den 9.39, MarianneE skrev:

Jeg klager ikke og er en av de få som har forståelse for at stønaden ble redusert. Jeg handlet ikke så mye glutenfritt at jeg kunne forsvare å motta nesten 2000 kroner i måneden. Til gjengjeld spiser jeg lite "erstatningsprodukter" og så mye som mulig naturlig glutenfritt. 

Så fordi at akkurat du ikke brukte 2000 på glutenfri mat, så måtte du skrive ut fra me, myself and I? Hvor er din medfølelse for andre cølliakere? Tenker du kun på deg selv og hvordan du spiser? Hvor er solidariten din hen?

Jeg brukte en periode over 4000 pr måned på glutenfri mat, og da inkluderer jeg ikke at det ofte er dyrere å spise glutenfritt om man spiser på kafe, restaurant. Nå er det blitt bedre utvalg.

Anonymkode: 4ee48...408

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Resignert said:

Jeg tviler på at mat er så "dyrt" som det klages over her. Mat er jo tross alt en betingelse for liv. I motsetning til frisørbesøk, moteklær, treningssenter, sydenturer, smarttelefoner, el-sparkesykler, kino, konserter osv....

Hva med å selv høste av naturen? Det er jo sesong for sopp og bær. Helt gratis, sunt, og gir frisk luft og mosjon i samme slengen. Dyrke egne grønnsaker og poteter er jo også fullt mulig, om man da absolutt ikke må bo midt i en by....

Da følger du overhode ikke med! Jeg pleier ikke å klage på matprisene, men det siste året har det tatt helt av. Jeg har klisterhjerne, så jeg husker alltid hva alt koster. Derfor er det enkelt å se hvor mye prisene har ØKT. For eksempel er det overskudd av svinekjøtt i markedet. Likevel økte prisen på Stabburet leverpostei med 70% etter jul. I tillegg kom det en ytterligere prisøkning op 12% i juli. Totalt har altså prisen på bare dette ene produktet økt med 82% på under ett år. Og det er ikke bøndene som mottar gevinsten. Det er matpapmpene som håver inn gang på gang.

så en ting er matprisene. Men prisøkning i det tempoet som har vært siden januar er helt hinsides. Hvis det fortsetter går det ikke opp med den lønnsøkningen man kan forvente. Det skjønner alle veldig lett. Rød eller blå....

Anonymkode: fcd47...566

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, det er ganske komisk at mange klager over matprisene, men å kjøpe en mobtlf til 6-7000 har de råd til. Jeg kjøper av prinsipp aldri tlf over 2000kr og mine mobiler har holdt i mange år. Om man har en vanlig inntekt i norge er ikke mat spesielt dyrt. Da har økonomien med hva slags andre prioriteringer man gjør. I mange andre land er det ikke vanlig å dra på utenlandsferier hvert år som det er i norge og heller ikke pusse opp huset så ofte som nordmenn gjør. Nordmenn er et ganske bortskjemt og utakknemlig folkeslag. Lavtlønnede og uføre er ikke med i beregningen her. 

Anonymkode: df52a...fe1

Det er faktisk ikke slik du forestiller deg. Her i huset er ene 50% ufør og den andre tjener en vanlig grei inntekt. Vi sløser overhode ikke. Har ikke reist på utenlandsferie på mange år og vi har lån til pipa for å klare å bo i Oslo. Barnehageutgifter og bleier +++ så betyr det faktisk noe hva maten koster. Og når matprisene gjør enorme hopp, blir det ganske uforutsigbart for sånne som oss. Vi har lagt inn en dag med FP tomatsuppe for å dekke inn for økningen nå. Så hva blir det neste? Prishopp på melk med 82% økning.

brød baker vi selv. Hadde vi brukt penger på brød hadde vi gått konk.

ta på deg noen andres sko. Så kan du uttale deg.

Anonymkode: fcd47...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det er ganske komisk at mange klager over matprisene, men å kjøpe en mobtlf til 6-7000 har de råd til. Jeg kjøper av prinsipp aldri tlf over 2000kr og mine mobiler har holdt i mange år. Om man har en vanlig inntekt i norge er ikke mat spesielt dyrt. Da har økonomien med hva slags andre prioriteringer man gjør. I mange andre land er det ikke vanlig å dra på utenlandsferier hvert år som det er i norge og heller ikke pusse opp huset så ofte som nordmenn gjør. Nordmenn er et ganske bortskjemt og utakknemlig folkeslag. Lavtlønnede og uføre er ikke med i beregningen her. 

Anonymkode: df52a...fe1

Enig i mye her, mange i Norge klager over matvareprisene, fordi de har veldig høyt forbruk på luksusartikler som man strengt tatt ikke behøver. For ikke å snakke om det andre du er inne på; oppussing og oppussing og atter oppussing.

Har det selv slikt hjemme, madammen mente hun ble mye lykkeligere med nytt kjøkken og bad, og vi svidde av en halv mill på det. Og slikt er det hos alle i min/vår vennekrets, det pusses opp nærmest kontinuerlig. Ett unntak finnes, en kompis som kjøpte hus, som var bygd på 90-tallet. Og det første og nærmest obligatoriske spørsmålet var hvilke planer han hadde med å oppusse. Sjokkerende nok svarte han ingen planer, han tok det helt rolig på den fronten. Det er det mest forfriskende svar jeg har hørt i min omgangskrets på årevis, samtidig som jeg føler meg jævla truffet som svidde av så mye penger for å rive ned kjøkken og bad som var helt fine.

Anonymkode: 7a47b...17e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vi brukt penger på brød hadde vi gått konk.

ta på deg noen andres sko. Så kan du uttale deg

Du fikk ikke med deg siste setningen av det du siterte?

Kan lønne seg å lese alt :)

Anonymkode: 7a47b...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke slik du forestiller deg. Her i huset er ene 50% ufør og den andre tjener en vanlig grei inntekt. Vi sløser overhode ikke. Har ikke reist på utenlandsferie på mange år og vi har lån til pipa for å klare å bo i Oslo. Barnehageutgifter og bleier +++ så betyr det faktisk noe hva maten koster. Og når matprisene gjør enorme hopp, blir det ganske uforutsigbart for sånne som oss. Vi har lagt inn en dag med FP tomatsuppe for å dekke inn for økningen nå. Så hva blir det neste? Prishopp på melk med 82% økning.

brød baker vi selv. Hadde vi brukt penger på brød hadde vi gått konk.

ta på deg noen andres sko. Så kan du uttale deg.

Anonymkode: fcd47...566

Du leste ikke hele innlegget! "uføre og lavtlønnede er ikke med i beregningen" skrev jeg. Jeg har vært lavtlønnet selv for mange år siden. Middag hver dag kunne jeg bare glemme, jeg spiste gjerne knekkebrød til hvert måltid og hadde ikke engang råd til tv-kanaler. Så jo, jeg har vært i dine sko. Og jeg har full forståelse for at lavtlønnede og uføre sliter. Eksen min var også ufør så jeg vet godt at det ikke kan sammenlignes med å ha middels eller evnt høy inntekt. Derfor la jeg til denne setningen fordi innlegget mitt ikke omhandler de som nettopp er de gruppene. Ellers er det ikke noe unormalt så spise suppe til middag, det gjør vi her selv om jeg nå tjener bra. Tomatsuppe med egg og du har en grei middag..

Anonymkode: df52a...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du laktosemelk istedetfor vanlig melk holder det seg mye lenger, selv om det er dyrere. Trenger dere så mye kjøtt og kjøttpålegg egentlig? 

Anonymkode: df52a...fe1

I melk er det laktose ja. Har ikke noe behov for å kjøpe laktosereduserte produkter, så jeg bruker ikke ekstra penger på det.  Melken holder seg like frisk og fin til siste pakke er drukket opp (selv om den da har gått ut på "best før, men ikke dårlig etter" dato). Tre uker har ikke vært noe problem så langt.

Kjøper det kjøttet vi trenger. Vil du legge opp kostholdsplan for oss siden du lurer på om vi har for mye kjøtt i kostholdet vårt?

 

Anonymkode: fb7e4...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag er det hvitløksmarinert svin ytrefilet fra Sverige, potetmos, babyleafsalat med cherrytomat og ferdig peppersaus på menyen.  Billig og god middag.   Kjekt å ha billigkjøtt i frysa. Angrer på at jeg ikke kjøpte mer da jeg var der i sommer.  Har enda spareribs, endel okse indrefilet til 174 (!!!) kr kiloen og karbonadedeig.  Billig å handle når man slipper å kjøpe kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SupaWoman skrev:

Idag er det hvitløksmarinert svin ytrefilet fra Sverige, potetmos, babyleafsalat med cherrytomat og ferdig peppersaus på menyen.  Billig og god middag.   Kjekt å ha billigkjøtt i frysa. Angrer på at jeg ikke kjøpte mer da jeg var der i sommer.  Har enda spareribs, endel okse indrefilet til 174 (!!!) kr kiloen og karbonadedeig.  Billig å handle når man slipper å kjøpe kjøtt. 

Dyrevelferden er dessverre veldig dårlig der kjøttet kommer fra om du handler i Sverige.

Anonymkode: 09c42...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrevelferden er dessverre veldig dårlig der kjøttet kommer fra om du handler i Sverige.

Anonymkode: 09c42...ea4

Kjøttet var dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 14.56, AnonymBruker skrev:

På maten jeg kjøper i Sverige betaler jeg bare litt mer enn halve prisen av hva jeg ville betalt hjemme. Sist helg var jeg over grensen en tur og hadde med meg 2 kilo ost, 2 x 600 gr. svensk utgave av Brelett, litt over 2 kilo nykvernet karbonadedeig (5% fett etter svensk standard) 1 brett røkt Herregårdskinke, 3 x 1,5 liter Lättmjölk, 20 Kesam u/tilsatt sukker, 2 pakker butikkskåret salami (1 med tomat&basilikum og 1 med hvitløk), oliven, frisk løk, salat, 1 stor pakke fullkornshummus,  1 kilo små tomater, 1 stor pakke blandet salat og 1 stor pakke oppvaskmaskintabletter. For den kurven betalte jeg 612 svenske kroner.

Så er det jo flott for deg at dere har så mye penger at dere kan prioritere å kjøpe bare økologisk, kortreist mat. Jeg venter bare på at reko-ringen skal få ting på plass der jeg bor.

Anonymkode: fb7e4...c21

Dersom det skal lønne seg å reise til Sverige for å handle mat, må man på oppå grensen om man bare handler for kr 600. Fra Oslo må man regne en drøy tusenlapp i reelle kjørekostnadet tur/retur i følge oversikt fra NAF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke fortelle oss hva du kjøpte sist uke  når du spiser godt for 300 kr/uke?

Anonymkode: c9fd5...be1

Jeg pleier å handle ut i fra hva som er sesongvare (billig) og bygge måltidene ut fra det. Nå på høsten er det jo ofte billige rotgrønnsaker, fårikålkjøtt o.l. Elsker å lage store mengder med gryteretter av høyrygg, hel høne eller annet billig, men rent kjøtt. Fryser ned posjoner som jeg kan tine opp senere. Lager det meste fra bunnen av, og kjøper nesten ingen ferdigprodukter eller brus/godteri (foretrekker frukt og unaturlig mat).

Men det viktigste er egentlig å bruke opp det man har i stedet for å kaste mat. Når man handler en gang i uka så har man alltid oversikt over hva som er igjen fra sist uke, og da slipper man at ting går ut på dato.

Anonymkode: c42b0...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...