Gå til innhold

Mat er blitt så sykt dyrt! Hvor mye bruker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet mitt er faktisk at jeg har for lite i inntekt og må bruke svært mye av det på mat. Vanlig mat uten noe ekstravagant. Problemet for mange er IKKE  at de ikke kan planlegge, plukke bær selv eller kaster for mye. Problemet er at prisene på mat har skutt i været, mens inntekten ikke følger med. Kaster dessuten veldig lite mat. Kjøper ofte ting på 40%. 

Anonymkode: 9b439...def

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gjelder det å planlegge godt for mnst mulig svinn, lære seg å bruke rester, bruke fryseren sin godt, samt droppe å spise ute - det er antakelig det aller viktigste for å holde matutgiftene nede. Det hjelper også å droppe ferie, det sparer man mye på. Bli hjemme om sommeren i stedet, og bruke den til å dyrke, høste og preservere frukt, bær og grønnsaker for resten av året, så tenker jeg matbudsjettet går i balanse uten turer til Sverige for å kjøpe billig tullemat.

Anonymkode: 95e9c...3cc

Planlegger allerede godt (er jo pent nødt til det nå), bruker den lille fryseren jeg har (3 skuffer i kombiskapet), har ikke spist ute de siste 5 årene, har ikke vært på ferie lenger enn til mine gamle foreldre for å hjelpe dem med ting&tang i sommerferien, har ikke mer enn noen krukker å dyrke i. Det er ikke alle som har villa med stor hage som vi kan dyrke frukt og grønnsaker i.

Tullematen din er melk, ost, litt svensk Bremykt, rent kjøtt, rent kjøttpålegg, knekkebrød, frø, grovt rugmel og grønt. 

- siden jeg bor nær grensen så det er svensketurene mine som får budsjettet til å gå i balanse.

Hvor sa du potensialet var?

Anonymkode: fb7e4...c21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. 6000 en person, men har brukt enda mer de siste mnd. Helt sinnsykt nå.

Anonymkode: d3414...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet mitt er faktisk at jeg har for lite i inntekt og må bruke svært mye av det på mat. Vanlig mat uten noe ekstravagant. 

Anonymkode: 9b439...def

Jeg forstår frustrasjonen din, men her må du faktisk skille snørr og bart.  Det er ikke maten som er dyrere enn før, men (beklager å måtte si det så brutalt) du som er lavtlønnet.

Gjennomsnittsnordmannen brukte i 2017 ca 11 % av lønnen sin på mat.   Det er mindre enn noen gang før. 

 

Men som alltid ved bruk av gjennomsnitt er det "ingen" som kjenner seg igjen i tallene.

 Noen har høyere inntekt enn gjennomsnittet, noen har lavere inntekt, noen har høyere forbruk, andre lavere forbruk.

Slik er det alltid,  men faktum er at nordmenn i snitt aldri har brukt mindre andel av inntekt på mat.

Anonymkode: c4157...4ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er blitt svindyrt. For 4-5 år siden handlet vi inn mat for 1000 kroner i uka til 2 personer. Følte vi fikk masse mat for den prisen. Nå må man nesten opp til 2000 kroner i uken. Og nei inntektene våre har ikke økt, tvert imot. Jeg jobber ufrivillig deltid og har 11 000 inn hver måned. Mannen tjener heller ikke noe mer enn det han gjorde før. Så det er ikke slik at alle i Norge tjener jævlig bra og at lønningene bare øker! 

Anonymkode: 2fa50...a2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 5-6000 per mnd for familie på fem. For 7 år siden brukte vi 4000 (da var vi fire), for da hadde vi mindre penger enn vi har nå. Nå velger vi oftere økologisk, oftere bedre kjøtt, spiser oftere ute og kjøper oftere dyre ting som spises før vi kommer hjem som go'morgen-yoghut, iste, kjeks... Men fremdeles sjeldent i forhold til andre. Jeg synes ikke mat er dyrt, men mellommåltider, sjokoladebarer, kaffe, brus og nikotin er veldig dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår frustrasjonen din, men her må du faktisk skille snørr og bart.  Det er ikke maten som er dyrere enn før, men (beklager å måtte si det så brutalt) du som er lavtlønnet.

Gjennomsnittsnordmannen brukte i 2017 ca 11 % av lønnen sin på mat.   Det er mindre enn noen gang før. 

 

Men som alltid ved bruk av gjennomsnitt er det "ingen" som kjenner seg igjen i tallene.

 Noen har høyere inntekt enn gjennomsnittet, noen har lavere inntekt, noen har høyere forbruk, andre lavere forbruk.

Slik er det alltid,  men faktum er at nordmenn i snitt aldri har brukt mindre andel av inntekt på mat.

Anonymkode: c4157...4ce

Det er kombinasjonen av lønnsinntekt og prisøkning som gjør situasjonen stram for mange. Gjennomsnittet gir bare en middelverdi. De som tjener mindre enn gjennomsnittsnordmannen vil måtte bruke en større %-andel av sin inntekt til mat enn dem som tjener mer og mye mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Dessuten er de nevnte 11% hentet fra statistikken for året 2017 (utgitt i 2018). Prisstigningen vrs. lønnsøkningen siden 2017 har gjort at bildet ikke ser bedre ut forr svært mange nå i 2019 enn det gjorde i 2017.

Anonymkode: fb7e4...c21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger allerede godt (er jo pent nødt til det nå), bruker den lille fryseren jeg har (3 skuffer i kombiskapet), har ikke spist ute de siste 5 årene, har ikke vært på ferie lenger enn til mine gamle foreldre for å hjelpe dem med ting&tang i sommerferien, har ikke mer enn noen krukker å dyrke i. Det er ikke alle som har villa med stor hage som vi kan dyrke frukt og grønnsaker i.

Tullematen din er melk, ost, litt svensk Bremykt, rent kjøtt, rent kjøttpålegg, knekkebrød, frø, grovt rugmel og grønt. 

- siden jeg bor nær grensen så det er svensketurene mine som får budsjettet til å gå i balanse.

Hvor sa du potensialet var?

Anonymkode: fb7e4...c21

Jeg har også sånn fryser, spiser aldri ute, har ikke vært på ferie på 7 år er det vel, og bor midt i byen uten hage (heldige dem som har den muligheten, derfor jeg skrev det).

I tillegg bor jeg så langt fra svenskegrensen man kan komme, dvs langt vest. Men jeg forstår ikke at det er er noe poeng i å spare akkurat på mat, for den må koste noe for å være forsvarlig produsert (altså den biten av innlegget mitt du klippet vekk). Jeg er altså mer opptatt av at pengene jeg bruker til mat går til at maten er uprosessert, bærekraftig, økologisk og/eller kortreist - og framfor alt veldig, veldig god.

Anonymkode: 95e9c...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to og bruker temmelig mye av inntekten på mat (og vin). Det gjør vi med glede og fullt overlegg.

Mat skal ikke være billig. Den skal være produsert eller fanget forsvarlig og bærekraftig, og den skal gjerne være kortreist. Jeg sørger for at jeg bruker utgiftene på mat på den mest hensiktsmessige måten slik at jeg ikke betaler for industriell bearbeiding/herping av råvarene, men for best mulige og minst mulig bearbeidede råvarer som jeg lager mat av selv.

Så: Økologisk, kortreist kjøtt og grønnsaker/frukt, linefanget villfisk fra det lokale fisketorget, vilt og feks kje fra Bondens marked, hjemmebakt brød av økologisk mel, økologisk melk og egg utgjør basen i kostholdet vårt. Da vet jeg at det jeg betaler for maten sikrer bærekraft, dyrevelferd og kulturlandskap, og ikke finansierer dusteting som frakt av frossenfisk til og fra Kina, eller massive svinefabrikker i Nederland. Og viktigst: Jeg får alltid noe godt og skikkelig å spise.

Så gjelder det å planlegge godt for mnst mulig svinn, lære seg å bruke rester, bruke fryseren sin godt, samt droppe å spise ute - det er antakelig det aller viktigste for å holde matutgiftene nede. Det hjelper også å droppe ferie, det sparer man mye på. Bli hjemme om sommeren i stedet, og bruke den til å dyrke, høste og preservere frukt, bær og grønnsaker for resten av året, så tenker jeg matbudsjettet går i balanse uten turer til Sverige for å kjøpe billig tullemat.

Anonymkode: 95e9c...3cc

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men lommeboka deler ikke samme oppfatning 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne, og klarer oss på nøyaktig 3500 kr per måned i mat og daglivareprodukter.

Dette vet jeg med sikkerhet, da vi setter av et fast beløp i måneden på en egen konto med matkort. Vi spiser sunt og godt, og lager det meste fra bunnen av. Mye grønnsaker og fisk, samt litt kylling og svin.

Når det er sagt, hender det vi av og til kjøper en pizza eller litt godis utnom, fra hver vår/egen konto. ☺️ Men jeg vet vi klarer oss på det opprinnelige beløpet, med litt planlegging.

Anonymkode: 65e24...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også sånn fryser, spiser aldri ute, har ikke vært på ferie på 7 år er det vel, og bor midt i byen uten hage (heldige dem som har den muligheten, derfor jeg skrev det).

I tillegg bor jeg så langt fra svenskegrensen man kan komme, dvs langt vest. Men jeg forstår ikke at det er er noe poeng i å spare akkurat på mat, for den må koste noe for å være forsvarlig produsert (altså den biten av innlegget mitt du klippet vekk). Jeg er altså mer opptatt av at pengene jeg bruker til mat går til at maten er uprosessert, bærekraftig, økologisk og/eller kortreist - og framfor alt veldig, veldig god.

Anonymkode: 95e9c...3cc

På maten jeg kjøper i Sverige betaler jeg bare litt mer enn halve prisen av hva jeg ville betalt hjemme. Sist helg var jeg over grensen en tur og hadde med meg 2 kilo ost, 2 x 600 gr. svensk utgave av Brelett, litt over 2 kilo nykvernet karbonadedeig (5% fett etter svensk standard) 1 brett røkt Herregårdskinke, 3 x 1,5 liter Lättmjölk, 20 Kesam u/tilsatt sukker, 2 pakker butikkskåret salami (1 med tomat&basilikum og 1 med hvitløk), oliven, frisk løk, salat, 1 stor pakke fullkornshummus,  1 kilo små tomater, 1 stor pakke blandet salat og 1 stor pakke oppvaskmaskintabletter. For den kurven betalte jeg 612 svenske kroner.

Så er det jo flott for deg at dere har så mye penger at dere kan prioritere å kjøpe bare økologisk, kortreist mat. Jeg venter bare på at reko-ringen skal få ting på plass der jeg bor.

Anonymkode: fb7e4...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne, 3 barn. Bruker minst 12000 kr i måneden på mat. Ikke veldig mye matsvinn. Går ofte for litt dyrere varer som rent kjøtt, oster, samt mye grønt, frukt og bær. Er glad i god mat og er heldig som har råd til å invistere i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at vi storhandeler i Sverige. Glad vi bor relativt nærmere grensen, sparer veldig mye penger på mat og diverse! 

Anonymkode: 60d6f...01d

Jeg skal til Sverige neste uke med bil, men har lite kunnskap om hva det lønner seg å handle ( Vi er en familie på fire, tre av oss spiser ikke kjøtt. Men ingen er veganere). Hva lønner det seg spesielt å handle (som kan oppbevares en stund siden vi ikke handler i Sverige regelmessig)?

Anonymkode: cb48b...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier kjøttet kommer fra samme sted, ja det gjør det nok, men er fortsatt noe som er gjort/ikke gjort eller noe med kjøttet. Det er ikke akkurat samme kjøtt i FP som i Gilde. For noen uker siden var det tilbaketrekkimg på FP kjøttdeig pga fare for bakterier.. Så hvis det er akkurat samme kjøtt osv, hvorfor var ikke flere typer kjøttdeig berørte? Og veldig tilfeldig hvis det er som noen sier at de kverner samme kjøtt osv, bare bytter pakninger, veeeldig tilfeldig ikke det dårlige kjøttet traff en gildeboks også. 

Jeg spiser FP produkter

Anonymkode: d1d3d...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker 4000-5000 hver måned på mat og alt annet som kjøpes på dagligvarebutikk. Altså inkludert vaskemiddel, toalettpapir, shampoo osv. Da er ikke blader, aviser, alkohol, blomster og sånt med. 

Vi er 3 personer i huset, foruten meg selv (kvinne) datter på 17 år som bor her fast samt sønn på 20 som i snitt er her 1 uke pr måned. 

Lager det meste fra bunnen og spiser godt og variert. 

Anonymkode: 2876a...98f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem jobbet på Nortura, der hvor Gilde bla produseres. Da de var ferdige med den ene kjøringa for Gilde , skiftet de label og produserte for en av billigmerkene, det eneste de forandret var innpakningen.....så du betaler for å være merke-blind.

Anonymkode: 04cbf...f2e

Jeg har jobbet på slakteri jeg også, for fisk:

All perfekt "Superior" kvalitet A, ble sendt utenlands, men fisken som hadde mye sår, lus, hvitere "falmet" kjøtt, produksjonsfeil (Fisken ble slaktet feil, kutt i kjøttet..) Ble solgt her i Norge :) Kvalitet B. Om den hadde ekstremt mye sår, lus, prod.feil, så ble den en C-fisk og solgt som dyremat. D-fisk: Ikke egnet til hverken menneskemat, dyremat og ble destruert.

Gris:
Perfekt kjøtt: Gilde eller utenlands
Om en gris ble veldig stresset og gikk inn i rigor mortis kjappere (dødsstivhet) koagulert blod i kjøtt, stivt/seigt kjøtt: Solgt i Norge som kvalitet B/C,(Billigprodukt) kvalitet D= Ikke egnet til noe som helst.

Så jo.
Det kan være en forskjell, selv om kjøttet kommer fra samme plass, men du kan være heldig å få en perfekt biff fra FP. produkter, eller du kan være veldig uheldig å få ett seigt stykke fra vanlig, dyr pakke. Er ikke alltid like lett å se forskjell når man sorterer  😜

At ett produkt blir F.P kan være så lite som: Kjøttet er egentlig perfekt, men den er kuttet feil som dermed gjør kjøttstykket til ett B produkt og ikke A :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mellom 3500 og 4000 pr. mnd, og vi er to voksne. Vi har den fordelen at vi bor i Oslo, har mange kjedebutikker i nærområdet og kan benytte oss av de beste tilbudene hos den enkelte kjede. Flere innvandrerdrevne grønnsaksbutikker har vi også lett tilgang til :)  Vi er opptatt av å spise sunn og næringsrik mat, og hadde om nødvendig økt matbudsjettet fremfor å gå ned i kvalitet.

Anonymkode: 7dc7e...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Antoinette said:

Vi bruker mye mindre penger på mat enn de fleste i Europa, det som er kjedelig er det dårlige utvalget i mange butikker. 

Feil. 

Vi bruker mye mer penger på mat enn all andre i Europa. Og det til middelmådige man og dårligste utvalg. 
 

Det er kun heldig at vi har høyere inntekter, noe som gjør at vi bruker en lav PROSENT av inntektene. 
 

Med de som driver matbransjen i Norge fra jordbruk til Tine, Orkla og Rema/Norgesgruppen, uten tvil havner in helt uforsvarlige store summer fra lommebøkene våres. Og kun på grunnen av tollmurene. 

Anonymkode: 21440...b1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...