Gå til innhold

Mat er blitt så sykt dyrt! Hvor mye bruker dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, MarianneE skrev:

 Glutenfritt er DYRT!

 

Ja, glutenfritt er dyrt, men vi får tross alt subsidiert merkostnadene, så det merkes ikke så mye på budsjettet. 

Og helt ærlig, dere ligger langt under sifos referansebudsjett, selv uten å ha regnet inn det glutenfri, og sifos budsjett er nøkternt.

Så jeg synes strengt talt ikke at du har grunn til å klage på at glutenfritt er dyrt.

Vi er 3 voksne i huset,  2 av oss må spise gluten- og laktosefritt.  

Vi bruker ca 10 000 på mat hver mnd.  (Ca 15 % av utbetalt lønn + grunnstønad, og da er merkostnader til glutenfritt regnet inn)  Det er omtrent hva som er forventet ut i fra sifos budsjett + glutenfritt.

Anonymkode: c4157...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker myye mer enn vi burde. Godt oppe i mot 8000-10.000 hver mnd. 2 voksne, 2 barn (én er baby, så telles ikke). Kaster så mye mat at det er kvalmt.. 

Edit: Har forsøkt å handle billigere, men jeg liker ikke maten. Må ha gilde osv, ikke sånn coop eller xtra/ first price osv. Takler ikke å spise det. 

Anonymkode: a1a07...59d

Da kan du jo takke deg sjøl. Produktene er akkurat de samme, produsert på samme sted. Så om det står first price eller gilde så kommer det fra samme sted.

Anonymkode: 48ba1...d50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling kjøtt deig kostet for 2 år siden 19 kr. Nå koster den 40.  Blitt så ille  dyrt.  Vi er to  og bruker ca 3000 kr i mat. Noen ganger mindre noen ganger mere. Men storhandel  i Sverige 1 gang i mnd og kjøper inn når det er tilbud. 

Anonymkode: 0bd8c...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser glutenfritt i tillegg til at det er mange matvarer jeg ikke kan spise. Må spise så ren mat som mulig, og det er dyrt med laks for eksempel. Kan ikke spise bønner og linser osv som er ganske billig. Blir derfor fort 4000 i mnd på mat. 

Anonymkode: 0f411...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, glutenfritt er dyrt, men vi får tross alt subsidiert merkostnadene, så det merkes ikke så mye på budsjettet. 

Og helt ærlig, dere ligger langt under sifos referansebudsjett, selv uten å ha regnet inn det glutenfri, og sifos budsjett er nøkternt.

Så jeg synes strengt talt ikke at du har grunn til å klage på at glutenfritt er dyrt.

Vi er 3 voksne i huset,  2 av oss må spise gluten- og laktosefritt.  

Vi bruker ca 10 000 på mat hver mnd.  (Ca 15 % av utbetalt lønn + grunnstønad, og da er merkostnader til glutenfritt regnet inn)  Det er omtrent hva som er forventet ut i fra sifos budsjett + glutenfritt.

Anonymkode: c4157...4ce

Legen min har sagt at det er slutt på å få tilskudd ved cøliaki så jeg har ikke søkt. 

Anonymkode: 0f411...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legen min har sagt at det er slutt på å få tilskudd ved cøliaki så jeg har ikke søkt. 

Anonymkode: 0f411...9ba

Det stemmer ikke.  Det er vedtatt en lavere sats, men du får fremdeles tilskudd.

(Jeg har fremdeles sats 4, men vet ikke hvordan det er med andre cøliakere)

Anonymkode: c4157...4ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker myye mer enn vi burde. Godt oppe i mot 8000-10.000 hver mnd. 2 voksne, 2 barn (én er baby, så telles ikke). Kaster så mye mat at det er kvalmt.. 

Edit: Har forsøkt å handle billigere, men jeg liker ikke maten. Må ha gilde osv, ikke sånn coop eller xtra/ first price osv. Takler ikke å spise det. 

Anonymkode: a1a07...59d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruker myye mer enn vi burde. Godt oppe i mot 8000-10.000 hver mnd. 2 voksne, 2 barn (én er baby, så telles ikke). Kaster så mye mat at det er kvalmt.. 

Edit: Har forsøkt å handle billigere, men jeg liker ikke maten. Må ha gilde osv, ikke sånn coop eller xtra/ first price osv. Takler ikke å spise det. 

Anonymkode: a1a07...59d

http://efta.handlelisten.no/

her kan ved å taste eftanummer på vare, sjekke hvor det er produsert.  

Anonymkode: a91d1...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet. Er blitt så dyrt! Og nei, inntekten min har ikke økt! 

Anonymkode: 9b439...def

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du jo takke deg sjøl. Produktene er akkurat de samme, produsert på samme sted. Så om det står first price eller gilde så kommer det fra samme sted.

Anonymkode: 48ba1...d50

De virkelig ikke akkurat det samme hele tiden.

Anonymkode: 9b439...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 6-8000 kr, er to voksne. Forstår ikke hvordan dette skjer da vi lager handlelister hver uke. Spiser mest vegetar, handler mye på Asiamat.. Kaster nesten aldri mat. Mye mat fra bunnen. Nesten håpløst 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging er alfa og omega om man vil holde matkostnadene nede. Vi er 2 voksne og 4 barn hvorav to av dem er i slutten av tenårene. Vi bruker ca 5000 og det inkluderer vaskemidler, dopapir osv samt øl. 

Vi handler i Sverige ca 2 ganger i måneden og ellers kun en gang i uken. Går vi tom for noe skriver vi det opp og handler det inn på handledagen. Etter hvert blir man flink til å forutse om man kommer til å gå tom for håndsåpe, kokt skinke, tannkrem osv. Men det kan være litt vanskelig i begynnelsen å holde oversikten men det kommer med erfaring. Middager er planlagt for 10-12 dager av gangen slik at vi aldri trenger å gå i butikken for å lure på hva vi skal spise. 

Ved å planlegge kan vi spise sunt, godt og variert uten å bruke så mye penger på det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 4 og bruker sikkert mellom 6000-7000 kr i mnd inkl alt av dagligvarer. Handler en gang i uka og spiser kun snop osv i helgene. Spiser veldig sunt og kjøpe rmye grønnsaker og frukt. Kaster lite. Mat er svindyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Heisann1234 skrev:

Bruker 6-8000 kr, er to voksne. Forstår ikke hvordan dette skjer da vi lager handlelister hver uke. Spiser mest vegetar, handler mye på Asiamat.. Kaster nesten aldri mat. Mye mat fra bunnen. Nesten håpløst 🙄

270 kr dagen på mat?   Dere kan jo spise ute daglig for den summen. Skjønner ikke at det er mulig å bruke 2000 kr i uka på mat for to mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000 kr for 2 stykker (og 2 katter), inkluderer all mat og drikke, eventuell take away/restaurantbesøk, husholdsningsartikler, kattemat, kattesand og velværeprodukter.

Vi lever veldig godt på den summen, handler primært fra Meny (storhandler der ca hver andre til tredje uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker i snitt 4000 i måneden. En voksen og et barn på 9. Kunne hatt vesentlig lavere, men handler en god del asiatisk på nett pga dårlig utvalg lokalt (Finnmark). Blir mer de kommende måneden da vi må hamstre før nye tollreglene slår inn fra nyttår. 

Anonymkode: 7f3d4...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bruker i snitt 4000 i måneden. En voksen og et barn på 9. Kunne hatt vesentlig lavere, men handler en god del asiatisk på nett pga dårlig utvalg lokalt (Finnmark). Blir mer de kommende måneden da vi må hamstre før nye tollreglene slår inn fra nyttår. 

Anonymkode: 7f3d4...5b2

Det er 15% av inntekten, og det er ikke mye historisk sett

Anonymkode: 7f3d4...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Heisenberg skrev:

Planlegging er alfa og omega om man vil holde matkostnadene nede. Vi er 2 voksne og 4 barn hvorav to av dem er i slutten av tenårene. Vi bruker ca 5000 og det inkluderer vaskemidler, dopapir osv samt øl. 

Vi handler i Sverige ca 2 ganger i måneden og ellers kun en gang i uken. Går vi tom for noe skriver vi det opp og handler det inn på handledagen. Etter hvert blir man flink til å forutse om man kommer til å gå tom for håndsåpe, kokt skinke, tannkrem osv. Men det kan være litt vanskelig i begynnelsen å holde oversikten men det kommer med erfaring. Middager er planlagt for 10-12 dager av gangen slik at vi aldri trenger å gå i butikken for å lure på hva vi skal spise. 

Ved å planlegge kan vi spise sunt, godt og variert uten å bruke så mye penger på det. 

Dere handler i Sverige 2 x i mnd. Er nok der dere sparer mest, ikke på planleggingen.

Anonymkode: c51ce...0e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange har høy lønn i Norge, og vi har høy lønn generelt sammenlignet med Europa. Men ikke alle har høy lønn her i landet. Mange lavtlønnede arbeidsplasser, og de skal jo kjøpe samme maten som de med høy lønn.

(har dere sett lønningene til de i Luksusfellen? Mye høyere enn min fulltidslønn)

Jeg spiser billig. Kneipbrød, knekkebrød, billg pålegg, frosne grønnsaker, spiser ikke middag hver dag. 

Anonymkode: 73765...ea4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SupaWoman skrev:

270 kr dagen på mat?   Dere kan jo spise ute daglig for den summen. Skjønner ikke at det er mulig å bruke 2000 kr i uka på mat for to mennesker.

Det skjønner ikke jeg heller 😓 300kr uka går til snus da. Men allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...