Gå til innhold

"Hos Peder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting jeg og reagerer på, er at Sofia er flink til å peke på hva som er avtennende med Christian, han er ikke tøff nok, gir ikke motstand, gir etter for kravene hennes for lett etc. Hun vil at han skal bli mer lik hennes egen mor. Hvor avtennende er ikke det? Hun er nødt til å gå i seg selv og jobbe med sin egen rolle oppe i dette. Hvordan skal Christian få slippe til og vise hvem han er når han blir sammenlignet og skjøvet til side for å gjøre plass til svigermor? Hun legger jo ikke til rette for at han skal få vise at han kan være der for henne, men klager på det i etterkant... dypt urettferdig. 

Denne sesongen provoserer meg kjenner jeg. Kanskje litt fordi jeg er i et forhold selv hvor jeg lett kunne blitt den "dominante". Men - som Sofia - er jeg klar over mine mindre gode sider, og tenkte fra dag 1 at hvis dette skal vare (noe jeg ville) så må jeg la han slippe til, og heller at jeg må gi han litt motstand - ikke la meg bestemme hele tiden, ikke la mine behov styre alt. Jeg har nærmest krevd at han skal komme litt på banen og, slik at vi blir mer likeverdige. Jeg har tonet meg ned, han har skrudd seg litt opp. I dag har vi et jevnbyrdig, trygt og godt forhold. Han sier ifra og gir meg motstand hvis jeg blir urimelig, og jeg krever at han skal fremme sine ønsker og behov før jeg gjør det. Det krever jobbing fra begge parter, men målet har jo aldri vært å forandre den ene for å tekkes den andre, vi begge må jobbe for å fungere og ha det bra sammen. Spent på om Sofia har reflektert noe over sin egen rolle i forholdet, og ikke da "jeg er sånn og sånn derfor trenger jeg sånn og sånn og Christian klarer ikke det".

Og dette med Christian sin familie føler jeg bare er enda et ledd i dette med å ha kontroll på partneren sin. Min svigerfamilie er ikke enkel den heller, men det er et sårt og vanskelig tema hvor man bør trå varsomt. Og fokus bør være på å støtte partner, ikke på å støte ut hele slekten. De bor jo ikke i samme by en gang. Selvsagt skal man ha kjøreregler man er enige om, men spørsmålet er om Sofia noen gang vil bli fornøyd. Og om Christian synes det er tipp topp å ha sin egen svigermor rundt hele tiden, som attpåtil tar "hans plass" på fødestuen. 

Anonymkode: 9ba87...d3d

Veldig bra innlegg.

Dette med forholdet til mødrene synes jeg var fascinerende. Sofia reagerte jo veldig på en bagatell av en episode hvor Christians mor løftet opp sønnen deres fra barnevognen. Jeg syntes det hørtes ut som om moren gjorde sitt beste, og tenkte at det var bedre å klare å trøste barnebarnet alene i stedet for å tilkalle Sofia og Christian. Jeg ville sett det som et forsøk på omtenksomhet - det slo kanskje feil ut, men ikke noe å reagere på, liksom. Christians mor er tydeligvis en handlekraftig dame som tenker selv. Og dette liker ikke Sofia. Christian, derimot, han skal tåle at Sofias mor er med på fødestua, og Sofia liker sin egen mor nettopp fordi hun kan sette henne på plass og er så bestemt. Kanskje Sofia, hennes mor og svigermor ikke er så ulike.

Christian på sin side var skuffet over at moren hørte på ham da han satte skapet på plass og sa hvordan han ville ha det. Da skulle mor åpenbart ha protestert litt. Men hun respekterer ham jo og regner med at han mener det han sier. På samme måte som at han respekterer Sofia og ikke protesterer på meningene hennes.

Dette er kræsj mellom familiekulturer. Og forventningene er på bærtur.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om Christian synes det er tipp topp å ha sin egen svigermor rundt hele tiden, som attpåtil tar "hans plass" på fødestuen. 

Anonymkode: 9ba87...d3d

Reagerte veldig på denne jeg også. At hun ikke stolte på at han ville takle fødselen til barnet sitt? Hun viser ikke akkurat mye tiltro til mannen sin da. Slik hun fremstiller Christian fram til nå så er han egentlig helt udugelig og langt unna hennes "nivå", mens det inntrykket jeg har av han er motsatt. For meg fremstår han(i hvert fall det lille han får komme til med) som en oppegående kar som ønsker å legge til rette for alle parter. Er også noe rart med foreldre/svigerforeldre her. Hennes mor skal ha "full" plass og tilgang, men ikke hans familie? Jeg synes Sofia snakker mye fram og tilbake uten å egentlig komme til poenget. Hun vingler mye. Peder sier ikke så mye ennå, men det gjorde han heller ikke med Therese & Alexander i starten. Blir spennende å høre fortsettelsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om Sofia på mange måter ikke er fornøyd med reaksjonen hun legger opp til å få. Som da hun beskrev hvordan Christian reagerte når hun tok bort armen hans når han prøvde å vise nærhet. Det samme når svigermor aksepterer uten mukk når hun får beskjed om hvordan de ønsker det. Meget mulig at Christian sin mor også er svært dominant og at det forklarer hans væremåte, men Sofia vet jo hvem hun har blitt sammen med. Hadde hun ønsket mer motstand måtte hun ha funnet seg en alfahann. Hun har funnet en myk mann som er med på mye refleksjon rundt forholdet og som går inn på følelser. Det er ikke alle forunt altså. 

Anonymkode: 59c0d...37d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, ventet også på at Peder skulle stille henne et par spørsmål også. Han gjorde jo forsåvidt det når han sa at hun måtte passe seg for ikke å dobbeltkommunisere - avvise for så bli sur for at han ikke ble sur for avvisningen. Men hadde ønsket at han hadde stilt mer spørsmål ved hennes oppførsel. Christian blir jo nedgradert til en dott som skal tilpasse seg henne - hvordan kan han vite hva hun tenker og ønsker til enhver tid? For meg så virker det som han prøver så godt han kan, men de har muligens for ulike krav til hverandre og for ulike kommunikasjonsstiler... Sofia nevner sine dårlige egenskaper som hun jo er bevisst, men hun nevner ikke med et ord at kanskje det er hun som må jobbe med seg selv - synes det var rart at peder ikke stilte spørsmål ved dette, men det kommer gjerne på et senere tidspunkt.

Anonymkode: 9ba87...d3d

Peder sa jo strengt tatt at en "dum" parterapaut ville nå bedt henne om å slutte med å dobbeltkommunisere, ergo så sto han ikke for uttalelsen. 

Latterlig oppførsel å trekke seg unna nærhet og så bli snurt etterpå fordi han ikke spør hvorfor. Det er jo den som blir avvist som har "rett" til å føle seg såret i den situasjonen... 

Anonymkode: a5fe8...aeb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josefine5
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg ventet gjennom hele episoden på at Peder skulle spørre henne om egen oppførsel. Syntes hun hørtes ut som en kjerring da hun nevnte den episoden, og når hun snakker om hvor lite lyst hun har til å ha sex med han fordi han oppfører seg avtennende for henne.

Anonymkode: adaed...041

Det kan jeg forstå. Han er for puslete for henne. Det blir vanskelig å tenne på noe sånt. Ref. til snakket om fødselen hvor hun måtte ha med moren sin som støtte. Da klarer ikke han å ta vare på henne på den måten hun trenger. Det har ingenting med å ikke tåle blod og gørr. Det har med å være en emosjonell støtte, en sterk klippe. Når dette mangler vil det bli vanskelig å tenne seksuelt på mannen. Synes det var rart at Peder ikke fanget opp denne biten. Men samtidig så kan jo ikke han forandre personlighet fullstendig. Kanskje de bare ikke er så god match. Kanskje hun trenger en sterkere og mer tydelig mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt podcasten nå. Jeg liker Peder godt, men jeg synes kanskje at det er litt for tydelig at han tar hennes parti? Han mener nok ikke dette, men Alexander har ikke så lett for å ta opp ting. Jeg ville følt meg litt trengt opp i et hjørne hvis jeg kanskje fikk inntrykk av at noen ikke forstod meg. Det er ikke alle som synes det er så lett å snakke med en annen om "oss" og private ting. 

Synes Therese hakker utrolig mye på han. Hvis han sier noe så bare må hun si noe tilbake. Og jeg tenker det nok er en grunn for at han ikke helt tør å ta opp ting. Mange kvinner kan ofte virke som de ønsker at begge skal være åpne, det er rom for at begge skal gi beskjed om behov og hva de forventer av partneren. Men så kan de likevel virke ambivalent, feks med kroppsspråket, stemmebruk osv. Altså kanskje vanskelig å helt forstå hvor du har de. 

Ellers tror jeg nok kvinner har lettere for å forberede seg til terapi og kanskje tenke gjennom hva som bør tas opp osv. Her har jeg inntrykk av at hun har tatt styringen og initiativ og det kan kanskje virke skremmende for han. Da har hun kontrollen og kanskje han er nervøs for at det skal slippes en "bombe" han ikke ante noe om under terapien. Mens egentlig har de bare hatt hverdagsproblemer som de sammen trenger litt hjelp for å sette ord på og løse. 

Ja, Alexander virker jo litt tafatt og tøffel, men slik kan det jo lett bli om hun oftest ymter frampå en krangel og han kanskje trekker seg unna / ikke gidder å prate ut bare for å prøve å holde ro i huset (selv om det kanskje er mot sin hensikt da). 

Ellers tenker jeg det handler om å møte hverandre. Være litt interessert, spørre og ikke anta, sørge for at man prater og tar opp ting i en hyggelig tone FØR det braker løs (ikke sikkert det da braker løs). Også har nok hun et stort kontrollbehov og det er det kun hun som kan løse. Hun må la han slippe til og prøve og feile. Kanskje ungene får med seg feile sko i barnehagen eller yndlingsleken blir glemt når de skal på tur. Men han vil nok lære etter hvert så lenge det er rom for å prøve og feile litt. 

Anonymkode: 03e2c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte på at sofia ønsker motstand, men hun synes ikke det er noenstas når hun får der. Ref katten f.eks. Og som Christian sa, du vil jo bestemme alt, så du vil kanskje ikke ha motstand. 

Jeg skjønner heller ikke helt hva som er greia med familien hans. Men vi vet jo bare om en episode, det kan jo være alt fra omsorgssvikt og alkoholisme til høyt konfliktnivå som ligger bak og som gjør at den navnefesten gikk så skeis. Men jeg vil tro at moren til Christian sikkert gråt sine modige tårer når den telefonsamtalen var over selv om hun tilsynelatende ga seg fort. 

 

Anonymkode: 99dbd...66d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reagerte på at sofia ønsker motstand, men hun synes ikke det er noenstas når hun får der. Ref katten f.eks. Og som Christian sa, du vil jo bestemme alt, så du vil kanskje ikke ha motstand. 

Jeg skjønner heller ikke helt hva som er greia med familien hans. Men vi vet jo bare om en episode, det kan jo være alt fra omsorgssvikt og alkoholisme til høyt konfliktnivå som ligger bak og som gjør at den navnefesten gikk så skeis. Men jeg vil tro at moren til Christian sikkert gråt sine modige tårer når den telefonsamtalen var over selv om hun tilsynelatende ga seg fort. 

 

Anonymkode: 99dbd...66d

Enig, og så synes jeg det er så rart at når man sier ifra om en ting så blir man sur fordi den man sier ifra til godtar det du sier? Da har man enten ikke særlig tro på seg selv, eller et stort behov for å ha en pågående konflikt. 

Anonymkode: 9ba87...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så slitsomt som å være i et forhold med en «Sofia»...🙈

Skikkelig prinsessenykker. Vant til å styre og bestemme. Når han sier hva han mener er han «kverulerende», når han ikke for henne motstand er han ikke «mann nok» 🤯

Når hun avviser han gir han for lett opp... Når han tar initiativ til sex blir hun ikke tent 🤯 

.... Lurer sånn på hvorfor Peder ikke stiller neon spørsmålstegn ved hvordan HUN oppfører seg 🤷🏼‍♀️ 
Virker som om hun overhodet ikke skal gå i seg selv, det er bare han som må finne ut hvordan han kan få endret seg slik at hun blir fornøyd 🙃

Og det blir hun nok aldri...

Hun er totalt urimelig, og noen bør fortelle henne det.

Anonymkode: 21672...db5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette høres jo ut som en Vågnes-parodi. Han tom tafatt tøffel, og hun som totalt feilfri i egne øyne.. 

Anonymkode: 893c1...edf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to ting jeg reagerte på i ukens episode. Sofia har laget julekalender til Christian hvor han skal gjøre ting for henne? Si at hun er fin. Jeg trodde man lagde julekalender for å glede den andre, ikke seg selv. Ja det var massasje og sånt der også da. Var kanskje et forsøk på å sette i gang begge. Men hvor glad blor man for å få et kompliment som man har bedt om. 

Den andre. Han var egentlig likegyldig til relasjonen med sine foreldre. Men hun har kranglet det til for at han skal ta et standpunkt? Så hun har basically ødelagt hans ok forhold til sine foreldre og gjort det til at foreldrene ikke får ha kontakt med dem. Høres i verste fall veldig manipulerende ut. Han har måttet ta et standpunkt for å tilpasse seg hennes syn på ting. 

Det er liten plass til Christian i dette forholdet synes jeg. 

Anonymkode: 99dbd...66d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sjokkert over at Sofia og Christian snakker om å få flere barn. Problemene i parforholdet oppsto jo når de fikk barn. Dette paret er helt utrolig.

Anonymkode: 1c58a...fa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at noen tør å gå i parterapi som skal gis ut på podcast! Da må man være så sykt trygg på seg selv, og jeg går ut fra at det er en spesiell type folk som tiltrekkes dette opplegget. 

Selv hørte jeg litt på episodene om henne med overspising, kun fordi jeg vet hvem hun er, og jeg har litt problemer med mat selv, bare i motsatt retning. Men det var så kjedelig og intetsigende at jeg bare orket tre episoder. Går man virkelig inn for det, vil jo de fleste finne noe i egen oppvekst som var problematisk. 

Anonymkode: 007b3...9ba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med det meste som skrives her. Det er så slitsomt å høre på! Sofia høres forferdelig slitsom ut. Jeg blir skikkelig irritert av å høre på henne. Håper hun leser her inne og skjønner at ikke alle problemene deres ligger hos Christian. Hun må virkelig gå i seg selv. Og det at de har tenkt at de har vært helt spesielle som par i positiv forstand er helt uforståelig. 

Anonymkode: 3891c...b68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir sjokkert over at Sofia og Christian snakker om å få flere barn. Problemene i parforholdet oppsto jo når de fikk barn. Dette paret er helt utrolig.

Anonymkode: 1c58a...fa1

Jeg forstod det som at de ønsker seg flere barn, men ikke akkurat nå. De vil finne ut av problemene sine først. Og det er vel en ganske vanlig tanke å ha. "vi ønsker oss 2 barn" er jo ikke noe sjokkerende. I ukens episode brukes det som eksempel på noe Sofia skulle ønske at Christian var pådriver på. Og det kan jeg skjønner, hvis det alltid er hun som foreslår å få barn, gifte seg, flytte osv og han bare sier seg enig. Da vil det føles som om hun bestemmer alt og at han ikke har noen egen vilje. 

Det er jo fornuftig at de går i terapi nå før de evt bestemmer seg for å få nr 2. Og jeg håper jo for deres del at de finner ut av ting og får den familien de ønsker seg og blir lykkelige.

Anonymkode: 99dbd...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er de veldig flinke til å snakke og analysere den minste ting. Har nok noe med at de begge er psykologer. Det er på mange måter en god ting å kunne ha en god dialog som kan føre til dype samtaler. De fleste er ikke forunt en mannlig partner som gjør det. 
 

på den andre siden er hun sterkt dominerende og han en pleaser, nesten på grensen til selvutslettende. Tenker at han er greit nok fornøyd med det og i dagens episode kom det også frem at han i grunn ikke har så store behov for andre enn henne. Så fikk han lese en bok og klunke litt på gitaren var det mer enn godt nok. Problemet med dette er at han blir fryktelig kjedelig og mister maskuliniteten. Hun mister lysten og begjæret fordi man trenger å bli utfordret litt for å opprettholde nettopp begjæret. Spenningen mellom de to er helt borte. Ikke en gang under fødselen ville hun regne med han, men heller ha med moren sin. 
 

Så ymtet han frem at han var god å ha for å nekte erstatning på barsel. Der stilte han opp liksom, men å kjempe ammekampen er svært lite sexy når du er mann. Kan vell dra en slutning at han også nå har kjempet hennes kamp mot moren hans. Blir ikke helt klok på hvorfor hans foreldre er et problem? 

Anonymkode: 59c0d...37d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg hatt en så puslete mann som Christian så tror jeg at jeg kunne blitt ganske ondskapsfull. Når man er sterk og har mye vilje, må man ha en som stanger imot. Har heldigvis en mann som er like sterk tilbake. Jeg merker jo etter vi har hatt feider og han står støtt som fjell at jeg kan få lyst til å kaste meg over han. Vi kvinner tenner på sterke menn som skal beskytte oss. Tror det er ganske innstinktivt. En mann som jeg hadde kunnet kjørt over blir helt uinteressant. 

Anonymkode: 7e764...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så enig med de fleste her. Herlighet som Sofia hakker på ALT Christian sier og gjør... Stakkars fyr 🙉 

Anonymkode: c28ed...069

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der katten, som ingen ville ha, men som blir et problem. Sofia vil at Christian skal ha egne meninger og standpunkt, så når han ikke vil ha katt så er det feil fordi "hvorfor skal han nekte meg å ha katt?" tenker Sofia. 

Og forstod jeg det riktig, de har ikke delvis felles økonomi fordi Christian kan finne på å bruke SINE penger på noe Sofia synes er teit?! Og å dra opp at han kjøpte gitarting istedenfor å bruke penger på lappen da han var 18, så smålig! Han har en hobby og interesse, la nå han ha vært "ung og dum" en gang! Og igjen er det noe galt med Christian sin familie, at faren bruker litt penger på ting han interesserer seg for, og Christian må for all del ikke bli slik! 

Når skal Sofia få høre dette her, hvordan det ser ut utenfra? At man ikke kan ta fra dem identiteten for så å klage på at de ikke har en identitet. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, OppNedPåAlt said:

Den der katten, som ingen ville ha, men som blir et problem. Sofia vil at Christian skal ha egne meninger og standpunkt, så når han ikke vil ha katt så er det feil fordi "hvorfor skal han nekte meg å ha katt?" tenker Sofia. 

Og forstod jeg det riktig, de har ikke delvis felles økonomi fordi Christian kan finne på å bruke SINE penger på noe Sofia synes er teit?! Og å dra opp at han kjøpte gitarting istedenfor å bruke penger på lappen da han var 18, så smålig! Han har en hobby og interesse, la nå han ha vært "ung og dum" en gang! Og igjen er det noe galt med Christian sin familie, at faren bruker litt penger på ting han interesserer seg for, og Christian må for all del ikke bli slik! 

Når skal Sofia få høre dette her, hvordan det ser ut utenfra? At man ikke kan ta fra dem identiteten for så å klage på at de ikke har en identitet. 

Ja, helt enig! 
 

Er hun psykolog? 😬 Det virker som om hun har en utrolig naiv og rigid forestilling om hvordan andre mennesker er. Hun kaster om seg med analyser over mannens familiehistorie og bruker den til å devalidere hans meninger og følelser i dag. Det er så manipulerende og kontrollerende! Hun har heller ingen selvinnsikt. 
 

Synes Peder var flinkere til å peke på dette i sist episode. 
 

Fascinerende program i alle fall! 

Anonymkode: 8b520...576

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...