Gå til innhold

"Hos Peder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom de hadde startet med BDSM med han som dominant, tror jeg han kunne komme mer i rollen som alpha. Hun blir bestemt over, de har mer sex som de også ønsker. Win win win. Helt seriøst. 

Anonymkode: 0747a...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun tar jo hele tida utgangspunkt i hvordan hun selv ville ha reagert... Veldig manglende forståelse for andres opplevelser og følelser, ja... "Æ ville jo gjort...".. Å fy faen. Så slitsomt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 22.33, AnonymBruker skrev:

Vi tenker helt likt.

Jeg tror hun valgte han fordi hun var i verpe-alder, og han var en bra mann som var lett å overtale. Dette paret kommer ikke til å vare, men de (elle hun) kommer ikke til å gi seg før hun har fått to barn.

Anonymkode: adaed...041

Jeg tror du har helt rett.

Det blir sikkert veldig gøy å gå igjennom barnefordelingen for Christian etter bruddet med Sofia. Hun har så lite respekt og ser så ned på han at han skal være lykkelig om han får se barna overhodet. Hun vet sikkert også best hvordan barna skal oppdras. Hun vet best hvordan de skal kle seg, hvilke regler de skal ha, osv. Ikke minst hvordan de ikke skal få sløse ei eneste krone gjennom hele livet. Ukepengene blir lagt på sparegris som knuses når barna får kjøpt seg bolig som 30åringer og skal kjøpe sin første gryte på IKEA. 

Nei fysj for ei hurpe hun fremstår som. En skikkelig fæl fæl person.

Christian kunne nok vært mer sterk, men mange kvinner hadde likt at han var så opptatt av å gjøre partneren fornøyd. Jeg opplever han ikke som mindre mandig for det, det virker som han gjør sin del i huset f.eks. ettersom Sofia ikke har klaget på dette (alt annet ved Christian er jo syrlig kommentert).

Lurer på hvordan de selv opplever å høre på podcasten i ettertid. Går det opp noen lys for Christian? Jeg tror ikke Sofia skjønner selv hvor grusom hun fremstår. Jeg kan ikke si hun ER grusom, men hun høres helt forferdelig ut som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Sofia og Christian! De får meg til å innse at det ikke finnes en eneste konflikt deter verdt å eskalerei mitt forhold, og det gjør meg enda kåtere på og forelska i mannen min. Jeg trodde ikke vi var klar for barn nr to enda, men vi nailer jo åpenbart det her! 😂😂😂

Anonymkode: 75acc...472

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Hun tar jo hele tida utgangspunkt i hvordan hun selv ville ha reagert... Veldig manglende forståelse for andres opplevelser og følelser, ja... "Æ ville jo gjort...".. Å fy faen. Så slitsomt. 

Det verste er jo at det kanskje er hun som er så grusom at hun burde tenke omvendt. "Æ ville gjort ..., -så derfør skjønner æ at når du gjør nokka heilt anna, så er det egentlig en jæveli bra reaksjon. Æ har mye å lære av dæ."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, loveli skrev:

Det verste er jo at det kanskje er hun som er så grusom at hun burde tenke omvendt. "Æ ville gjort ..., -så derfør skjønner æ at når du gjør nokka heilt anna, så er det egentlig en jæveli bra reaksjon. Æ har mye å lære av dæ."

Haha, ja. Jeg syns det er så ekkelt at hun ikke blir "sagt" i mot av Peder når hun åpenbart ikke svarer på spørsmålene hun får.. Eller når hun forteller noe hvor han burde spurt henne hva hun tenkte.. I stedet for at det hele tiden skal være Christian som burde gjort noe annerledes.. Men nå har jeg bare hørt to episoder da.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det bare Christian som skal endre seg? Blir sprø av dette paret, hun vil jo ha alt han ikke er.

Anonymkode: 0e030...b3f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dagens episode hengte jeg meg opp i den mat på gulvet-hendelsen deres. Hun ble kjempesint fordi han i stedet for å vaske opp med en gang ville sette brøddeig først?! Altså.. hun burde prøve en mann som heller hadde satt seg foran tven, og kanskje vasket neste dag eller dagen etter der, om hun var heldig. Ja, jeg forstod at det handlet om at hun flere ganger tidligere hadde bedt ham vaske og det ikke hadde skjedd slik hun ville, eller noe slikt, men dette er jo tydeligvis en mann som gjør noe. Han baker brød (kanskje ikke så stort for mange/henne, men for ei med en samboer som ikke vet hvordan man slår på støvsugeren engang er det det). Kanskje han ikke gjør tingene i akkurat den rekkefølgen hun synes er best, men han er da ikke en tjener heller. 

Blir rett og slett sliten av å høre på samtalene deres, og får vondt av Christian. Får et inntrykk av at deres negative sider forsterkes av hverandre, jo mer kontrollerende hun er, jo mer tafatt blir han, og omvendt. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, minister-mio skrev:

Hvorfor tar Peder sånn parti med hurpa i begge parterapiene?

Kanskje han er redd de? Neida, han har vel en plan. Bare litt vanskelig å se det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å skjønne at Sofia, som psykolog, tilsynelatende har så lite selvinnsikt? Er det rimelig for et menneske, som skal være ekspert på mellom-menneskelige relasjoner og individers indre liv, å være så blind for at hun bidrar til tingenes tilstand i forholdet? Har hun virkelig ingen feil og mangler? Bidrar hun ikke til dynamikken? Hva synes hun at hun selv skal bidra med for at de skal få det bedre? 

I podcasten fremstår hun som blottet for empati og humør. Alt er åpenbart galt, og alle forsøk fra hans side på initiativ blir føyst bort. Det aller tristeste er at hun i prosessen der hun skal skape Christian i sitt bilde, i tillegg til å devaluere alle hans egenskaper, krever at han ødelegger forholdet til moren sin. Hun sier rett frem at hun gleder seg over at han blir lei seg over diskusjoner han har med moren sin! Og det etter at hun har presset ham til å "innse" at de har et usunt forhold. Det er selvsagt mulig at det ligger alvorlige ting bak hennes sterke aversjon mot svigerfamilien (seksuelt misbruk, vold), men virker ikke sånn. Eksemplet fra navnefesten høres ut som bagateller som jeg kanskje hadde irritert meg over der og da, men fint klart å heve meg over når jeg var mindre stressa. Eller mener to psykologer virkelig at det er en utilgivelig synd for en farmor å forsøke å trøste en baby mens foreldrene er stressa og opptatt med noe annet? Og må ALT alle gjør i relasjon til dem diskuteres og analyseres ALLTID? Jeg hadde ikke orket å ha et nært forhold til noen som var så krevende og lite rause i hvert fall. 

Det virker det som Sofies forhold til egen familie er fasit, og alle må streve etter å få det sånn. Ellers skal "det settes grenser", som ser ut til å bety at svigerfamilien skal ha minst mulig med Christian og barnebarn å gjøre. For det har Sofia bestemt er best.

Hva har Christian da om Sofia velger å gå en dag? Og hvor er grensene mellom Sofia og hennes mor? Hvorfor er det greit at hun tilsynelatende skal være en del av deres intime liv (ref fødsel)? Tror hun Christian vil "tre tydeligere frem" så lenge hun holder på sånn?

For meg virker Sofia som en bulldozer som bare kjører over alt og alle i den tro at hun vet  (og føler) best. Problemet er at hun står i fare for å ødelegge mennesker på sin vei. Jeg får helt vondt i magen av å høre på. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Scoop skrev:

Får et inntrykk av at deres negative sider forsterkes av hverandre, jo mer kontrollerende hun er, jo mer tafatt blir han, og omvendt. 

Nettopp. Dette er en dårlig match. 

Anonymkode: a0e66...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Scoop skrev:

Etter dagens episode hengte jeg meg opp i den mat på gulvet-hendelsen deres. Hun ble kjempesint fordi han i stedet for å vaske opp med en gang ville sette brøddeig først?! Altså.. hun burde prøve en mann som heller hadde satt seg foran tven, og kanskje vasket neste dag eller dagen etter der, om hun var heldig. Ja, jeg forstod at det handlet om at hun flere ganger tidligere hadde bedt ham vaske og det ikke hadde skjedd slik hun ville, eller noe slikt, men dette er jo tydeligvis en mann som gjør noe. Han baker brød (kanskje ikke så stort for mange/henne, men for ei med en samboer som ikke vet hvordan man slår på støvsugeren engang er det det). Kanskje han ikke gjør tingene i akkurat den rekkefølgen hun synes er best, men han er da ikke en tjener heller. 

Blir rett og slett sliten av å høre på samtalene deres, og får vondt av Christian. Får et inntrykk av at deres negative sider forsterkes av hverandre, jo mer kontrollerende hun er, jo mer tafatt blir han, og omvendt. 

Amen!! Fy faen det var grusomt å høre på! Hun gjentar flere ganger-spesielt når jeg hadde sagt hvordan jeg ville det skulle være(eller noe lignende). Som om det bare er hun som bestemmer! Altså så lenge det blir vasket (og bakt brød!!) i løpet av kvelden så får de det til å gå rundt og det er det viktigste. Vil tro at det er vanlig for småbarnsforeldre at ikke all maten er vasket opp med en gang. Å velge å lage brøddeig først kan jo umulig være et problem. Den dama der går meg faktisk på nervene. Skjønner ikke at Christian orker å høre på den sutringa der hver dag. Håper de begge leser her og ser hvordan folk reagerer på henne. Håper virkelig hun går i seg selv og starter en ransakelsesprosess på egen tanker og handlinger. 

Anonymkode: 3891c...b68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for å se motsatt på det et øyeblikk, og glem at det er Sofia og Christian. En mann og en kvinne møtes. Hun eier leilighet, han ikke. Hun ordner alt det praktiske, han ikke. Hun er ansvarlig, økonomisk og har planer for framtiden. Han er mer planløs, driver rundt og tar ting som det kommer. Han er ikke spesielt økonomisk ansvarlig, eier ingenting, synes det er veldig praktisk å ha funnet en dame som har alt på stell. Hun tar mest husarbeid. Skal det skje større ting i forholdet deres, som barn og flytting, må hun ta initiativ og pushe det gjennom. Alt av plikter må hun lære av ham opp til.

Det er kanskje ikke så rart at hun blir lei av det etter hvert som livet blir mer fullt av plikter?

Bestemmer Sofia mye fordi hun er en som vil og liker å bestemme ja? Bestemmer hun mye fordi Christian ikke bestemmer noe særlig? Jeg tror også ja.

Jeg tror oppriktig hun er lei av alt ansvaret. At hun skulle ønske hun kunne slappe av å slippe å lede dem en stund.

Det store mysteriet blir jo hvorfor hun satset på Christian i utgangspunktet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å høre ferdig ukas episode, blir så ENORMT provosert av Sofia 🤯🤯 

Alt, og da mener jeg absolutt alt, skal gjøres på hennes måte. Hun gir overhodet INGEN anerkjennelse for noe, byr KUN på kritikk, når Christian igjen og igjen feiler i å tilfredsstille hennes standard for ALT 🙈 Hvor er selvinnsikten???? 

Anonymkode: 21672...db5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CamillaCollett skrev:

Men for å se motsatt på det et øyeblikk, og glem at det er Sofia og Christian. En mann og en kvinne møtes. Hun eier leilighet, han ikke. Hun ordner alt det praktiske, han ikke. Hun er ansvarlig, økonomisk og har planer for framtiden. Han er mer planløs, driver rundt og tar ting som det kommer. Han er ikke spesielt økonomisk ansvarlig, eier ingenting, synes det er veldig praktisk å ha funnet en dame som har alt på stell. Hun tar mest husarbeid. Skal det skje større ting i forholdet deres, som barn og flytting, må hun ta initiativ og pushe det gjennom. Alt av plikter må hun lære av ham opp til.

Det er kanskje ikke så rart at hun blir lei av det etter hvert som livet blir mer fullt av plikter?

Bestemmer Sofia mye fordi hun er en som vil og liker å bestemme ja? Bestemmer hun mye fordi Christian ikke bestemmer noe særlig? Jeg tror også ja.

Jeg tror oppriktig hun er lei av alt ansvaret. At hun skulle ønske hun kunne slappe av å slippe å lede dem en stund.

Det store mysteriet blir jo hvorfor hun satset på Christian i utgangspunktet.

Veldig enig med deg, og lurer også veldig på den siste setningen. Slikt merker man fort, og hvis man ikke har lyst på en slik mann så går man. Eller så ser man, hva er viktig for en og hva kan man leve med? 

På en annen side; hvis man ikke egentlig vil ha kontroll, hva med å prøve å la være å ha kontroll da? Det virker som at Christian er driftig, bare i sitt eget(ikke-Sofia sitt tempo), så hvis Sofia bare kunne ha "let it go"- litte granne, og gitt Christian muligeheten så hadde han tatt den. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Veldig enig med deg, og lurer også veldig på den siste setningen. Slikt merker man fort, og hvis man ikke har lyst på en slik mann så går man. Eller så ser man, hva er viktig for en og hva kan man leve med? 

På en annen side; hvis man ikke egentlig vil ha kontroll, hva med å prøve å la være å ha kontroll da? Det virker som at Christian er driftig, bare i sitt eget(ikke-Sofia sitt tempo), så hvis Sofia bare kunne ha "let it go"- litte granne, og gitt Christian muligeheten så hadde han tatt den. 

 

Jeg tror kanskje man i blant velger en man ville vært mer lik som. Det er ikke så vanskelig å se for seg at Christian kanskje fikk Sofia til å løsne på snippen i noen nyforelska år, og at Christian likte å plutselig befinne seg i et etablert hjem med orden, med en dame som hadde kontrollen som hans mor. Så går det noen år, de er ikke nyforelska lenger, de har fulle jobber og barn, og plutselig vil hun ha en som er lik seg.

Jeg tror altså partnervalg er en svært lite bevisst prosess for svært mange.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens....de er begge psykologer. Har ingen gode opplevelser med psykologer, og nå fikk jeg enda en bekreftelse på at det følger ikke med selvinnsikt, nødvendigvis, med 5-6 års psykologiutdannelse.

Jeg er i et forhold med lignende dynamikk, bortsett fra at jeg er mye rundere i kantene enn Sofia. Etter parterapi 3 ganger hørte jeg meg selv kritisere ALT ved typen og innså at jeg enten måtte akseptere han som han er, eller gå videre. Jeg ga slipp, ting blir ikke nøyaktig slik jeg ønsker det, men en mellomting av hans og mine ønsker. Jeg er heldigvis kjempetiltrukket av fyren min, og prøver å lære av han. Hvis ikke Sofia endrer seg burde Christian finne en som setter pris på han for den han er. 

Anonymkode: a9391...be5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å ikke ta lappen når man er 18 år er jo virkelig definerende, livsnødvendig og ekstremt viktig å pirke på mange år etter. 🤦‍♀️🤦‍♀️
 

Jeg får helt mark av dette paret. 

Anonymkode: a0e66...362

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hun vil ha med motstand. Men hun kan ikke akkurat forandre han heller. Og når han gjør noe selvstendig, så er det også galt. Alt er galt uansett. Sofia, gå videre. 

Anonymkode: a0e66...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...