Gå til innhold

"Hos Peder"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sofia og Christian: Har ikke hørt alle episodene enda. Men jeg får inntrykk av at det er hun som bestemmer mest. Han slipper ikke helt til kanskje? Jeg synes også det virker så kjipt når de snakker om berøring og sex. De få gangene de har hatt sex så er det fordi hun har tatt initiativ og hatt lyst på sex. Mens når han har forsøkt å ta på henne osv, og hun har trukket unna, så har hun ikke så lyst. Synes det virker som det skal gå på hennes premisser. Altså begge skal samtykke, men hvis jeg var han ville jeg tolket det som at hun ikke hadde lyst på meg eller at hun ikke likte måten jeg berørte/tok initiativ på. Hun har han jo på en måte rundt lillefingeren når det gjelder sexlivet siden hun har styringen over når det er greit å ha sex. Jeg tenker hun må bli klarere på "nå vil jeg gjerne bare ligge å kose å sofakroken". Menn tenker annerledes og håper jo som regel ting fører til sex til slutt. Ellers tenker jeg også det er lov å forsøke. Kvinner blir ikke alltid kåt med en gang. Så hva med å forsøke selv om man ikke har lyst? Massere, ta på hverandre, kysse litt også se om lysten kommer etter hvert? Og hvis ikke man har så lyst likevel er det jo lov å likevel tilfredsstille sin partner? Trenger ikke være 2t det er snakk om, men hva med en kjapp runk i det minste? Det har jeg selv gjort, for selv om sexlysten min til tider kan være lav så trenger jo ikke det gå utover partneren hele tiden. 

Ellers er jeg også spent på om de kommer til å snakke mer om forholdet til foreldrene hans. Har enda ikke hørt noe om hva som er årsaken til at forholdet er så "spent". Er som regel sofia som snakker, så jeg lurer litt på om han er enig i alt? Hadde han et godt forhold til foreldrene før han møtte henne? Er det hun som forsøker å få han til å sette foten ned ovenfor foreldrene eller er det noe de er enig om? 

Ellers synes jeg Sofia snakker mye om at Christian må endre seg. Jeg forstår det ikke helt. Bare fordi hun vil ha en manne-mann? Man skal ikke endre seg bare for å please en annen. Da passer de ikke så godt sammen som de selv forsøker å fremstille det. Jeg tror kanskje hun skal endre tankegangen sin litt selv også. Ikke bare forsøke å få mannen i den retningen hun ønsker. 

Anonymkode: 03e2c...fbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at noen absolutt går for langt i  personkarakteristikker av paret. Vi blir selv rammet av splitting i denne diskusjonen og det hele blir selvforsterkende. Jeg syns også at det blir unyansert å referere til utdanningen deres. Den definerer oss ikke som mennesker. Terapeuter kan være akkurat like primitive i sine nære relasjoner som de fleste av oss kan være! Nettopp fordi profesjonalitet og teoretisk kunnskap må vike når nærheten og betydningen av relasjonen blir større. S kan være en utmerket psykolog for alt vi vet. Men i hennes personlige sfære, er hun rammet, noe som selvsagt påvirker hennes væremåte. 

Når det er sagt - det lille vi får innblikk i gjennom podcaster, gir meg ingen god følelse. Jeg kjenner selv på en slags håpløshet, en følelse av å være fanget. For meg er det en indikasjon på hvordan dette samspillet nå kan oppleves for dem. Jeg kjenner selv at jeg skulle ønske Peder kunne korrigert en del av Sofias forholdsvis urettferdige og halvfrekke utsagn og påstander, samtidig som jeg vet at det ikke nødvendigvis er klokt. Jeg håper Christian finner styrken til å hevde seg i større grad i forholdet. Dette er meget interessant, men også ganske utfordrende å høre på. 

Anonymkode: 9f998...11b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt snodig å gi en gave til noen som går ut på at vedkomne skal gi deg komplimenter? Merkeligste jeg har hørt noen gang, og hun snakket om det som det er en helt vanlig gave å gi?

Anonymkode: 41b17...8c4

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! En av utrolig mange helt uforståelige merkverdige ting med den dama. Hun er virkelig noe for seg selv. 

Anonymkode: 3891c...b68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sykt snodig å gi en gave til noen som går ut på at vedkomne skal gi deg komplimenter? Merkeligste jeg har hørt noen gang, og hun snakket om det som det er en helt vanlig gave å gi?

Hva var det? Husker ikke akkurat det. 

Anonymkode: a0e66...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, CamillaCollett skrev:

Samtidig synes jeg nesten det er på grensen til uetisk å sende det med alle disse uklarheten, selv om de har samtykket. Også Therese og Alexander hadde sitt, men Sofia og Christian begår omtrent et slags «karakterselvmord». Det kan umulig være morsomt verken for dem selv, venner og familie å høre på dette (og som du sier, her får jo også flere i omgangskretsen passet påskrevet). Jeg lurer på hvordan de har tenkt rundt dette, altså både Sofia og Christian - og Peder Kjøs.

Dette har jeg tenkt også. Sofia og Christian kan jo selv velge å ikke ha et forhold til sine foreldre/svigerforeldre/venner, men har de reflektert over at offentliggjøringen av disse samtalene indirekte kan påvirke relasjoner ut over valg dette paret selv gjør i RL? Hvordan vil podcasten påvirke forholdet mellom besteforeldrene på hans side sitt forhold til barnebarnet for eksempel?

Endret av Kayia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.2.2020 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Du skriver en utrolig lang tekst der du snakker i vei om mennesker som ikke er til stede, kaller folk for fæl og mye av grunnen er (hvis jeg forstår deg rett) at de ikke ser andre, bare seg selv.

Gjør du?

Anonymkode: ecc3e...613

På 24.2.2020 den 13.08, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at det ikke er en diskusjon i det hele tatt, det er sladder. 

Anonymkode: ecc3e...613

Jeg er nok ikke helt enig med deg i dette. Jeg tenker at når man velger å samtykke i å offentliggjøre innholdet i en samtale hvor man snakker nedsettende om noen (for det er du vel enig i at S gjør?), så må man ha en slags forventning om - iallefall ha reflektert over - at dette vil kunne bli et (røft) diskusjonstema både blant de du kjenner og ikke kjenner i etterkant? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, enig! Veldig rart. Er annerledes om man blir enig om å utfordre hverandre. Men da bør det være avtalt. Dette var en kalender? Da er det hun som skal gi noe til han eller han til henne. Er uansett ikke kjekt å få et påtvunget kompliment som ikke kommer fra han selv. Kan se for meg hun er typen som også blir snytt for å endelig få et kompliment og bare klager over at han aldri sier noe fint i stedet for å smile, ta det til seg osv.

Anonymkode: 03e2c...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns så synd på svigermor 😥 Hva har hun gjort for å fortjene dette? Svigerdatter snakker ned både henne og hennes to sønner på offentlig podcast (og familien som helhet). Skjønner ikke at NRK ikke beskyttet dem mot dette - det drar jo inn så mange andre enn selve paret og vil skape flere problemer i ettertid. 

Anonymkode: 5f2c7...0d1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns så synd på svigermor 😥 Hva har hun gjort for å fortjene dette? Svigerdatter snakker ned både henne og hennes to sønner på offentlig podcast (og familien som helhet). Skjønner ikke at NRK ikke beskyttet dem mot dette - det drar jo inn så mange andre enn selve paret og vil skape flere problemer i ettertid. 

Helt enig. Det er det jeg får aller mest vondt av i hele podcasten. 

Anonymkode: 57a13...af0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Fikk aldri tak i noe som var skikkelig ille gjort av henne heller. Gjorde noen det? Jeg oppfattet kun bagateller. I hvert fall i forhold til hvordan Sofia fremstile det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Sofia virkelig var så trygg på seg selv, og så sterk som hun fremstiller seg selv så hadde det vel ikke vært noe problem for henne og Christian å tenke som så «Jaja, svigermor sier innimellom ting som vi ikke har sansen for og gjør innimellom ting vi ikke liker men sånn er hun og det trenger vi ikke ta oss nær av.» og så satt nødvendige grenser uten full konfrontasjon. De aller fleste har slektninger de har behov for å ha litt på avstand, og klarer å sette de nødvendige grensene for å få den avstanden de trenger. Det er en del av det å bli voksen. Sofia virker egentlig barnslig, og takler egentlig veldig dårlig å ikke få det som hun vil. Det er eksempelet med Christian sine venner og Christian sin familie et godt eksempel på.

Anonymkode: 57a13...af0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Christian sa jo at han ikke visste hvordan han skulle trøste Sofia fordi han ikke hadde blitt trøstet selv. Ut fra det leser jeg at det ikke har vært en fin oppvekst, så jeg tror nok at det ligger mer bak de grensene som ble satt enn at hun tok opp sønnen fra vogna når han sov. Det var nok bare en dråpe som fikk glasset til å renne over. 

Anonymkode: 99dbd...66d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Christian sa jo at han ikke visste hvordan han skulle trøste Sofia fordi han ikke hadde blitt trøstet selv. Ut fra det leser jeg at det ikke har vært en fin oppvekst, så jeg tror nok at det ligger mer bak de grensene som ble satt enn at hun tok opp sønnen fra vogna når han sov. Det var nok bare en dråpe som fikk glasset til å renne over. 

Anonymkode: 99dbd...66d

Enig i det, og mange her er jo nyskjerrig på hele historien. Men ser ikke at dette (og antydninger til at broren også er dust) er en oppvask som trenger å komme så tydelig frem i en parterapi-podcast. Familien har jo sikkert ikke samtykket til å offentliggjøre denne relasjonen. Tviler også på at det dreier seg om alvorlig omsorgssvikt for da ville hun vel ikke fått passe sønnen i utgangspunktet? Men det blir bare spekulasjoner. Ut i fra andre ting som Sofia henger seg opp i som ‘ille’ (gå på filmkveld, ikke spørre hvorfor ikke ville ha arm på seg) så trenger ikke det familien hans har gjort å være veldig ille heller. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så provosert av å høre på. Sofia er så selvopptatt. Bare opptatt av hva HUN trenger, og fokus på hva Christian gjør galt. Det er bare meg meg meg..Ekstra provosert blir jeg når hun påstår at det alltid vinkles inn på han, at det er han som får all oppmerksomhet. Selvopptatt, bortskjemt og lite selvinnsikt.

Anonymkode: 35ace...618

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det skjedd i en eneste partime at Christian har fått ta ordet først?

og har Sofia en eneste gang tatt til seg når kritikk uten å svare «jaaaaa.....eller...», «ja.....men...»?

Anonymkode: a5fe8...aeb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

og har Sofia en eneste gang tatt til seg når kritikk uten å svare «jaaaaa.....eller...», «ja.....men...»?

Nei. 

Anonymkode: a0e66...362

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens episode synes jeg Sofia hadde en smule mer selvinnsikt. Og det er vel og bra. Jeg føler likevel hun sjeldent ser bjelken i sitt eget øye og får det til å virke som det er alle andre som er problemet.

Jeg tror parterapi ikke er løsningen før Sofia(eller gjerne begge to) går i individuell (relasjons)terapi en stund først. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det flere som syns Peder favoriserer Sofia, og neeesten virker litt flørtete med henne? Kristian blir jo bare feid vekk hele tida. 

Anonymkode: a3777...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...