Gå til innhold

"Hos Peder"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Sofia er da ikke sterk? Iallefall ikke som person. Heller tvert om. Hun lever på at Christian skal forgude henne. Hun er jo nærmest avhengig av det.

Ikke slik tingene ligger an nå, nei.

Men hun blir tydeligvis oppfattet som en trussel av alle de damene (her inne) som skal redde Christian. 

De damene som forsvarer Christian er på samme togspor som Sofia, de er bare ikke kommet til samme stasjon enda.

Det å forsøke å hjelpe Christian er dypest sett et ønske om at han skal forgude de, slik du skriver at Sofia gjør.

Derav likheten mellom de som støtter Christian her i tråden, og Sofia.

Anonymkode: ecc3e...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Christian derimot, han har alltid villet være litt annerledes(slengbukser og langt hår i ungdommen), han har fulgt drømmene sine(gitar istedenfor lappen), han har brutt ut av familiens "vaner"(tatt høyere utdannelse). Han var sterk, helt til Sofia kom og brøt ned alt, plukket han i biter og nå er irritert på at han ikke tar seg sammen.

Ja, der har du det igjen!

Forsvare stakkars gode søte Christian. Ønske at han skal stå opp mot Sofia.

Akkurat som Sofia ønsker at han skal stå opp mot foreldrene.

Måten dere holder på er så sykt lik Sofia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Jeg håper du ikke er Sofia, og hvis du er så håper jeg dere har fått orden på ting. Jeg tror bare Sofia tok så grundig feil når hun i første episode sa noe som "jeg vet ikke om det er vi eller bare Christian som burde gå i terapi". Det er Sofia som skulle gått i terapi. 

Nei, jeg mener jo at flere her inne (de som støtter Christian og angriper Sofia) er de som «er» Sofia.

Jeg er heldigvis ikke henne. 

Jeg går kun for oppegående folk som jeg slipper å støtte og hjelpe, så unngår jeg å havne i en slik situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke slik tingene ligger an nå, nei.

Men hun blir tydeligvis oppfattet som en trussel av alle de damene (her inne) som skal redde Christian. 

De damene som forsvarer Christian er på samme togspor som Sofia, de er bare ikke kommet til samme stasjon enda.

Det å forsøke å hjelpe Christian er dypest sett et ønske om at han skal forgude de, slik du skriver at Sofia gjør.

Derav likheten mellom de som støtter Christian her i tråden, og Sofia.

Du er virkelig helt ute på villspor! 

Anonymkode: 3891c...b68

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er virkelig helt ute på villspor! 

He he, nei, men jeg var det en gang i min blåøyde ungdom. Jeg kunne fort ha blitt sånn som Sofia (og flere av dere andre), men jeg klarte heldigvis å komme meg vekk.

Kvinner har ofte altfor mye empati, det er det som blir fatalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det er lurt at du, Sofia, for din egen del melder deg ut av denne diskusjonen. 

Anonymkode: a2571...cee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkar dame!

Skjønner godt at Peder støtter henne!

Har nå hørt litt på denne podcasten etter å ha sett hvordan dere hakker på Sofia, men hun gjør jo helt klart alt hun kan for å ikke såre han for mye. Hvordan klarer dere å høre at hun sier alle disse fæle tingene? Når gjør hun egentlig det?

Det eneste jeg klarer å høre er en fortvilet dame som er sammen med en unnvikende og tafatt fyr, i håp om endring.

Jeg er ikke enig i at Peder støtter henne. Han prøver å få henne til å se effekten av egen væremåte gjennom at hun feks er kravstor eller som i går - er for dominant. Utfordringen er at hun hører ikke at han påpeker et dårlig karaktertrekk, i hennes ører høres dette ut som et kompliment eller «smisk». Hun har et svært opphøyd selvbilde, og dermed preller all kritikk av. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For min del er min oppfatning av henne uavhengig av Christian. Christian har sikker sine sider han også (som oss alle), men vi er mange som har hatt en venninne eller kollega som alltid vet best og skal ha det på sin måte og som lett kjeder seg slik Sofia gjør. Slike personer - menn som kvinner - gir omverden gnagsår i ørene og er best når de er litt på avstand ;) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje det er lurt at du, Sofia, for din egen del melder deg ut av denne diskusjonen. 

Eh, du skal bestemme hvem som skal bidra med hva i diskusjonen? ;) Litt Stein i glasshus i denne diskusjonen kanskje? 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg er ikke enig i at Peder støtter henne. Han prøver å få henne til å se effekten av egen væremåte gjennom at hun feks er kravstor eller som i går - er for dominant. Utfordringen er at hun hører ikke at han påpeker et dårlig karaktertrekk, i hennes ører høres dette ut som et kompliment eller «smisk». Hun har et svært opphøyd selvbilde, og dermed preller all kritikk av. 

Det satt du ord på det! Akkurat det jeg tenker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å høre hvor ulikt vi oppfatter og tolker forskjellige settinger syns jeg. Jeg har bare kommet til episode 3, og har egentlig ikke dannet meg et bestemt inntrykk av hvem disse personene er, men jeg ser selvsagt tendenser. Jeg har foreløpig ikke helt den oppfatningen at Sofia overkjører Christian totalt, men jeg reagerer veldig på hvordan hun fisker etter følelser og reaksjoner. Det virker som hun ønsker at Christian skal reagere på feks familien sin på en bestemt måte, og at det blir noe manipulativt over det. Det virker som det ikke er forståelse for at vi alle spiller ulike roller, avhengig av setting og personer vi omgir oss med. Christian har en rolle i familien sin, som hun ikke respekterer. Christian har ulike roller overfor vennene sine, som hun ikke respekterer. Jeg reagerer på at hun reagerer på dette, fordi jeg trodde dette var grunnleggende kunnskap. Jeg liker ikke at hun prøver å presse han til reaksjoner. Jeg får dessverre en vond følelse av at hun er veldig opptatt av status, og at familien til Christian av denne grunnen faller gjennom. Jeg håper jeg tar feil, og at jeg forandrer mening når jeg hører videre, fordi det er utrolig trist om det stemmer, da hun på denne måten tar i fra Christians grunnpæl i livet. Man hører det når hun sier at hun reagerte på at moren ikke gjorde mer motstand når Christian satte foten sin ned, og får det til å bli en sannhet at da bryr hun seg ikke nok om Christian og barnebarnet sitt. Så blir dette også Christians sannhet. Det er trist. Jeg oppfattet det helt motsatt, at moren ga seg fordi hun IKKE ville sette forholdet til sønnen og barnebarnet på spill. Men igjen, vi tolker og oppfatter ulikt. 

Jeg opplever heller ikke at Peder tar hennes parti, tvert i mot, han er ganske kritisk! Han stiller spørsmålene på en så finurlig måte at han "kritiserer" men samtidig ikke angriper. Allikevel hører man at hun går rett i forsvar. Får litt flashback til parterapi og hun som sier "da må du være myyyyyye tydeligere på det" og hun OMG damen. Samtidig som jeg hører at Sofia nok har mye å arbeide med i forhold til sitt eget personlige liv. Jeg tror hun er en person som dytter det som er skikkelig vanskelig under teppet, og drar frem bagateller fordi de er lettere å håndtere. Jeg tror feks at hun sliter skikkelig med bilulykken, men tør ikke å tråkke inn i problemet, og at det er en av grunnene til at hun er "avskrudd". Hun er redd for sterke reaksjoner hos seg selv kanskje? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kayia skrev:

Eh, du skal bestemme hvem som skal bidra med hva i diskusjonen? ;) Litt Stein i glasshus i denne diskusjonen kanskje? 😄 

Ha ha ha ha!

Jeg ler. Beviser jo bare det jeg sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet meg halvt ihjel, er så nysgjerrig på hvem Sofia og Christian er i virkeligheten. Du som skrev at de var så lette å finne om man googlet kreativt, kan du gi et forslag til hva man skal google? 😀

Anonymkode: 645d5...287

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har googlet meg halvt ihjel, er så nysgjerrig på hvem Sofia og Christian er i virkeligheten. Du som skrev at de var så lette å finne om man googlet kreativt, kan du gi et forslag til hva man skal google? 😀

Instagram. SofiaChristian. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet dem nå. Hvis du googler fornavnet pluss hva de har studert og hvor de har studert, så finner du henne lett. I tillegg kan du dobbeltsjekke at det er riktig Christian ved å sjekke at det er en del treff i forhold til bandet han spiller i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Instagram. SofiaChristian. 

#sofiaogchristian gir flere treff. Fine mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

#sofiaogchristian gir flere treff. Fine mennesker. 

Takk, fant nå etter snoking på Instagram. 🤣 Føler meg ikke så veldig lur, men. Fint å få ansikt på stemmene. Syns hun ser veldig ung ut.... men ja, pene mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt gjennom alle epsiodene med Sofia og Christian nå. Og jeg er enig med de andre her - Sofia høres veldig kontrollerende ut, Christian lever aldri opp til det hun ønsker og tilsynelatende krever, og det virker som om hun tror at hun er bedre enn han.

Det verste her er at jeg kjenner meg litt igjen i henne. Men her er konteksten en helt annen - jeg kommer fra en helt ødelagt oppvekst hvor jeg ble voksen da jeg var 11 år, og har per i dag en fraksjon av en familie, mens han kommer fra en liten og tett familie som overdramatiserer alt og hvor han aldri har trengt å løfte en finger.

I vår hverdag gjør jeg alt. Det eneste han gjør er å stå opp og gå på jobb. Han er verdens snilleste, mest lidenskapelige, og omsorgsfulle, men mye av dette ligger mest i ordene og viljen og blir sjeldent gjenspeilt i handlinger. Han sier det ene og det andre, men når det kommer til å gjennomføre så skjer det sjeldent noe særlig og han har unnskyldninger for alt.

På min side så er jeg ikke enkel å leve med. Jeg lever så godt jeg kan med bagasjen min, men kan bli veldig stressa og agerer med å prøve og kontrollere omgivelsene mine. Jeg har forøvrig gått i mange-årig behandling, går på medisin og er mye bedre enn før. Han derimot, har brukt dette som en hvilepute. Når jeg krever at han tar sin del av ansvaret, i hvert fall for seg selv (jeg kan ikke fikse helsa hans, jeg kan ikke lese tankene hans om hvilke pålegg han vil ha, jeg kan ikke pakke bagasjen hans når vi/han skal på tur), så er det alltid en unnskyldning.

Etter flere år så er jeg på et sted hvor jeg bare ikke klarer å bære oss begge lenger. Og da kan jeg fort bli irritabel, negativ og klagete. Men; jeg er slik. Han er slik. Dersom vi elsker hverandre så må vi bare godta hverandre for den de er og prøve å møtes på midten. Jeg har behov for orden rundt meg - han er surrete og distre. Jeg tar lett ansvar og er i stor grad selvstendig - han ønsker at vi er to om alt, samarbeider om alt, diskuterer alt. Ingenting er bedre enn det andre. I beste fall kan vi lære av hverandre.

Poenget med det jeg skriver er at det er nok mye av konteksten vi ikke får med oss her. Det er mye bagasje, bakgrunn, personlige erfaringer og avtrykk fra miljøet man har vokst opp i som vi nok ikke får innblikk i.

Anonymkode: 7fcdf...b36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med denne tråden.

Jeg kjenner meg igjen med den småbarnstiden, vi går gjennom akkurat det samme selv, men der stopper også likhetene. 

Jeg undrer meg over hvordan man kan bli så forbannet av bagateller, slik som at overkokte grønnsaker er krise.. før jeg fikk barn, ja, kanskje, men nå med unger og full jobb er jeg takknemlig over at det er mat på bordet når jeg kommer hjem.. skjønner at det kanskje er mer bak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Sofia har så veldig mange venninner. Når jeg hørte episodene om Therese og Alexander så syns jeg nesten alltid at Therese nevnte, og til dels sammenlignet seg og forholdet, med venninnene sine. Sofia nevner ikke en eneste venninne. Virker som om hun kun har Christian og søstrene (som alle møter opp for å se henne danse med tenåringene...) og thats it. 

Anonymkode: 57a13...af0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...