Gå til innhold

Stakkars alle uføretrygde og navere!


ErGlad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.7.2020 den 4.28):

Dette er ikke rett. Det er faktisk direkte feil. Hvor har du dette fra? 

Jeg er 50 prosent ufør og jobber tidvis litt mer enn 50 prosent I gode perioder. Kompensasjonsgraden beregnes individuelt. Jeg aner ikke hvorfan det regnes ut, men det varierer mellom ulike mennesker. Jeg har en kompensasjonsgrad på 80 prosent som betyr at for hver hundrelapp jeg tjener over fribeløpet, tar nav 80 kr. Dette skjer med meg i perioder så jeg vet at dette er slik det gjøres.  Samboer sin kompensasjonsgrad er 76. Min 100 prosent uføre venninne har 79. Alle tre har minstesats. 

Jeg klager ikke og syntes det er fair. Jeg får jo trygden og hvis jeg tjener mer enn jeg skal i en periode, så skal jeg selvsagt få mindre i trygd. Jeg skal jo ikke ha både trygd og lønn. Det hadde vært galskap hvis jeg skulle kunne jobbe OG få trygd. Da hadde jeg jo fått dobbelt opp. 

Poenget mitt er bare at du kommer med feilinformasjon og det er viktig å ha fakta på bordet her. Ikke ting du har funnet opp. Kanskje noen får beholde 50 prosent. Det vet jeg ikke, men jeg får beholde 20 kr for hver hundrelapp jeg tjener over fribeløpet. 

Jeg forstår at ikke alle gidder dette hvis man kun ser på pengene. For meg er jobben en viktig del av identiteten min og hvis jeg kan jobbe, så gjør jeg det. Da driter jeg i at jeg bare tjener småpenger på det. For andre er jobben og tilhørigheten ikke viktig og da blir det sånn. 

Anonymkode: 76497...028

Hvordan går det an å ha en så høy kompensasjonsgrad? Man får jo kun kompensert 66% av tidligere inntekt, opp til 6 G.  Jeg hadde høy inntekt før jeg ble syk og har lav kompensasjonsgrad. Trodde det gikk på hvor mye av inntekten som er kompensert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan skulle de tatt tak i det? Det er en helt umulig oppgave, så lenge vi har et system som stoler på at folk faktisk snakker sant om sine lidelser.

Anonymkode: 9ffae...e9b

Svar meg på dette spørsmål:

I følge deg kan jeg gjøre følgende:

Jeg skal jobbe i ett år med 600.000 kroner i lønn slik at jeg får maksimal uføretrygd på 400.000 kroner. Deretter skal gå til legen og å be om uføretrygd ved å lyv om plager. Dette skal være mulig i følge deg.

Har jeg forstått det riktig?

Anonymkode: 4eef2...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Svar meg på dette spørsmål:

I følge deg kan jeg gjøre følgende:

Jeg skal jobbe i ett år med 600.000 kroner i lønn slik at jeg får maksimal uføretrygd på 400.000 kroner. Deretter skal gå til legen og å be om uføretrygd ved å lyv om plager. Dette skal være mulig i følge deg.

Har jeg forstått det riktig?

Anonymkode: 4eef2...ed6

Dette har jeg aldri påstått er mulig. Men øker du fra 1 til 3 år med ca 600000, er du der økonomisk.

Hvor flink du er til å simulere en lidelse over tid, kan ikke jeg si noe om.

Anonymkode: 9ffae...e9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har jeg aldri påstått er mulig. Men øker du fra 1 til 3 år med ca 600000, er du der økonomisk.

Hvor flink du er til å simulere en lidelse over tid, kan ikke jeg si noe om.

Anonymkode: 9ffae...e9b

Det er flere yrker som tilbyr 600.000 kroner i begynnerlønn i Oslo med mastergrad. Om jeg hadde vært flink til simulere lidelsen over tid (som du påstår mange gjør - så det skal vel ikke være vanskelig siden mange klarer det, i følge deg), så skal jeg få uføretrygd.

Har jeg forstått deg riktig?

Anonymkode: 4eef2...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flere yrker som tilbyr 600.000 kroner i begynnerlønn i Oslo med mastergrad. Om jeg hadde vært flink til simulere lidelsen over tid (som du påstår mange gjør - så det skal vel ikke være vanskelig siden mange klarer det, i følge deg), så skal jeg få uføretrygd.

Har jeg forstått deg riktig?

Anonymkode: 4eef2...ed6

Da er vi på lik linje, ja. 

Anonymkode: 9ffae...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er vi på lik linje, ja. 

Anonymkode: 9ffae...e9b

Jeg tviler sterkt på at folk klarer å simulere smerte over tid. Folk flest vil jobbe, siden det har flere fordeler (sosial, bedre psykisk helse, nettverk, bidrar til å løse samfunnsutfordringer gjennom arbeid etc.) enn å lure seg til uføretrygd.

Jeg nekter ikke for at svært få folk lurer til seg uføretrygd, meg jeg nekter for at det er så stort omfang som du sikter til.

Anonymkode: 4eef2...ed6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler sterkt på at folk klarer å simulere smerte over tid. Folk flest vil jobbe, siden det har flere fordeler (sosial, bedre psykisk helse, nettverk, bidrar til å løse samfunnsutfordringer gjennom arbeid etc.) enn å lure seg til uføretrygd.

Jeg nekter ikke for at svært få folk lurer til seg uføretrygd, meg jeg nekter for at det er så stort omfang som du sikter til.

Anonymkode: 4eef2...ed6

De trenger kun å simulere smerter eller symptomer den tiden de er hos lege eller behandler. Ellers ikke. Det er ikke mange timene pr mnd. Om det i tillegg er en upåvisbar lidelse, blir dette enda enklere. En kan simulere vondt i ryggen, men ikke en brukket fot, om du skjønner.

Det finnes veldig mange undergrupper enn "folk flest"

Anonymkode: 9ffae...e9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (2 timer siden):

Hvordan går det an å ha en så høy kompensasjonsgrad? Man får jo kun kompensert 66% av tidligere inntekt, opp til 6 G.  Jeg hadde høy inntekt før jeg ble syk og har lav kompensasjonsgrad. Trodde det gikk på hvor mye av inntekten som er kompensert?

Jeg har 70 %. Altså beholder jeg bare 30 kr av hver 100 lapp. Var ufaglært og lavtlønnet før jeg ble ufør. Slik jeg har skjønt det har en lavere kompensasjonsgrad dess høyere lønn man hadde før. Hørt om noen som har ned i 36 %. 

Anonymkode: 0b582...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har 70 %. Altså beholder jeg bare 30 kr av hver 100 lapp. Var ufaglært og lavtlønnet før jeg ble ufør. Slik jeg har skjønt det har en lavere kompensasjonsgrad dess høyere lønn man hadde før. Hørt om noen som har ned i 36 %. 

Anonymkode: 0b582...a3b

Ja, men er nettopp det jeg ikke forstår, hvordan kan du ha 70% kompensasjonsgrad når maks kompensasjon er 66% av tidligere inntekt?

Trodde kompensasjonsgrad en ville være lik andelen av tidligere lønn man mottar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menchit skrev (6 timer siden):

Ja, men er nettopp det jeg ikke forstår, hvordan kan du ha 70% kompensasjonsgrad når maks kompensasjon er 66% av tidligere inntekt?

Trodde kompensasjonsgrad en ville være lik andelen av tidligere lønn man mottar.

 

Kan det forklares med privat forsikring for uføretrygd? Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vintage skrev (På 24.8.2019 den 11.16):

Jeg synes du blander begrepene her. Det er en forskjell på såkalte "navere", altså friske unge mennesker som går på sosialstønad en periode og uføretrygdede, som har en varig lidelse. 

Folk som lurer systemet vil alltid finnes i et delvis tillitsbasert system, men det er nok ikke majoriteten av de uføretrygdede.

Er enig med deg. Dessverre går det også utover oss som uføre pga varig lidelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialt skrev (7 minutter siden):

Kan det forklares med privat forsikring for uføretrygd? Hva tror du?

Nei, det kan det nok ikke. Kompensasjonsgraden henger sammen med hva det offentlige kompenserer, private forsikringer har ingenting med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar? Se bare på de uføretrygda damene som sitter hjemme på ræva og popper ut unge etter unge som de for engangsstønad på 85K for i tillegg til uføretrygden. Er ikke mye stakkar og synd det.

Anonymkode: 1c8af...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stakkar? Se bare på de uføretrygda damene som sitter hjemme på ræva og popper ut unge etter unge som de for engangsstønad på 85K for i tillegg til uføretrygden. Er ikke mye stakkar og synd det.

Anonymkode: 1c8af...b71

Det hørtes ut som en skjebne verre enn døden.

Anonymkode: d53e9...205

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Stakkar? Se bare på de uføretrygda damene som sitter hjemme på ræva og popper ut unge etter unge som de for engangsstønad på 85K for i tillegg til uføretrygden. Er ikke mye stakkar og synd det.

Anonymkode: 1c8af...b71

Med tanke på at det koster ca. en million kroner å forsørge et barn frem til det når myndighetsalder så høres jo det ut som en lønnsom virksomhet som kan friste hvem som helst til å simulere både det ene og det andre... :ironi: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompensasjonsgrad enkelt forklart:

Jo høyere inntekt man hadde innen man ble arbeidsufør, jo mindre av inntekten blir kompensert med uføre=lavere kompensasjonsgrad. 
Jo lavere inntekt man hadde innen man ble arbeidsufør, jo mer av inntekten ble kompensert med uføre=høyere kompensasjonsgrad. 
Ett eksempel på at dette gir rettferdig mening;

Noen med lav inntekt blir ufør og etter en stund friskner til. Vedkommende tar høyere utdannelse i perioden som uføretrygdet (det er lov) og begynner å jobbe. Lønnen er nå mye høyere en tidligere arbeidsinntekt før ufør. Kompensasjonsgraden slår da inn og tar mye mer av arbeidsinntekten i %. Vedkommende har fremdeles krav på ufør, men den blir spist opp mye raskere pga ny arbeidsinntekt som er vesentlig høyere.
Motsatt er om noen med høy inntekt innen ufør begynner å jobbe med lavere inntekt, da kan de arbeide mer før ufør blir spist opp av arbeidsinntekt. 

Anonymkode: f71ae...220

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kompensasjonsgrad enkelt forklart:

Jo høyere inntekt man hadde innen man ble arbeidsufør, jo mindre av inntekten blir kompensert med uføre=lavere kompensasjonsgrad. 
Jo lavere inntekt man hadde innen man ble arbeidsufør, jo mer av inntekten ble kompensert med uføre=høyere kompensasjonsgrad. 
Ett eksempel på at dette gir rettferdig mening;

Noen med lav inntekt blir ufør og etter en stund friskner til. Vedkommende tar høyere utdannelse i perioden som uføretrygdet (det er lov) og begynner å jobbe. Lønnen er nå mye høyere en tidligere arbeidsinntekt før ufør. Kompensasjonsgraden slår da inn og tar mye mer av arbeidsinntekten i %. Vedkommende har fremdeles krav på ufør, men den blir spist opp mye raskere pga ny arbeidsinntekt som er vesentlig høyere.
Motsatt er om noen med høy inntekt innen ufør begynner å jobbe med lavere inntekt, da kan de arbeide mer før ufør blir spist opp av arbeidsinntekt. 

Anonymkode: f71ae...220

Jeg som stilte spørsmål ang kompensasjonsgraden. Ifølge det du skriver så blir vel kompensasjonsgraden den samme som "prosent av lønn utbetalt som uføretrygd"? 

Spørsmålet mitt er fremdeles da hvordan noen kan ha 70 og 80 % kompensasjonsgrad, da man Max kan få kompensert 66% av inntekten man hadde før man ble syk.

For egen del spiller det ingen rolle, jeg har ganske lav kompensasjonsgrad, jeg bare lurer, tenker at det bør være interessant for alle som har mer enn 66%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialt skrev (På 24.8.2019 den 10.14):

Jeg har selv gjennomsnittlig inntekt i Norge. Jeg begynner å bli lei av alle som påstår at uføretrygde og sosialmottakere ikke gjør noe for å få penger fra staten. 

Jeg vil for all del ikke bytte til deres livssituasjon (lidelse, sykdom, vansker). Altså vil heller være frisk og betale skatt istedet for å få stønad og være syk.

Enig. Har helse til full jobb og litt til. Har okei lønn. Kunne aldri klart meg på 20 000 inn, eller mindre med to barn. 

Har tegnet uføreforsikring i banken, men lurer på hvor mye det hjelper på den dagen uhellet evt er ute. 

Anonymkode: 34e8d...6c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/21/2020 at 5:37 PM, AnonymBruker said:

Kompensasjonsgrad enkelt forklart:

Jo høyere inntekt man hadde innen man ble arbeidsufør, jo mindre av inntekten blir kompensert med uføre=lavere kompensasjonsgrad. 
Jo lavere inntekt man hadde innen man ble arbeidsufør, jo mer av inntekten ble kompensert med uføre=høyere kompensasjonsgrad. 
Ett eksempel på at dette gir rettferdig mening;

Noen med lav inntekt blir ufør og etter en stund friskner til. Vedkommende tar høyere utdannelse i perioden som uføretrygdet (det er lov) og begynner å jobbe. Lønnen er nå mye høyere en tidligere arbeidsinntekt før ufør. Kompensasjonsgraden slår da inn og tar mye mer av arbeidsinntekten i %. Vedkommende har fremdeles krav på ufør, men den blir spist opp mye raskere pga ny arbeidsinntekt som er vesentlig høyere.
Motsatt er om noen med høy inntekt innen ufør begynner å jobbe med lavere inntekt, da kan de arbeide mer før ufør blir spist opp av arbeidsinntekt. 

Anonymkode: f71ae...220

Det er bare så grunnleggende feil, at det bare blir og er helt feil. 

75% uføre trygd og et fribeløp hvor man kan jobbe 50%. 

Hvorfor ikke da bare 50% ufør? Har en kompis som holder på slik. Helt til å bli sprø av 🤯 Sånn har han nesten samme utbetalt som de som jobber fullt i samme stilling. 

Plommen i egget, har han det som. Han trenger tid, og han trenger penger. Han har så dyre og tidkrevende hobbyer, han har ikke sjangs til å jobbe fullt. 

Anonymkode: bab8f...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er bare så grunnleggende feil, at det bare blir og er helt feil. 

75% uføre trygd og et fribeløp hvor man kan jobbe 50%. 

Hvorfor ikke da bare 50% ufør? Har en kompis som holder på slik. Helt til å bli sprø av 🤯 Sånn har han nesten samme utbetalt som de som jobber fullt i samme stilling. 

Plommen i egget, har han det som. Han trenger tid, og han trenger penger. Han har så dyre og tidkrevende hobbyer, han har ikke sjangs til å jobbe fullt. 

Anonymkode: bab8f...999

Hvorfor er det feil?

Anonymkode: 9ffae...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...