Gå til innhold

Stakkars alle uføretrygde og navere!


ErGlad

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Men ved å rette kritikk mot uføretrygdede som en gruppe så påvirker det også de som rettmessig får trygd.

 

Absolutt. Men hvorfor skal uføretrygdede som gruppe være forskånet fra debatt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husholdning1 skrev (På 20.7.2020 den 23.29):

Absolutt. Men hvorfor skal uføretrygdede som gruppe være forskånet fra debatt?

Det er ikke fruktbart å diskutere svindel og sette alle, potensielt, i samme bås. Veldig mange bruker masse tid på å mistenkeliggjøre andre som mottar uføretrygd, såpass at folk skammer seg og holder det skjult fordi de vet hvilke holdninger som eksisterer. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det er ikke fruktbart å diskutere svindel og sette alle, potensielt, i samme bås. Veldig mange bruker masse tid på å mistenkeliggjøre andre som mottar uføretrygd, såpass at folk skammer seg og holder det skjult fordi de vet hvilke holdninger som eksisterer. Om jeg hadde blitt uføretrygdet, så hadde jeg ikke turt å være åpen om det, og det sier jo litt. 



 

Hvorfor er det ikke fruktbart? Og hvorfor skulle evt. manglende fruktbarhet være god nok grunn til å være unntatt debatt?

Jeg hadde hatt null problemer med å være åpen om det. Og det sier jo sitt. Mest om verdien til utsagnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det er ikke fruktbart å diskutere svindel og sette alle, potensielt, i samme bås. Veldig mange bruker masse tid på å mistenkeliggjøre andre som mottar uføretrygd, såpass at folk skammer seg og holder det skjult fordi de vet hvilke holdninger som eksisterer. Om jeg hadde blitt uføretrygdet, så hadde jeg ikke turt å være åpen om det, og det sier jo litt. 



 

Jeg tør ikke være åpen om det, tiltross for at jeg er alvorlig syk og aldri kan bli frisk.

Anonymkode: fb42e...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Men ved å rette kritikk mot uføretrygdede som en gruppe så påvirker det også de som rettmessig får trygd.

 

Fortell så hvordan vi kan endre debatten, slik at kun de det gjelder skal føle seg truffet?

Anonymkode: 9ffae...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fortell så hvordan vi kan endre debatten, slik at kun de det gjelder skal føle seg truffet?

Anonymkode: 9ffae...e9b

I alle fall til at folk slutter "å henge ut" folk i omgangskretsen sin for å snylte på NAV fordi de ser de på fjelltur eller kafé.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Uatskillelig skrev:

I alle fall til at folk slutter "å henge ut" folk i omgangskretsen sin for å snylte på NAV fordi de ser de på fjelltur eller kafé.

 

Og med dette endrer man debatten slik at de reelle uføre ikke føler seg truffet lengre...?

Anonymkode: 9ffae...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og med dette endrer man debatten slik at de reelle uføre ikke føler seg truffet lengre...?

Anonymkode: 9ffae...e9b

Ikke nødvendigvis, men det tilfører ikke debatten noe som helst å mistenkeliggjøre noen på bakgrunn av fjellturer og kafébesøk. I verste fall kan det bare gjøre slik at de reellt uføre slutter å gå på kafé fordi de er redd for å bli mistenkeliggjort og sett ned på grunnet det. 

Og når det kommer til svindel - hvorfor er det så få som diskuterer svindel av dagpenger f.eks? Den gruppa er jo absolutt størst, men likevel bruker folk så mye energi på å diskutere uføretrygd. NAV har så mange ytelser. Det er ikke bare uføretrygd som blir misbrukt.

 

 

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Ikke nødvendigvis, men det tilfører ikke debatten noe som helst å mistenkeliggjøre noen på bakgrunn av fjellturer og kafébesøk. I verste fall kan det bare gjøre slik at de reellt uføre slutter å gå på kafé fordi de er redd for å bli mistenkeliggjort og sett ned på grunnet det. 

Og når det kommer til svindel - hvorfor er det så få som diskuterer svindel av dagpenger f.eks? Den gruppa er jo absolutt størst, men likevel bruker folk så mye energi på å diskutere uføretrygd. NAV har så mange ytelser. Det er ikke bare uføretrygd som blir misbrukt.

 

 

 

Svindel av dagpenger blir veldig ofte avslørt, og det er heller få som er uenige i at det er et problem som forekommer, i motsetning til svindel med uføretrygd. Dagpengesvindel er det rett og slett ikke et behov for å få satt på dagsordenen for at det skal reageres på.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Svindel av dagpenger blir veldig ofte avslørt, og det er heller få som er uenige i at det er et problem som forekommer, i motsetning til svindel med uføretrygd. Dagpengesvindel er det rett og slett ikke et behov for å få satt på dagsordenen for at det skal reageres på.

Men har ikke KG diskutert uføretrygd nok nå? Hvor mange sånne tråder trenger vi?

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Men har ikke KG diskutert uføretrygd nok nå? Hvor mange sånne tråder trenger vi?

 

Strengt tatt trenger vi ikke en eneste tråd på kg, men så lenge det er ytringsfrihet og KG tillater det er det liten grunn til å la være. Å la debatter utebli fordi noen føler seg støtt synes jeg er lite riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Husholdning1 skrev:

Svindel av dagpenger blir veldig ofte avslørt, og det er heller få som er uenige i at det er et problem som forekommer, i motsetning til svindel med uføretrygd. Dagpengesvindel er det rett og slett ikke et behov for å få satt på dagsordenen for at det skal reageres på.

Hvorfor i alle dager skal man ikke det? Dagpengesvindel er et enda større problem enn uføresvindel. De fleste sakene om trygdesvindel dreier seg om dagpengesvindel, iflg NAV. Så hvorfor skal ikke det være et behov for å få "det satt på dagsordenen", slik folk føler "behov" for å stadig sette uføretrygdesvindel på dagsordenen her inne? Personlig er jeg lut lei disse evinnelige trådene om det, som aldri tilfører noe nytt. En tråd som tråkker på dagpengesvindlere, se DET hadde vært noe nytt, det!

Anonymkode: b033b...4f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man ikke det? Dagpengesvindel er et enda større problem enn uføresvindel. De fleste sakene om trygdesvindel dreier seg om dagpengesvindel, iflg NAV. Så hvorfor skal ikke det være et behov for å få "det satt på dagsordenen", slik folk føler "behov" for å stadig sette uføretrygdesvindel på dagsordenen her inne? Personlig er jeg lut lei disse evinnelige trådene om det, som aldri tilfører noe nytt. En tråd som tråkker på dagpengesvindlere, se DET hadde vært noe nytt, det!

Anonymkode: b033b...4f5

Og hvorfor det, tror du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man ikke det? Dagpengesvindel er et enda større problem enn uføresvindel. De fleste sakene om trygdesvindel dreier seg om dagpengesvindel, iflg NAV. Så hvorfor skal ikke det være et behov for å få "det satt på dagsordenen", slik folk føler "behov" for å stadig sette uføretrygdesvindel på dagsordenen her inne? Personlig er jeg lut lei disse evinnelige trådene om det, som aldri tilfører noe nytt. En tråd som tråkker på dagpengesvindlere, se DET hadde vært noe nytt, det!

Anonymkode: b033b...4f5

Det er ingen kontroll på svindel av uføretrygd. Om en oppnår trygd ved å lyve, finnes det ingen etterkontroll som avslører deg. Det er heller ingen som straffer deg for å søke uføretrygd på fiktivt grunnlag. Det verste en får, er avslag. Så kan en søke på nytt senere.

Det du snakker om er folk som jobber mens de er på en ytelse fra NAV uten å oppgi det.

 

Anonymkode: 9ffae...e9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen kontroll på svindel av uføretrygd. Om en oppnår trygd ved å lyve, finnes det ingen etterkontroll som avslører deg. Det er heller ingen som straffer deg for å søke uføretrygd på fiktivt grunnlag. Det verste en får, er avslag. Så kan en søke på nytt senere.

Det du snakker om er folk som jobber mens de er på en ytelse fra NAV uten å oppgi det.

 

Anonymkode: 9ffae...e9b

Jepp. Og det er selvsagt unødvendig å sette på dagsordenen siden det allerede er satt på dagsordenen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Og hvorfor det, tror du?

Svar på det jeg spurte deg om først. Istedenfor å vri deg unna ved å slenge ut et nytt spørsmål.

Anonymkode: b033b...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jepp. Og det er selvsagt unødvendig å sette på dagsordenen siden det allerede er satt på dagsordenen. 

Ja. Det er egentlig ubegripelig at en kan søke ufør på fiktivt grunnlag så mange ganger en ønsker, uten å få noen straff eller lignende for det.

Anonymkode: 9ffae...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar på det jeg spurte deg om først. Istedenfor å vri deg unna ved å slenge ut et nytt spørsmål.

Anonymkode: b033b...4f5

Les mine innlegg, så ser du at spørsmålet var besvart før du spurte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Husholdning1 skrev:

Alle uføre er reelle uføre. Alle på uføretrygd er selvsagt ikke reelle uføre. Helsepersonell baserer tross alt sin vurdering tildels på informasjon fra pasienten.

Joda, men uansett finnes det nok en viss prosent snyltere. Får vi bort disse, kan trygden økes for de som trenger det. Samtidig, blir trygden for god vil den dra til seg flere snyltere.

Anonymkode: 03c2f...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men uansett finnes det nok en viss prosent snyltere. Får vi bort disse, kan trygden økes for de som trenger det. Samtidig, blir trygden for god vil den dra til seg flere snyltere.

Anonymkode: 03c2f...3ec

Å få vekk disse er en bortimot umulig oppgave.

Anonymkode: 9ffae...e9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...