Gå til innhold

Stakkars alle uføretrygde og navere!


ErGlad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, vintage skrev:

Jeg har fortsatt til gode å høre folk med bra utdanning og en jobb de er fornøyd med sutre over uføretrygdede. De jeg hører klage er utelukkende folk som er lei sine egne jobber og tralten de går i.  

Jeg er fornøyd med utdanningen, men ikke lønnen. Jeg ville heller ha en jobb som ga mindre betalt enn uføretrygde og vært frisk istedet for å være syk og få høyere stønad fra NAV.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Noen påstår at det er enkelt å få uføretrygd fra staten? Akkurat som det er å kjøpe en vare på butikken. Er det virkelig så enkelt? Denne type holdning:

Sitat

"Jeg gidder ikke å jobbe, vil heller være hjemme og spille. Får penger fra NAV".

Det er ikke meningen å såre noen her, beklager hvis du ble det.

Anonymkode: 90c81...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner og jobber sammen med flere navere jeg. Mitt inntrykk er at så fort de kan er de i jobb og jobber helt opp til grensa som er mulig. ( Er det 60 %)  Skjønner jo de sliter med et eller annet da, men når det kommer mer penger i kassa er det ikke måte på hva de orker. Kanskje det hadde hjulpet å senket satsene enda mer og heller satset mer på tilrettelegging/ arbeidstrening. Når man først har fått trygd så sier man jo aldri opp den igjen selv om helsa blir bedre. Når så mange i Norge går på trygd må det jo være noe riv ruskende galt. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Sosialt skrev:

Jeg har selv gjennomsnittlig inntekt i Norge. Jeg begynner å bli lei av alle som påstår at uføretrygde og sosialmottakere ikke gjør noe for å få penger fra staten. 

Jeg vil for all del ikke bytte til deres livssituasjon (lidelse, sykdom, vansker). Altså vil heller være frisk og betale skatt istedet for å få stønad og være syk.

Helt enig. Jobbe og føle seg til nytte i samfunnet er da mye bedre. 

Anonymkode: a6c6e...dfe

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Joni123 skrev:

Jeg kjenner og jobber sammen med flere navere jeg. Mitt inntrykk er at så fort de kan er de i jobb og jobber helt opp til grensa som er mulig. ( Er det 60 %)  Skjønner jo de sliter med et eller annet da, men når det kommer mer penger i kassa er det ikke måte på hva de orker. Kanskje det hadde hjulpet å senket satsene enda mer og heller satset mer på tilrettelegging/ arbeidstrening. Når man først har fått trygd så sier man jo aldri opp den igjen selv om helsa blir bedre. Når så mange i Norge går på trygd må det jo være noe riv ruskende galt. 

Jeg er selv ufør etter å ha jobbet i 22 år. Vært på 2 ulike rehabiliterings opphold. Og aldri møtt noen som ikke vil jobbe. Jeg klart på slutten av min tid i jobb å jobbe 3,5 time 2 ganger pr uke. Ble fryst ut av arbeidsgiver. (Kommunalt) NAV ba meg si opp og søke uføre. Jeg håper at jeg om ett til to år skal klare å ta en vakt i uka. 

Grensa for å tjene for meg er på kr 39 000,- i året. Tjener jeg mer enn det forkortelse uføre utbetalingen. Noe alle som er uføre forstår. Jeg vil gjerne jobbe, men forstår jo at ingen kan ansette meg i en fast stilling, men mer som en ringe vikar.

Måten du skriver på er svært generaliserende. IA og tilrettelegging funker dårlig. Jeg var 100% sykemeldt i et år, i 2 år jobbet jeg mellom 10-30% fordelt på 1/2 dager. Jeg ville gjerne fortsette, men fikk nei. Få arbeidsgivere er så veldig inntresert i å ha denne typen arbeidstaker. Og etter to år på AAP kan arbeidsgiver si deg opp den delen du ikke jobber. 

 

Anonymkode: 6be4a...d8d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over....

Jeg ønsket å beholde 20% sån at jeg kunne ha noe å gå til, bruke faget mitt, treffe folk. 20% jobb er mer en 20% lønn. 

Nå jobber jeg litt frivillig. 

Anonymkode: 6be4a...d8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv ufør etter å ha jobbet i 22 år. Vært på 2 ulike rehabiliterings opphold. Og aldri møtt noen som ikke vil jobbe. Jeg klart på slutten av min tid i jobb å jobbe 3,5 time 2 ganger pr uke. Ble fryst ut av arbeidsgiver. (Kommunalt) NAV ba meg si opp og søke uføre. Jeg håper at jeg om ett til to år skal klare å ta en vakt i uka. 

Grensa for å tjene for meg er på kr 39 000,- i året. Tjener jeg mer enn det forkortelse uføre utbetalingen. Noe alle som er uføre forstår. Jeg vil gjerne jobbe, men forstår jo at ingen kan ansette meg i en fast stilling, men mer som en ringe vikar.

Måten du skriver på er svært generaliserende. IA og tilrettelegging funker dårlig. Jeg var 100% sykemeldt i et år, i 2 år jobbet jeg mellom 10-30% fordelt på 1/2 dager. Jeg ville gjerne fortsette, men fikk nei. Få arbeidsgivere er så veldig inntresert i å ha denne typen arbeidstaker. Og etter to år på AAP kan arbeidsgiver si deg opp den delen du ikke jobber. 

 

Anonymkode: 6be4a...d8d

Det høres jo trist ut da❤️  Jeg skriver jo sånn jeg ser det. Hos oss er de absolutt inkludert både arbeidsmessig og blandt oss kollegaene. Alt annet hadde vært stygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, vintage skrev:

Jeg har fortsatt til gode å høre folk med bra utdanning og en jobb de er fornøyd med sutre over uføretrygdede. De jeg hører klage er utelukkende folk som er lei sine egne jobber og tralten de går i.  

Dette er mitt inntrykk også. Mennesker jeg kjenner tror heller ikke at majoriteten svindler NAV. De anerkjenner at det forekommer, men har ikke mistro til ”systemet” 😉

Anonymkode: 61cbc...7fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Joni123 skrev:

Det høres jo trist ut da❤️  Jeg skriver jo sånn jeg ser det. Hos oss er de absolutt inkludert både arbeidsmessig og blandt oss kollegaene. Alt annet hadde vært stygt. 

Kollegaene min fikk sjokk. Da NAV ba meg til slutt si opp, gikk jeg på dagen. Noen av kollegaene gråt på mine vegne, andre skjelte ut ledelsen. Jeg har heldigvis gode venner blandt mine tidligere kollegaer. 

Dette var innenfor rus/psykiatri i en stor kommune. 

Anonymkode: 6be4a...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Joni123 skrev:

Jeg kjenner og jobber sammen med flere navere jeg. Mitt inntrykk er at så fort de kan er de i jobb og jobber helt opp til grensa som er mulig. ( Er det 60 %)  Skjønner jo de sliter med et eller annet da, men når det kommer mer penger i kassa er det ikke måte på hva de orker. Kanskje det hadde hjulpet å senket satsene enda mer og heller satset mer på tilrettelegging/ arbeidstrening. Når man først har fått trygd så sier man jo aldri opp den igjen selv om helsa blir bedre. Når så mange i Norge går på trygd må det jo være noe riv ruskende galt. 

Jeg synes du blander begrepene her. Det er en forskjell på såkalte "navere", altså friske unge mennesker som går på sosialstønad en periode og uføretrygdede, som har en varig lidelse. 

Folk som lurer systemet vil alltid finnes i et delvis tillitsbasert system, men det er nok ikke majoriteten av de uføretrygdede.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joni123 skrev:

Jeg kjenner og jobber sammen med flere navere jeg. Mitt inntrykk er at så fort de kan er de i jobb og jobber helt opp til grensa som er mulig. ( Er det 60 %)  Skjønner jo de sliter med et eller annet da, men når det kommer mer penger i kassa er det ikke måte på hva de orker. Kanskje det hadde hjulpet å senket satsene enda mer og heller satset mer på tilrettelegging/ arbeidstrening. Når man først har fått trygd så sier man jo aldri opp den igjen selv om helsa blir bedre. Når så mange i Norge går på trygd må det jo være noe riv ruskende galt. 

Dette stemmer, det. En naver er en som helst ikke vil gjøre noe og får penger av NAV. Folk har derimot en oppfatning at disse forsvinner når det kommer til uføre. Der har alle rent mel i posen og ingen har fått urettmessig trygd.

Folk tror altså at det ble folk av naverne og at de tok til vettet og kom seg ut av systemet.

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, vintage skrev:

Jeg synes du blander begrepene her. Det er en forskjell på såkalte "navere", altså friske unge mennesker som går på sosialstønad en periode og uføretrygdede, som har en varig lidelse. 

Folk som lurer systemet vil alltid finnes i et delvis tillitsbasert system, men det er nok ikke majoriteten av de uføretrygdede.

Jada. Folk mener det er bortimot umulig å svindle til seg trygd, men likevel har disse snylterne med ukjent antall klart det...

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Noen påstår at det er enkelt å få uføretrygd fra staten? Akkurat som det er å kjøpe en vare på butikken. Er det virkelig så enkelt? Denne type holdning:

Det er ikke meningen å såre noen her, beklager hvis du ble det.

Anonymkode: 90c81...d10

Det er ikke enkelt å være i nav systemet i det hele tatt. Jeg er syk og blir aldri frisk igjen. Nav mener jeg kun kan få sosial stønad til tross for over 30 år i arbeid. For syk for dagpenger og for frisk for AAP. Nå lever jeg på brød og saft. Bor alene og har kun sosial trygd. Det er ikke snakk om uføre på meg, men jeg skal visstnok heller ikke få AAP eller dagpenger heller. 

Anonymkode: ed2b4...0da

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Dessverre finnes det tullinger der ute som ikke klarer å forstå andre enn seg selv. Tenker bare at han/hun må jobbe og da må alle andre også. Alle må klare det. Egentlig er personen sjalu for hn trives ikke i jobben sin. Da er det enkelt å angripe andre i stedet for å prøve å skaffe seg selv en bedre jobb. Enklere for de å hyle ut at uføre er «late» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig hadde jeg heller jobbet 10 timer om dagen for 100 kroner dagen, hvis det var eneste mulighet, bare for å kunne jobbe og delta i samfunnet og gjøre noe annet enn å dasse rundt hjemme. Men det kan jeg dessverre ikke akkurat nå, jeg er ikke frisk nok og sånn er det bare. Det var IKKE lett for meg å få innvilget uføretrygd og det er heller ikke lett å akseptere at jeg må leve av den, faktisk nekter jeg det, jeg er fast bestemt på at jeg skal ut i jobb en eller annen vakker dag.

Anonymkode: 7ce66...600

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vintage skrev:

Jeg har fortsatt til gode å høre folk med bra utdanning og en jobb de er fornøyd med sutre over uføretrygdede. De jeg hører klage er utelukkende folk som er lei sine egne jobber og tralten de går i.  

Sykdom skjer oftest de fattigste,og de som jobber tunge jobber. Rike trenger ikke klage for de har tid og penger og koser seg med alt i livet. Blir de syke så klarer de å jobbe fremdeles med svadaen sin. 

Anonymkode: d8bb5...085

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdom skjer oftest de fattigste,og de som jobber tunge jobber. Rike trenger ikke klage for de har tid og penger og koser seg med alt i livet. Blir de syke så klarer de å jobbe fremdeles med svadaen sin. 

Anonymkode: d8bb5...085

Omskolering / litt mer utdannelse hadde hjulpet da, hvis kroppen ble utslitt? Kanskje man må gjøre noe for å komme ut av situasjonen man er i?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joni123 skrev:

Jeg kjenner og jobber sammen med flere navere jeg. Mitt inntrykk er at så fort de kan er de i jobb og jobber helt opp til grensa som er mulig. ( Er det 60 %)  Skjønner jo de sliter med et eller annet da, men når det kommer mer penger i kassa er det ikke måte på hva de orker. Kanskje det hadde hjulpet å senket satsene enda mer og heller satset mer på tilrettelegging/ arbeidstrening. Når man først har fått trygd så sier man jo aldri opp den igjen selv om helsa blir bedre. Når så mange i Norge går på trygd må det jo være noe riv ruskende galt. 

60 %  ???  Hva babbler du om ?  Er det uføre du snakker om, så har vi lov å tjene 0,4 G utenom trygden. Det tilsvarer ca. 45.000 i året, så hva du tar dine tall i fra fatter ikke jeg. 

Anonymkode: 03c2f...3ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...